6a8d9ed4b1-5bc36f54c2fbb80a018b7f1e.mp3
913.7K
۹-ابوعطای اول در نوحه
اجرا توسط استاد نصیرپور فسایی
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۴۱
شبایی که دلارو ....mp3
7.28M
شبایی که دلا رو غم می گیره ....
#نوحه حاج محمود کریمی
در آهنگ ابوعطای اول از دستگاه شور
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۴۲
دو مثال دیگر برای ابوعطای اول
فقط خوب گوش بدید تا ملکه بشه.
#آموزش_مداحی
@emame3vom
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
۴۴
a8239c800d-5bc393a0c2fbb84c008b7fe3.mp3
2.12M
مثال اول برای ابوعطای اول:
اجرای استاد عبدالرضا نصیر پور فسایی
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۴۵
4a0f67c7a0-5bc3989ac2fbb881018b8000.mp3
3.25M
مثال دوم برای ابوعطای اول
داستان گریه حضرت آدم برای امام حسین و پذیرفته شدن توبه اونه که در دوآواز خوانده شده یعنی ابتدای روضه با آهنگ ابوعطای اول است و آخر روضه با آهنگ ابوعطای دومه که انشالله بعدا کار میکنیم.
اجرای استاد عبدالرضا نصیرپور فسایی
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۴۶
#تمرین پر حجم کردن صدا :
در جلسات گذشته در زمینه روش تقویت حنجره صحبت شد.
بعد از تمرینات قوی سازی صدا ، نوبت به پرحجم و پرطنین کردن آن می رسد.
یعنی وقتی یک خواننده در یک اتاق معمولی می خواند، صدای او بر فضای اتاق احاطه کامل داشته باشد و از هر سمت و سویی به طور مستقیم و یکنواخت شنیده شود. این خصوصیات یک صدای پر طنین می باشد که در اصطلاح، این صدا را (زنگ دار) می گویند، که گرفتگی ندارد. البته هر نوع گرفتگی در صدا، مذموم نیست. بلکه بعضی وقت ها به محزون بودن آن می افزاید.اما صدایی با این کیفیت ، قابلیت کمتری برای مانور دادن و تحریر زدن دارد. برای زنگ دار شدن صدا به تمرینات زیر توجه نمایید. #آموزش_مداحی
@emame3vom
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
۴۷
#چند دستورالعمل کلی برای محافظت از حنجره:
تمریناتی که تا اینجا گفته شد،باعث تغییرات محسوسی در تقویت و بهبود صدا می شود؛ با این شرط که با حوصله انجام داده شودو از عجله کردن در آن خودداری گردد.و تصور نشود که خواندن بستگی به این تمرینات خسته کننده ندارد.مطمئن باشید که اگر این دستور العمل ها بدون شتاب زدگی انجام شود، أثرات ژرفی در صدا خواهد داشت اما اگر بدون دقت انجام شوند، باعث ضایعات جبران ناپذیری خواهد شد. به عنوان مثال :در تمریناتی که در قسمت قوی شدن حنجره ذکرشد ،اگر شخصی بدون گرم کردن حنجره ،زیر آواز بزند و شش دانگ صدا را بیرون دهد ،امکان پاره شدن تار های صوتی و یا ایجاد رگه های غیر قابل بهبود در صدا، وجود دارد.پس توصیه ی اول :عجله نکردن و دقت به خرج دادن در تمارین می باشد .
توصیه ی دوم : این است که بین تمرین ها نباید وقفه ای ایجاد شود و باید به طور مداوم صورت گیرد ، تا حنجره پختگی خود را آسان تر تحصیل کندو به طور کلی اگر کسی خواننده هم شود، نیابد تمرین را قطع کند و هر روز باید زمزمه ای داشته باشد تا حنجره ، انعطاف خود را از دست ندهد.
درست مانند لولای درب ، اگر مدتی درب بازو بسته نشود باعث سفت شدن لولا ها می شود . به خاطر داشته باشید که بهترین چیز برای حنجره ،خواندن و جلوگیری از تنبلی و سستی آن است. البته از استراحت دادن به آن هم نباید غافل ماند و باید از تاختن به حنجره پرهیز کرد.حتی در مجلس نیز هرگاه حس کردید که حنجره ی شما خسته شده است می توانید بدون انکه سایرین متوجه بشوند به حنجره استراحت بدهید .
به این ترتیب که فک پایین را شل کرده و با زبان کوچک راه حلق را مسدود نمایید(گویی می خواهید خمیازه بکشید)به طوری که صدای آن در گوش ها حس می شود . این کار باعث استراحت لحظه ای حنجره تا مدت کوتاهی می گردد.
نکته: بهترین استراحت برای حنجره خواب قبل یا بعد از مجلس است . چنانچه وقتی یک از قاریان مصری که برای اجرای برنامه به ایران امده بود ،قبل از اجرای قرائت خود ،مدت کوتاهی می خوابد و این کار را به بقیه قراء هم توصیه می کند.چون گفتیم که تار های صوتی ،بافت عضله ای هستند و احتیاج به استراحت دارند.
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۵۲
در پایان این قسمت دو تذکر لازم به ذکر است:
اول اینکه در هر قسمتی از کشور اسلامی ما ، عزاداری به سبک و سیاق مخصوص به خود صورت می گیرد و مردم هر منطقه یک نوع صدارا می پسندند .بعضی صداهای بم و خش دار ، بعضی صداهای نازک و پرتحرک، بعضی تحریر های حلقی، بعضی تحریرهای دهانی و....
لذا تمرین ها باید به فراخور همان منطقه صورت گیرد.
نکته ی دیگر اینکه لازم نیست که یک مدت را فقط به تمرین اختصاص داد و یک مدت را به خواندن در مجلس .خیر . بلکه این دو با هم قابل جمع نیز هست .
البته تذکر بسیار مهم ما این است که در کنار این تمرینات ، وقتی که حس شد صدا به حد مطلوبی رسیده است، باید خواندن در مجلس را آغاز کرد تا همزمان ، فنون مجلس داری نیز فرا گرفته شود.
نکته مهم:ذاکران عزیز توجه داشته باشند، در برنامه هایی که چند شب متوالی ادامه می یابد ، نباید تمام انرژی خود را در شب های اول ، تمام کنند و باید با حنجره شان مدارا کنند .
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۵۳
#توصیه آخر به مداحان عزیز؛
سعی کنید همیشه حنجره تان را مرطوب نگه دارید.
خوردن آبلیمو، ترشی و سرکه در حال گرسنگی صافی صدا را از بین می برد. اما اگر در بین غذا خورده شود چه بسا باعث تقویت صدا هم بشود.
ومطلب آخر اینکه استاد اسفندیاری عزیز همیشه این مطلب را تذکر می دادند که قبل از منبر یا روضه اگر بانی مجلس یا شخصی دیگر، آب جوش برایتان آورد، حتما بو بکشید تا گلاب داخل آن آب نریخته باشند.چون باعث گرفتگی گلو می شود و نمی توانید به راحتی جلسه را ادامه دهید. ومن الله التوفیق.
۵۴
#آموزش آهنگ ابوعطای دوم:
همانطور که قبلا گفته شد، این آهنگ از متعلقات دستگاه شوراست.همچنین گفتیم که ما، در موسیقی چیزی به نام ابوعطای اول یا ابوعطای دوم نداریم.فقط برای اینکه تدریس آسانتر شود، آواز ابوعطا را به دو دسته تقسیم کردیم.
آهنگ ابوعطای دوم بسیار پرکاربرد در مداحی است.
سوال؟ این آهنگ با آهنگ ابوعطای اول چه تفاوتی دارد؟
پاسخ : فرق این آهنگ با ابوعطای اول این است که گام صدای آن(ابوعطای دوم) بالاتر است. وقالب آن با آهنگ ابوعطای اول فرق دارد. درضمن بسیار پرکاربردتر از ابوعطای اول است وجذابیت و حزن خاصی دارد.قدرت مانور این آهنگ طوری ست که می توان،حتی در مولودی هم از آن استفاده کرد. یک مجلس کامل را می توان با این آهنگ اداره کرد.انشالله در قسمت آموزش عملی، درباره آهنگ ابوعطای دوم، توضیح کافی خواهم داد.
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۵۵
سوال؟ ؛در کجای مجلس می توان از آهنگ أبوعطای دوم استفاده نمود؟
پاسخ این است که أبوعطای دوم برای شروع مجلس، بسیار مناسب است. ولی در صورتی که صدا خسته باشد، بهتر است ابتدا با آهنگ أبوعطای اول بخوانیم سپس این آهنگ را بخوانیم.
ضمنا آهنگ أبوعطای دوم به آهنگ دشتی هم نزدیک است که درباره آهنگ دشتی در آینده توضیح بیشتری خواهیم داد.انشالله.
با ما همراه باشید
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۵۶
4_5816767280914105894.mp3
5.41M
اجرای شعر پندیات
در آهنگ ابو عطای اول
#ترکی
#آموزش_مداحی
@emame3vom
۵۰