eitaa logo
📢 کانال ندای حق ❤️
53 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
7.1هزار ویدیو
32 فایل
『بِســـــم‌ربـــ‌ـِّ‌ الشاه‌ڪربلاعلیہ‌السلامـ♥️』 ✯اَنتَ فی قَلبی حُسین وَ اَنتَ فی قَلبی حَسن رَسم شکل قلبِ من آثار دَست #زینب ♥️ است✯ اهداف کانال پستهای مذهبی و سیاسی لطفا کانال را به دوستانتان معرفی کنید 💠تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 کانال ندای حق ❤️
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ 💠 شرح #لیلةالقدر ،(قسمت سوم) ♦️ حکماء و عرفاء، مراتبِ حقایقِ ممکنات را ب
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ 💠 شرح ، (قسمت چهارم) عرض کردیم که در این تقسیم‌بندی کلی، بالا اصل است و پایین فرع. پایین نسبت به بالا تاریک و بالا نسبت به پایین روشن است. حق متعال که روشن‌ترین حقیقت وجود است و از این حقیقت، روشن‌تر در نظام وجود نیست و در نهایت بداهت و روشنایی است لذا نیازی به هیچ اثباتی ندارد. ما در عرفان، اصلا قائل به اثبات توحید نیستیم. جناب متکلم، توحید را اثبات می‌کند. توحید، روشن‌ترینِ چیزهاست. چه چیزی را اثبات کند؟ آفتاب آمد دلیل آفتاب. هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ آفتابی چنین درخشنــده دیده‌ها در غبار یعنی چه؟  من چه چیز را باید اثبات کنم؟ در تجلی ذات حق متعال در قوس نزول و جلوه‌گری او تا پایین‌ترین مرتبه‌ی وجودی، هر مرتبه نسبت به مرحله بالا لیل است. یعنی آن اولین تجلی در قوس نزول که از آن تجلی تعبیر می‌شود به تجلی اعظم، صادر اول، حقیقت محمدیه، عقل کل، نورالانوار، هباء، عماء، رقّ منشور و هر یک از اسامی دیگری که در آیات و روایات ما به آن اشاره شده است، آن مرتبه که اولین مرتبه‌ی تنزلی است، نسبت به حق متعال لیل است. و اول حقیقتی است که از ذات حق متعال مقدر و متعین شده است. لذا او لیلة ‌القدر اعظم است. آن مرتبه نیز دوباره در مرتبه پایین تجلی می‌کند. مرتبه‌ی پایین نسبت به آن مرتبه‌ی بالا لیلة‌القدر است. هرچه پایین‌تر می‌آید مقیدات بیشتر می‌شود لذا ما در نزول، قیود داریم اما در صعود، شهود و ظهور داریم. 🔺 صعود معراج و پاره کردن قیود است اما در نزول قید بیشتر و بیشتر می‌شود. لذا از مراتب قوس نزول تعبیر به لیل و لیالی کرده‌اند. تا کجا؟ تا جایی که به این عالم طبیعت برسد. این عالم طبیعت هم لیلةالقدر است. این نشئه‌ی طبیعت هم لیلةالقدر است. شما هم که در نشئه طبیعت هستید لیلةالقدر هستید. اما گفته شد که یک لیلةالقدر اعظم داریم که تعین اول و تجلی اعظم ذات حق متعال است و همینطور تا مراتب پایین که همگی لیل و لیالی هستند. حال همین الان از عالم طبیعت در حال صعود هستیم. لذا این نظام طبیعت و همین لیل نظام طبیعت اولین مرتبه‌ی لیلةالقدر صعودی است. به محض شروع این صعود، نام آن دیگر لیل نیست بلکه روز است زیرا همینطور به سمت این نور و روشنایی که گفتیم می‌روید. همینطور به مرتبه‌ی عالم اصل، حقیقت و علت خود می‌روید که نور آن بیشتر از اینجاست. از این مراتب صعود به یوم و ایام تعبیر می‌شود. التماس دعا 🌀 ادامه دارد... ✍ 👇👇👇
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ 💠 شرح ،(قسمت پنجم) 🔺از این مراتب صعود به یوم و ایام تعبیر می‌شود، یوم القیامه سیرصعودی است. قیامت چه روزی است؟ روزی است که سرائر و حقایق آشکار می‌شود. إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیهِ رَاجِعونَ. پیرامون حقیقت اهلبیت علیهم السلام است،  اهل‌بیت علیهم السلام در روایات فرموده‌اند که نحنُ اللّیالی و الأیّام. چرا؟ یعنی دایره قوس نزول و قوس صعود ما هستیم. بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ. هستی از ما شروع شده و به ما ختم می‌شود. و همه‌ی این دایره یعنی دایره نزول و صعود مراتب وجودی ما است. ما اهل‌بیت هم لیالی هستیم و هم ایام، یعنی چه⁉️ یعنی نزول و صعود ما در مراتب انسان کامل است. به همین خاطر در روایات و ادعیه می‌فرماید: خدا با ما آغاز کرد و خلقت شما را با ما شروع کرد و شما به واسطه ما خلق شدید و به واسطه ما هم عروج می‌کنید و به واسطه ما قیامت شما برپا می‌شود. اگر مرتبه‌ای از مراتب صعودی از قبیل نماز، روزه و معارف- که همه‌ی اینها یوم‌القیامة هستند، نماز خواندن شما یوم‌القیامة است، روزه گرفتن شما که در زبان ترکی به آن عروج می‌گویند- را در خودتان تلبس می‌کنید و تحقق می‌دهید، اهل‌بیت می‌فرمایند که ما شما را رو به قبله می‌کنیم. روزه و نماز و کعبه ما هستیم. اگر می‌خواهید به سمت ما روی آورید، کعبه ما هستیم. ما هم مرتبه عقل هستیم، هم مرتبه‌ی مثال جلوات ما است و هم عالم طبیعت. است. 🔺این که در عالم طبیعت شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم می‌بینید، این عالم، است. کمااینکه تمام مخلوقات عالم سه مرتبه‌ی کلی طبیعت، مثال و عقل دارند، یکی از مخلوقات این عالم زمان است. زمان صورتی طبیعی دارد؛ همین زمانی که من و شما آن را می‌شناسیم، تقدم و تاخری که در عالم می‌بینیم و از حرکت جوهری منتج می‌شود. این زمان باطن و مثالی دارد که مثال زمان دهر است و این زمان صورت عقلیه‌ای دارد که رب‌النوع زمان است و از آن تعبیر به سرمد می‌شود. چطور در عالم طبیعت، حقایق عقلی کثیر می‌شود؟ زمان هم در عالم طبیعت تکثیر پیدا می کند. لذا صورت طبیعی لیلةالقدر در نشئه طبیعت کثیر است. شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم برای ما ایرانی‌ها! برای شرق ایران و کشورهای پاکستان،افغانستان و هندوستان چند روز دیگر شب قدر است. برای اروپا، چند روز قبل از ما یعنی یک یا دو روز پیش شب قدر بوده است. پس این شب قدری که می‌بینید، صورت طبیعی شب قدر است. حال شما ارتقاء پیدا کرده و در این عالم ظاهر وقوف نکنید! ظاهر شما با این ظاهر عالم تطبیق دارد. تو لیلةالقدر را در افق نفس ناطقه‌ات به شهود بنشین. صم للرویه و افطر للرویه. ولایت را در نفس ناطقه‌ی خودت ببین. اگر می‌خواهی عالمِ طبیعتت لیلةالقدر را درک کند همین شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم برایت کافی است که البته این هم برکاتی دارد که حرفی در آن نیست اما آنی که می‌خواهد لیلةالقدر را درک کند عقل و جان شما است. جان شما بایستی در دهر و سرمد عالم غوطه‌ور بشود و حقیقت سرمدی عالم وجود را ادراک کند و اقرار کند که ای سرمد عالمِ وجود و ای دهرِ نظامِ هستی که لا تَسُبّوا الدَّهر... در روایت است که دهر را فحش ندهید که از اسماءالله است و همچنین در روایت داریم که لا تَسُّبُ عَلیاً فَاِنه مَمسوسٌ فی ذاتِ الله.  که او اسم اعظم حق متعال است. او ممسوس در ذات حق متعال است. شما دهر را ادراک کنید و نه دهر، بلکه به سرمد که باطن دهر است و به آن حقیقت سرمدی عالم وجود که اصلُه قائمً و نسلُه دائم توجه داشته باشید. 🔺لذا فرموده‌اند که در شب قدر به حضرت بقیةالله‌الاعظم (عجل الله) توجه داشته باشید که او قدر و سرمدِ عالم است. او دهرِ عالم است. او حقیقتِ عالم است. حقیقت لیلةالقدر انسان کامل است و این روایتی که از تفسیر فرات کوفی اشاره می‌کند به این که اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. لیل فاطمه است و قدر الله فمن عرف فاطمه حق معرفتها یعنی هرکس حق معرفت او را ادراک کند و جایگاه او را بشناسد، فقد ادرک لیله القدر. لیلةالقدر را درک کرده است. پس می‌شود. می‌شود که ما به صورت اجمالی و نه به کنه آن، به این درک برسیم. التماس دعا 🌀 ادامه دارد... ✍ 👇👇👇
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ 💠 شرح ،(قسمت ششم) 🌸 روایتی برای شما پیرامون -سلام الله علیها-هست و حقایقی که در این روایت است برایتان تشریح میشود که إن شاء الله برایمان لیلةالقدر باشد. نطفه‌ی حضرت فاطمه‌ی زهرا -سلام الله علیها- در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان منعقد و دقیقا ۹ ماه و ۹ روز بعد در ۲۰ جمادی ‌الثانی از مادر بزرگوارشان حضرت خدیجه دختر خویلد متولد شد. ببینیم که چه مناسبت و ارتباطی بین این إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ و این انزال نطفه از صلب شامخ پیغمبر صلی الله علیه و آله به رحم مطهر حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است؟ لیلةالقدر همین است دیگر! ظاهراً این نطفه لیلةالقدر است. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. ما همه‌ی حقایق خود را در این لیلةالقدر که نطفه‌ی شماست نازل کردیم. 🔺احمد رحمانی همدانی در کتاب شریف فاطِمَةُ الزّهراء بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفى از سلمان فارسی روایتی بسیار عرشی نقل می‌کند. جناب سلمان می‌فرماید که بر حضرت فاطمه‌ی زهرا -سلام الله علیها- وارد شدم در حالی که حسنین علیهماالسلام در پیش روی آن حضرت بازی می‌کردند. من از دیدار آن دو بسیار خوشحال شدم. چیزی نگذشت که پیامبر اکرم وارد شد. عرض کردم ای رسول خدا! از برتری و مقام اینان برایم بگویید تا بر محبت خود نسبت به آنها بیفزایم. فرمود: ای سلمان! در آن شبی که مرا به آسمان بالا بردند، جبرائیل مرا در آسمان‌ها و بهشت خداوند گردش داد. در همان حال که در قصور، باغ‌ها و ایوان‌های بهشت گردش می‌کردم، بوی خوشی به مشامم رسید. از آن بوی خوش به شگفت آمده [انسان کامل که خود معدن روائح و اصل همه‌ی رایحه‌های طیبه‌ی وجود است، از این رایحه به شگفت آمده است!] گفتم ای حبیب من! این بوی خوشی که دیگر بوهای بهشتی را تحت تاثیر خود قرار داده بوی چیست؟! [سبحان الله!] گفت: ای محمد! این سیبی است که خداوند متعال به دست قدرت خود از حدود سیصدهزار سال قبل آفریده. نمی‌دانیم که از خلقت او چه چیزی را اراده کرده است. در همین حال که مشغول گفتگو بودیم، گروهی از فرشتگان را دیدم که آن سیب را با خود می‌آورند. جلو آمده گفتند: ای محمد! پروردگار ما سلامت می‌رساند و این را به تو هدیه می‌دهد. رسول خدا فرمود: من این سیب را گرفته و زیر بال جبرائیل قرار دادم. هنگامی که مرا به زمین آورد، آن سیب را خوردم. خداوند آبِ خآن سیب را در پشت من قرار داد. با خدیجه دختر خویلد-سلام‌الله علیها- همبستر شدم و او از آب همان سیب حامله شد. [در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان از سال چهارم بعثت، زیرا حضرت زهرا در سال پنجم بعثت به دنیا آمده و این ماه رمضان،ماه رمضان سال چهارم بعثت است.] خداوند به من وحی فرمود که بر تو حوریه‌ای از جنس انسان زاده خواهد شد. بنابراین نور را با نور تزویج کن. است و در این نیز حرف است زیرا که زن جزء مرد است. 🔺جناب صاحب فصوص الحکم در فصّ محمدی مبسوطاً پیرامون این موضوع در ذیل روایت حُبِّبَ إلیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ  بحث کرده است. من از این دنیای شما سه چیز را دوست دارم. چرا در این روایت پیامبر ثلاث گفته است؟ چون اولین عدد فرد در عالم وجود ۳ است. نه در علمِ ریاضی.! در عرفان و در وجود و هستی، واحد یا یک، عدد نیست، عددساز است. اولین عدد از ۲ شروع می‌شود لَه‌ ماهیةٌ و وجود. ۲ اولین عدد زوج و اولین عدد فرد ۳ است و پیغمبر کسی است که تلبس به این فردانیت دارد. نظام هستی فرد است لذا محی‌ّالدین نیز حکمت او را حکمت فردانیّه قرار داده است.التماس دعا 🤲 🌀 ادامه دارد... ✍👇👇👇👇
💚امام صادق علیه السلام: 🍃هر که فاطمه س را آنگونه که سزاوار است، بشناسد، بی تردید شب قدر را درک کرده است🍃 📚بحار/ج۴۳/ص۶۵ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله: لَوِإجتَمَعَ الناسُ عَلی حُبِّ عَلِیّ بنِ ابی‌طالبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النارَ! اگر تمام مردم در دوستی و محبت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام یکدل بودند و وحدت کلمه داشتند خداوند آتش جهنم را هرگز نمی‌آفرید! 📕الفردوس، ج ٣، ص ٣٧٣
▪️امام رضا(علیه السلام): «ما زارَنِي أحَدٌ مِن أولِيائي عارِفا بِحَقِّي إلّا تَشَفَّعتُ لَهُ يَومَ القِيامَةِ» ▫️هيچ يك از دوستان من كه عارف به حق و مقام من باشد زيارتم نكند مگر اين كه در روز قيامت شفاعتش كنم. 📚منبع: عيون أخبار الرضا،ج۲،ص۲۵۸.
17.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیر در کاسہ ما نیست ولی اشک کہ هست 💔 ما یتیمان همگی کاسہ به دستیم علی... همچو‌ طفلان‌ یتیم‌ کوفہ‌ من‌ هم‌ آمدم🖤 برای سلامتی وفرج آقا امام زمان عج و برای همه و بنده حقیر خدمتگزار شما دعا کنین سپازگزارم🤲😔
🍀ااااحســـــنت وتبــارڪ اللـہ🍀 🍀بـر فعالیـــــن گـــروه🍀 🍀نفستـــون حیــــدرے🍀 🍀اجـــرتون زینبـــــے🍀 🍀و شفــااااعتــــ زهـــرایے🍀 🍀لحظااااتتــون مهــدوے🍀 🍀جــــزاکــــ اللَّـــــہ🍀 🍀خــــيراِ فِــــے الــــدُّنْيـــــا والاخــــَـــــره🍀 🍀سلام دوستان بزرگوار ظهرتون معنوی شبهای احیا از تک تکتون قبول حق ان شاءالله اجـر همه شما بزرگواران بامولا علے بن ابی طالب ع و بی بی دوعالم خااااانم فاطمـه الزهراء س،🍀 نماز روزه هاتون قبول حق ان شاءالله 🤲 کربلا روزیتون ان شاءالله 🌹🤲 حاجت روا باشین ان شاءالله🤲🌹 از طرف مدیران گرامی 🥀🥀
❇️ احادیث امام علی (ع) درباره و : 🌱زکات زیبایی پاکدامنی است. (میزان الحکمه، ج ۴، ص ۲۲۶) 🌱پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . (غرر الحکم۵۸۲۰) 🌱زن (باید) مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.(مجمع‌البیان، ج ۷) 🌱پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می‌نهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم (مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و … ) از کافران تقلید نکنند؛ و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند، خداوند قادر، آنان را ذلیل می‌گرداند. (بحارالانوار جلد ۷۹ ( ۷۶ ) صفحه ۳۰۳ باب التجمل و اظهار النعمه) و گل سرسبد این احادیث💐👇 🍀پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاک‌دامنی نیست که توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمی‌سازد. انسان پاک‌دامن، نزدیک است که فرشته‌ای از فرشتگان الهی گردد. (نهج‌البلاغه، حکمت ۴۷۴) حیدر 🏴
⚫️ اعمال مخصوص شب ۲۱ ماه رمضان 🔵 به غیر از اعمال مشترکه شب های قدر اعمال مختصه این شب به قرار زیر است : 1⃣ نماز شب بیست و یکم ماه رمضان؛ در شب بیست و یکم ماه رمضان خواندن نمازی هشت رکعتی به گونه‌ای که پس از سوره حمد، هر سوره دلخواهی خوانده شود، مورد سفارش قرار گرفته است. 2⃣ لعن بر قاتل امیرالمومنین علی(ع): گفتن ۱۰۰ بار ذکر «اللهم العن قتلة امیرالمومنین» و زیارت امیرالمومنین(ع) توصیه شده است. 3⃣ توصیه شده تا دعای زیر خوانده شود: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًی تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًی تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّاً تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْناً تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّی أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛ 4⃣ غسل کردن؛ گفته شده است که در هر شب از شب‌های این دهه غسل مستحب است. روایت شده است که حضرت رسول(ص) در هر شب این دهه غسل می‌کرد و اعتکاف در این دهه مستحب است و فضیلت بسیار دارد و أفضل اوقات اعتکاف است که روایت شده که مقابل دو حجّ و دو عمره است: «وَ کانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ: اِذا کانَ الْعَشْرُ الْأَواخِرَ، اعْتَکَفَ فِی الْمَسْجِدِ، وَضُرِبَتْ لَهُ قُبَّةٌ مِنْ شَعْرٍ، وَشَمَّرَ الْمیزَرَ، وَطَوی فِراشَهُ؛ رسم رسول خدا صلی اللّه علیه و آله چنان بود که چون دهه آخر ماه رمضان می‌شد در مسجد معتکف می‌شد و چادری معین برایش می‌زدند و کمر را محکم می‌بست و بستر خواب را جمع می‌کرد. 5⃣ دعایی که در «مصباح المتهجّد» و «کافی» نقل شده است که در شب بیست و یکم خوانده می‌شود: یا مُولِجَ اللَّیْلِ فِی النَّهارِ، وَمُولِجَ النَّهارِ فِی اللَّیْلِ، وَمُخْرِجَ الْحَیِّ مِنَ......( رجوع به مفاتیح الجنان) 6⃣ صلوات فرستادن؛ به فرموده «شیخ مفید»، در این شب صلوات بسیار فرستید و بر ظالمان و غاصبان حقوق آل محمّد صلی الله علیه وآله و همچنین بر قاتل امیرمؤمنان علیه‌السلام بسیار لعن فرستید و برای خویش و پدر و مادرش و سایر مؤمنان دعا کنید. 7⃣ دعا برای وجود مبارک امام زمان(ع) و فرج آن حضرت، یکی دیگر از اعمال این شب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا