eitaa logo
نثر طوبی | سید محمد حسینی یزدی
203 دنبال‌کننده
443 عکس
274 ویدیو
23 فایل
یادداشت‌ها و برداشت‌ها سید محمد حسینی یزدی
مشاهده در ایتا
دانلود
نثر طوبی | سید محمد حسینی یزدی
📚 #نهج_البلاغه ✉️ مروری بر حکمت ۶ (جلسه ۱) 🎙سید محمد حسینی یزدی ✅ عضویت در کانال نثرطوبی 🆔 @nasr
📚 ✅ مروری بر حکمت ۶ - جلسه اول 📜 ۱- صَدْرُ اَلْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ. 📃سينۀ خردمند مخزن راز او است (خردمند بيگانه را از راز خود آگاه نمى‌سازد ) سِرّ دو گونه است: 1️⃣ سرّی که متعلق به خودمان است. اگر ما سر خودمان را فاش کردیم نباید توقع داشته باشیم دیگران آن را فاش نکنند. یکی از چیزهایی که باعث فاش شدن رازمان می‌شود «زیاد حرف زدن» است. 📎 عبارات مرتبط: نامه ۳۱: حِفْظُ مَا فِي اَلْوِعَاءِ بِشَدِّ اَلْوِكَاءِ. نگه‌داری آنچه در ظرف است به محکم کردن بند خروجی آن است. نامه ۳۱: اَلْمَرْءُ أَحْفَظُ لِسِرِّهِ. انسان، محافظ‌ترین شخص است برای راز خودش. حکمت ۲۶۸: أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا. دوست داشته باش دوستت را به‌اندازه (زیاده روی نکن)، چه‌بسا روزی دشمنت بشود. (نباید همه‌ی اسرارمان را برای دوست‌مان بگوییم) حکمت ۲۶: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلاَّ ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ. کسی چیزی را در دل پنهان نمی‌كند مگر آنکه در سخنان بی‌انديشه و رنگ رخسارش هویدا می‌گردد. حکمت ۳۴۹: مَنْ كَثُرَ كَلاَمُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ. کسی که سخنش زیاد شود، خطایش زیاد خواهد شد. 2️⃣ سرّی که متعلق به دیگران است و نزد ما به امانت گذاشته شده است. اگر کسی ما را امین دانست و به هر دلیلی رازش را نزد ما به امانت گذاشت، اجازه نداریم راز او را فاش کنیم. امام کاظم (ع): ثَلاَثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ، يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ اَلْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ كَتَمَ لَهُ سِرّاً. سه گروه‌اند که روز قیامت، روزی که هیچ سایه‌ای نیست، زیر سایه عرش خداوند خواهند بود: مردی که برادرش مسلمانش را به ازدواج دربیاورد، یا خدمت کند او را ، یا سرش را پنهان کند. 📜 ۲- وَ اَلْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ اَلْمَوَدَّةِ 📃و لبخند زدن دام محبت است. گفتیم برخی کلمات معصومین بیان نکات و قوانین دنیایی است. از جمله لبخند زدن. لبخند زدن به «دام» تشبیه شده است. شاید از این جهت که اگر صیدی در دام گرفتار شود به راحتی نمی‌تواند از آن خلاص شود. وقتی با کسی مواجه می‌شویم که لبخند 😊 به لب دارد و با گشاده‌رویی او مواجه می‌شویم خیلی سخت است که این برخورد را نادیده بگیریم و به آن بی‌اعتنا باشیم. قطعاً تحت تأثیر قرار می‌گیریم. چه‌بسیار لبخند‌هایی که باعث شده است دعوا شروع نشود! کدورت‌ها فراموش شود. پیامبر اکرم (ص) همیشه خنده‌رو بودند. به ما دستور داده شده است که شادی‌مان در چهره‌مان باشد و حزن‌مان را در دل نگه‌داریم. (اَلْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ / حکمت ۳۳۳) 🔴 لینک فایل صوتی جلسه: 🌐 https://eitaa.com/nasretooba/230 🌺🌺🌺 🆔 @nasretooba
✅ بلندترین ارتفاع دنیا که آدم نباید ازش بیفته نگاه مهدی (عج) فاطمه است. 🌐 @nasretooba
با سلام 🔹 چهارشنبه ۲۱ آبان، جلسه ۱۰۴ "گذری بر نهج‌البلاغه" 📝 موضوع: ادامه حكمت ٦ ◀️ با کلام: حجت الاسلام حسینی یزدی 🕣 زمان: ساعت ۲۱:۱۵ 🔸 مکان: آنلاین برای ورود به جلسه روی لینک زیر کلیک کنید و سپس گزینه «مهمان» را انتخاب کنید و نام خود را وارد نمایید https://www.skyroom.online/ch/mogib/nahjolbalaghe تذکر: برای ورود به جلسه حتماً از مرورگرهای «کروم»، «فایرفاکس» یا «سافاری» استفاده کنید. 🌺دوستان خود را به جلسه دعوت کنید... 🌺 t.me/KalameAmir_313 sapp.ir/KalameAmir_313 💠 کانال نثرطوبی 🆔 @nasretooba
نثر طوبی | سید محمد حسینی یزدی
📚 #نهج_البلاغه ✉️ مروری بر حکمت ۶ (جلسه ۲) 🎙سید محمد حسینی یزدی ✅ عضویت در کانال نثرطوبی 🆔 @nasr
📚 ✅ مروری بر حکمت ۶ - جلسه دوم 📜 ۳- الاحتمال قبر العیوب 📃تحمل کردن (مشکلات و اذیت‌ها) پوشاننده‌ی عیب‌هاست. ✅ با صبر و تحمل در برابر مشکلات و اذیت دیگران به راحتی می‌توانیم طوری رفتار کنیم که کسی عیب‌های ما را متوجه نشود. حتی اگر دقیق به این مسأله نگاه کنیم، صبر و تحمیل اذیت دیگران باعث پنهان شدن عیوب دیگران هم خواهد شد. نادیده گرفتن و تغافل در بسیاری از موارد باعث تربیت افراد و دیگران خواهد شد. 📜 المسألة خباء العیوب 📃 سوال کردن پوشش عیب‌هاست. ✅ پرسش و سوال باعث می‌شود عیب‌های ما برطرف بشود. هدف پرسش باید برای فهم باشد، نه دست انداختن و مچ کسی را گرفتن: 🔷 حکمت ۳۲۰: سَلْ تَفَقُّهاً وَ لاَ تَسْأَلْ تَعَنُّتاً ... 🔸 برای فهمیدن بپرس، نه برای به سختی انداختن طرف مقابل، چرا که نادان یاد گیرنده شبیه به عالم است، و عالم بی‌انصاف شبیه به نادانی است که برای زحمت دیگری سؤال می‌کند. از چیزهایی که لازم نیست سوال نکنیم: 🔷 حکمت ۳۶۴: لاَ تَسْأَلْ عَمَّا لاَ يَكُونُ فَفِي اَلَّذِي قَدْ كَانَ لَكَ شُغُلٌ 🔸 از آنچه واقع نشده نپرس، که پرداختن به آنچه رخ داده، تو را کافى است. 🔷 حکمت ۸۲: لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لاَ أَعْلَمُ وَ لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ اَلشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ 🔸اگر چیزی را که نمی‌داند از او بپرسند باید شرم نکند که بگوید «نمی‌دانم» و اگر چیزی را نمی‌داند خجالت نکشد از اینکه آن چیز را بیاموزد. 📜 ۴- من رضی عن نفسه کثر الساخط علیه 📃 کسی که از خودراضی باشد، دشمنانش زیاد خواهد شد. ✅ اشاره شد که «خودپسندی» و «تکبر» و «غرور» باعث می‌شود دیگران نسبت به ما خشمگین شوند. به عنوان یک نکته، یکی از مهمترین عوامل خودپسندی «حسادت» را معرفی کردیم: 🔶 خطبه ۱۹۲: وَ لاَ تَكُونُوا كَالْمُتَكَبِّرِ عَلَى اِبْنِ أُمِّهِ مِنْ غَيْرِ مَا فَضْلٍ جَعَلَهُ اَللَّهُ فِيهِ سِوَى مَا أَلْحَقَتِ اَلْعَظَمَةُ بِنَفْسِهِ مِنْ عَدَاوَةِ اَلْحَسَدِ 🔹 و مانند متكبّر گردن‌کش (قابيل) بر فرزند مادرش (هابيل) نباشيد که بر او تكبّر نمود بدون اینکه خداوند در او فزونی قرار داده باشد جز آنکه کبر و بزرگی ناشی از حسادت به او روی آورد در مورد موضوع خودپسندی و تکبر (عوامل، آثار و راه حل‌ها) ان شاء الله جلسه آینده به تفصیل صحبت خواهیم کرد. 💠 کانال نثرطوبی 🆔 @nasretooba
✅ معنای «دهقان» در زبان عربی در نامه ۱۹ نهج‌البلاغه می‌خوانیم که حضرت به کارگزار خود می‌فرمایند:‌ «فَإِنَّ دَهَاقِینَ أَهْلِ بَلَدِک شَكَوْا مِنْک» 🔷 در فارسی «دهقان» به معانی «کشاورز» و «صاحب و رئیس ده» می‌باشد. (فرهنگ دهخدا / واژه دهقان) این کلمه در اصل «دهگان» بوده که در عربی به «دهقان» تغییر پیدا کرده است و در فارسی نیز به مرور «دهقان» بر سر زبان‌ها استفاده شده و مانده است. 🔶 در عربی نیز این کلمه به معانی فارسی‌اش به‌کار می‌رود. اما گاهی «دهقان» به معنای‌ «ایرانی» استفاده می‌شود. چه کشاورز و اهل روستا باشد و چه‌ نباشد. به‌نظر می‌رسد علت این نوع نام‌گذاری به این خاطر بوده است که ایرانیان ساکن عراق غالباً ساکن شهر‌های کوچک بوده‌اند و بیشتر‌ آنها کشاورز بوده‌اند. از آن پس به هر ایرانی «دهقان» گفته شده است و این معنا به مرور در زبان فارسی نیز به‌کار رفته است. مانند این ابیات در شاهنامه فردوسی: از ایران و از ترک و از تازیان / نژادی پدید آید اندر میان نه دهقان، نه ترک و نه تازی بود / سخن‌ها به کردار بازی بود با این توضیحات به‌نظر می‌رسد که ترجمه عبارت نامه ۱۹ این‌گونه بهتر‌باشد: فَإِنَّ دَهَاقِینَ أَهْلِ بَلَدِک شَكَوْا مِنْک: پس همانا ایرانیان ساکن شهر تو شکایت کرده‌اند از تو 🆔 @nasretooba
امام على عليه‌لسلام: هيچ ستمگرى را نديدم همانند حسود كه چنين به ستمديده شبيه باشد؛ نفسْ نفس‏ زنان، با دلى سرگشته و اندوهى پيوسته 📚تحف العقول، ص 216 @nasretooba
با سلام 🔹 چهارشنبه ۲۸ آبان، جلسه ۱۰۵ "گذری بر نهج‌البلاغه" 📝 موضوع: ادامه حکمت ٦ (بررسی «خودپسندی و غرور؛ عوامل، آثار و راه‌های درمان آن از نگاه نهج‌البلاغه) ◀️ با کلام: حجت الاسلام حسینی یزدی 🕣 زمان: ساعت ۲۱:۱۵ 🔸 مکان: آنلاین برای ورود به جلسه روی لینک زیر کلیک کنید و سپس گزینه «مهمان» را انتخاب کنید و نام خود را وارد نمایید https://www.skyroom.online/ch/mogib/nahjolbalaghe تذکر: برای ورود به جلسه حتماً از مرورگرهای «کروم»، «فایرفاکس» یا «سافاری» استفاده کنید. 🌺دوستان خود را به جلسه دعوت کنید... 🌺 🆔 @nasretooba
نثر طوبی | سید محمد حسینی یزدی
با سلام 🔹 چهارشنبه ۲۸ آبان، جلسه ۱۰۵ "گذری بر نهج‌البلاغه" 📝 موضوع: ادامه حکمت ٦ (بررسی «خودپسندی و
حکمت ۶ جلسه ۳ - سید محمد حسینی یزدی.mp3
7.81M
📚 #نهج_البلاغه ✉️ مروری بر حکمت ۶ (جلسه ۳) 🎙سید محمد حسینی یزدی 💠 خودپسندی: عوامل - آثار - راه درمان 🌺 کانال نثر طوبی 🆔 @nasretooba
📣قابل توجه عموم علاقه مندان به دانش زبان و ادبیات قرآن کریم 🏫قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان با همکاری گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می نماید: 💎تفسیر ادبی قرآن کریم 👨‍🏫توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی رضایی «زید عزه» (مسوول قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان و مدیر گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی مدرسه علمیه عالی نواب) 📅زمان: پنج شنبه هر هفته، ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح 🏫مکان: مشهد مقدس، جنب حرم مطهر رضوی (ابتدای خیابان آیت الله شیرازی)، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن جلسات لینک شرکت در نشست «تفسیر ادبی قرآن کریم» به صورت زنده در سامانه lms2 حوزه علمیه خراسان: http://adib.lms2.hozehkh.com/ws/ostad1 🔰«گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی مدرسه علمیه عالی نواب» 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh
نثر طوبی | سید محمد حسینی یزدی
📚 #نهج_البلاغه ✉️ مروری بر حکمت ۶ (جلسه ۳) 🎙سید محمد حسینی یزدی 💠 خودپسندی: عوامل - آثار - راه در
📚 ✅ مروری بر حکمت ۶ جلسه سوم t.me/nasretooba/260 📜 من رَضِیَ عن نَفْسِه کَثُرَ الساخِطُ عَلیه 📃 هر کسی از خودش راضی شود، خشم‌گیرندگان بر او زیاد خواهد شد. ✅ در مفاهیم اخلاقی عبارت‌هایی وجود دارند که بسیار نزدیک به‌هم هستند: از خودراضی بودن - تکبر - غرور - عُجْب ✅ عوامل عُجب و غرور و خودپسندی: 1️⃣ حسد 🔷 خطبه ۱۹۲: لاَ تَكُونُوا كَالْمُتَكَبِّرِ عَلَى اِبْنِ أُمِّهِ... 🔸 و مانند قابیل مباشید که بر فرزند مادرش (هابیل) تکبر ورزید بدون فضیلتی که خدا به او داده باشد، جز این که او خود را بزرگ پنداشت، زیرا حسد او را به عداوت با برادرش وا داشت. 2️⃣ حسب و نسب 🔷 خطبه ۱۹۲: أَلاَ فَالْحَذَرَ اَلْحَذَرَ مِنْ طَاعَةِ سَادَاتِكُمْ وَ كُبَرَائِكُمْ اَلَّذِينَ تَكَبَّرُوا عَنْ حَسَبِهِمْ 🔸 آگاه شوید! برحذر و بیمناک باشید از اطاعت آقایان و بزرگان خود، کسانی که تکبر می‌کنند به‌خاطر حسب‌شان. 3️⃣ مال و ثروت 🔷 خطبه ۱۹۲: وَ لَقَدْ دَخَلَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ وَ مَعَهُ أَخُوهُ هَارُونُ عليهماالسلام عَلَى فِرْعَوْنَ ... 