eitaa logo
ندای اندیشه
290 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
558 ویدیو
16 فایل
گفتگویی ساده و کوتاه درباره ی مبانی دینی و اصول اعتقادات آیدی مدیر : @aliakbariran
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پیامبران اولوالعزم چه کسانی هستند؟؟ 🔸در قران گروهی از پیامبران به عنوان اولوالعزم شناخته میشوند. بر طبق روایات تعداد انها پنج نفر است . بدین ترتیب : حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، حضرت موسی ، حضرت عیسی ، حضرت محمد . ویژگی ایشان است که دارای شریعت خاص و کتاب مخصوص بوده اند. @nedayandisheh
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
: 🌱پیامبران خدا همدیگر را تصدیق می کردند . و به آمدن پیامبر بعدی بشارت میدادند. بنابر این اگر کسی ادعای نبوت کرد ولی پیامبران معاصر یا پیامبران قبلی ، او را تکذیب کنند ، او دروغگو خواهد بود @nedayandisheh
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌱پیامبران خدا اجر و مزدی بر انجام وظائف پیامبری از مردم نمی خواستند. و تنها پیامبر اسلام ، محبت و مودت اهل بیت را مزد رسالت خود بیان کرده است. @nedayandisheh
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌱رسالت پیامبران دارای وسعت جغرافیایی مختلفی بوده است. به این معنا که برخی پیامبران ففط برای قوم خویش مبعوث بودند. برخی پیامبران برای یک شهر . برخی پیامبران برای چندین شعر مبعوث بودند . و پیامبر اسلام هم رسالت جهانی دارد. @nedayandisheh
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌱بعضی پیامبران ، منصب های الهی دیگری هم داشتند مثل منصب قضاوت و حکومت داری. به عنوان مثال حضرت سلیمان و حضرت داود و پیامبر اسلام قابل ذکر است. @nedayandisheh
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
💐💐 🌹:🌹 بطور ساده یعنی پاکی از گناهان و معاصی و خطا و فراموشی . عصمت دو نوع دارد : ✅الف) اختیاری آن است که فرد با اختیار خودش به دست می آورد و برایش فضیلت محسوب میشود. ✅ب) غیر اختیاری آن است که با اختیار خود ما نبوده است ، منتها همین که انسانی این را دارا باشد ، کشف میشود که حتما فرد لایقی بود و شایستگی آنرا داشته که این فضیلت به او داده شود. @nedayandisheh
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
❤️ ❤️↓↓↓ مقدمه اول: اگر پیامبر معصوم نباشد ، اهداف نبوت به نتیجه نمی رسد . زیرا هدف از ارسال انبیا ، این است که مردم را هدایت کنند و راه صلاح و راست به آنها نشان دهند و آنرا را در تربیت نفس کمک کنند. و مردم به فردی که خودش گناه کند ، اعتماد نمیکنند و به سخن او گوش نمیدهند . مقدمه دوم : خداوند حکیم است و لطف الهی اقتضا دارد که بندگان به کمال برسند و در زندگی راهنمایی شوند و پاک شوند نتیجه : پس وجود عصمت در انبیا به حکم عقل ، ضروری است . @nedayandisheh
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
❤️ ❤️ ↓↓↓ مقدمه اول: کسی شایسته ی پیامبری است که همه ی قوای طبیعی و بدنی اش را تابع عقلش کرده باشد ، و بر هواهای نفسانی اش غالب باشد. مقدمه دوم: کسی که قوای بدنی و هوای نفسش را در حد اعلی کنترل کردن باشد ، گناه از او صادر نمیشود. نتیجه پس انبیا از گناه و عصیان به دور هستند. @nedayandisheh
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
🍀 🍀 مدعای مذهب ما این است که پیامبران مطلقا از گناه پاک هستند : _ چه گناه کبیره باشد ، چه صغیره _ چه گناه عمدی باشد ، چه سهوی _ چه قبل از نبوتشان باشد ، چه بعد آن _ و همینطور پیامبر باید در دریافت وحی و ابلاغ آن به مردم ، صادق باشد و خطا یا فراموشکاری نداشته باشد . البته این امر هم قابل بحث هست و بین بزرگان اختلاف هست که آیا پیامبران در امور شخصی و امور عادی زندگی هم از خطا و فراموشی باید معصوم باشند یا اینکه نه لزومی ندارد .. @nedayandisheh
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
🔹اگر پیامبران معصوم هستند و گناهی نمیکنند ، این هنر نیست چون اگه ما هم معصوم بودیم ، گناه نمیکردیم.؟! 🔸اولا معصوم بودن باعث نمیشه که پیامبر مجبور بر ترک گناه باشه ، بلکه ‌پیامبران هم با اختیار و آگاهی گناه نمیکنند. دوما قطعا خداوند بر اساس حکمت و دلیل ، صفت عصمت را به کسی میدهد ، در این باره بسیاری از بزرگان « نظریه ی عالم ذر » را مطرح می کنند به این بیان که قبل از آمدن در این دنیا ، خداوند از ما اقرار گرفته و ما را امتحان کرده و به افرادی که سربلند بودند در آن ، ویژگی عصمت داده شده سوما عصمت ، مسئولیت انسان را بسیار سخت تر میکند و اگر فرد کوچک ترین خطایی کند ، با بزرگترین مجازات مواجه می شود ، مانند داستان حضرت یوسف که چندین سال بیشتر در زندان ماند. @nedayandisheh
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
🔹در برخی دعا ها و مناجات انبیا و معصومین ، خود را گناه کار دانسته اند و از خداوند طلب معرفت کرده اند . دلیل این امر چیست؟ مگر آنها معصوم نیستند؟ 🔸پیامبران در اوج کمال و قرب الهی قرار دارند و لذا برای خودشان وظائفی فوق وظائف مردم عادی قائل بودند ، و هرگونه توجه به غیر خدا را برای خود گناه بزرگی محسوب میکردند . و از این رو در مقام عذر خواهی از خداوند بزرگ بر آمدند ، نه اینه واقعا گناهی کرده باشند. @nedayandisheh
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