🔘سه محور جنگ شناختی در ماجرای شهید جمهور و یک ماموریت رسانهای
▪️بازنمایی، تصویرسازی و روایت هر حادثه ای توان بلامنازعی جهت تولید ضعف یا بازتولید قدرت اجتماعی دارد. ازاینرو جنگ های شناختی نه تنها بر نقطه ضعف ها که بر نقاط قوت جامعه هدف نیز تمرکز کرده تا وجوه مثبت ماجرا در سطح افکارعمومی به پاشنه آشیل ترجمه شود. از طرفی نیز قائلیم که قدرت یک سیستم در شخصیت رهبران، همراهی جمهور و کارآمدی نظام در حل مسائل جامعه خلاصه میشود. در حادثه شهادت رییس جمهور و یارانش نیز، این دو سه روز اخیر شاهد سبک روایتی مسموم از جانب رسانه های معاند بودیم که محورهای اصلی این بازنمایی معکوس و تقابلی را اشاره میکنیم:
1️⃣ تخریب تصویر رییس جمهور، تخفیف اثر شهادت و تحریف تاریخ: جریان معاند با روایت_وارونه حوادث دهه شصت و انعکاس معکوس و مغالطه همنشینی اعدام های آن دهه با آقای رییس جمهور شهید و تداعی برخی از اتفاقات ۱۴۰۱، سعی بر این دارند که شعلههای عاطفی و اتحاد جوشان مردمی را تقلیل داده و محبوبیت سران دولت در نگاه ملت را نادیده بگیرند.
2️⃣ گسل سازی و دوقطبی نمایی از افکارعمومی در فضای مجازی: این خط خبری به شکل سخیف و خلق چالشهای_مبتذل و بازنشر ویدئوهای شاد از برخی خارج نشینان معاند و کوچکنمایی مراسم تشییع و برچسب حامیان رییسی برای شرکت کنندگان در مراسم و روایت کارمندی_حکومتی از حضور مردم، سعی دارد که یکدستی و شکوه اجتماعی را در ماجرای شهادت و استقبال مردمی به چالش کشیده و یک دوقطبی_مصنوعی و دست ساز را برای ذهنیت عموم جامعه غالب و قالب کنند.
3️⃣ القای ناکارآمدی نظام در مراقبت از سران و مدیریت بحران: این خط خبری نیز در صدد بوده تا با برجسته_کردن پهباد ترکیه در پیدا کردن موقعیت بالگرد رییس جمهور و ایجاد سوال و ابهام از چرایی پرواز در هوای بارانی و مه آلود و طولانی شدن ساعات عملیات جستجو و...توان و کارآیی سیستم را در مدیریت_بحران و حفاظت از کارگزاران نظام زیر سوال ببرند.
▪️آرایش رسانه ای متکثر و ترکیبی با محورهای مشخص پیرامون خدمات دولت مردمی و تصویر واقعی و خدوم از شهید جمهور و یارنش و آثار ملی و دلالت های فرامرزی تیم دولت سیزدهم بایستی صورت بگیرد که روایت درستی را از کفایت و کارکرد مجموعه دولت انقلابی به سمع و نظر افکارعمومی منتقل کند که دچار تحریف رسانه ای در بزنگاه انتخابات نگردد:
▪️احیای اخلاق سیاسی و توجه به وحدت نخبگان و تصمیم گیران نظام، تراز مردم داری و خدمت به جامعه، افزایش چندبرابری حقوق پایه سربازان و بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کارگران و...، ده برابر شدن یارانه ها و ارائه چندین طرح مکمل برای افزایش قدرت خرید دهک های ضعیف جامعه، توان بکار گرفتن ظرفیت های متکثر نخبگانی و گاها متقاطع سیاسی، ایستادگی بر اصول در سطوح بین المللی و تقویت عمق_راهبردی و شخصیت و جسارت نطام در منطقه و جهان، راه اندازی و فعال سازی ده ها پروژه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل و عضویت موثر در جریان های اقتصادی_سیاسی بزرگ و آلترناتیو جهانی، بازگشت پول های بلوکه شده در شرق و غرب دنیا با دیپلماسی موثر، مذاکرات فعال و موازی و چندسطی بدون گروگان گرفتن معیشت و ایستایی اقتصادی و بازیگری موثر در مناقشات مرزی همچون آذربایجان_ارمنستان و منطقه ای و بین المللی، تدبیر و طراحی زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی و ورزشی همچون حل معضل ۴۰ساله خصوصی سازی سرخابی ها و... مواردی است که فقط در دوسال خدمت توام با صداقت بعنوان دستاورد دولت میتوان بازنمایی و روایت کرد.
▪️این قدردانی و آرایش رسانه ای بایستی در قبال انگاره سازی ها و خوانش معکوس و مسموم از ماجرای غم انگیز اخیر صورت بگیرد تا این تراژدی ملی_منطقهای و حتی بین المللی علیرغم هزینه دردناک و تاسف بارش، وجوه الهام بخش و برکات انسجام آفرینش برای حرکت عمومی جامعه و ترویج گفتمان خدمت به مردم و همچنین خلق یک حماسه بزرگ در هشت تیر و مواقعی مشابه از کف نرود.
✍️علیرضامحمدلو
#سیدالشهدای_خدمت
#جنگ_شناختی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⭕️ هوشمصنوعی چیست؟
هوشمصنوعی شبیهسازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشینها به ویژه سیستمهای کامپیوتری است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستمهای خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین است.
📍هوش مصنوعی چگونه کار میکند؟
هوشمصنوعی به پایهای از سختافزار و نرمافزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتمهای یادگیری ماشین نیاز دارد. هیچ زبان برنامهنویسی به تنهایی مترادف با هوش مصنوعی نیست، اما پایتون، آر، جاوا، سیپلاسپلاس و جولیا دارای ویژگیهای محبوب توسعهدهندگان هوشمصنوعی هستند. به طور کلی، سیستمهای هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از دادههای آموزشی برچسبگذاریشده، تجزیه و تحلیل دادهها برای همبستگیها و الگوها، و استفاده از این الگوها برای پیشبینی وضعیتهای آینده کار میکنند. به این ترتیب، یک چتبات چت که با نمونههایی از متن تغذیه میشود، میتواند یاد بگیرد که تبادلات واقعی با افراد ایجاد کند، یا یک ابزار تشخیص تصویر میتواند با مرور میلیونها مثال، شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را بیاموزد. تکنیکهای جدید هوشمصنوعی که به سرعت در حال بهبود هستند میتوانند متن، تصاویر، موسیقی و سایر رسانههای واقعی را خلق کنند.
📍برنامه نویسی هوش مصنوعی
برنامهنویسی هوشمصنوعی بر مهارتهای شناختی تمرکز دارد و شامل موارد زیر است:
▫️یادگیری: این جنبه از برنامهنویسی هوشمصنوعی بر به دست آوردن دادهها و ایجاد قوانینی برای چگونگی تبدیل آنها به اطلاعات عملی متمرکز است. قوانین، که الگوریتم نامیده میشوند، دستورالعملهای گام به گام را برای دستگاههای محاسباتی برای نحوه تکمیل یک کار ارائه میدهند.
▫️استدلال: این جنبه از برنامهنویسی هوش مصنوعی بر انتخاب الگوریتم مناسب برای رسیدن به نتیجه دلخواه متمرکز است.
▫️خود اصلاحی: این جنبه از برنامهنویسی هوشمصنوعی برای تنظیم مداوم الگوریتمها و اطمینان از ارائه دقیقترین نتایج است.
▫️خلاقیت: این جنبه از هوشمصنوعی از شبکههای عصبی، سیستمهای مبتنی بر قوانین، روشهای آماری و سایر تکنیکهای هوش مصنوعی برای تولید تصاویر جدید، متن جدید، موسیقی جدید و ایدههای جدید استفاده میکند.
📍چرا هوش مصنوعی مهم است؟
هوشمصنوعی به دلیل پتانسیل آن برای تغییر نحوه زندگی، کار و بازی مهم است. این امر به طرز موثری در امور تجاری برای خودکارسازی وظایف انسان، از جمله خدمات مشتری، جذب مشتری، تشخیص تقلب و کنترل کیفیت استفاده شده است. هوش مصنوعی در برخی از زمینهها، می وظایف را بسیار بهتر از انسانها انجام میدهد. به ویژه هنگامی که صحبت از وظایف تکراری و جزئیات محور میشود، مانند تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اسناد قانونی برای اطمینان از پر شدن صحیح فیلدهای مربوطه، ابزارهای هوش مصنوعی اغلب کارها را به سرعت و با خطاهای نسبتا کمی تکمیل میکنند.
هوش مصنوعی به دلیل مجموعه دادههای عظیمی که میتواند پردازش کند، همچنین میتواند به شرکتها بینشهایی در مورد عملکردشان بدهد که ممکن است از آنها اطلاعی نداشته باشند. جمعیت ابزارهای مولد هوش مصنوعی که به سرعت در حال گسترش است در زمینههایی از آموزش و بازاریابی گرفته تا طراحی محصول مهم خواهد بود.
#هوش_مصنوعی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⁉️ آیا شما هم یک ویندوشاپِر فجازی هستید؟
📌 ویندوشاپرها windowshopper #پاساژگردهای_فضایمجازی اند که ساعت ها #بی_هدف وبگردی میکنند، از این سایت به آن سایت، از این صفحه به آن صفحه و از این كانال به آن كانال و گروه سر میزنند، نه این كه دنبال مطلب خاصی هستند؛ بلكه صرفا براساس یک کنجکاوی کنترل نشده و به این دلیل كه از این كار #لذت می برند.
📌 #ویندوشاپینگ نه تنها یک مسئله فرهنگی كه یک معضل اخلاقی نیز هست؛ چرا كه پیامدهایی چون اتلاف وقت، از بین رفتن سرمایه، بازماندن از كارهای مفید، انباشتن ذهن از مطالب بی یا کم فایده و غیرضروری، و اعتیاد مجازی را به دنبال دارد كه البته هر یک از اینها خود موجب مشكلات و معضلات دیگری نیز دیگر می شود.
#جنگ_شناختیترکیبی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢نقطه ضعف #رسانه ها در کشورهای توسعه نیافته
🔶دولتهاى جهان سوم و به خصوص #خاورمیانه, بنابر ضرورت حفظ و توسعه خود, نظام آموزشى و رسانه هاى جمعى خود را تقویت مى کنند; اما باگسترش آموزش عمومى و سطح سواد مردم, و نیز توسعه و رشد کمى ابزارهاى ارتباط جمعى در داخل این کشورها, مردم خاورمیانه به رسانههاى جمعى فراملى دسترسى بیشترى پیدا کردهاند و بخش مهمى از نیازهاى خبرى خود را از آنها تامین مى کنند.
🔺بر این اساس نه تنها #پیام هاى رسانههاى غربى به خانههاى مسلمانان نفوذ مى کند; بلکه ملاکى بر #ارزیابى_رسانه هاى داخلى نیز واقع میشوند.
🔺در چنین وضعیتى, نه تنها رسانههاى غربى, رقیب رسانه هاى داخلى مى شوند; بلکه به دلیل #تکنولوژى_نابرابر و نیز برخى ملاحظات فرهنگى از قبیل برخى #جذابیت_هاى_روانى مظاهر غربى, نبرد براى جلب افکار عمومى, به سود رسانه هاى بزرگ جهانى تمام مى شود.
💢گیدنز اشاره مى کند که در #نبرد_رسانه ای کشورهاى جهان سوم, آسیب پذیرى بیشترى دارند; زیرا فاقد چنان منابع و قدرتى هستند که بتوانند با استفاده از آنها, استقلال فرهنگى خود را حفظ و حمایت کنند.
🔸تردیدى نیست که هم رسانه هاى داخلى و هم وسایل ارتباط جمعى جهانى غرب فعالیتى کلیشه اى دارند. بنابراین, تصویرى که هر کدام از آنها از جهان و جامعه خود ارائه مى دهند, لزوما تصویرى کامل و بىطرفانه نیست; بلکه مایلند جهان و جامعه چنان که آنها مىخواهند, باشد، و اگر چنین نیست, دست کم مخاطبانشان تصور یا تصویر دیگرى نداشته باشند.
🔸البته گسترش رسانه ها در خاورمیانه تا حد بسیار زیادى هم مخاطبان این منطقه را هشیار نموده و معادله فوق را بر هم زده است(که می توان به عنوان مثال به نقش فراملی #صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در #همگرایی_شیعیان خاورمیانه اشاره کرد).
🔸این رسانه ها تا حد بسیارى #ماهیت و #کلیشه هاى رسانه هاى ارتباط جمعى خارجى و داخلى را کشف کرده و لوازم و الزامات برخاسته از آن قالب ها را مى دانند و به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهند تصویر نسبتا کامل و جامعى از جهان و تحولات آن داشته باشند, لازم است که سخن همگان را بشنوند, بدین ترتیب, مردم خاورمیانه در شرایط جدید قدرت انتخاب بیشترى دارند.
🔺با این وجود #رسانههای_بومی در کشورهای توسعه نیافته به طور کامل نتوانسته اند در وضعیت انتخاب, شنوندگان و بینندگان بیشترى داشته باشند.
آنان علاوه بر ضعفهاى تکنولوژیک, از حیث #مدیریت_خبر و #شیوه_تبلیغ نیز با مشکلاتى مواجه هستند.
🔸 مهم ترین #نقص این رسانه ها, #تبلیغ_عریان و #غیر_جذاب و طرفداریهاى غیر لازم است که نتیجه این امر, #دلزدگى مردم از رسانه هاى بومى, بى اعتمادى به اخبار و گزارشهاى وسایل ارتباط جمعى و تمایل به کسب خبر از رسانه هاى بیگانه می باشد.
🚫نکته این است که مردم اگر اطلاعات خود را از رسانه هاى بیگانه کسب کنند, بر اساس همان اطلاعات نیز عقاید خود را تنظیم مى کنند.
🔺در حقیقت, نوعى فرهنگ سیاسى برخاسته از رسانه هاى غربى در تعارض با فرهنگ سیاسى سنتى و مشروعیت حکومت ها در خاورمیانه رشد کرده است لذا کشورهاى خاورمیانه و دولت هاى آنها, به دلیل ضرورت مقابله با این وضعیت, در #ناهمسازه مهم #اقتدار و #دموکراتیزاسیون قرار گرفته اند.
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 گاهی لازم است آخرین دستاوردهای تکنولوژیک را کنار بگذاریم
🔴 «جدیدترین مدل» توصیفی است که همراه هر چیزی بیاید، دلیلی کافی برای خوب بودن آن به شمار میرود. در چشم خیلی از ما «طبیعی» و بدیهی به نظر میرسد که جدیدترین نسل گجتها، نرمافزارها، خودروها یا هر محصول تکنولوژیک دیگری، «بهترین» گزینۀ موجود است. بنابراین هر کس که با این جدیدترینها مخالف باشد، حتماً یا منفعتی از این مخالفت میبرد، یا آنکه نتوانسته است با سرعت پیشرفت بشر همراه شود و دل به نوستالژیهای قدیمی باخته است. مخالفت با آخرین نسخه از محصولات تکنولوژیک، گویا مخالفت با خود عقل است.
🔴 نیل پستمن، نظریهپرداز ارتباطات آمریکایی، در یکی از کتابهای خود، این نوع بدیهی پنداشتنِ تکنولوژی را «تکنوپولی» مینامد.
🔴 از نظر پستمن، تکنوپولی مرحلهای است که پس از «ابزارسازی» و «تکنوکراسی» بر جامعۀ بشری چیره شده است. انسانها از صدها هزار سال پیش به ابزارسازی روی آوردهاند و با ابزارهایشان توانستهاند دست به کارهایی بزنند که برای هیچ گونۀ دیگری ممکن نبوده است. با سر رسیدن انقلاب صنعتی و تولید انبوه محصولات تکنولوژیک، راهورسم دنیای فناوری چنان بر همۀ عرصههای فرهنگ و اجتماع سایه انداخت که به تعبیر پستمن باید این دوره را عصر حاکمیت تکنولوژی یا تکنوکراسی نامید. اما پستمن فکر میکرد جامعۀ روزگارش از عصر تکنوکراسی هم عبور کرده است.
🔴 حدود ده سال پیش، وضعیت «تکنوپولی» را میشد در مواجهه با پدیدۀ جدیدِ شبکههای اجتماعی به خوبی مشاهده کرد. آن دوران هیچکس جرئت نمیکرد به این تکنولوژیها نقدی بیشتر از این وارد کند که «خوب است وقفههایی هم در استفاده از آنها بیاندازیم».
🔴 کال نیوپورت، روزنامهنگار سرشناس حوزۀ فناوری، به یاد میآورد که یکبار در یادداشتی در روزنامۀ تایمز نوشت: کسبوکارها برای ارتقا نیازی به شبکههای اجتماعی ندارند، و همین حرف جنجالی بزرگ علیه او بهپا کرد. اما پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده و روی کار آمدن مجموعهای از گروهها و سیاستمداران افراطی در سراسر جهان، گویی خوشبینیِ بدیهی به نوآوریهای پرسروصدای سیلیکونولی را در نگاه بسیاری از افراد از بین برد. حالا منتقدان با صراحت بیشتری از این حرف میزنند که شبکههای اجتماعی برای جامعه بد بودهاند.
🔴 نیوپورت میگوید این منتقدان جدید لزوماً با تکنولوژی و پیشرفت مخالف نیستند، اما میگویند استقبال از نوآوریهای تکنولوژیک را نباید بدیهی انگاشت، بلکه باید در آنها دست به انتخاب زد.
🔴 از نظر «انتخابگرایان» هیچ ضرورتی ندارد که تمام عرصههای زندگی بشر به عرصۀ تاخت و تاز نوآوریهای تکنولوژیک تبدیل شود. تلاشهای جمعی نویسندگان علیه کاربرد فراگیر هوشهای مصنوعی مولد، مثل چتجیپیتی، نمونهای گویاست. بله، چت جیپیتی هم میتواند «بنویسد»، ولی چرا باید این عرصۀ خلاق و مهم فرهنگ بشری را به دست تکنولوژی تازه از راه رسیدهای سپرد که هیچکس سازوکار آن را هم به درستی نمیداند؟ استفادهنکردن از بعضی دستاوردهای تکنولوژیک، شرمآور نیست، بلکه اقدامی ضروری برای حفظ جامعۀ انسانی است.
📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم» که در سیامین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ کال نیوپورت است و نیره احمدی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/x92115
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
📱پیامرسانهای سیندرا پرور
📱دقیقا پیامرسان هایی مثل اینستاگرام سیندرلا پرور هستن
🔸انبوهی از فانتزی ها را به مخاطب تزریق می کنند و انتظارات را هم به شدت بالا می برند
🔸سپس با افرادی مواجهیم که انتظارات بسیار بالایی دارند اما هیچ خودسازی برای فرد مقابل انجام نمی دهند.
#آی_نقد
#سواد_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
#معرفی_کتاب
📚روایت و کنش جمعی
🖊مولف: فردریک دبلیو میر
ترجمه: الهام شوشتریزاده
ناشر: نشر اطراف
سال چاپ: 1399
تعداد صفحات: 143
🔹نویسنده در این کتاب روشن میکند که چرا فراخوانهای اجتماعی و سیاسی به داستان نیاز دارند. روایت و کنش جمعی تلاشی است برای صورتبندیِ نظریهای کاربردی و روایتمحور دربارهٔ کنش جمعی که به نظر مِیِر، اندیشمندان و صاحبنظران رشتههای علوم اجتماعی و علوم سیاسی تا کنون اعتنای درخوری به آن نکردهاند. بیتردید لازمهٔ شکلگیری و ثمربخشی کنش جمعی در حوزههای مختلف وجود روایتی منطقی و قانعکننده دربارهٔ ضرورت پیوستن به جمع و باقی ماندن کنار دیگران تا رسیدن به هدف است.
🔹همهٔ ما متوجه تغییراتی در شکل و ظاهر کنشهای جمعی، اقبال مردم به انواع خاصی از همدلی و همکاری و رویگردانیشان از برخی کنشهای جمعی دیگر در مقاطع گوناگون شدهایم. چه میشود که پس از یک فاجعهٔ طبیعی، کوچک و بزرگ برای کمکرسانی نقدی و غیرنقدی به یک شخص یا گروه اعتماد میکنند و به دعوتهای شخص یا گروه دیگر بیاعتنا هستند؟ چه میشود که به فاصلهٔ چند ماه همان مردمی که در هوای ناخوشایند، روزها و هفتهها برای پیروزی نامزد انتخاباتی محبوبشان از خوردوخوراک میافتادند، با بیتفاوتی و سردیِ مشهود از کنار بعضی فراخوانهای جمعیِ سرنوشتساز و مهم میگذرند و رغبتی به همکاری و همدلی با دیگران از خود نشان نمیدهند؟ چه میشود که در دنیای تجارت امروزی، بازاریابی دیجیتال یک گروه بهسادگی گروه هدف را همراه خود میکند و کسبوکار دیگری به رغم تلاشهای فراوان رونق نمیگیرد؟ ردپای روایت در همهٔ کنشهای جمعی کاملاً پررنگ است.
🔹مِیِر استاد سیاستگذاری عمومی، علوم سیاسی و محیط زیستِ دانشکدهٔ علوم سیاسیِ سَنفورد در دانشگاه دوک است و مهمترین دغدغههای پژوهشیاش نقش قصه و روایت در حیات سیاسی و اجتماعیست، مخصوصاً در سیاستهای جهانی حوزهٔ محیط زیست. او در کتابش دنبال پاسخ دو پرسش میگردد: اول اینکه آدمها چگونه گرد هم میآیند و برای تحقق منافع مشترکشان دست به دست هم میدهند و دوم اینکه چرا رهبرانی که میخواهند دیگران را به کنش جمعی سوق دهند اغلب دست به دامان قصهها میشوند؟
🔹تلاش مِیِر برای پاسخ به این دو پرسش با مرور نظریههایی شروع میشود که اقتصاددانان، متخصصان علوم رفتاری و صاحبنظران دیگر حوزههای علوم اجتماعی برای توضیح کنش جمعی مطرح کردهاند. اما این نظریهها همچنان از عهدهٔ توضیح بسیاری از چشمگیرترین نمودهای کنش جمعی برنمیآیند. بنابراین، مِیِر میکوشد نظریهای نو صورتبندی کند: نظریهٔ کنش جمعی روایتمحور.
🔹مِیِر در این کتاب توضیح میدهد که قصهها چرا و چگونه قادرند انتخابهای ما را رقم بزنند و ما را به رفتارهای خاصی برانگیزند. همه میدانیم که انسان، در کنار همهٔ چیزهای دیگر، موجودی قصهگوست. ما به کمک داستان به تجربهمان معنا میدهیم، هویتمان را تعریف میکنیم و قالبی برای رفتارمان میسازیم و چون اینگونه به داستان و روایت خو گرفتهایم، گاهی قصههایی که دیگران برایمان میگویند به جانمان مینشینند، نگاهمان را تغییر میدهند و ما را به عمل برمیانگیزند.
تصویر
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
🎯 چرا دانشآموزان در سراسر جهان دارند خنگ میشوند؟
🔴 معروفترین معیار سنجش توانمندی دانشآموزان در سطح جهان، آزمونی موسوم به پیآیاسای است که هر سه سال یکبار عملکرد دانشآموزان هشتاد کشور جهان را در ریاضی، علوم و درک مطلب میسنجد. در سالهای اخیر هربار که نتایج این آزمون منتشر میشود، سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی در جهان را به تعجب وا میدارد. طی چندین آزمون گذشته، نمرات دانشآموزان تقریباً در همۀ درسها و تقریباً در همهجای دنیا به طور مداوم در حال کاهش است. حتی کشورهایی مثل فنلاند و کرۀ جنوبی که نظامهای آموزشی بسیار باکیفیتی دارند هم مستثنی نیستند.
🔴 چه چیزی باعث افت نمرات در دانشآموزان سراسر جهان شده است؟ برخی از تحلیلگران همهگیری کرونا را عامل اصلی دانستهاند. اما روند افول نمرات از چندین سال قبل و مشخصاً از سال ۲۰۱۲ به بعد آغاز شده است و کرونا فقط شیب آن را افزایش داده است. گزارش پیآیاسای به سه دلیل «گوشیهای همراه» را عامل اصلی معرفی میکند: اولاً دانشآموزانی که روزانه کمتر از یک ساعت از اوقات فراغت خود را با دستگاههای دیجیتال سپری میکنند، عملکرد ریاضیشان حدود پنجاه درصد بالاتر از دانشآموزانی است که روزانه بیش از پنجساعت به اسکرین چشم میدوزند.
🔴 ثانیاً به نظر میرسد که صفحهنمایشها باعث نوعی حواسپرتی فراگیر در میان همهٔ دانشآموزان شدهاند، حتی دانشآموزانی که مدام چشم به آنها ندوختهاند نیز در اثر حواسپرتی اطرافیانشان درگیر میشوند.
🔴 دلیل سوم این است که تقریباً نیمی از دانشآموزانی که در این آزمون شرکت کردند، گفتند وقتی از دستگاههای دیجیتال خود دور هستند، احساس «کلافگی» یا «اضطراب» میکنند. به همین روال، نیمی از دانشآموزان گفتند که بدون دستگاههای دیجیتالشان از زندگی رضایت کمتری دارند. این اضطراب رابطهای معکوس با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد. در مجموع، دانشآموزانی که بیشتر با تلفن همراه خود کار میکنند در مدرسه نمرات بدتری میگیرند، حواس دانشآموزان دیگر را پرت میکنند و احساس بدتری نسبت به زندگی خود دارند.
🔴 البته آزمون پیآیاسای تنها پژوهشی نیست که پیوستگی استفادۀ زیاد از دستگاههای دیجیتال و عملکرد بد تحصیلی را نشان میدهد. جاناتان هایت، در پژوهشی جدید به این نتیجه رسیده است که صرفِ وجود یک گوشی هوشمند در دیدرس، باعث افت قابلتوجه تمرکز حاضرین میشود.
نظر شما چیست؟
🔴 هایت پیشنهاد میکند که بهتر است گوشیهای هوشمند کاملاً در مدارس ممنوع شوند. به نظر میرسد تحلیل پیآیاسای نیز استدلالی قوی در حمایت از این سیاست باشد. صدها پژوهش جدی دیگر در دهسال اخیر نیز به نتایج مشابهی رسیدهاند. اگرچه بعضی میگویند اگر دانشآموزان مهارت استفاده از گوشی را بیاموزند، شاید کمتر در معرض خطر باشند، اما ممنوعکردن تلفن در مدرسه اقدام آزمایشی جسورانه و بدیعی خواهد بود. شاید مؤثر نباشد، اما غلط است اگر فکر کنیم هیچ کاری نکردن و حفظ وضع موجود، بیضرر خواهد بود. وقت وقتِ یک مداخله جدید است.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/w51475
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
⭕️ قلقلک دادن حسهای متضاد با برچسب زنی
📍 برچسب زدن، یکی از شیوه های رایج مغالطه در رسانه هاست که هم چند و چون عقلی برنمی دارد و هم هشدار لازم را به مخاطب منتقل می کند.
🔺 رسانه ها تمایلات و گرایشهای عاطفی ما را به خوبی می شناسند و با قلقلک دادن هرکدام از میل ها و عواطف، ما را با محتوای هدفدار خودشان همراه می کنند.
🔹 این دو تصویر، دوگونه حس را در ما تحریک می کند؛ «آژیر قرمز» می دهد تا "ترس" ما را تحریک کند و القا کند که به منطقه خطر وارد می شویم. «روزنه امید» می نویسد تا گمان کنیم راهی به نجات از وضعیت فعلی جز انتخاب افرادی که برایمان لیست کرده نیست!
🔻 دوگانه همیشگی «شیطان» و «فرشته» در اینجا بازنمایی شده است.
#سواد_روایت
#تفکر_انتقادی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
جایی که به نفعشان است مینویسند: اصابت
جایی که میخواهند مدیریت اخبار کنند مینویسند: فرود
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
♻️ انضباط دیجیتالی راهکاری برای نجات از وابستگی به رسانهها
از توصیههایی که به افراد وابسته به اینترنت و درگاههای رسانهای میشود این است که مثلا با خود وعده کنند که نیم ساعت بعد از بیدار شدن، نیم ساعت تا سهربع قبل از خوابیدن سراغ این فضا نروند. همچنین برای استفاده از این فضا در طول روز زمانهای مشخصی قرار بدهند و با خود وعده کنند که مثلا در این چهار زمان به فضای سایبر رجوع کنند. این تعیین زمان باعث میشود تا فرد اصطلاحا برای خود یک انضباط دیجیتالی پیاده کند.
⚠️ استفادهی بیانضباط از این فضا منجر به یک آسیب جسمی، ذهنی و روحی شده و روی (IQ) و (EQ) هرکس نیز اثرمنفی میگذارد.
#اعتیاد_رسانه_ای
#هوش_دیجیتال
#انضباط_دیجیتالی
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan
💢اصول پنجگانه مصرف رسانهای:
💎 هدفمندی در مصرف رسانهای
💎 توازن بین تفریحات حقیقی مثل ورزش و تفریحات مجازی
💎 اولویتبندیهای
یکی دیگر از اصول مصرف رسانهای اولویتبندی بین فعالیتها و تفریحهاست.
💎 توجه به محتوا و محیط
محتوای رسانهای همانند غذا گاهی باعث رشد ما میشوند و گاهی با سوء مصرف ممکن است به ما آسیب برسانند. برخی محتواهای رسانهای حقیقتا سم مهلک هستند و حتی یکبار استفاده از آن میتوانند مزاج فرد را نامتعادل کند چه رسد به عادت به آن!
💎 توجه به زمان و فراغت
استفاده بیهدف از این فضا زمانی اتفاق میافتد که اولا من برنامه مشخصی برای تحصیل و فعالیتهای لازم خود نداشته باشم و ثانیا در گیر عادتهای نامطلوب رسانهای باشم.
#هوش_دیجیتال
#سبد_مصرف_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان
🌐 @nasra_guilan