🔸موسی بن عمران همراه برادرش هارون درود خدا بر آنان وارد بر فرعون شدند در حالی که تن پوشی از پشم به تن داشتند، و هر یک را عصایی در دست بود، و در صورت اسلام آوردن او بقاء حکومت و دوام عزّتش را با او شرط‌ کردند. فرعون رو به مردم کرد و گفت: «از این دو نفر تعجب نمی‌کنید که دوام عزّت و بقاء سلطنتم را با من شرط‌ می‌کنند، در حالی که خود آنان را در تهیدستی و خواری می‌بینید؟! چرا دستبندهایی از طلا به آنان داده نشده؟!» این را گفت محض اینکه طلا و جمع کردن آن را بزرگ، و پوشش پشمینه‌ی آنان را پست شمرد. ✅ آثار خودپسندی و تکبر 1️⃣ مانع عقل ( عقل در مقابل شهوت است و اگر عقل قدرتش کم شود شهوت چیره خواهد شد) 🔷 حکمت ۲۱۲: عُجْبُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ 🔸 خودپسندى انسان يكى از حسودان عقل اوست. 2️⃣ مانع رشد 🔷 حکمت ۱۶۷: اَلْإِعْجَابُ يَمْنَعُ اَلاِزْدِيَادَ 🔸 خودپسندى مانع افزايش (کمالات) است. 3️⃣ از بین رفتن نیکی‌ها و اعمال 🔷 نامه ۵۳: إِیَّاکَ وَ اَلْإِعْجَابَ بِنَفْسِکَ وَ اَلثِّقَةَ بِمَا یُعْجِبُکَ مِنْهَا وَ حُبِّ اَلْإِطْرَاءِ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ اَلشَّیْطَانِ فِی نَفْسِهِ لِیَمْحَقَ مَا یَکُونُ مِنْ إِحْسَانِ اَلْمُحْسِنِینَ 🔸 از خودپسندى و تكيه بر آنچه تو را آلوده به خودپسندى كند، و از علاقه به ستايش و تعريف مردم بر حذر باش، زيرا اين حالات از مطمئن ترين فرصت هاى شيطان در نظر اوست تا نيكى نيكوكاران را نابود كند. 4️⃣ پشیمانی 🔷 خطبه ۱۹۲: وَ نَفَخَ اَلشَّیْطَانُ فِی أَنْفِهِ مِنْ رِیحِ اَلْکِبْرِ اَلَّذِی أَعْقَبَهُ اَللَّهُ بِهِ اَلنَّدَامَةَ 🔸و شيطان باد كبر را در دماغش دميد و خداوند او را به پشيمانى مبتلا ساخت ✅ راه حل 1️⃣ نگاه به واقعیت خودمان 🔷 حکمت ۴۵۴: مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ اَلْفَخْرِ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِیفَةٌ وَ لاَ یَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لاَ یَدْفَعُ حَتْفَهُ 🔸 فرزند آدم را چه به فخر فروشى! در حالى كه اولش نطفه و آخر كارش مردار است، نه قادر به روزى رساندن به خويش و نه توانمند به دفع مرگ از خود است. 2️⃣ توجه به اینکه عزت مخصوص خداوند است 🔷 خطبه ۱۹۲: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَبِسَ اَلْعِزَّ وَ اَلْکِبْرِیَاءَ وَ اِخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ ... 🔸ستایش خدا را که لباس عزّت و بزرگواری شایسته‌ی اوست، و این دو صفت را نه برای آفریده‌هایش بلکه به خود اختصاص داد، و آنها را قرقگاه و حریم خود نمود، و بر دیگران ممنوع کرد، و هر دو را محض جلالت و عظمت خویش برگزید. 3️⃣ با توجه به شماره ۱ و ۲ ⏪ کوچک شمردن اعمال نیک و عبادات‌مان ⭕️ کانال نثرطوبی 🌐 @nasretooba