eitaa logo
نسرا گیلان
433 دنبال‌کننده
847 عکس
236 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 هوش مصنوعی هیچ‌وقت از مخترعانش باهوش‌تر نخواهد شد —نظریۀ «انفجار هوش» بر مبنای درک نادرستی از هوش به وجود آمده است 📍آیا روزی هوش مصنوعی خودش را از دست ما انسان‌ها آزاد می‌کند و بر ما مسلط می‌شود؟ تعداد قابل‌توجهی از دانشمندان فکر می‌کنند نباید این سوال را شوخی گرفت. فرض کنید روزی هوش مصنوعی به چنان مرحله‌ای از پیشرفت برسد که بتواند نمونه‌های ارتقایافته‌تری از خودش بسازد. یعنی دیگر برای تولید و بهبود خود نیازی به انسان‌ها نداشته باشد. بدین‌ترتیب خیلی زود به نقطه‌ای می‌رسد که هیچ انسانی یارای مقابله با آن را ندارد. بااین‌حال فرانسوآ شوله می‌گوید این سناریو هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟ 🔖 ۴۳۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/g00775 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘نشست های مجازی میخوانمت 💢 قرآن در زندگی انسان عصر جدید 💠کارشناس: دکتر شهریار پرهیزگاری قاری برجسته بین المللی ♻️ شنبه ۲۶ اسفند ماه ⚫️ ساعت ۲۱ 💢 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا https://rubika.ir/baseeratt ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🎯 ما بازی می‌کنیم چون بازی‌ها پوچ و بی‌معنی‌اند — افسون سیاه بازی‌های احمقانه 📍در سال ۲۰۱۳، یک طراح بازی گمنامِ ویتنامی، بازی ساده‌ای به نام فلپی‌برد منتشر کرد. نام این بازی -پرندۀ شل‌و‌ول- تقریباً همه‌چیز را دربارۀ آن لو می‌دهد. بازیکن باید با ضربه‌زدن روی صفحۀ گوشی‌اش پرنده‌ای را دائماً در حال سقوط است، روی هوا نگه دارد و جلو ببرد. این بازی ناگهان محبوبیتی جهانی پیدا کرد؛ اما راز آن چه بود؟ وقتی طراح بازی حاضر به هیچ مصاحبه‌ای نشد، این راز عجیب‌تر هم شد. ایان بوگاست معتقد است علاقۀ جهانی به این بازی را باید طور دیگری دید. 🔖 ۱۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w72958 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢 سلسله نشست‌های تخصصی قرآنی 📌 کنشگری قرآنی در فضای مجازی 👈چه کنیم فضای مجازی رنگ و بوی قرآن بگیرد؟ 🔻کارشناس: آقای حسین نقی 📌جانشین سازمان فضای مجازی بسیج 📆 یکشنبه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ 🕗 ساعت ۲۱:۰۰ 📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا 👇👇👇 https://rubika.ir/baseeratt 🚩نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
نسرا گیلان
دلزدگی رسانه‌ای یا : آیا ما عامدانه در حال بی‌ارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟ یکی از نظریه‌ها در تبلیغ رسانه‌ای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانه‌ایست. این تئوری می‌گوید: زیاده‌روی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه می‌تواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود. تصور کنید شما در یک مهمانی یک‌ساعت پیوسته نطق می‌کنید. حالا در‌این‌ میان اگر شخصی حرف بی‌ارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه می‌شود. ایده "شلیک معکوس" بیان می‌دارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است. در فضای رسانه‌ای کشور نیز مشاهده می‌کنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونی‌تر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند. اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کم‌وبیش شاهد آن بودیم- چیزی‌ست که خانم دی‌مولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد می‌کند: "یعنی که مواجهه‌ی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارش‌های خبری، می‌تواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آن‌ها را پس بزند." و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنش‌ها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباع‌شده ایرانی بوده است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
نسرا گیلان
دلزدگی رسانه‌ای یا : آیا ما عامدانه در حال بی‌ارزش کردن فجایع انسانی برای مخاطب هستیم؟ یکی از نظریه‌ها در تبلیغ رسانه‌ای باورها، پدیده Media BackFire یا شلیک معکوس رسانه‌ایست. این تئوری می‌گوید: زیاده‌روی در اظهار عقیده"الف" از طریق رسانه می‌تواند موجب فراگیری عقیده متفاوت "ب" شود. تصور کنید شما در یک مهمانی یک‌ساعت پیوسته نطق می‌کنید. حالا در‌این‌ میان اگر شخصی حرف بی‌ارزشی هم بزند، احتمالاً با اقبال حضار مواجه می‌شود. ایده "شلیک معکوس" بیان می‌دارد که اقبال افراد به آن حرف، نه الزاماً بابت ارزش آن، که نوعی اعتراض به تکرار شما و استقبال از هر چیز جدیدی است. در فضای رسانه‌ای کشور نیز مشاهده می‌کنیم رویه بسیاری از فعالان مذهبی نیز متفاوت نیست: نه الزاماً به فکر جذب و اقناع مخاطبین بیرونی‌تر هستند نه نگران دلزدگی و ریزش مخاطبین شبیه به خود هستند. اثر دیگر این اشباع - که در ماجراهای این روزهای غزه نیز کم‌وبیش شاهد آن بودیم- چیزی‌ست که خانم دی‌مولر (پژوهشگر حوزه رسانه) از آن به عنوان "خستگی از شفقت" یاد می‌کند: "یعنی که مواجهه‌ی بیش از حد با تصاویر وحشتناک یا روایت غصه در گزارش‌های خبری، می‌تواند باعث سردیِ عواطف بیننده شود و کاری کند که او، به جای واکنش به شواهد، آن‌ها را پس بزند." و شاید به همین دلیل است که این سری حجم واکنش‌ها به ماجرای غزه در خارج کشور، به مراتب بیشتر از مخاطب اشباع‌شده ایرانی بوده است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» منتشر شد 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد. 📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است. برشی از کتاب: 🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم می‌خورد و این تحولات بیش از همه بر عرصه‌های تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است. 🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالش‌هایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانه‌های نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزه‌های تصمیم سازی بدل شده است. 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است.
📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی و همراهی اسماعیل ارجمندی توسط انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد. 📚کتاب «آرایش رسانه‌ای» با قلم عبدالعلی علی عسگری رییس رسانه ملی با همکاری اسماعیل ارجمندی الگوی گام به گام طراحی آرایش رسانه‌ای را مورد بررسی قرار داده است، برای کسانی که علاقمند به آینده شناسی رسانه و مطالعات ارتباطات و ساختار مدیریت رسانه در شرایط نوین رسانه ای جهان هستند قابل مطالعه است. برشی از کتاب: 🖊زندگی امروز در عصر روند تحولات پرشتاب رقم می‌خورد و این تحولات بیش از همه بر عرصه‌های تصمیم سازی و سیاست گذاری تاثیر گذارده است. 🔹عرصه رسانه نیز از این دگردیسی و تطورات چشمگیر و تصمیم سازی های پرفشار بی بهره نمانده است و در مواجهه و ملازمت با چالش‌هایی نظیر تنوع و تکثر انواع رسانه‌های نوین و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطب متکثر داخلی و جهانی به یکی از چالش برانگیزترین حوزه‌های تصمیم سازی بدل شده است. 📖کتاب «آرایش رسانه‌ای» در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و جز تازه ترین کتاب های انتشارات ساقی است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💐 شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم ✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که من ان‌شاءاللّه توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» این شعار امسال است. ۱۴۰۳/۱/۱ 🌷 ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
. طبق آیات قرآن، [کُتِبَ عَلیکُمُ الصِیام….. لَعَلَّکُم تَتقون] مهم‌ترین فلسفه روزه، رسیدن به تقواست! 1️⃣ رسانه در تعریف ما عبارت از قدرت حکمرانی 2️⃣ قدرت حکمرانی بر مردم در نظام توحیدی، شایسته پاک ترین و برترین انسان رسانه‌ هاست. 3️⃣ مهم‌ترین آفت جریان رسانه‌ای امروز، آلودگی هیجانی و توهمی در دنیای رسانه است. ✅ نتیجه: روزه رسانه‌ای از ضروریات فعالیت رسانه‌ای برای ماست تا به تقوای رسانه‌ای برسیم که بتوانیم قدرت حکمرانی برای جامعه سازی در تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم. [ مصادیق تقوای رسانه‌ای ] 🔹کنترل ورودی های ذهنی 🔸رعایت نظام مصرف (رژیم غذایی) رسانه‌ای 🔹 مدیریت رسانه به جای مدیریت شدن با رسانه 🔸داشتن برنامه ریزی مشخص برای مواجه با رسانه 🔹 خویشتن داری در نوع شنیدن و دیدن ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢روزه رسانه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔘قرق رسانه ای چه می گوید؟ ▪️قرق در فرهنگ لغت دهخدا به ممانعت‌کردن، قدغن‌کردن، چیزی را راه ندادن معنا شده است. قرق رسانه‌ای می گوید رسانه‌های قدرتمند و بزرگ به کمک رسانه‌های همگرا و همسو، قرقی رسانه‌ای ایجاد می کنند که اجازه ورود دیگر رسانه‌ها را به آن قرق نمی‌دهند و بدین ترتیب جریان اخبار و اطلاعات را یا پوشش خبری نمی‌دهند و یا با انتشار اخبار مخالف و منحرف‌کننده، جریان اخبار و اطلاعات را به‌کلی از مسیر خارج می‌سازند. ▪️قرق رسانه‌ای در دو سطح ملی و فرا ملی به وقوع می‌پیوندد. ▪️در سطح فراملی و بین‌المللی آنچه حائز اهمیت است و است که در اختیار قرق‌گران جهانی قرار دارد؛ به این مفهوم که قرق‌گران جهانی به دلیل در اختیار داشتن زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند اینترنت و ماهواره‌ها و فناوری‌های ارتباطی از یک سو، و داشتن قدرت نرم‌افزاری همچون دانش استفاده از سخت‌افزار و داشتن منابع انسانی متخصص با استفاده از تکنیک و یا بهره‌جستن از باورپذیری را در مخاطب ایجاد می‌کنند. قدر‌ت‌های بزرگ در واقع با رسانه‌های خود، ملت‌ها را تغییر می‌دهند، همان‌طور که در جنگ سخت اساساً مطرح است، در فضای رسانه‌ای نیز جامعه هدف مطرح است؛ آنها کشور‌ها و ملت‌ها را به‌عنوان جامعه هدف مطرح می‌کنند و با استفاده از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها، باورها و ارزش‌ها را تغییر می‌دهند. ▪️جریان قرق رسانه‌ای در سطح ملی جریان معیوبی است که را دگرگون می‌کند به‌گونه‌ای که بعضاً اخبار جهت‌دار از سوی رسانه‌های استکباری و عناصر داخلی آنها در کشور ، در فضای مجازی منتشر می‌شود (جریان نفوذ) و سپس برخی رسانه‌های مکتوب نیز آن را بازنشر می‌دهند درحالی که این نسخه‌ها می‌ماند و آیندگانی که با تاریخی دگرگون و نامطلوب مواجه می‌شوند؛ از همین حیث یک پژوهشگر 20 سال آینده به منابع مجهولی دست پیدا می‌کند که تحت سیطره جریان قرق رسانه‌ای به وجود آمده و ثبت شده است. ✍️🏻 مهدی یار ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚 : درباره اینترنت 🔸نویسنده: هیوبرت ال.دریفوس 🔹 نشر ساقی 🔰 توضیح مختصر: این اثر کتابی است درباره اینترنت. دریفوس شخصی متفکر است. او نمی‌تواند از کنار پدیده‌ای مثل اینترنت راحت رد شود. این کتاب حاصل نگاه او به اینترنت است. نگاهی برای بررسی این پدیده تازه. دریفوس در شناخت رسانه ها، به نظر کی‌یرکگارد درباره رسانه ها و نشریات متکی است. او اینترنت را هم از این حیطه بیرون نمی داند. به اعتقاد او اینترنت نظام پایگانی را ویران می کند بی آنکه جایگزینی برایش بیاید. در واقع اینترنت با هم سطح کردن پدیده هایی که پیش از این در نظمی پایگانی چیده شده بودند، آشوبی پدید می آورد که در زمان و مکان محدود خوش آیند است، اما در نهایت، نگاه ما را به عالم پیرامون مختل می کند. افزون بر این بحث هایی را هم که خاص اینترنت هستند را فراموش نکرده است، بحث‌هایی مانند آموزش از راه دور، حضور در عین غیبت و حضور و هویت مجازی. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⛔️فریب فضای مجازی و رسانه‌ها را نخوریم! 🔸در کوچه‌ها و آپارتمان‌ها را که نگاه کنیم هنوز موقع سحری، چراغ خانه‌ها یکی‌یکی روشن میشود. 🔸هنوز در مهمانی‌های خانوادگی، درباره «» بحث میکنند. 🔸هنگام تحویل سال جمعیت چند میلیونی رو میبینیم که در مکان های زیارتی و مذهبی مثل حرم امام رضا (علیه السلام)، کربلا، حرم امام زادگان، گلزار شهدا و... سال نو خود را با زبان روزه شروع می‌کنند. 🔸هنوز هم فامیل به دخترها و پسرهای روزه‌اولی، ماشاءالله می گویند و انها با شوق و ذوق از خاطرات روزه گرفتنشان میگویند. 🔸دختر و پسرهایی در بین نزدیکان و آشنایان روزه داری میکنند که اصلا به ظاهرشان نمی‌اید. 🔸هنوز نزدیک اذان مغرب که می شود، فوج فوج جمعیت را میبینیم که به سمت خانه‌هایشان میروند تا افطار کنند و خیابان‌ها راه‌بندان میشود. بعضی‌ها هم به مساجد میروند تا بعد از اقامه نماز به جماعت در مسجد، افطار کنند. 🔸هنوز صدای اذان از مأذنه‌ها بلند است. 🔸هنوز بی‌دین‌ها پویش روزه‌خواریِ علنی راه می‌اندازند تا با رمضان مبارزه کنند. اینها یعنی هست و ده‌ها میلیون‌ نفر روزه‌دارند. ⚠️ مبادا هوچی‌گری و سروصدای بلند رسانه‌ها و روزه‌خوارها ناامیدمان کند. ⚠️مبادا «برو بابا کی دیگه روزه میگیره» گفتن‌های چند نفر، عصبی‌مان کند و جامعه را کافر بپنداریم. «مبادا دچار بشویم» ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚 : کم‌عمق‌ها (اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟) ▪️ نویسنده: نیکلاس کار 🔰 توضیح مختصر: آیا اینترنت ما را احمق می‌کند؟ پرسشی که نیکلاس کار مطرح کرد، تلنگری بود برای آغاز یکی از مهم‌ترین بحث‌های دوران ما: وقتی‌که داریم از مواهب اینترنت لذت می‌بریم، آیا درواقع توانایی‌مان را برای خواندن و تفکر عمیق فدا می‌کنیم؟ کار در این کتاب با تکیه‌بر دامنه‌ی وسیعی از مطالعات تاریخی و علمی تلاش می‌کند تأثیرات شناختی اینترنت را بر ذهن انسان بکاود. در جهان امروز که فناوری اطلاعات با سرعتی خیره‌کننده به‌پیش می‌تازد و در میانه‌ی مسابقه‌ی شتابان همگامی با فناوری‌های روز، این بحث دعوتی است به توقفی کوتاه و تامل در مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم و راهی که پیش رو داریم. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💠آیا ما در دنیای حقیقی زندگی می‌کنیم؟ 💬 🔹جناب افلاطون تمثیلی داره که به یا The Allegory Of The Cave معروفه؛ خلاصه‌ش اینه که عده‌ای در غاری نشستن و صرفا سایهٔ موجودات رو می‌بینن و فکر می‌کنن همین سایه هاست. 🔹اگر پذیریم حقیقت،یعنی ، تمام این جهان مثل یک سایه‌ست در مقابل جهان حقیقی که اصل و ریشهٔ همه چیز از اونجا تدبیر می‌شه؛ پس می‌شه گفت مثال جناب افلاطون بیراه نیست و ما هم در سایهٔ حقیقت، گرفتاریم 🔹عجیب‌تر اینه که با ظهور های جدید و دیجیتال، بشر امروز در دام سایه‌ای از سایه های حقیقته؛ وقتی فیلمی رو می‌بینیم، شاهد سایه‌ای از واقعیت هستیم که خودش سایهٔ حقیقته؛ یعنی ما حتی سایه رو هم نمی‌بینیم، بلکه در سایهٔ سایه غرق شدیم! 🔹این جهان سیاه اندر سیاهی که برای خودمون ساختیم، جنایت رو مبتذل کرده؛ اگر روزی خبر تجاوز کفار یهودی به مسلمان یا قتل یک عالِم در حال مسافرکشی رو، می‌شنیدیم، مجامع جهانی به هم می‌ریخت و کمی در خودمون فرو می‌رفتیم که، چه کسانی مسبب شرایط امروز جهان و ایرانن 🔹اما صاحبان پول و قدرت، خبر قرارداد میلیاردی توپ‌بازی یه نفر رو در کنار ده ها خبر بی‌ارزش دیگه قرار می‌دن، تا اخبار نفوذشون رو از دست بدن و هرروز مخاطب خودش رو نسبت به حقیقت، بی‌تفاوت‌تر ببینه 🔹تنها راه خلاص شدن از این زندگی در سایه، پررنگ کردن و زنده کردن حس حقیقت‌جویی در انسان هاست؛ اگر افق دید ما از تور کردن چند تا پسر/دختر برای خوشگذرونی، بره روی با موجود بی‌نهایت و کسب رضایتش، تک نفری می‌تونیم تمام معادلات کفر رو به هم بریزیم. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
📚 : اینترنت (مجموعه سواد رسانه‌ای میزان) ▪️ نویسنده: حمیدرضا آیت اللهی و همکاران 🔰 توضیح مختصر: مجموعه کتاب های سواد رسانه‌ای با رویکردی کاربردی، کارگاهی، ساده و همه فهم، به روز و کاملا آموزشی سعی می کند تا چارچوبی باشد برای آموزش الفبای سواد رسانه ای برای نوجوانان، دانش آموزان و سایر علاقه مندان. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔴 آداب رسانه ❗️توجه به هوش دیجیتال: آیا برای آینده دیجیتال آماده هستید؟! 🌱 یکی از شاخص‌های جدی هوش دیجیتال در هفت سال دوم استفاده اخلاقی از فضای مجازی است. ☁️ چهار ریسمان زندگی ابری 📣 ویژگی‌های چهارگانه فضای مجازی 1⃣ بی زمانی 🔸کلیدواژه های مهم: همیشه وجود دارد، شب، برنامه ریزی، چه ساعتی؟، چند ساعت؟، اعتیاد مجازی، طول زندگی ✅ فواید: ▪️تسهیل و تسریع در ارتباطات ▪️سرعت در تبادل اطلاعات ▪️تسهیل در خدمات مالی، پزشکی، آموزشی و... ❌معایب: ▪️از دست رفتن آرامش شب ▪️بی برنامگی (اعتیاد رسانه ای) ▪️اشباع اطلاعاتی و... 🔸راه حل: ▫️برای پیام دادن به افراد و پیام گذاشتن در گروه‌های مجازی، مقید به زمان‌های خاصی باشیم. ▫️به زمان دقت کافی داشته باشیم. ▫️زمان‌بندی استفاده سرگرم محور از فضای مجازی بر اساس سن: ⬅️ زیر ۲ سال: ❌ به هیچ عنوان ⬅️ ۲ تا ۷ سال: 🟢 ۳۰ دقیقه 🟡 ۶۰ دقیقه 🔴 ۹۰ دقیقه ⬅️ ۷ تا ۱۴ سال: 🟢 ۶۰ دقیقه 🟡 ۹۰ دقیقه 🔴 ۱۲۰ دقیقه ⬅️ بزرگسال 🟢 ۹۰ دقیقه 🟡 ۱۲۰ دقیقه 🔴 ۱۵۰ دقیقه 2⃣ بی مکانی 🔹کلیدواژه های مهم: عرض زندگی، حریم، تجربه ورزی، سفر، مرز، حریم خصوصی ✅فواید: ▪️دسترسی آسان و کم هزینه به خدمات ▪️توسعه تجارت الکترونیک ❌معایب: ▪️همیشه در دسترس بودن ▪️کم شدن مرز مکان خیر و شر 3⃣ بی جسمی 🔹کلیدواژه های مهم: قدرت ذهن، هویت، اعتماد، خطرپذیری ✅فواید: ▪️تسهیل و تسریع مبادله اطلاعات ▪️تسهیل و تسریع ارتباطات ❌معایب: ▪️امکان ایجاد هویت سایبری ▪️تغییر مناسبات ارتباطی: عاطفی، آموزشی و... ▪️عدم استفاده از زبان بدن 🔸راه حل: ▫️استفاده از ایموجی ▫️استفاده از پیام صوتی ▫️امنیت اقتصادی و توجه به علائم ▫️نشان ملی ثبت ▫️نشان شامد ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢پایان عصر شبکه‌های اجتماعی؟ 🔻«شبکه‌های اجتماعی دیگر چندان اجتماعی نیستند»؛ این ایده یادداشت مهمی است که هفته‌نامه اکونومیست مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش، فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی، به گروه‌های خصوصی در پیام‌رسان‌ها (مثل واتس‌اپ و تلگرام) منتقل شده و محتوای درون شبکه‌های اجتماعی (مثل توئیتر و اینستاگرام) با محتوای افراطی جایگزین شده است. امری که مشکلاتی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ایجاد خواهد کرد. خلاصه این یادداشت با کمی تغییر (که متن کامل آن در اینجاست) را در ادامه می‌توانید بخوانید: 🔹بیش از ۲۰ سال از زمانی که فیس‌بوک متولد شد و دنیای جدیدی را خلق کرد، گذشت؛ اما حالا پس از ۲۰ سال از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها دستخوش دگرگونی عمیقی شده‌اند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جادوی عجیب شبکه‌های اجتماعی آنلاین ترکیب تعاملات شخصی با ارتباطات جمعی بود. اکنون این ترکیب، دوباره به دو قسمت تقسیم شده است. 🔸 حالا مشاهده آخرین وضعیت دوستان در شبکه‌های اجتماعی جای خود را به ویدیوهایی از افراد غریبه داده است که شبیه تلویزیون است. پست‌های عمومی به طور فزاینده‌ای به گروه‌های بسته در پیام‌رسان‌ها منتقل می‌شود. شبکه‌های اجتماعی در حال تحول هستند و همین امر اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است. 🔹این موضوع مهمی است، زیرا مردم اینترنت را از طریق شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند. استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بیش از یک چهارم ساعت بیداری را شکل می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی علاوه بر سرگرم کننده بودن، محل بحث آنلاین و کمپین‌های سیاسی هستند. 🔸ویژگی بارز شبکه‌های اجتماعی جدید این است که دیگر چندان اجتماعی نیستند. با الهام از TikTok، برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک به طور فزاینده‌ای ترکیبی از کلیپ‌هایی را ارائه می‌کنند که توسط هوش مصنوعی انتخاب شده است؛ آن هم بر اساس رفتار تماشای کاربر و نه ارتباطات اجتماعی آن‌ها. در ضمن مردم کمتر از گذشته پست می گذارند. از سال ۲۰۲۰، سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند از انتشار مطالب مربوط به زندگی روزانه‌شان به صورت آنلاین لذت می برند از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته است. 🔹چراغ‌های «میدان شهر دیجیتال» در حال خاموش شدن است. البته برخی از نتایج این اتفاق خوشایند است. فعالان سیاسی می گویند که برای جلب نظر گروه‌های خصوصی در پلتفرم‌هایی نظیر واتس‌اپ یا تلگرام، باید پیام‌های خود را ملایم‌تر کنند. یک پست تحریک‌آمیز که ممکن است در توئیتر به‌خوبی لایک بگیرد، ممکن است در گروه واتس‌اپی والدین مدرسه دافعه ایجاد کند. 🔸اکنون به‌نظر می‌رسد که گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی، برای سلامت روان نوجوانان مناسب‌تر باشد چرا که زندگی‌شان در فضای عمومی مورد تجزیه و تحلیل دیگران قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این، پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ و تلگرام از این جهت مفیدتر هستند که پست‌ها را بر اساس ترتیب زمانی نشان می‌دهند نه بر اساس الگوریتمی که ایجاد هیجان کند و این نیز برای سلامت روان بهتر است. 🔹در دنیای جدید شبکه‌های اجتماعی، کاربران، بیشتر به گروه‌های کوچک در پیام‌رسان‌ها متمایل شده‌اند. اما این دنیای جدید مشکلات خود را به همراه دارد. اگرچه گفت‌وگوهای رمزگذاری‌شده در گروه‌های کوچک در تلگرام یا واتس‌اپ، به حفظ جان انسان در نظام‌های اقتدارگرا کمک می‌کند، اما این گروه‌ها محیط مناسبی برای پخش دروغ‌ها هستند. سیاستمداران در هند از واتساپ برای پخش دروغ‌ها استفاده کرده‌اند در حالی که این دروغ‌ها در شبکه‌های باز مانند فیس‌بوک، حذف می‌شدند. 🔸در سمت دیگر، به نظر می‌رسد الگوریتم‌های شبکه باز (مثل توئیتر و اینستاگرام) که توسط رفتار کاربران هدایت می‌شوند، افراطی‌ترین ویدیوها را پخش می‌کنند تا واکنش مخاطب را بگیرند. در گذشته، برای اینکه چیزی در یک شبکه اجتماعی وایرال شود، مردم مجبور بودند آن را به اشتراک بگذارند. اما اکنون آنها آن را صرفاً با تماشا کردن یک ویدئو، به وایرال شدن آن کمک می‌کنند، زیرا الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به محتوایی که بیشترین تعامل را جذب می‌کند، پاداش می دهد. این شرایط جدید به کسانی مانند ترامپ یا تاجران اطلاعات نادرست، سود خواهد رساند چرا که آن‌ها بهتر از هر کس می‌توانند از مخاطب واکنش بگیرند؛ در این وضعیت جدید، محتوایی که با deep fake تولید شده باشد به‌راحتی وایرال می‌شود. 🔹آنچه از ظهور اخبار جعلی مهم‌تر است، کمبود اخبار واقعی در شبکه‌های اجتماعی است. از زمان تغییر جهت شبکه به سمت سرگرمی ، اخبار تنها ۳ درصد از آنچه مردم در آن می بینند را تشکیل می دهد. در سراسر شبکه‌های اجتماعی، تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان داستان‌های خبررا به اشتراک می گذارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۶ درصدی داشته است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🌙🌹نشست بصیرتی رمضان«ماه میهمانی خدا»🌙🌹 🔰سخنران:حجت الاسلام سرلک(کارشناس مسائل دینی و خانواده)🔰 ⏰پنجشنبه ۹ فروردین/ساعت ۲۰ ▶️پخش زنده از طریق کانال بصیرت روبیکا 👇👇👇👇👇 https://rubika.ir/baseeratt
💢سواد رسانه‌ای واجب‌تر از نان شب...! 📌 امروزه تلویزیون، موسیقی‌ها، اینترنت و بازی‌های رسانه‌ای قویترین قصه‌گویان فرهنگی ما هستند، در حالی که در چند نسل پیش خانواده و دوستان، قصه گویان فرهنگی ما بوده‌اند. ‼️پیام‌های رسانه‌ای اخلاق، رفتار، افکار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ما به راحتی تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیریم. 🔺لذا رسانه‌ها می‌توانند یک نیروی فرهنگی قدرتمند (درست یا اشتباه) را در جامعه ایجاد کنند؛ 📌رسانه‌ها یک دنیای سرگرم کننده و لذت بخش می‌سازند که این دنیای فانتزی ممکن است بر اساس کارهای ضد اجتماعی و یا حتی خطرناک باشد؛ به عنوان مثال می‌توان به تبلیغاتی اشاره کرد که در آن همه‌ی مشکلات با خرید یک محصول حل می‌شود! و این تخیلی است که دنیای تبلیغات برای مخاطب می‌سازد؛ 📌 کمک می‌کند که مردم، دنیای خیالی سازنده را به راحتی بشناسند و آن را با واقعیت ادغام نکنند. ✅ یادمان باشد: سازندگان رسانه برای انتقال پیام‌های خاص تلاش می‌کنند، این افراد هستند که می توانند پیام‌ها را دریافت و بر اساس «تجربیات و اعتقادات و سوادی» که دارند به صورتی متفاوت تعبیر کنند.
نسرا گیلان
مطالعه‌ای نگران‌کننده: استفاده از ChatGPT با افت تحصیلی در ارتباط است‌‌‌‌ ‏🔹ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT نقش مهمی در زندگی روزمره‌ی بسیاری از افراد ایفا می‌کنند؛ اما تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که استفاده‌ی بیش از حد از این ابزارها می‌تواند تأثیرات منفی بر عملکرد تحصیلی و حافظه داشته باشد. ‏🔹بر اساس مطالعه‌ای جدید از ارزیابی‌ صدها دانشجوی مقطع کارشناسی تا داوطلبان دکترا، دانشجویانی که تحت فشار زمانی و آموزش سنگین قرار دارند، بیشتر سمت استفاده از ChatGPT می‌روند. ‏🔹داده‌های این تحقیق نشان می‌دهند دانشجویانی که به هوش مصنوعی متکی هستند، بیشتر وقت خود را تلف می‌کنند، حافظه‌ی ضعیف‌تری دارند و معدل تحصیلی‌شان به مرور کاهش می‌یابد. ‏🔹چت‌بات ChatGPT صرف‌نظر از کیفیت پاسخ‌هایش، فرآیند تحصیل را بیش‌از‌حد آسان می‌کند. به گفته‌ی محققان، از آنجایی که ChatGPT می‌تواند به سرعت به هر سوالی پاسخ دهد، دانشجویانی که بیش از حد از این ابزار استفاده می‌کنند ممکن است تلاش‌های شناختی خود را برای انجام وظایف آموزشی کاهش دهند و این امر منجر به کاهش حافظه‌ی این گروه از داشنجوها می‌شود. ‏ 🔹مطالعه همچنین بیان می‌کند که رابطه‌ی بین استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و تأثیرات منفی آن ممکن است دو طرفه باشد؛ یعنی دانشجو ممکن است به دلیل داشتن نمرات پایین به استفاده از ChatGPT روی آورده باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
⭕️اهمیت ارتقای سواد و تربیت رسانه‌ای برای کودکان ✍ سید علیرضا آل‌‌داود 🔴سواد رسانه‌ای برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان به آنها کمک می‌کند تا اطلاعات رسانه‌ای را به درستی تحلیل کنند، ارزیابی کنند و با آن‌ها درست برخورد کنند. در زیر تعدادی از راه‌هایی که می‌توان برای آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان استفاده کرد را بررسی می‌کنیم: 1. آموزش تحلیل پشت سرهم: به کودکان آموزش دهید که اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوری کنند و آنها را تحلیل کنند. آنها باید بتوانند بین اخبار و واقعیت‌ها، نظرات شخصی و اطلاعات موثق تمایز قائل شوند. 2. تشویق به پرسش و بحث: تشویق کودکان به پرسش سوالات و شرکت در بحث‌ها، به آنها کمک می‌کند تا فکر کنند، استدلال کنند و نقد کنند. این مهارت‌ها به آنها کمک می‌کند تا اطلاعات را بیشتر بررسی کنند و به نتایج بهتری برسند. 3. آموزش تشخیص اخبار جعلی: به کودکان آموزش دهید که چگونه اخبار جعلی را تشخیص دهند. آنها باید به عنوان مثال، منبع خبر را بررسی کنند، اطلاعات را با منابع دیگر مقایسه کنند و علایمی از عدم موثق بودن یا جعلی بودن خبر را تشخیص دهند. 4. آموزش مستمر: به کودکان یاد بدهید که چگونه از رسانه‌ها به درستی استفاده کنند. آنها باید بدانند که چگونه زمان استفاده از رسانه‌های دیجیتال را کنترل کنند و به محتواهای مناسب دسترسی یابند. 5. توسعه تفکر انتقادی: تشویق کودکان به توسعه تفکر انتقادی از طریق بحث، تحقیق و ارزیابی اطلاعات، به آنها کمک می‌کند تا از طریق رسانه‌ها و اطلاعات به درستی استفاده کنند. 6. مشارکت در فعالیت‌های خلاقانه: به کودکان بدهید که خودشان را در فعالیت‌های خلاقانه مانند ساخت ویدیو، نوشتن وبلاگ یا راه‌اندازی پادکست بیان کنند. این فعالیت‌ها به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های سواد رسانه‌ای خود را تقویت کنند و به عنوان تولیدکننده محتوا نیز فعالیت کنند. 7. نظارت والدین: والدین باید نقش فعالی در آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان داشته باشند. آنها باید محتوای مناسب را انتخاب کنند، زمان استفاده از رسانه‌ها را مدیریت کنند و با کودکان درباره محتواها و تجربه‌هایشان صحبت کنند. 8. آموزش در مدارس: مدارس می‌توانند برنامه‌های درسی را در جهت آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان اجرا کنند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل درس‌هایی درباره تحلیل اطلاعات رسانه‌ای، تشخیص اخبار جعلی و استفاده مسئولانه از رسانه‌ها باشند. 9. استفاده از منابع آموزشی: منابع آموزشی متنوعی برای آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان وجود دارد. این منابع می‌توانند شامل کتاب‌ها، ویدیوها، بازی‌های تعاملی و برنامه‌های آموزشی آنلاین باشند. 10. تشویق به همکاری و فعالیت تیمی: کودکان را تشویق کنید تا در فعالیت‌های گروهی و تیمی شرکت کنند. این فعالیت‌ها به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های همکاری، ارتباط و تعامل را تقویت کنند و در فضای رسانه‌ای بهتر عمل کنند. با توجه به رشد روزافزون فناوری و رسانه‌ها، آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان امری بسیار حیاتی است. این آموزش به آنها کمک می‌کند تا از طریق رسانه‌ها بهتر ارتباط برقرار کنند، اطلاعات را به درستی تحلیل کنند و از خطرات موجود در فضای رسانه‌ای حفاظت کنند. 💡 هوش سفید| سید علیرضا آل‌داود ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan