📚🖊 آیا مسعود فراستی دشمن مردم است؟
▫️هنریک ایبسن نویسنده شهیر نروژی، نمایشنامهای به نام «دشمن مردم» دارد، دشمن مردم را بسیاری از پژوهشگران ادبی یکی از شاهکارهای ایبسن دانستهاند؛ در این نمایشنامه، ایبسن وضعیت پزشکی به نام دکتر توماس استوکمان را بازگو میکند که مسئول سلامت حمامهای آب معدنی شهر خود است وقتی دکتر استوکمان متوجه آلودگی این حمامها میشود میخواهد این مسئله را به مسئولین و مردم شهر تذکر بدهد تمام راهها به سمت او بسته میشود زیرا این حمامها محل درآمدهای نجومی بسیاری از جمله برادر دکتر استوکمان یعنی شهردار شهر است و کسی در شهر بهخاطر انباشت سرمایه و پولهای کثیفی که از این طریق حاصل میشود حاضر به همکاری با دکتر استوکمان نیست پس او تنها میماند اما این تنهایی باعث نمیشود تا او دست از بیان آلودگی آبهای حمامها بردارد در نهایت سرمایهسالاران شهر اراده میکنند تا او را که دوست حقیقی همه مردم است، دشمن مردم خطاب کنند؛ وضعیت دشمن مردم در طول تاریخ قبل و بعد از ایبسن بارها و بارها تکرار شده است و اغلب منتقدین آیندهنگر و برهمزنندگان و افشاگران روابط قدرت و روابط آلوده سرمایهسالاری را در وضعیت تنهاماندگی قرار داده است.
▫️مسعود فراستی تنها یک منتقد سینما نیست؛ اغلب میدانند او دانشآموخته اقتصاد سیاسی است، اقتصاد سیاسی علمی است که وجه همت خود را بهرهگیری از نقد ساختار سرمایه و رهگیری تاثیر سرمایه بر فرهنگ، سیاست، اجتماع و بسیاری دیگر از ارکان زندگی انسانها اختصاص داده، اقتصاد سیاسی نقد است و نقدِ حقیقی دشوار کردن سهلانگاریهای گذشته؛ دست بر قضا در سینمای بحرانزده و سرمایه زده ما، فراستی منتقدی است که خط و ربط سرمایه برای او اهمیت دارد پس خیلی شفافتر از کسانی که احتمالاً آلوده به پولهای کثیف یا دستکم بیخبر از وضعیت درونی سینما هستند نگران تاثیر سرمایههای کثیف بر سینمای نحیف و در نهایت آینده فرهنگ و ذائقه فرهنگی مردم ایران است.
▫️بعد از حرفهای اخیر فراستی در برنامه دورهمی، دیده شده که برخی از منتقدان سینما با پاسکاری زیاد بین خودشان انتقاد کردهاند که سالهاست فراستی در حال نقد سینما در تلویزیون است پس مسئول وضعیت امروز سینما هم خود اوست من با تعجب میگویم شاید جای این بیان عجیب برخی از منتقدین به عنوان یک مغالطه آشکار در کتابی با عنوان «راهنمای تفکر صحیح برای منتقدین» یا کتابی دیگر با عنوان «منتقدین چگونه مغالطه می کنند» باشد ؛ زیرا ناگفته پیداست که فراستی هرگز سُکاندار سیاستگذاری فرهنگی و مسئول ساختارهای سیاستگذاری فرهنگی در ایران نبوده است همچنین مانند بسیاری از روشنفکر/مدیران، دائما در حال سوئیچ بین جایگاههای باکلاس بالایشهری روشنفکری و پشت میزهای لوکس مدیرت نبوده است، ناگفته هم پیدا است فراستی عضو باشگاه سرمایهداران که سینما را در کنترل و انقیاد خود درآوردهاند نیز نبوده، پس این مغالطهای بیش نیست که برای خالی نبودن عریضه علیه فراستی به کار رفته است؛ فراستی در تمام این سالها مشغول سختکردن چیزهایی بود که پیش از او آسان در نظر گرفته میشد.
▫️اما منتقدانی که به وضعیت گذشته و کنونی انتقاد جدی نکردهاند و اساساً نگران ابتذال در سینمای ما نیستند یا همواره خود را در کنار تهیهکنندگانی که پول بیشتری بدهند احساس و نقش وکیل مدافع را برای مبتذلها بازی میکنند، باید روزی پاسخگوی چشم فروبستنها و مدایح پرصله خویش بر سینمای مروج ابتذال و اضمحلال فرهنگی ناشی از آن در بین مردم باشند.
▫️در داستان مشهور «دشمن مردم» آلودگی آبها محصول پژوهشهای دکتر استوکمان نیست، توماس استوکمان، مردی راستکردار ، پیرو حق و حقیقت و هشداردهندهای صادق در کنار مردم است ولی چه سود که هشداردهنده را در جماعت زرسالار و سرمایهزده جای مجرم مینشانند و برای او مثل مسعود فراستی حکم محکومیت هم صادر میکنند.
▫️آری فراستی دشمن ابتذال است و دوست حقیقی مردم پس هر چقدر میخواهید مغالطه کنید، پاداش دوستی با مردم محبوبیت روزافزون اوست.
✍🏻 ۶ دلیل منطقی و قانعکننده برای استفادۀ هر ایرانی از پیامرسانهای وطنی
توجه داشته باشیم که استفاده از پیامرسانهای وطنی قبل از آنکه به نفع نظام جمهوری اسلامی باشد به نفع خودمان است؛ به نفع منِ مادر، منِ پدر، منِ جوان نوجوان کودک، به نفع منِ ایرانی!
#پیام_رسان_داخلی
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺💢اهمیت رسانه و کاررسانه ای از نگاه رهبر انقلاب:
ابزار رسانه مانند سلاح شیمیایی عمل میکند کسانی که مسئولیت این بخش را دارند به این مطلب درست توجه کنند.
#کارکرد_رسانه
#جنگ_رسانه_ای
#سخن_رهبری
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
💢 سهگانه تاثیر #رسانه در مهندسی شخصیت
🔻وقتی از رسانه صحبت می کنیم، موضوع ما یک امر فانتزی و سرگرمی صرف نیست. پشت صحنه ای حرفه ای با اتاق فکری هوشمند و متشکل از اربابان قدرت و ثروت در عرصه صنعت فرهنگ که هدفی جز تثبیت هژمونی و سلطه پایدار ندارند.
🔻کارویژه رسانه چیست و صنعت فرهنگ در رسانه چه می کند؟ شناسایی و آنالیز دقیق شخصیت انسان و دقت و توجه به وزنی که هر بخش از شخصیت دارد، یک هنرشناختی در فعالیت رسانه ای و عملیات روانی است که اگر به درستی صورت بگیرد، به مرور به هک شدن انسان و توانایی تسلط بر اقدامات و ترجیحات و انتخابات او منجر شود.
🔻قابل ذکر و توضیح است که سه بعد شخصیت انسان، احساسات، اندیشه ها و کنش های اوست. متناظر با هربخش، الگوریتمی از ذائقه سازی، انگاره سازی و عادت سازی در دستگاه تبلیغاتی اطلاعاتی قدرت های رسانه ای طراحی و مهندسی می شود.این مهندسی شخصیت در سه گام صورت گرفته و به مرحله کنترل و مهار نائل می گردد.
💥انگاره سازی
در گام نخست وارد مرحله شناختی می شود و با تاکتیک تصویرسازی(imagemanagement) و با استفاده از #تکنیک_های_اقناعی چون برجسته سازی، تولیدکلیشه و برچسب زنی و...انگاره سازی را در مخاطبین رقم زده و مدیریت ذهن و تصورات انسان را به دست می گیرد.
نمونه عینی آن، اسلام هراسی و ایران هراسی پروژه ای در سینمای هالیوودی قابل مشاهده است)
💥ذائقه سازی
در گام دوم وارد عملیات روانی تسخیر عواطف و احساسات می شود و لازمه جدی آن، شناسایی و مهندسی ذایقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می پسندیم و لایک می کنیم، محور فهم و لو رفتنذایقه ما می باشد که بدلیل نگاه مصرفی حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی براحتی تعیین و تثبیت می شود.
💥عادت سازی
در گام سوم و مبتنی بر نظام ترجیحات و اطلاعاتی که در اختیار مغزدیجیتال حاکم بر رسانه قرار داده ایم، خط و مشی رفتاری ما در فضای مجازی شکل می گیرد و کنشگری ما در غفلت از عقبه حاکم بر آن رقم میخورد. از طریق تکنیک های تکرار و شرطی سازی و بکاربستن سیستم محرک_پاسخ و حذف عنصر مکث و تفکر در رفتارشناسی، تاکتیک عادت سازی را به نتیجه رسانده و پازل کنشگری انسان را تکمیل می نمایند.
مدل صف بستن ها و خرید ها و ثبت نام گروهی و یکهویی و جوزده، نحوه حضور و رای دادن در انتخابات و جنس اعتراضات مدنی و سبک زندگی مصرفی و رفتارنمایشی مردم، نمونه های بارزی از رفتارسازی های حساب شده و مبتنی بر نظام عرضه تقاضای مصنوعی و مهندسی شده می باشد که بایستی به چشم یک پاشنه آشیل فرهنگی_امنیتی_رسانه ای به آن نگریسته و راهبرد منسجمی و فوری در نهادهای مربوطه اتخاذ گردد.
✍علیرضامحمدلو
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
💠 دیدن روی ماه!
🔹 دین و تفکر انتقادی به رسانه
👤 محمد جواد نوروزی
🔻 جدای از مناقشاتی که همیشه برای دیدن روی ماه «شوال» بوده و هست، دو نکته ظریف رسانهای را می توان در این مسئله فقهی پیدا کرد:
1. روح بی اعتمادی دین به رسانه در آنجایی که دیدن ماه از روی صفحه نمایشگر (رسانه) مصداق رویت به شمار نمیآید و باید انسان با چشم خودش (مسلح یا غیرمسلح) ماه را ببیند، مشهود است. در قسمتهای دیگر فقه نیز میتوان نشانههای دیگری از این بیاعتمادی را یافت. مثلا آنجا که ضبط فیلم و صدا نمیتواند راهی برای اثبات ادعا باشد ولی چشمان دو شاهد عادل دلیل محکمهپسند محسوب میشوند. پس همانند دین باید نگاه منتقدانه به رسانه داشت مخصوصا آنجا که پای آبروی مومن در میان باشد.
2. از آن طرف، یک وقت هایی ممکن است برای هر کسی برسد که خودش «با چشمِ خودش» ماه را دیده باشد، اما نتواند دیگران را متقاعد کند. اگر ماه را دیدی، ولو که نتوانی جماعت را با خود همراه کنی، مرتکب گناهی اگر فردایش همراه با جماعت به امرِ خوبی همچون روزه بپردازی.
پس حواسمان باید بیشتر به دینهای رسانهای شده باشد که چه بسا دینداری واقعی با دینداری که از رسانه (مثلا در سریالهای ماه رمضان) تبلیغ میشود، فاصله داشته باشد.
#تفکر_انتقادی
#دین_و_رسانه
#عرفیسازی_دین
@nasraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا میشود به این رسانه پر از فریب اعتماد کرد؟
✅ یکی از راهای جلوگیری از فریب، اعتماد نکردن به چشم هاست.
🔴 برای اخبارتان و پیام های ارسالی به شما #منبع_موثق بخواهید.
#هوشیار_باشیم
#سواد_رسانه_ای
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
🔘 دیوارهای مجازی میان فرزندان و والدین
🔻 دنیای هزارتوی مجازی آنقدر وسوسهانگیز و جذاب است که گاهی والدین را از دیدن نیازهای فرزندانشان، غافل میکند.
🔻 فرزندانی که تشنه محبت و وقت گذاشتن والدین خود هستند اما والدین سرگرم نیازهای خود در دنیای مجازیاند.
🔻 برای بچههای خود وقت بگذاریم تا از رشد عاطفی و اجتماعی باز نمانند.
#تربیت_رسانهای
#آداب_مصرف_رسانه
#خانواده_رسانه
#آسیبشناسی_رسانهها
@nasraa_ir