# ناوْخدا- 70
در دارالکفر باید ماند؟
«اسلام می خواهد که هر کسی به قدر توان خودش، آن مقداری که می تواند و مستطیع است و استطاعت دارد، در راه خدا حرکت کند ... هجرت از دارالکفر، از ولایت غیر خدا، از ولایت شیطان و طاغوت به کجا؟ به دارالهجرة ، دارالایمان، تحت ولایتِ الله، تحت ولایت امام؛ تحت ولایت پیغمبر و ولیِّ الهی باید هجرت کرد، این هجرت است. حالا اگر چنانچه یک چنین منطقه ای در عالم نبود، چه کار باید کرد؟ در دارالکفر باید ماند؟ یا باید به فکر ایجاد دارالهجرة افتاد؟ خود پیغمبر هم جزوِ مهاجرین بود دیگر، مگر نبود؟ پیغمبر هم هجرت کرد؛ ... پیغمبر با هجرت خود، دارالهجرة را ایجاد کرد.
گاهی لازم می شود که گروهی از انسان ها با هجرت خود، نقطۀ شروع هجرت را آغاز کنند، جامعۀ الهی و اسلامی را بنیان گذاری کنند، به وجود بیاورند، دارالهجرة ایجاد کنند، آن وقت مؤمنین به آنجا هجرت کنند.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 632 تا 633
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا
پایان!
خدا را بی نهایت شاکریم که این توفیق را نصیب مان نمود تا بر سفره ضیافت قرآن کریمش، جرعه نوش صهبای ولایت باشیم از جام نایب ولی ّاش در روایت خلاصه ای از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن». انشاءالله به شرط توفیق در مجموعه آتی با عنوان «# ناخدا» علاقمندان معارف اسلامی را میهمانِ جرعه های ناب از کتاب «انسان 250 ساله» (حلقه دوم) خواهیم نمود.
و ما توفیقی الا بالله، علیه توکلت و الیه اُنیب
# ناخدا
«والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است.» شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی
انشاءالله در مجموعه «ناخدا» قصد داریم، جرعه ای از صهبای ناب ولایت را به کام مشتاقان بنوشانیم. در این مجموعه چشم و دل شما را میهمان فرمایشات معظم له می نمائیم که در قالب کتاب «انسان 250 ساله» (حلقه دوم) به زیور طبع آراسته شده است. 🌴
# ناخدا- 1
250 سال عمر کرده!
«اين بزرگواران يک واحدند، يک شخصيتند. شک نمي شود کرد که هدف و جهت آنها يکي است. پس ما به جاي اينکه بياييم زندگي امام حسن مجتبي عليه السلام را جدا و زندگی امام حسين عليه السلام را جدا و زندگی امام سجاد عليه السلام را جدا تحليل کنيم- تا احياناً در دام اين اشتباه خطرناک بيفتيم که سيرة اين سه امام به خاطر اختلاف ظاهري با هم متعارض و مخالفند- بايد يک انساني را فرض کنيم که 250 سال عمر کرده، و در سال یازدهم هجرت قدم در يک راهي گذاشته و تا سال دویست وشصت هجري اين راه را طي کرده.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 16
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 2
كُلُّهم نورٌ واحد!
«بنده بارها گفتم زندگى ائمه عليهم السلام را كه 250 سال طول كشيده، زندگى یک انسان به حساب بياوريم، یک انسان 250 ساله؛ از هم جدا نيستند «كُلُّهم نورٌ واحد». هر كدام از اينها كه یک حرفى زدند، اين حرف در حقيقت از زبان آن ديگران هم هست. هر كدام از اينها كه یک كارى انجام داده اند، اين در حقيقت كار آن ديگران هم هست. یک انسانى كه 250 سال گویى عمر كرده است. تمام كارهاى ائمه در طول اين 250 سال كار یک انسان با یک هدف، با یک نيت، و با تاكتیك هاى مختلف است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 19
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 3
داعیه حکومت!
«پس اين را به طور خلاصه همة برادران و خواهران بدانند كه ائمه عليهم السلام همه شان به مجرّد اينكه بار امانت امامت را تحويل مى گرفتند، یکي از كارهایی كه شروع می کردند یک مبارزة سياسى بود، یک تلاش سياسى بود براى گرفتن حكومت. اين تلاش سياسى مثل همة تلاش هایی است كه آن كسانى كه می خواهند یک نظامى را تشکیل بدهند، انجام می دهند و اين كار را ائمه عليهم السلام هم می کردند.
تمام اين نزاعى كه شما در طول دوران زندگى ائمه عليهم السلام بين آنها و دستگاههاى ظلم و جور مشاهده می کنيد بر سر همين قضيه است. آنهایی که با ائمة ما مخالفت می کردند، آنها را مسموم می کردند ، مقتول می کردند ، زندان می انداختند، محاصره می کردند ، دعوايشان بر سر داعية حكومتِ ائمه عليهم السلام بود.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 23
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 4
چطور می شود؟!
«یک عده اى اسلام را فقط مسئلة فردى دانستند و سياست را از اسلام گرفتند … درحالی كه نبى مكرّم اسلام در آغاز هجرت، در اوّلى كه توانست خود را از دشواري هاى مكه نجات دهد، اولين كارى كه كرد، سياست بود. بناى جامعة اسلامى، تشيكل حكومت اسلامى، تشكیل نظام اسلامى، تشكیل قشون اسلامى، نامة به سياست مداران بزرگ عالم، ورود در عرصة سياسى عظيم بشرىِ آن روز، سياست است. چطور می شود اسلام را از سياست جدا كرد؟! چطور می شود سياست را با دست هدايتى غير از دست هدايت اسلام، معنا و تفسير كرد و شكل داد؟!» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 31
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 5
چه عمر بابركتى!
«پيغمبر به مجرّد اينكه وارد مدينه شد، كار را شروع كرد. از جمله شگفتي هاى زندگى آن حضرت اين است كه در طول اين ده سال، یک لحظه را هدر نداد. ديده نشد كه پيغمبر از فشاندن نور معنويت و هدايت و تعليم و تربيت لحظه اى باز بماند. بيدارى او، خواب او، مسجد او، خانة او، ميدان جنگ او، در كوچه و بازار رفتن او، معاشرت خانوادگى او و وجود او هرجا كه بود درس بود. عجب بركتى در چنين عمرى وجود دارد! كسى كه همة تاريخ را مسخّرِ فكر خود كرد و روى آن اثر گذاشت ... فقط ده سال كار حكومتى و سياسى و جمعى كرده بود. چه عمر بابركتى!» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 35
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 6
اسم چنین کسی!
«لذا وقتى كه مردم با آن همه زحمت از جنگ برگشتند، پيغمبر فرمود شما از جهاد كوچك تر برگشتيد، حالا مشغول جهاد بزر گتر شويد. عجب! يا رسول الله! جهاد بزرگ تر چيست؟ ما اين جهاد با اين عظمت و با اين زحمت را انجام داديم؛ مگر بزرگ تر از اين هم جهادى وجود دارد؟ فرمود بله، جهاد با نفس خودتان ... اما هركسى كه «الّذينَ في قُلُوبِهم مَرَض» است -يعنى در دل، بيمارى دارد- جزو منافقين نيست؛ گاهى مؤمن است، اما در دلش مرض هست. اين مرض يعنى چه؟ يعنى ضعف هاى اخلاقى، شخصيتى، هوس رانى و ميل به خودخواهي هاى گوناگون؛ كه اگر جلويش را نگيرى و خودت با آنها مبارزه نكنى، ايمان را از تو خواهد گرفت و تو را از درون پوك خواهد كرد. وقتى ايمان را از تو گرفت، دل تو بی ايمان و ظاهر تو باايمان است؛ آن وقت اسمِ چنين كسى منافق است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 47
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 7
مال همه!
«امروز همة مسلمان ها احتياج دارند كه از معارف اسلامى كه از طريق اهل بيت پيغمبر می رسد استفاده كنند، فرق نمی کند كه معتقد باشند به امامتِ بلافصل اميرالمؤمنين و امامت اولاد او يا معتقد نباشند. البته شيعه عقيدة حق و مستفاد قطعىِ از اين حديث را خلافت بلافصل می داند و به او معتقد و پايبند است. آنهایی هم كه به اين عقيده پايبند نيستند -يعنى برادران اهل سنت- ارتباط و پيوند فكرى و عقلانى و اعتقادى و عاطفى خودشان را از خاندان پيغمبر و از اميرالمؤمنين بايد قطع نكنند. لذا مسئلة غدير از اين بُعد دوم كه بُعد ايجاد پيوند ميان علی بن ابي طالب عليه السلام و عترت پيغمبر با آحاد مسلمان هاست، مال همة مسلمان هاست.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 54
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناخدا- 8
عرف شیعیان!
«امام و زمامدار سياسيِ جامعة اسلامي بايد از سوي خدا معيّن و به وسيلة پيامبر معرفي شده باشد، و بايد رهبر فكري و مفسّر قرآن و آگاه از همة رموز و دقايق دين باشد، و بايد پاك و معصوم و مبرّا از هر عيب و نقيصة خَلقي و خُلقي و سببي باشد، و بايد از دودماني پاك و پاكدامن تولد يافته باشد، و باید و باید. و بدينگونه، امامت كه در عرف مسلمانان قرن اول و دوم به معناي رهبريِ سياسي بود، در عرف خاص شيعيان، به جز رهبريِ سياسي، رهبريِ فكري و اخلاقي را نيز در مفهوم خود فراگرفت.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه دوم، چاپ 1391 ص 60
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda