نسرا گیلان
دلزدگی رسانهای یا :
آیا ما عامدانه در حال بیارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟
یکی از نظریهها در تبلیغ رسانهای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانهایست. این تئوری میگوید:
زیادهروی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه میتواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود.
تصور کنید شما در یک مهمانی یکساعت پیوسته نطق میکنید. حالا دراین میان اگر شخصی حرف بیارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه میشود.
ایده "شلیک معکوس" بیان میدارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است.
در فضای رسانهای کشور نیز مشاهده میکنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونیتر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند.
اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کموبیش شاهد آن بودیم- چیزیست که خانم دیمولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد میکند:
"یعنی که مواجههی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارشهای خبری، میتواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آنها را پس بزند."
و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنشها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباعشده ایرانی بوده است.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
نسرا گیلان
دلزدگی رسانهای یا :
آیا ما عامدانه در حال بیارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟
یکی از نظریهها در تبلیغ رسانهای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانهایست. این تئوری میگوید:
زیادهروی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه میتواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود.
تصور کنید شما در یک مهمانی یکساعت پیوسته نطق میکنید. حالا دراین میان اگر شخصی حرف بیارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه میشود.
ایده "شلیک معکوس" بیان میدارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است.
در فضای رسانهای کشور نیز مشاهده میکنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونیتر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند.
اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کموبیش شاهد آن بودیم- چیزیست که خانم دیمولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد میکند:
"یعنی که مواجههی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارشهای خبری، میتواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آنها را پس بزند."
و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنشها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباعشده ایرانی بوده است.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📚کتاب «آرایش رسانهای» منتشر شد
📖کتاب «آرایش رسانهای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد.
📚کتاب «آرایش رسانهای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانهای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است.
برشی از کتاب:
🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم میخورد و این تحولات بیش از همه بر عرصههای تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است.
🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالشهایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانههای نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزههای تصمیم سازی بدل شده است.
📖کتاب «آرایش رسانهای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است.
📖کتاب «آرایش رسانهای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد.
📚کتاب «آرایش رسانهای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانهای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است.
برشی از کتاب:
🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم میخورد و این تحولات بیش از همه بر عرصههای تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است.
🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالشهایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانههای نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزههای تصمیم سازی بدل شده است.
📖کتاب «آرایش رسانهای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💐 شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم
✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم باید پای مردم را به عرصهی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که من انشاءاللّه توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» این شعار امسال است. ۱۴۰۳/۱/۱
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
.
طبق آیات قرآن،
[کُتِبَ عَلیکُمُ الصِیام….. لَعَلَّکُم تَتقون]
مهمترین فلسفه روزه، رسیدن به تقواست!
1️⃣ رسانه در تعریف ما عبارت از قدرت حکمرانی
2️⃣ قدرت حکمرانی بر مردم در نظام توحیدی، شایسته پاک ترین و برترین انسان رسانه هاست.
3️⃣ مهمترین آفت جریان رسانهای امروز، آلودگی هیجانی و توهمی در دنیای رسانه است.
✅ نتیجه: روزه رسانهای از ضروریات فعالیت رسانهای برای ماست تا به تقوای رسانهای برسیم که بتوانیم قدرت حکمرانی برای جامعه سازی در تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم.
[ مصادیق تقوای رسانهای ]
🔹کنترل ورودی های ذهنی
🔸رعایت نظام مصرف (رژیم غذایی) رسانهای
🔹 مدیریت رسانه به جای مدیریت شدن با رسانه
🔸داشتن برنامه ریزی مشخص برای مواجه با رسانه
🔹 خویشتن داری در نوع شنیدن و دیدن
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢روزه رسانهای
#اینفوگرافیک
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🔘قرق رسانه ای چه می گوید؟
▪️قرق در فرهنگ لغت دهخدا به ممانعتکردن، قدغنکردن، چیزی را راه ندادن معنا شده است. قرق رسانهای می گوید رسانههای قدرتمند و بزرگ به کمک رسانههای همگرا و همسو، قرقی رسانهای ایجاد می کنند که اجازه ورود دیگر رسانهها را به آن قرق نمیدهند و بدین ترتیب جریان اخبار و اطلاعات را یا پوشش خبری نمیدهند و یا با انتشار اخبار مخالف و منحرفکننده، جریان اخبار و اطلاعات را بهکلی از مسیر خارج میسازند.
▪️قرق رسانهای در دو سطح ملی و فرا ملی به وقوع میپیوندد.
▪️در سطح فراملی و بینالمللی آنچه حائز اهمیت است #سختافزار و #نرمافزاری است که در اختیار قرقگران جهانی قرار دارد؛ به این مفهوم که قرقگران جهانی به دلیل در اختیار داشتن زیرساختهای سختافزاری مانند اینترنت و ماهوارهها و فناوریهای ارتباطی از یک سو، و داشتن قدرت نرمافزاری همچون دانش استفاده از سختافزار و داشتن منابع انسانی متخصص با استفاده از تکنیک #تکرار_اخبار و یا بهرهجستن از #اعتبار_رسانه باورپذیری را در مخاطب ایجاد میکنند.
قدرتهای بزرگ در واقع با رسانههای خود، #باورها_و_ارزشهای ملتها را تغییر میدهند، همانطور که در جنگ سخت اساساً #جامعه_هدف مطرح است، در فضای رسانهای نیز جامعه هدف مطرح است؛ آنها کشورها و ملتها را بهعنوان جامعه هدف مطرح میکنند و با استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، باورها و ارزشها را تغییر میدهند.
▪️جریان قرق رسانهای در سطح ملی جریان معیوبی است که #تاریخ_کشور را دگرگون میکند بهگونهای که بعضاً اخبار جهتدار از سوی رسانههای استکباری و عناصر داخلی آنها در کشور ، در فضای مجازی منتشر میشود (جریان نفوذ) و سپس برخی رسانههای مکتوب نیز آن را بازنشر میدهند درحالی که این نسخهها میماند و آیندگانی که با تاریخی دگرگون و نامطلوب مواجه میشوند؛ از همین حیث یک پژوهشگر 20 سال آینده به منابع مجهولی دست پیدا میکند که تحت سیطره جریان قرق رسانهای به وجود آمده و ثبت شده است.
✍️🏻 مهدی یار
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📚 #کتاب: درباره اینترنت
🔸نویسنده: هیوبرت ال.دریفوس
🔹 نشر ساقی
🔰 توضیح مختصر:
این اثر کتابی است درباره اینترنت. دریفوس شخصی متفکر است. او نمیتواند از کنار پدیدهای مثل اینترنت راحت رد شود.
این کتاب حاصل نگاه او به اینترنت است. نگاهی برای بررسی این پدیده تازه. دریفوس در شناخت رسانه ها، به نظر کییرکگارد درباره رسانه ها و نشریات متکی است. او اینترنت را هم از این حیطه بیرون نمی داند. به اعتقاد او اینترنت نظام پایگانی را ویران می کند بی آنکه جایگزینی برایش بیاید. در واقع اینترنت با هم سطح کردن پدیده هایی که پیش از این در نظمی پایگانی چیده شده بودند، آشوبی پدید می آورد که در زمان و مکان محدود خوش آیند است، اما در نهایت، نگاه ما را به عالم پیرامون مختل می کند. افزون بر این بحث هایی را هم که خاص اینترنت هستند را فراموش نکرده است، بحثهایی مانند آموزش از راه دور، حضور در عین غیبت و حضور و هویت مجازی.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
#سواد_رسانه
#مهم
⛔️فریب فضای مجازی و رسانهها را نخوریم!
🔸در کوچهها و آپارتمانها را که نگاه کنیم هنوز موقع سحری، چراغ خانهها یکییکی روشن میشود.
🔸هنوز در مهمانیهای خانوادگی، درباره «#زندگی_پس_از_زندگی» بحث میکنند.
🔸هنگام تحویل سال جمعیت چند میلیونی رو میبینیم که در مکان های زیارتی و مذهبی مثل حرم امام رضا (علیه السلام)، کربلا، حرم امام زادگان، گلزار شهدا و... سال نو خود را با زبان روزه شروع میکنند.
🔸هنوز هم فامیل به دخترها و پسرهای روزهاولی، ماشاءالله می گویند و انها با شوق و ذوق از خاطرات روزه گرفتنشان میگویند.
🔸دختر و پسرهایی در بین نزدیکان و آشنایان روزه داری میکنند که اصلا به ظاهرشان نمیاید.
🔸هنوز نزدیک اذان مغرب که می شود، فوج فوج جمعیت را میبینیم که به سمت خانههایشان میروند تا افطار کنند و خیابانها راهبندان میشود. بعضیها هم به مساجد میروند تا بعد از اقامه نماز به جماعت در مسجد، افطار کنند.
🔸هنوز صدای اذان از مأذنهها بلند است.
🔸هنوز بیدینها پویش روزهخواریِ علنی راه میاندازند تا با رمضان مبارزه کنند.
اینها یعنی #رمضان هست و دهها میلیون نفر روزهدارند.
⚠️ مبادا هوچیگری و سروصدای بلند رسانهها و روزهخوارها ناامیدمان کند.
⚠️مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتنهای چند نفر، عصبیمان کند و جامعه را کافر بپنداریم.
«مبادا دچار #خطای_شناختی بشویم»
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📚 #کتاب: کمعمقها (اینترنت با مغز ما چه میکند؟)
▪️ نویسنده: نیکلاس کار
🔰 توضیح مختصر:
آیا اینترنت ما را احمق میکند؟ پرسشی که نیکلاس کار مطرح کرد، تلنگری بود برای آغاز یکی از مهمترین بحثهای دوران ما: وقتیکه داریم از مواهب اینترنت لذت میبریم، آیا درواقع تواناییمان را برای خواندن و تفکر عمیق فدا میکنیم؟ کار در این کتاب با تکیهبر دامنهی وسیعی از مطالعات تاریخی و علمی تلاش میکند تأثیرات شناختی اینترنت را بر ذهن انسان بکاود. در جهان امروز که فناوری اطلاعات با سرعتی خیرهکننده بهپیش میتازد و در میانهی مسابقهی شتابان همگامی با فناوریهای روز، این بحث دعوتی است به توقفی کوتاه و تامل در مسیری که تاکنون طی کردهایم و راهی که پیش رو داریم.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💠آیا ما در دنیای حقیقی زندگی میکنیم؟
💬 #فیلموسوفی
🔹جناب افلاطون تمثیلی داره که به #غار_افلاطونی یا The Allegory Of The Cave معروفه؛ خلاصهش اینه که عدهای در غاری نشستن و صرفا سایهٔ موجودات رو میبینن و فکر میکنن #حقیقت همین سایه هاست.
🔹اگر پذیریم حقیقت،یعنی #منشأ_واقعیتها، تمام این جهان مثل یک سایهست در مقابل جهان حقیقی که اصل و ریشهٔ همه چیز از اونجا تدبیر میشه؛ پس میشه گفت مثال جناب افلاطون بیراه نیست و ما هم در سایهٔ حقیقت، گرفتاریم
🔹عجیبتر اینه که با ظهور #رسانه های جدید و دیجیتال، بشر امروز در دام سایهای از سایه های حقیقته؛ وقتی فیلمی رو میبینیم، شاهد سایهای از واقعیت هستیم که خودش سایهٔ حقیقته؛ یعنی ما حتی سایه رو هم نمیبینیم، بلکه در سایهٔ سایه غرق شدیم!
🔹این جهان سیاه اندر سیاهی که برای خودمون ساختیم، جنایت رو مبتذل کرده؛ اگر روزی خبر تجاوز کفار یهودی به #زنان مسلمان یا قتل یک عالِم در حال مسافرکشی رو، میشنیدیم، مجامع جهانی به هم میریخت و کمی در خودمون فرو میرفتیم که، چه کسانی مسبب شرایط امروز جهان و ایرانن
🔹اما صاحبان پول و قدرت، خبر قرارداد میلیاردی توپبازی یه نفر رو در کنار ده ها خبر بیارزش دیگه قرار میدن، تا اخبار #حقیقی نفوذشون رو از دست بدن و هرروز مخاطب خودش رو نسبت به حقیقت، بیتفاوتتر ببینه
🔹تنها راه خلاص شدن از این زندگی در سایه، پررنگ کردن #واقعیات_ریشهای و زنده کردن حس حقیقتجویی در انسان هاست؛ اگر افق دید ما از تور کردن چند تا پسر/دختر برای خوشگذرونی، بره روی #عشقبازی با موجود بینهایت و کسب رضایتش، تک نفری میتونیم تمام معادلات کفر رو به هم بریزیم.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan