eitaa logo
نظر سوم
450 دنبال‌کننده
185 عکس
37 ویدیو
2 فایل
یادداشت ها و چرک نویس های مجتبی عرب
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله ابتدا معنای آرا و مشارکت را باید مرور کرد: ۱.پر مشارکت‌ترین انتخابات سیاسی ریاست جمهوری در ۴۵ سال اخیر یعنی انتخابات ۷۶ و ۸۸ هم ۱۵ تا ۲۰ درصد عدم مشارکت را داشته‌اند. بیشترین مشارکت در انتخابات های مجالس هم متعلق به مجلس پنجم است با ۷۱ درصد مشارکت. از آنسو میانگین حضور در انتخابات مجلس نیز در تمام این سالها، حدود ۵۸ درصد بوده است. گول این حرفها و تحلیل‌ها را هم نخورید که نفر اول تهران چند درصد آرای تهران را دارد ، خودشان هم میفهمند چه مغالطه ای میکنند. مجلس پنجم که بیشترین مشارکت تاریخ مجالس است و تهران به ۵۵ درصد! رسیده، آقای ناطق نوری یعنی نفر اول منتخبین تهران، تنها ۳۵ درصد آرا را گرفته یعنی نفر اول تهران هیچ وقت بیش از ۲۰ درصد آرای کل تهرانی ها را در تاریخ نداشته است! حالا که مردم لیستی هم رای ندادند و پراکنده رای دادند، دیگر تکلیف روشن است. بنابراین در واقعی‌ترین حالت کشور، حداقل بیست درصد مشارکت نکن در هر انتخاباتی وجود دارد، حتی سیاسی‌ترین و رهاترین انتخابات‌ها. پس این عدم حضور و مشارکت را نباید واجد معنای سیاسی خاصی دانست. باید بدانیم که از ابتدا وقتی پیرامون مشارکت و کاهش آن صحبت می‌کنیم به مقیاس انتخابات ریاست جمهوری و اوجش یعنی افول از ۸۰ درصد؛ و به مقیاس انتخابات مجلس و اوجش که یعنی افول از ۷۰ درصد را باید ملاک قرار دهیم. در واقع جامعه یک نیروی ۳۰ درصدی کنشگر، اراده ساز و حاضر را از دست داده است. (۸۰ درصد منهای ۴۸ درصد در ریاست جمهوری اخیر و ۷۰ درصد منهای ۴۱ درصد در انتخابات مجلس اخیر) علت مبنا قرار ندادنِ میانگین عدد مشارکت هم این است که می‌خواهیم از نیرویی حرف بزنیم که دست کم یکبار شرایط جامعه و حاکمیت برای او به شکلی بوده که حضور فعال در صحنه خلق اراده ملی داشته باشد. ۲. به گواه نظرسنجی ایسپا و صداوسیما در چند روز پیش از انتخابات، تنها درصد اندکی از مرددین روزهای آخر به تصمیم مشارکت رسیدند، در واقع ۴۱ درصد رای دهنده، ۲۹.۵ درصد مردد و ۲۹ درصد اصلا رای نمی‌دهیم، در این انتخابات حاضر بودند. این سبد سی درصدی مرددین می‌تواند بخش قابل توجهی از همان سی درصد کنشگر از دست داده نکته بالاییِ یادداشت باشد، و می‌تواند در یک نگاهِ برآمده از مجموع قرائن و شواهد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دیگر، ترکیبی از یک نیروی «دلسرد و ناامید شده» و یک نیروی انگیزه یافته برای «براندازی» باشد. ۳.می‌توان در فرض بدبینانه جامعه را در یک تقسیم‌بندی واقعی امروزین با توجه به نتایج انتخابات چنین صورت بندی کرد: اگر ۴۰ درصد عدم مشارکت معنادار (سقف عددی که از اوج انتخابات مجلس هم بالاتر است) داشته باشیم، جامعه امروز از دو پاره مهم و البته با سایه‌های مشترک بین این طیف تشکیل شده است. ۴۰ درصد حاضر به مشارکت به همراه ۴۰ درصد دیگر قائل به عدم مشارکت و این دو گروه را می‌شود به دو هسته مهم تقسیم کرد: مشارکت‌کنندگان: یعنی طرفداران مکتبی و ایدیولوژیک نظام و همچنین قشر مذهبی و قشر ایران‌دوست و خوش‌بین به نظام که البته گله هم لزوما کم ندارد. قائلین به عدم مشارکت:دلسرد شدگان و ناامیدها از امکان اثر و تحول درکشور به علاوه دستۀ براندازان
بسم الله این چهارگانه واقعی امروز در جامعه ایران پیام های مهم و کلیدی برای همگان دارد: ۱. نتایج انتخابات را که کنار این صورت بندی مشارکت ببینیم همه نشان عبور واقعی کشور از دوگانه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی از جنس دهه۷۰ تا ۹۰ است. از شکست شالوده‌های اصولگرایی در برابر مکتبی – انقلابی‌ها (حتی اگر افراد منتخب هم نماینده خوبی برای این پدیده نباشند اما خود را بدین عنوان شناساندند) تا شکست نوبخت و باهنر و پورابراهیم و لیست مطهری و آقای آملی و بخش مهم طرفداران هاشمی در جامعه روحانیت مبارز و... بازنده بزرگ این چهار هسته جدید مردمی در واقع اصلاح‌طلبانند که امروز عملا هیچ نمایندگی موثری بر هیچ بدنه قابل توجهی ندارند، طیف شجاع‌تر و جوان‌تر بدنه ایشان به براندازی کوچ کرده و طیف سنتی‌تر و عاقل‌تر یا طیف وسیع‌تر مردم امیدوار به ایشان نیز به بدنه دلسردها و ناامیدها کوچ کردند. البته حضور و میدان‌داری چهره‌های رسانه‌ای و غیرسیاسی در هدایت آرای مشارکت‌کنندگان نیز زنگ خطری جدی برای آینده این عبور معنادار مردم می‌تواند باشد. ۲. دشمنان نظام پیام واضحی را باید دریافت کنند که راه بسیار سختی برای فروپاشی ایران و براندازی جمهوری اسلامی دارند چرا که نه فقط ۴۰ درصد مشارکت کننده که بخش قابل توجهی از آن ۴۰ درصد دیگر که در مرددین ساکنند یعنی حدود سی درصد نیز روبروی هر طرح براندازی‌ای هستند. ۳. دلسوزان نظام باید معنای عدم مشارکت ۴۰ درصدی را سانسور نکنند. این عدد نه کم است، نه بی اهمیت؛ نه ذره‌ای با آرمان‌های رفیع انقلاب اسلامی و پایه پیشرفت ایران و پیشبری نظام، یعنی مردم‌سالاری دینی سازگار است... بیاید به خودمان بگیریم که هیچ و دقیقا هیچ، گام موثری برای مسئله‌شناسی امام عزیز جامعه در دوسال و نیم اخیر یعنی جهاد تبیین برنداشتیم. دلسوزان نظام حتی به این چهل درصد مشارکت‌کننده هم بیهوده نباید خوشبین باشند چرا که از همین چهل درصد عده قابل توجهی از آخرین بنیادهای مشروعیت مذهبی، نگرانی راجع به ایران، امید به راس این نظام و... را مصرف کردند و شدیداً به اداره کشور معترض و بلکه ناامیدند، پس بر طبل شادانه کوبیدنتان در این وانفسای پیچیده اجتماعی از چه جهتی است؟ اگر پیامی به دشمن است و اینکه قدر این مردم دانا را باید دانست که با این همه هجمه پشت به پشت جمهوری اسلامی ایستادند، می‌تواند وجهی صحیح داشته باشد اما اگر تخدیری بر درک عمیق واقعیت امروز است، این مسیر غلط است، باید بدانیم که سخت در اشتباهند. هرچند صداقت صندوق‌ها به همگان نشان داد، نظام در امکان اراده برای تغییر از مسیر صندوق رای و در بیان حقیقت مشارکت، چه اندازه صادق است. در اینکه رفیق ما، میتواند با همین صندوق ها و آرای مردم رییس مجلس مستقر نظام را در آرا کنار بزند و با موتورش سبقت بگیرد و... این خود پیام مهمی به مرددین و خسته شدگان است اما راه دشواری برای تبیین و ساخت اراده پیشبرانه از این جامعه روبروی هواداران مکتبیِ نظام جمهوری اسلامی است. ۴. و حرف آخر به دلسوزان ایران: دلسوزان ایران دسته ای عمومی‌تر و فراتر از دلسوزان جمهوری اسلامی هستند، چیزی شبیه تعصب مادرانه بر فرزند، یا تعصب فرزند بر مادر، فارغ از تفاوت مذهب و فکر و سیاست. جامعه دو قطبی، جامعه خسته، جامعه دلسرد از امکان تغییر و پیشرفت (فارغ از حقیقت که چنین باشد یا خیر، تصویر بخش قابل توجهی از آن چنین شده) جامعه‌ای خواهد بود که دائما برسر کوچکترین تصمیم در کشاکش فرو خواهد رفت. هر لحظه ممکن است به رهبری بخش ایدیولوژیک دو قطبِ مقابلِ هم، به یک عصیان سخت علیه قطب دیگر دست بزند. در چنین جامعه‌ای، هر تصمیمی، اکثریت مخالفین خود را خواهد داشت. چه الزام به حجاب و چه رها کردن آن. چه اصلاح نظام بانکی و چه عدم آن. چه اصلاح نظام مالیاتی، چه مقابل آن. چه نرمال کردن سیاست در جمهوری اسلامی، چه آرمانخواهانه کردن سیاست... هر تصمیم درستی با لجاجت قطب دیگر یا حداقل رفتار لجوجانه و به نفع تشدید گسل می‌تواند روبرو گردد و تنها تعادل ناپایدارِ «به هیچی دست نزنید» در این جامعه پیش می‌رود که این هم خسارتش بر همگان روشن است. پس خصوصا بر عموم کنش‌گران اجتماعی و نیروهای مؤثر است که دریابند اولا باتوجه به حوادث جهان و اتفاقات سیاسی این سالها در کشورمان، فصل سیاسی جدیدی در این کشور در حال آغاز است و جایگیری شما میتواند مسیر آینده را متفاوت رقم بزند. دوم برای گسل عمیق اجتماعی شکل یافته در ایران باید چاره اندیشی کنند و طرحی نو داشته باشند چه دلسوزان نظام عزیز ‌و چه دلسوزان ایران عزیز. سوم برای ترمیم پشتوانه مشروعیت و امکان شتابدهی حرکت به جلوی جمهوری اسلامی عزیز باید، کانون توجه دلسوزان نظام و انقلاب به نقطه گفتگو، تبیین، خلق گفتمان و مسیر سازی سیاسی برای قشر وسیع مرددین و دلسرد شدگان از امکان اثر تحولی در کشور متمرکز گردد.
هدایت شده از اسلام ناب
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔺 تیزر مجموعه «کتاب مقاومت» 🔹 طوفان الاقصی، بزرگترین حادثه‌ی یک قرن اخیر پس از انقلاب اسلامی 🎙️ حجت الاسلام عرب 📎 نکات معرفتی و کاربردی پیرامون اهمیت و جایگاه نبرد با یهود و صهیونیسم در قرآن بعنوان اصلی ترین دشمن 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
هدایت شده از اسلام ناب
38.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔻 اولین قسمت از مجموعه «کتاب مقاومت» ⁉️ حکایت برگزیدگی قوم بنی اسراییل چیست؟ ⁉️ چه ویژگی هایی قوم برگزیده را میسازد؟ ⁉️ چه اقداماتی میتوان انجام داد که به ضرر رژیم صهیونیستی باشد؟ 🎙️ حجت الاسلام مجتبی عرب 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
هدایت شده از اسلام ناب
36.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔻 دومین قسمت از مجموعه «کتابِ مقاومت» ⁉️ امتحانات قوم بنی اسرائیل چه ارتباطی با حوادثی که با آنها مواجهیم دارد؟ ⁉️ دشمن ترین دشمن حق کیست؟ ⁉️ راه های افزایش نقش آفرینی ایران به عنوان محور اصلی جریان مقاومت برای نابودی اسرائیل چگونه باید باشد؟ 🎙️ حجت الاسلام مجتبی عرب 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
هدایت شده از 💠 مَحیصا 💠
16.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌زیارت با ما چه می‌کند؟ 🗣مجتبی عرب 💠محیصا، راه نجات! 📱 تلگرام | ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊و زن می‌تواند کل جامعه و مرد را اداره کند! 🔻سخنرانی مجتبی عرب در جمع دانشجویان 🔰هویزه 📅اسفند ۱۴۰۲ 📱تلگرام | ایتا
هدایت شده از اسلام ناب
28.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔻 سومین قسمت از مجموعه «کتابِ مقاومت» ⁉️ قوم برگزیده برای رسیدن به مقصد چه امتحاناتی را باید پشت سر بگذارد؟ ⁉️ قوم بنی اسرائیل در گذراندن کدام امتحان الهی ناموفق بود؟ ⁉️ نسبت آرمان فلسطین با اصول مکتب امام(ره) چیست؟ 🎙️ حجت الاسلام مجتبی عرب 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
هدایت شده از اسلام ناب
31.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔻 چهارمین قسمت از مجموعه «کتابِ مقاومت» ⁉️ ماشین جنگ اسرائیل را چه چیزی زنده نگه داشته است؟ ⁉️ راه‌های اصلی تنفس اسرائیل کدام اند؟ 🎙️ حجت الاسلام مجتبی عرب 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir