#مسمومیت_اطلاعاتی
تقریباً تمام اطلاعاتی که ما روزانه دریافت میکنیم، اطلاعات دسته چندمی است که بارها از فیلتر اندیشهها و قضاوتهای دیگر رد شده و از آن تأثیر پذیرفته است و اولین درس از سواد رسانهای در چنین شرایطی این است که بدانیم آنچه در رسانه میبینیم، لزوماً واقعیت نیست و میتواند ضد واقعیت نیز باشد.
نیوتن مینو، پژوهشگر معروف میگوید در سال 1981 نگران بودم که فرزندانم نخواهند توانست از تلویزیون منفعتی ببرند. 30 سال بعد نگرانیم از این بابت بود آیا نوههایم از صدمات تلویزیون در امان خواهند بود؟
مالکوم ایکس میگوید: اگر مراقب نباشید روزنامهها با شما کاری خواهند کرد تا از کسانی که به آنها ظلم میشود متنفر باشید و به کسانی که به آنها ظلم میکنند عشق بورزید. این دو جمله شاید بتوانند بهترین توصیف از عواقب آلودگی اطلاعاتی باشند.
🗣🗣حواسمان به هجوم اطلاعاتی که روزانه دریافت می کنیم، باشد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️تاریخچه تحقیق در تأثیرات رسانه ها
💢نکته قابلتوجه این است که در بسیاری از موارد، تاریخ تحقیق در ارتباطات درواقع تاریخ تحقیق در تاثیر ارتباطات است که خود نشاندهنده اهمیت موضوع تاثیر در مطالعه ارتباطات است. در طول سالها، مفهومسازی از اثرها تا حد زیادی تغییر کرده است. در این تحول سه مرحله کموبیش مجزا شناسایی شده است.
💢در مرحله آغازین، تصور میشد #ارتباط_جمعی دارای اثرهای بسیار نیرومندی است. این نظر در سالهای میانه دو جنگ جهانی برتری داشت. اصطلاحاتی مانند #نظریه_گلوله_جادویی یا #نظریه_سوزن_تزریقی برای توصیف این مرحله آغازین مفهومسازی از تاثیر ارتباط جمعی بکار می رود.
💢مرحله دوم زمانی پدیدار شد که محققان در باب این تاثیر به تردید افتادند و شواهدی برای تایید آنها پیدا نکردند. بسیاری از آنان عباراتی مانند #نظریه_تأثیر_محدود را به کار گرفتند تا جریان عمده این مرحله را که از پایان جنگ جهانی دوم تا آغاز دهه ۷۰ (میلادی) طول کشید نامگذاری کنند. از آن زمان تاکنون، محققان بسیاری از بازگشت به مفهوم رسانه های جمعی نیرومند جانبداری کرده اند.
💢مرحله دوم حداقل دو نکته را به برنامهریزان ارتباطات میآموزد:
هرگز انتظار تأثیرات قوی را نداشته باشید. به جز پیام، عواملی که در جهات مختلف در کشمکش هستند چنان فراوانند که نمیتوان نتیجه را بهروشنی پیشبینی کرد.
💢مرحله سوم، شاهد بازگشت به مفهوم رسانههای جمعی پرقدرت بوده است. محققان به چند دلیل مفهوم تاثیر محدود را حداقل به طور نسبی کنار گذاشتند. استفاده گسترده از #تلویزیون باعث شده است که اعتقاد به تأثیر قوی دوباره پدیدار شوند. محققان مارکسیست هم اعتقاد دارند که ارتباط جمعی در مشروعیتبخشی به جوامع سرمایهداری و بوروکراتیک بسیار مؤثر است. انواع تازهای از تاثیر، مثل اثر #کاشت و #برجسته_سازی، پدیدار شده اند. گسترش قلمرو اثر رسانهها به برنامهریز گوشزد میکند که "اثر"، مفهوم یک بعدی ندارد و اثرها میتوانند شکلهای زیادی داشته باشند که برخی را آسانتر از سایر اشکال میتوان ایجاد کرد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✴️ #معاشرت_مجازی نیز همانند معاشرت حقیقی آدابی دارد، درست است که در این فضا که گویا ساحت دوم زندگی ماست رو در رو با افراد در ارتباط نیستیم اما باید بسیاری از آداب حقیقی را در این فضا پا بر جا بدانیم، هر کلمه ای را به کار نبریم و هرنوع صحبت کردن را نشانه شجاعت و صراحت بیان ندانیم. برای خودمان در این فضا شخصیتی بالاتر از فضای حقیقی در نظر بگیریم
✴️یادمان باشد در این فضا هیچگاه احساسات، لحن و رفتار ما آنگونه که مد نظرمان هست منتقل نمی شود، پس مراقب باشیم در ارتباط با دیگر افراد جملات، عکس ها و استیکرهایی را به کار نبریم که سوء تفاهم بوجود آید زیرا افراد متناسب با سن و سواد و اطلاعات و ... برداشت های متفاوتی از عکس العمل ما خواهند داشت.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔳⭕️باکلاس های بی شخصیت
ما در جامعه مان یک مشکل جدید پیدا کرده ایم. افرادی هستند که ظاهرشان کاملا امروزی، مدرن و کار درست است اما بی شخصیت هستند. این افراد دست کم شش ويژگی دارند:
1- این افراد ساعت لاکچری دارند اما ....
این افراد ساعت های لاکچری و گران قیمت می بندند مانند برموند، شوپارد، امگا، پیاژه، رولکس. اما تفاوت بین 8 تا 8:15 را نمی دانند. ساعت را نه برای آن تایم (سروقت) بودن و مدیریت بهینه وقت خودشان و دیگران، بلکه برای زینت می بنندند. بدقول اند. در هر جلسه ای دیر می رسند. به قول شان وفا نمی کنند. تفاوت 60 دقیقه و 61 دقیقه را درک نمی کنند و بابت تاخیر خجالت نمی کشند.
2- مدرک دانشگاهی عالی دارند اما ....
این افراد مدرک دانشگاهی دارند، اما سطح تحلیل شان، سطح نگاه شان، با یک فرد فاقد تحصیلات دانشگاهی هیچ تفاوتی نمی کند. این افراد عاجزند از اینکه بر اساس یک مدل، یک تئوری، یک چهارچوب فکری روشن صحبت و تحلیل کنند. از آن بدتر دارای ثبات فکری نیستند و چون چارچوب فکری منسجم ندارند به تناسب شرایط، حس و حال و مخاطب، افکار و مواضع خود را تغییر می دهند. در یک گفتگوی یک ساعته سه موضع متفاوت راجع به یک موضوع می گیرند چرخش های 180 درجه ای در کمتر از 15 دقیقه!
3- این افراد ماشین های گران قیمت سوار می شوند اما ....
این افراد ماشین های گران قیمت عمدتا خارجی دارند. اما توجه ندارند که صدای ضبط شان را در محدوده خودروی خود نگاه دارند. آن قدر با شخصیت نیستند که برای خانمی که کودکش را بغل کرده ماشین را کاملا متوقف کنند تا با خیال راحت از خیابان رد شود. خیابان را سطل آشغال خود فرض می کنند و ته سیگارشان را به راحتی در سطل آشغال شخصی شان (همان خیابان عمومی شهر) می اندازند و علایم و خطوط راهنمایی و رانندگی را چیزهای زایدی می دانند.
4- این افراد خوش صحبت هستند و خوش محضر اما ...
این افراد از واژه های امروزی استفاده می کنند. علاوه بر اینکه خوب و سلیس صحبت می کنند، زبان خارجی هم بلدند و از برخی اصطلاحات زبان خارجی هم استفاده می کنند، اما دایره واژگان ان ها شامل برخی واژه ها نمی شود، آنها بلد نیستند بگویند اشتباه کردم، نمی توانند بگویند من این موضوع را بلد نیستم و نمی دانم. بلد نیستند بگویند فعلا حرفی ندارم باید مطالعه کنم و یا باید فکر کنم.
5- این افراد سفر خارجی می روند اما ...
این ها درآمدشان و سبک زندگی و کارشان به گونه ای است که سفر خارج می روند. اما بلد نیستند که آداب خوب، افکار خوب، رفتارهای پسندیده را با خود به هدیه بیاورند. آن ها فقط سرکوفت، حسرت، مرغ همسایه غاز است را برای ما تکرار می کنند.
6- این افراد گوشی های به روز دارند اما ....
این ها گوشی های گران قیمت دارند، همچنین شماره گوشی هایشان نیز رُند است اما سواد رسانه ای ندارند، هر مطلبی را می خوانند. هر مطلبی را فوروارد می کنند. تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای را نمی دانند. متوجه نیستند که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند. از آن مهم تر در زمینه رعایت مالکیت معنوی از هفت دولت آزاد هستند و دزدی محتوا و مطلب می کنند.
☑️⭕️تجویز راهبردی:
آنچه گفتم را همه ما کمابیش داریم. حالا یکی هست که همه این ويژگی ها را دارد و دیگری ممکن است دو تا را داشته باشد.ما برای آنکه توسعه یافته شویم، نیازمند انسان هایی هستیم که روی شخصیت شان کار کرده اند به عبارتی دیگر توسعه یافته اند. ما زمانی توسعه خواهیم یافت که؛
• فرق هشت و هشت و ربع را بفهمیم.
• قاعده مند فکر و گفتگو (دیالوگ) کنیم.
• در زندگی جمعی، انضباط رفتاری نشان دهیم (نمونه اش انضباط ترافیکی)
• همانگونه که پول و وسایل و دوچرخه کسی را نمی دزدیم، مطلب و نوشته و ایده و نقاشی دیگران را ندزدیم.
• بیاموزیم که خجالت نکشیم و بگوییم «بلد نیستم، باید کمی فکر کنم، دانش من در این زمینه ناقص است و نمی دانم!»
• کشورهای پیشرفته را نقد کنیم، حسرت و سرکوفت و ناامیدی را پشت سر بگذاریم و آنچه خوب است را برای کشور خود برداریم.
ساعت باکلاس، سفر خارجی، مدرک دانشگاهی، گوشی های آخرین مدل و ماشین گران قیمت، توسعه نمی آفریند. برای حرکت باثبات و پایدار به سمت توسعه یافتگی، به ذهنیت توسعه یافته و شخصبت توسعه یافته نیازمندیم. /مجتبی لشکربلوکی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
چهار فرمان #تفکر_انتقادی
1- #بی_تفاوت نباشید
درون هر کانالی نروید. در هر گروهی عضو نشوید. هر صفحه ای را باز نکنید. برای استفاده از شبکه های اجتماعی هدف داشته باشید. هدف داشتن مهم ترین گام بهره وری از رسانه هاست. اگرچه مواجهه گزینشی سخت هست اما گزینشگرانه کانالها، گروه ها، و صفحات خود را انتخاب کنید.
2- #بپرسید
پرسیدن عیب نیست. حجم انبوهی از اطلاعات از طریق رسانه ها بر سر انسان هوار می شود. مطالبی که درستی و نادرستی آن را نمی دانیم. گاهی شبهاتی درون این شبکه ها رد و بدل می شود که نیازمند بررسی دقیق هستند. در این مواقع حتما بدنبال کارشناس آن باشید و پاسخ درست را پیدا کنید.
3- #منبع بخواهید
از راه های بررسی افکار و عقاید این است که فرد از خود یا دیگران سوال کند که چرا به آنها اعتقاد دارد؟ همیشه در مقابل عقاید دیگران بله گو یا خیرگو نباشید. اول منابع و توجیهاتشان را بررسی کنید، بعد نظرتان را بگویید.
معمولا افکار و عقاید از چهار منبع سرچشمه می گیرند: الف: مراجع قدرت (والدین معلمان، رهبران سیاسی یا مذهبی) ب: کتاب ها و مطبوعات؛ ج: شواهد واقعی؛ د: تجربیات شخصی
با این سوالها اعتبار این منابع را بسنجیم: آیا مراجع قدرت خودشان در این زمینه اطلاعات دارند؟ آیا اطلاعات آنها آنقدر هست که در آن مورد صاحب نظر باشند؟ آیا اطلاعات آنها قابل اعتماد است؟ آیا تا به حال اطلاعات غلط دادند؟ آیا دیگران با آنها موافق هستند؟
4- نظر دیگران را هم #بشنوید
گوش کردن به نظر دیگران و ارزیابی آنها، یکی از بهترین راه های رسیدن به تفکر انتقادی است. همه چیز را همگان دانند. پاسخ یک سوال در انحصار یک نفر نیست. پس در زمینه سوالاتتان با آدم های خبره صحبت کنید. کتابهای مرتبط بخوانیدو...
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
سیدبشیر حسینی:
آموزش سواد رسانه ای نباید یک مسأله فرعی و فانتزی قلمداد شود
◻️رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای گفت: ما نیازمند برخورد ارگانیک و جامع با سواد رسانه ای هستیم و باید براساس نیازها و فرهنگ خود در این زمینه اقدام کنیم و وام گیری از رویکردهای دیگران بدون توجه به فرهنگ و اعتقادات خودمان اشتباهی بزرگ است.
◻️وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل رویکرد انتقادی کانادایی ها در برابر هژمونی فرهنگ آمریکایی، که این جهت گیری انتقادی به یک رویکرد جنجالی در حوزه هویت ملی تبدیل شد و بسیاری از کتاب های ترجمه شده در ایران نیز کتاب های کانادایی است، تصور شد #رویکردانتقادی مهمترین یا تنها رویکرد مهم سواد رسانه ای است.
◻️حسینی گفت: برخی رسانه را ذیل فضای مجازی دانسته یا سواد فضای مجازی را مطرح می کنند، در حالی که مفهوم رسانه شامل همه موارد از جمله فضای مجازی است، لذا اصطلاح سواد رسانه ای یک اصطلاح و مفهوم جامع است که در همه مجامع عملی جهان مورد تایید است اما بعضی نیز واژه های دیگری را به دلیل برخی منافع به جای سواد رسانه ای مطرح می کنند که نه درست است و نه علمی و نه قابل فهم. اینگونه برخورد کردن به معنای ایجاد ابهام بیشتر در رابطه با این حوزه مهم علمی است.
◻️وی با ابزار تاسف از اینکه سواد رسانه ای در کشور ما یک مساله فرعی و #فانتزی بوده و هنوز به یکی از مسائل مهم و اصلی تبدیل نشده است، خواستار توجه به این مهم شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
3 #میم را جدی بگیرید
اگر کودک شما #تلفن_همراه دارد یا در #شبکه_های_اجتماعی عضو است حتما سه #میم را فراموش نکنید:
1- مخاطب 2- مزاحمت 3- محتوا
میم اول؛ #مخاطب : آیا کودک شما مخاطب خود را در دنیای مجازی می شناسد. آیا می تواند او را به شما معرفی کند؟ آیا شما می توانید با او و یا خانواده اش در هنگام لزوم ارتباط بگیرید؟ یا همه شناخت او محدود به دنیای مجازی است؟ به یاد داشته باشید هویت های مجازی در بسیاری از مواقع کاملا مخالف با هویت های حقیقی است و ریشه بسیاری از خطرها در فضای مجازی نیز همین است.
میم دوم؛ #مزاحمت : آیا فرزندتان مورد مزاحمت اینترنتی قرار می گیرد یا کسی را مورد آزار اینترنتی قرار می دهد؟ مزاحمت گونه ای از رفتار مقدماتی بر ضد امنیت ، جان، آبرو و دارایی دیگری است ولی به طور واقعی نسبت به آنها آسیبی نمی رساند اما چون مزاحمت برای تهدید و به دردسر انداختن دیگری است می تواند زمینه بیشتر بزهکاری شود. رفتارهایی مانند دیده بانی اطلاعات دیگران، تهدید ، افترا، نشر اطلاعات نادرستدرباره دیگری، پخش اطلاعات محرمانه دیگران، گردآوری اطلاعات از دیگران، اراسال پیام های ناخواسته و رفتارهایی ازین دست آزار اینترنتی دانسته می شود.
میم سوم؛ #محتوا : آیا محتوایی که تماشا می کند متناسب با سن اوست؟ به یاد داشته باشید هر محتوایی مناسب سن کودک شما نیست. محتوای بسیاری از پیام ها حامل خشونت، مسائل جنسی و روابط غیر متعارف می باشد که به روان کودک شما آسیب می رساند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan