eitaa logo
🇮🇷 ندای فطرت🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
106.5هزار عکس
76.8هزار ویدیو
537 فایل
آدرس کانال ندای فطرت در سایر پیام‌رسان ها: بله: https://ble.ir/nedayefetratt
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ اهالی غزه تصاویر حکام بحرین و امارات را به آتش کشیدند ♨️ در ادامه اعتراض فلسطینی‌ها به توافق بحرین برای سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، ساکنان غزه شامگاه شنبه راهپیمایی و تظاهرات برگزار کردند. 🔴 به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، ساکنان غزه در این تجمع تصاویر «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین را آتش زده و خواستار مقابله همگان با «ویروس عادی‌سازی» روابط با اسرائیل جهت جلوگیری از شیوع آن به دیگر کشورهای عربی شدند. 🔸فلسطینی‌ها با حضور در مرکز شهر «دیر البلح» توافق سازش بحرین با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را خنجری از پشت به آرمان فلسطین دانستند. 🔻بر این اساس، تظاهرات‌کنندگان همچنین تصاویر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «محمد بن زائد» ولی‌عهد ابوظبی و «محمد بن راشد آل مکتوم» نایب رئیس و نخست‌وزیر امارات عربی متحده را به آتش کشیده و زیر پا لگدمال کردند. 💢 روز جمعه بود که رئیس‌جمهور آمریکا، توافق بحرین و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط بین خود را اعلام کرد و در این رابطه بیانیه مشترک سه‌جانبه‌ای منتشر شد. 🔹اعلام این توافق کمتر از یک ماه از اعلام توافق مشابه بین امارات و رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت. ناظران و تحلیلگران منطقه معتقدند که محال است این توافق بدون چراغ سبز عربستان سعودی و رضایت این کشور حاصل شود. 🔻به رغم استقبال از این توافق در سطح مقامات عربی منطقه، مردم بحرین، گروه‌های فلسطینی از مقاومت گرفته تا تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس و نهادهای مستقل در کشورهای عربی، دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن این توافق را محکوم کرده‌اند. ⭕️ شامگاه شنبه نیز سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در بحرین در اعتراض به توافق سازش میان این کشور و رژیم اشغالگر قدس، منامه را ترک کرد. 🔴اخبار ویژه @tahlile_siasi @tahlile_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حد و مرز حریم خصوصی! 🔹تعریف جامع حریم خصوصی توسط دکتر غلامی @Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺هیچ وقت درجه نظامی‌اش را نمی‌گفت، همیشه می‌گفت بیل‌زن امام زمانم 🔹همسر شهید مدافع حرم اکبر شهریاری از اخلاص بالای همسرش می‌گوید @Afsaran_ir
🔺اسلام و جمهوری اسلامی نزد مسئولین و همه ملت ایران امانت است 🔹اسلام و جمهوری اسلامی در دست شما و ما و همه ملت ایران امانت است، چنانچه خلاف بکنیم، خلاف مصالح جمهوری اسلامی، خلاف مصالح اسلام، به این امانت خیانت کردیم، و در پیشگاه مقدس حق تعالی مجرم و خائن هستیم 📅 امام خمینی (ره) | ۲۳ شهریور ۱۳۶۳ @Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در جلسه امروز سران قوا چه گذشت؟ 🔹روحانی: مسائلی که امروز مطرح کردیم در جلسات بعدی به ثمر می‌‎رسد و در شرایط اقتصادی مردم تاثیرگذار خواهد بود. 🔹رئیسی: دشمن به دنبال مایوس کردن مردم است. باید با اقدامات خود ایجاد امید کنیم. 🔹قالیباف: امیدواریم بتوانیم در حوزه بازار بورس و ارز حرکت های خوبی را انجام دهیم. 🚦 @IslamlifeStyles
recording-20200913-095020.mp3
1.09M
☢ کمی در مورد آیت الله صانعی و پیام تسلیت رهبر انقلاب حاج آقا حسینی 🔷 @IslamlifeStyles
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ لیبرال‌های لبنانی بدون روتوش و عطر فرانسوی 🔺 ۲۷ سال قبل در ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ ارتش لبنان به دستور رفیق حریری به تظاهرات شیعیان ضاحیه حمله و با شلیک تیر مستقیم چندین نفر را به شهادت رساند ... ⛔️ هشدار! حاوی صحنه‌های دلخراش @Afsaran_ir
⭕️ گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران یعنی شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا رئیس جمهور چین در سفر سال ۹۴ به ایران برای همکاری‌های راهبردی با کشورمان‌، اعلام آمادگی کرد. به دلیل برخی تعلل‌ها و عدم تشخیص درست اولویت‌ها، این طرح پس از گذشت چند سال هنوز در مرحله پیش‌نویس است. مخالفت‌های صریح مقامات آمریکایی درباره قرارداد راهبردی همکاری های ایران و چین حاکی از نگرانی و احساس خطر آنها از شکست راهبرد فشار حداکثری است. تدبیر صحیح این است که به لحاظ مختلف از این همکاری‌ها در برابر دشمن صیانت شود. 👤 @tahlile_siasi @tahlile_siasi
مردم مظلوم آمریکا !!! اعتراضات و درگیری‌های خیابانی برخی از شهرهای به صدمین روز خود رسیده 👌 نه تحریمی نه اخباری نه نشست‌فوق‌العاده‌ای نه محکومیتی و نه هیچ چیز دیگری برایشان محقق نشده ! حتی صدای هیچ حرّافی هم در نیومده 😉 @tahlile_siasi @tahlile_siasi
✅داستان اسلام آوردن راهب مسیحی، در منابع متعددی از کتب شیعه و اهل سنت، ذکر شده است از جمله؛ در کتاب الخرائج و الجرائح قطب الدین راوندی[متوفی سال۵۷۳ق](۱) و کتاب تذکرۀ الخواص ابن جوزی[متوفی سال۶۵۴ق](۲) و همچنین در کتاب مناقب ابن شهرآشوب[متوفی سال۵۸۸ق] ذکر شده است. 👤سید ابن طاووس درباره افرادی که سر مبارک امام حسین(ع) را حمل می کردند، می نویسد : 📋《لَمّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِي(ع) وَ حَمَلُوا بِرَاءْسِهِ جَلَسُوا يَشْرَبُونَ وَ يَجِيى ءُ بَعْضُهُمْ بَعْضا بِالرَّاءْسِ فَخَرَجَتْ يَدُ وَ كَتَبَتْ بِقَلَمٍ حَديدٍ عَلَى الْحائِطِ : اَ تَرْجُو اءُمَّةٌ قَتَلَتْ حُسَيْناً، شَفاعَةَ جَدِّهِ يَوْمَ الْحِسابِ؟!》 ♦️وقتی امام حسين(ع) به درجه شهادت نائل آمد، سر مطهر آن جناب را به سوى شام مى بردند و در هر منزلى كه فرود مى آمدند، حمل كنندگان آن سر مقدس مى نشستند و شراب می خوردند و بعضى از ايشان آن سر انور را به نزد بعضى ديگر مى آورد. پس در آن حين، دستى از غيب بيرون آمد و با قلم آهنى اين شعر را بر ديوار نوشت : آيا امتى كه حسين(ع) را كشتند، در روز قيامت اميد شفاعت جدّ او را دارند؟! 📋《فَلَمَّا سَمِعُوا بِذلِکَ تَرَکُوا الرَّأْسَ وَ هَزِمُوا》 ♦️ماموران ابن زياد چون اين صحنه را ديدند، سر مبارک امام حسین(ع) را رها کردند و همگى از ترسشان گريختند.(۳) 👤ابن شهر آشوب این قضیه را با داستان کامل راهب مسیحی می نویسد : وقتی عُبیدالله بن زياد به سرکردگی خولی بن یزید أصبَحی سر امام حسين(ع) را همراه با زنان و اطفال از نسل رسول اکرم(ص) که سخت در بندشان كرده بود، سوار بر شترِ بى‏ جهاز به سمت شام نزد یزید بن معاویه فرستاد. لشگریان هرگاه در منزلى فرود مى‏ آمدند، سر را از صندوق مخصوص آن بيرون مى‏ آوردند و آن را بر سرِ نيزه مى‏ كردند و همه شب تا هنگام حركت، از آن، محافظت مى‏ كردند و سپس آن را به صندوق، باز مى‏ گرداندند و حركت مى‏ كردند. لشکر خولی، در یکی از شبها در کنار دیر راهبی در حوالی شهر حلب، منزل کرده و سر مبارک را بر نیزه کرده و دور او نشسته و از آن حراست می کردند. و همگی به شُرب خمر مشغول گشتند. در آنجا در سه نوبت دستی از غیب بیرون شده بر دیوار بیرونی دیر و عبادتگاه، ابیاتی در لعن و عذاب قاتلان امام حسین(ع) می نوشت. لشکریان از این ابیات خوف کرده و عیش و طرب رها را رها کردند و از صاحب دیر درخواست کردند که شب را در درون دیر بگذرانند. آن غذا بر آنان ناگوار شد و آن شب با ترس خوابیدند. نیمه شب، صدایی به گوش راهب رسید، چون گوش داد ذکر تسبیح و تقدیس الهی شنید. راهب برخاست و سر از پنجره ی دیر بیرون کرد. 📋《رَأَى الرّاهِبُ نوراً مِن مَكانِ الرَّأسِ إلى‏ عَنانِ السَّماءِ، فَأَشرَفَ عَلَى القَومِ》 ♦️راهب دید از صندوقی که در کنار دیوار نهاده اند، از جايگاهِ سر مبارک امام حسین(ع)، تا دوردستِ آسمان نور عظیمی به جانب آسمان بالا می رود. 📋《وَ قالَ: مَن أنتُم؟ قالوا: نَحنُ أصحابُ ابنِ زِيادٍ. قالَ: وهذا رَأسُ مَن؟ قالوا: رَأسُ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، ابنِ فاطِمَةَ بِنتِ رَسولِ اللَّهِ(ص). قالَ: نَبِيُّكُم؟ قالوا: نَعَم. قالَ: بِئسَ القَومُ أنتُم، لَو كانَ لِلمَسيحِ وَلَدٌ لَأَسكَنّاهُ أحداقَنا》  ♦️آن راهب به آنان رو كرد و گفت : شما كيستيد؟ گفتند : ما ياران ابن زياد هستيم. راهب گفت : اين سرِ كيست؟ گفتند : سرِ حسين بن على بن ابى طالب پسر فاطمه، دختر پيامبر خدا(ص) است. راهب مسیحی گفت : پيامبرتان؟! گفتند : آرى. راهب گفت : قوم بدى هستيد! اگر مسيح(ع) فرزندى داشت، او را بر بالاى چشمانمان جاى مى‏ داديم. راهب بسی ناراحت و محزون شد و برای نگه داشتن سر امام حسین(ع) برای یک شب به سپاهیان ابن زیاد پیشنهاد وسوسه انگیزی داد. 📋《ثُمَّ قالَ : هَل لَكُم في شَي‏ءٍ؟ قالوا : وما هُوَ؟ قالَ : عِندي عَشَرَةُ آلافِ دينارٍ تَأخُذونَها، وتُعطونِّي الرَّأسَ يَكونُ عِندي تَمامَ اللَّيلَةِ، وإذا رَحَلتُم تَأخُذونَهُ! قالوا: وما يَضُرُّنا، فَناوَلوهُ الرَّأسَ، وناوَلَهُمُ الدَّنانيرَ، فَأَخَذَهُ الرّاهِبُ، فَغَسَلَهُ وطَيَّبَهُ، وتَرَكَهُ عَلى‏ فَخِذِهِ، وقَعَدَ يَبكي اللَّيلَ كُلَّه‏》  ♦️سپس راهب گفت : آيا موافقيد كارى كنيم؟ گفتند : چه كارى؟ گفت : ده هزار دينار، نزد من است. آن را مى‏ گيريد و در عوض امشب، سر را به من مى‏ دهيد و آن را هنگام حركت، از من پس مى‏ گيريد. گفتند : براى ما زيانى ندارد. سر را به او دادند و دينارها را داد و سر را گرفت و آن را شست و خوش‏بو كرد و روبروی خود قرار داد و همه شب را به گريه نشست‏. @TarikhEslam ادامه مطلب :👇
◾️لقب ایشان زین العابدین، سجاد می باشد. ◾️کنیه ایشان ابوالحسن است. ◾️زادروز:۵ شعبان سال ۳۸ قمری ◾️زادگاه:مدینه ◾️مدت امامت:۳۵ سال (از سال ۶۱ تا ۹۵) قمری ♦️شهادت:۲۵ محرم سال ۹۵ قمری در سن ۵۷ سالگی. ◾️مدفن:بقیع(مدینه) ▪️⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️⚫️▪️ امام سجاد(ع) چهارمین امام شیعیان است می باشد. مادر ایشان شهربانو دختر یزدگرد سوم ساسانی است. همسر ایشان فاطمه، دختر امام حسن مجتبی(ع) می باشد. هنگام شهادت امام علی(ع)، ایشان سه سال داشتند. ایشان در واقعه ی کربلا حاضر بودند، ولی به علت بیماری در جنگ شرکت نداشت. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین(ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه ی امام سجاد(ع) در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت(ع) شد. واقعه حرّه، نهضت توابین و قیام مختار، هر سه در زمان امام سجاد(ع) اتفاق افتاده است. از ایشان آثار گرانبهایی به یادگار مانده است که می توان به کتاب صحیفه سجادیه، رسالة الحقوق، مناجات خمس عشر و دعای ابوحمزه ثمالی و زیارت امین الله اشاره کرد. امامت امام سجاد(ع) با شهادت امام حسین(ع) در عاشورای سال ۶۱ ه‍جری قمری آغاز می‌شود و تا زمان شهادت ایشان یعنی سال ۹۴ یا ۹۵ ه‍جری قمری ادامه می‌یابد. ایشان با زمان حکومت تنی چند از حاکمان بنی امیه معاصر بود، از قبیل؛ ۱)یزید بن معاویه (۶۱- ۶۴ ق) ۲)عبد الله بن زبیر (۶۱- ۷۳ ق) که به صورت مستقل حاکم مکه بود. ۳)معاویه بن یزید(چند ماه از سال ۶۴ ق) ۴)مروان بن حکم (نه ماه از سال ۶۵ ق) ۵)عبدالملک بن مروان (۶۵- ۸۶ ق) ۵)ولید بن عبد الملک (۸۶- ۹۶ ق) برخی از شاگردان و یاران حضرت(ع): ابوحمزه ثُمالی، ابو خالد کابلی، أبان بن تغلب، جابر بن عبدالله انصاری، سُلَیم بن قیس هلالی، سعید بن مسیب قرشی، حسن بن محمد بن حنفیه، یحیی بن اُمّ طُوَیل در منابع تاریخی تعداد فرزندان امام سجاد(ع) ۱۵ نفر ذکر شده که ۱۱ نفر آنها پسر و ۴ نفر دختر بوده‌اند. 🎙سخنان بزرگان اهل سنت درباره ایشان: 👤محمد بن مسلم زهری : نه هاشمی‌ای را برتر از او و نه کسی را فقیه‌تر از او دیدم. 👤شافعی : او فقیه‌ترین مردم مدینه بود. 👤جاحظ : کسی را ندیدم که در فضیلت او شک داشته باشد و یا در مقدم بودن او سخنی گوید. 🏴پس از واقعه کربلا، اهل بیت امام حسین(ع) را به اسیری گرفتند و روانه کوفه و شام کردند. امام سجاد(ع) در مسجد شام سخنانی فرمود و خود و پدر و جد خویش را به مردم شناساند و به شامیان گفت که آنچه یزید و کارگزاران او بر زبان‌ها انداخته‌اند درست نیست. بنابر روایات شیعه، امام سجاد(ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. محل دفن ایشان در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) می باشد. ✍نقل است هنگامی که امام سجاد(ع) به شهادت رسید، امام محمّد باقر(ع) مشغول غسل بدن مطهر ایشان شد. راوی می گوید : 📋«لَمَّا مَاتَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) فَغَسَّلُوهُ جَعَلُوا يَنْظُرُونَ إِلَى آثَارِ سَوَادٍ فِي ظَهْرِهِ [مِثْلُ رُكَبِ الْإِبِلِ]» ♦️هنگامى كه امام سجّاد(ع) به شهادت رسيد، بدن مطهر ایشان را که غسل می دادند، آثار کبودی و سیاهی بر پشت حضرت(ع) [مانند زانوان پینه بسته شتر] نمایان گشت. وقتی علت را جویا شدند؛ گفته شد : 📋«كَانَ يَحْمِلُ جُرُبَ الدَّقِيقِ لَيْلًا عَلَى ظَهْرِهِ يُعْطِي فُقَرَاءَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ» ♦️ایشان کیسه های آرد را شبانه بر پشت خود سوار می کرد و آنان را برای فقراء و مستمندان مدینه حمل می نمود.(۲) محمد بن اسحاق می گوید : 📋«كَانَ نَاسٌ مِنْ أَهْلِ المَدِيْنَةِ يَعِيْشُوْنَ لاَ يَدْرُوْنَ مِنْ أَيْنَ كَانَ مَعَاشُهُم، فَلَمَّا مَاتَ عَلِيُّ بنُ الحُسَيْنِ(ع) فَقَدُوا ذَلِكَ الَّذِي كَانُوا يُؤْتَوْنَ بِاللَّيْلِ» ♦️مردمی در مدینه زندگی می‌کردند و نمی‌دانستند معاش آنها از کجا تأمین می‌شود؛ با شهادت علی بن الحسین(ع) غذای شبانه آنان قطع شد.(۳) 📚منابع : ۱)سیره پیشوایان مهدی پیشوایی، از ص۲۳۱ تا ص۳۰۰ ۲)مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۵۴ ۳)سير اعلام النبلاء ذهبی، ج۴، ص۳۹۳ @TarikhEslam
✅همانطور که می دانید امام سجاد(ع) همواره به فقیران و مسکینان مدینه کمک می کردند. 👤ابوحمزه ثمالی می‌گوید : علی بن حسین(ع) شبانه مقداری غذا بر دوش خود می‌گذاشت و در تاریکی شب به صورت مخفیانه به فقرا می‌رساند و می‌فرمود : 📋《إِنَّ الصَّدَقَةَ فِي سَوَادِ اللَّيْلِ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ》 ♦️صدقه ای که در تاریکی شب داده شود، غضب خداوند را خاموش می‌کند.(۱) 👤نقل است هنگامی که امام سجاد(ع) به شهادت رسید، امام محمّد باقر(ع) مشغول غسل بدن مطهر ایشان شد. راوی می گوید : 📋«لَمَّا مَاتَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) فَغَسَّلُوهُ جَعَلُوا يَنْظُرُونَ إِلَى آثَارِ سَوَادٍ فِي ظَهْرِهِ [مِثْلُ رُكَبِ الْإِبِلِ]» ♦️هنگامى كه امام سجّاد(ع) به شهادت رسيد، بدن مطهر ایشان را که غسل می دادند، آثار کبودی و سیاهی بر پشت حضرت(ع) [مانند زانوان پینه بسته شتر] نمایان گشت. وقتی علت را جویا شدند؛ گفته شد : 📋«كَانَ يَحْمِلُ جُرُبَ الدَّقِيقِ لَيْلًا عَلَى ظَهْرِهِ يُعْطِي فُقَرَاءَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ» ♦️ایشان کیسه های آرد را شبانه بر پشت خود سوار می کرد و آنان را برای فقراء و مستمندان مدینه حمل می نمود.(۲) 👤محمد بن اسحاق می گوید : 📋«كَانَ نَاسٌ مِنْ أَهْلِ المَدِيْنَةِ يَعِيْشُوْنَ لاَ يَدْرُوْنَ مِنْ أَيْنَ كَانَ مَعَاشُهُم، فَلَمَّا مَاتَ عَلِيُّ بنُ الحُسَيْنِ(ع) فَقَدُوا ذَلِكَ الَّذِي كَانُوا يُؤْتَوْنَ بِاللَّيْلِ» ♦️مردمی در مدینه زندگی می‌کردند و نمی‌دانستند معاش آنها از کجا تأمین می‌شود؛ با شهادت علی بن الحسین(ع) غذای شبانه آنان قطع شد.(۳) 👤ابو حمزۀ ثمالى می گويد : 📋《كَانَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ(ع) يَحْمِلُ جِرَابَ الْخُبْزِ عَلَى ظَهْرِهِ بِاللَّيْلِ فَيَتَصَدَّقُ بِهِ وَ لَمَّا مَاتَ وَ غَسَّلُوهُ جَعَلُوا يَنْظُرُونَ إِلَى آثَارٍ فِي ظَهْرِهِ!》 ♦️امام زين العابدين(ع) کیسه های آرد و نان را بر پشت مبارک خود می گذاشت و در دل شب با آن برای فقرای مدینه تصدق مي دادند. وقتی که ایشان رحلت فرمودند، در وقت غسل دادن ایشان، ديدند كه آثار كشيدن بار بر پشت مبارك آن حضرت(ع) ظاهر است.(۴) 👤ابن سعد می نویسد : وقتی مستمندی نزد علی بن حسین(ع) می‌آمد، بر می‌خواست و حاجت او را روا می‌کرد و می‌ فرمود : صدقه پیش از آنکه به دست خواهنده برسد، به دست خدا می‌رسد.(۴) 👤در نقلی آمده است که امام سجاد(ع) در سالی، قصد حج کرد. خواهرش سکینه(س) توشه‌ای به ارزش هزار درهم برای وی آماده ساخت. چون به حرّه رسید، آن توشه را نزد او بردند. امام(ع) همه آن را میان مستمندان و فقیران پخش فرمود.(۵) 👤در روایتی آمده است : امام سجاد(ع) پسر عموئی مستمند داشت. شب هنگام، چنانکه وی او را نشناسد، نزدش می‌رفت و چند دینار به او می‌بخشید. آن مرد می‌گفت : علی بن حسین(ع) رعایت خویشاوندی را نمی‌کند، خدا او را سزا دهد. امام(ع) این سخنان را می‌شنید و شکیبائی و بردباری می‌کرد و خود را بدان خویشاوند نمی‌شناساند. وقتی امام سجاد(ع) به شهادت رسید، آن احسان از آن مرد بریده شد و دانست که آن مرد نیکوکار امام سجاد(ع) بوده است، پس بر سر مزار او می رفت و گریه می کرد.(۶) 👤ابونعیم می نویسد : دو بار مال خود را با مستمندان قسمت کرد و فرمود : خداوند بنده مؤمن گناهکار توبه‌کننده را دوست دارد.(۷) 👤ابونعیم در جایی دیگر می نویسد : مردم او را بخیل می‌دانستند و وقتی به جوار حق رفت دانستند که هزینه صد خانوار را عهده‌ دار بوده است.(۸) 👤در روایتی دیگر آمده است که ؛ وقتی گدائی نزد او می‌آمد، می‌ فرمود : مرحبا به کسی که توشه مرا به آخرت می‌برد.(۹) 📚منابع : ۱)سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۴، ص۳۹۳ ۲)مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۵۴ ۳)سير اعلام النبلاء ذهبی، ج۴، ص۳۹۳ ۴)کشف الغمه اربلی، ج۲، ص۷۷ ۴)طبقات الکبری ابن سعد، ج۵ ،ص۱۶۰ ۵)کشف الغمه اربلی، ج۲، ص۷۸ ۶)زندگانی علی بن الحسین(ع) شهیدی، ص۱۴۸ ۷)حلیة الاولیاء اصفهانی، ج۳، ص۱۴۰ ۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴ ص۱۵۴ ۹)حلیة الاولیاء اصفهانی، ج۳، ص۱۳۶ @TarikhEslam
✅از تلاش‌های امام سجاد(ع)، که هم جنبه دینی داشت و هم جنبه سیاسی، توجه به بردگان بود؛ قشری که بخصوص از زمان خلیفه دوم (عمر بن خطاب) به بعد و مخصوصا در عصر امویان، مورد شدیدترین فشارهای اجتماعی بودند و از محروم‌ترین طبقات جامعه اسلامی در قرون اولیه به‌شمار می‌رفتند. امام سجاد(ع)، مانند حضرت امیر المؤمنین علی(ع) که با برخورد اسلامی خویش بخشی از موالی عراق را به سمت خویش جذب کرد، کوشید تا حیثیت اجتماعی این قشر را بالا ببرد. سید الاهل نوشته است : امام سجاد(ع) در حالی که نیازی به بردگان نداشت، آنها را می‌خرید. این خریدن تنها برای آزاد کردن آنها بود. بردگان که چنین نیتی از امام(ع) می‌دیدند، خود را در معرض او می‌نهادند تا امام(ع) آنها را بخرد. امام سجاد(ع) در هر زمان و موقعیتی به آزادی آنها می‌پرداخت، به طوری که در شهر مدینه عده زیادی، همچون یک لشکر از موالی آزاد شده، از زن و مرد، به چشم می‌خورد که همگی از موالی امام سجاد(علیه السلام) بودند.(۱) 📚منابع : ۱)کتاب زین العابدین(ع) سید الاهل، ص۷ @TarikhEslam
✅هنگامی که آیه مودت یعنی《قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ》نازل شد، خداوند متعال به حضرت رسول اکرم(ص) امر فرمود که به آنان بگو : من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم[اهل بیتم‌]! (شوری۲۳) ✍طبق منابع هنگام بازگشت از شام، برای مردم مدینه خطبه ای خواندند که در فرازی از آن آمده است که حضرت(ع) فرمود :  📋《وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ النَّبِيَّ(ص) تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي قِتَالِنَا كَمَا تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي الْوِصَايَةِ بِنَا لَمَا زَادُوا عَلَى مَا فَعَلُوا بِنَا》 ♦️به خدا قسم! اگر حضرت رسول اکرم(ص) به جای سفارش به رعایت حال ما خاندانش، فرمان می‌داد با ما جنگ کنند، بیش از این نمی توانستند با ما چنین کاری بکنند!(۱) 📚منبع : ۱)اللهوف ابن طاووس، ص۲۰۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣الصَّحیفةُ السَجّادیَّة:👇 ✅کتاب صحیفه سجادیه، حاوی ۵۴ مجموعه‌ از دعاها و مناجات امام سجاد(ع) می باشد، که به «انجیل اهل بیت(ع)» و «زبور آل محمد(ص)» و «اخت القرآن» معروف است. این کتاب اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی و عرفانی، و قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا، امام(ع) به آنها اشاره کرده‌است. 📜شیخ مفید نیز در الارشاد و علی بن محمد خزاز قمی، شاگرد شیخ صدوق و احمد بن عیاشی و ابوالمفضل شیبانی، و... آن را نقل کرده‌اند. از علمای اهل سنت نیز، ابن جوزی در خصائص الائمه، و سلیمان بن ابراهیم قندوزی درینابیع المودة از صحیفه نام برده و بخش‌هایی از دعاهای آن را نقل کرده‌اند. 👤طنطاوی دانشمند اهل سنت و مفتی اسکندریه و مؤلف تفسیر معروف «الجواهر فی تفسیر القرآن» پس از دریافت این کتاب، توسط یکی از علمای شیعه می گوید: (آن را کتابی یگانه یافتم ،که مشتمل بر علوم و معارف و حکمت‌هایی است که در غیر آن یافت نمی‌شود. به راستی که این از بدبختی ماست که تا کنون بر این اثر گرانبهای جاوید که از میراث‌های نبوّت و اهل بیت(ع) است، دست نیافته بودیم، من هر چه در آن مطالعه و دقّت می‌کنم، آن را از گفتار مخلوق برتر و از کلام خالق پایین تر می‌یابم. به راستی چه کتاب کریمی است!) 👤مرحوم علامه آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذریعه حدود ۵۰ شرح برای صحیفه ذکر کرده که مشهورترین آن‌ها ریاض السالکین نوشته سید علیخان شیرازی است. 📚منبع : شرح الصحیفه السجادیه جزائری، ص۱۹ @TarikhEslam
👤ویژگی های اخلاقی و اجتماعی و عبادی :👇 @TarikhEslam
2⃣رسالةُ الحُقُوق :👇 ✅رسالة الحُقوق عنوان حدیثی طولانی از امام سجاد(ع)است. این حدیث حاوی بیش از ۵۰ تکلیف و وظیفه مؤمن نسبت به ديگران است. رساله حقوق همچون درسنامه اخلاقی مؤمن در حوزه روابط فردی و اجتماعی است. وظایف فرزند در برابر پدر، مادر، وظایف همسران نسبت به یکدیگر و فرزندان و نیز وظیفه همسایه، استاد، شاگرد، امام جماعت، حكومت از جمله موضوعات این رساله است. @TariikhEslam
🔹معرفی سه اثری که از به یادگار مانده است :👇 @TarikhEslam
✅ابن کثیر می نویسد : 📋《أَنَّ هِشَامَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِكِ حَجَّ فِي خِلَافَةِ أَبِيهِ أَوْ أَخِيهِ الْوَلِيدِ فَطَافَ بِالْبَيْتِ، فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ يَسْتَلِمَ الْحَجَرَ لَمْ يَتَمَكَّنْ حَتَّى نُصِبَ لَهُ مِنْبَرٌ، فَاسْتَلَمَ وَجَلَسَ عَلَيْهِ، وَقَامَ أَهْلُ الشَّامِ حَوْلَهُ》 ♦️هشام بن عبدالملک در زمان حکومت برادرش ولید بن عبدالملک اموى به قصد حج، به مکه آمد و به آهنگ طواف قدم در مسجدالحرام گذاشت. وقتی به منظور استلام حجرالاسود به نزدیک کعبه رسید، فشار جمعیت میان او و حطیم حائل شد، ناگزیر عقب نشینی کرد و بر منبرى که براى وى نصب کردند، به انتظار کاهش ازدحام جمعیت نشست و بزرگان شام که همراه او بودند در اطرافش جمع شدند و به تماشاى مطاف پرداختند. 📋《فَبَيْنَمَا هُوَ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) فَلَمَّا دَنَا مِنَ الْحَجَرِ لِيَسْتَلِمَهُ تَنَحَّى عَنْهُ النَّاسُ إِجْلَالًا لَهُ وَهِيبَةً وَاحْتِرَامًا، وَهُوَ فِي بِزَّةٍ حَسَنَةٍ، وَشَكْلٍ مَلِيحٍ》 ♦️در این هنگام حضرت على بن الحسین(ع) که سیمایش از همگان زیباتر و جامه‌هایش از همگان پاکیزه‌تر و شمیم نسیمش از همه طواف کنندگان دلپذیرتر بود، از افق مسجد درخشید و به مطاف آمد و چون به نزدیک حجرالاسود رسید؛ موج جمعیت دربرابر هیبت و عظمتش کنار رفتند و منطقه استلام را در برابرش خالى از ازدحام کرد، تا به آسانى دست به حجرالاسود رساند و به طواف پرداخت. تماشاى این منظره موجى از خشم و حسد در دل و جان هشام بن عبدالملک برانگیخت و در همین حال که آتش کینه در درونش زبانه می‌کشید، یکى از بزرگان شام رو به او کرد و با لحنى آمیخته به حیرت گفت : این کیست که تمام جمعیت به تجلیل و تکریم او پرداختند و صحنه مطاف براى او خلوت گردید؟ هشام با آن که شخصیت امام(ع) را نیک می‌شناخت، اما از شدت کینه و حسد و از بیم آن که درباریانش به او مایل شوند و تحت تأثیر مقام و کلامش قرار گیرند، خود را به نادانى زد و در جواب مرد شامى گفت : او را نمی‌شناسم. در این هنگام روح حساس ابوفراس (فرزدق) از این تجاهل و حق کشى سخت آزرده شد و با آن که خود شاعر دربار اموى بود، بدون آن که از قهر و سطوت هشام بترسد و از درنده‌خویى آن امیر مغرور خودکامه بر جان خود بیندیشد، رو به مرد شامى کرد و گفت : اگر خواهى تا شخصیت او را بشناسى از من بپرس، من او را نیک می‌شناسم. آن گاه فرزدق در لحظه‌اى از لحظات تجلى ایمان و معراج روح، قصیده جاویدان خود را که از الهام وجدان بیدارش مایه می‌گرفت، با حماسه‌هاى افروخته و آهنگى پرشور سیل‌آسا بر زبان راند و گفت : 📋《هَذَا الَّذِي تَعْرِفُ الْبَطْحَاءُ وَطْأَتَهُ وَالْبَيْتُ يَعْرِفُهُ وَالْحِلُّ وَالْحَرَمُ هَذَا ابْنُ خَيْرِ عِبَادِ اللَّهِ كُلِّهِمُ هَذَا التَّقِيُّ النَّقِيُّ الطَّاهِرُ الْعَلَمُ إِذَا رَأَتْهُ قُرَيْشٌ قَالَ قَائِلُهَا إِلَى مَكَارِمِ هَذَا يَنْتَهِي الْكَرَمُ يُنْمَى إِلَى ذُرْوَةِ الْعِزِّ الَّتِي قَصُرَتْ عَنْ نَيْلِهَا عَرَبُ الْإِسْلَامِ وَالْعَجَمُ يَكَادُ يُمْسِكُهُ عِرْفَانَ رَاحَتِهِ رُكْنُ الْحَطِيمِ إِذَا مَا جَاءَ يَسْتَلِمُ يُغْضِي حَيَاءً وَيُغْضَى مِنْ مَهَابَتِهِ فَمَا يُكَلَّمُ إِلَّا حِينَ يَبْتَسِمُ بِكَفِّهِ خَيْزُرَانٌ رِيحُهَا عَبِقٌ مِنْ كَفِّ أَرْوَعَ فِي عِرْنِينِهِ شَمَمُ مُشْتَقَّةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ نَبْعَتُهُ طَابَتْ عَنَاصِرُهَا وَالْخِيمُ وَالشِّيَمُ يَنْجَابُ نُورُ الْهُدَى مِنْ نُورِ غُرَّتِهِ كَالشَّمْسِ يَنْجَابُ عَنْ إِشْرَاقِهَا الْقَتَمُ حَمَّالُ أَثْقَالِ أَقْوَامٍ إِذَا فُدِحُوَا حُلْوُ الشَّمَائِلِ تَحْلُو عِنْدَهُ نَعَمُ هَذَا ابْنُ فَاطِمَةٍ إِنْ كُنْتَ جَاهِلَه بِجَدِّهِ أَنْبِيَاءُ اللَّهِ قَدْ خُتِمُوا اللَّهُ فَضَّلَهُ قِدْمًا وَشَرَّفَهُ جَرَى بِذَاكَ لَهُ فِي لَوْحِهِ الْقَلَمُ مَنْ جَدُّهُ دَانَ فَضْلُ الْأَنْبِيَاءِ لَهُ وَفَضْلُ أُمَّتِهِ دَانَتْ لَهَا الْأُمَمُ عَمَّ الْبَرِّيَّةَ بِالْإِحْسَانِ فَانْقَشَعَتْ عَنْهَا الْغَيَابَةُ وَالْإِمْلَاقُ وَالظُّلَمُ كِلْتَا يَدَيْهِ غِيَاثٌ عَمَّ نَفْعُهُمَا يَسْتَوْكِفَانِ وَلَا يَعْرُوهُمَا الْعَدَمُ سَهْلُ الْخَلِيقَةِ لَا تُخْشَى بَوَادِرُهُ يَزِينُهُ اثْنَانِ حُسْنُ الْخُلْقِ وَالْكَرَمُ..》 وقتى قصیده فرزدق به پایان رسید، هشام مانند کسى که از خوابى گران بیدار شده باشد، خشمگین و آشفته به فرزدق گفت : چرا چنین شعرى تاکنون در مدح ما نسروده‌اى؟ فرزدق گفت : جدّى بمانند جدّ او و پدرى همشأن پدر او و مادرى پاکیزه گوهر مانند مادر او بیاور تا تو را نیز مانند او بستایم. هشام برآشفت و دستور داد تا نام شاعر را از دفتر جوایز حذف کنند و او را در سرزمین عسفان میان مکه و مدینه به بند و زندان کشند.(۱) 📚منبع : ۱)البداية والنهاية ابن كثير، ج۸، ص۲۲۷ @TarikhEslam
رسالة الحُقوق.pdf
515.5K
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «رسالة الحُقوق» @TarikhEslam
1⃣عبادت و تهجد :👇 ✅درباره عبادت و تهجد حضرت(ع) بسیاری از علمای شیعه و اهل تسنن در این رابطه اظهارنظرهایی دارند. 👤مالک بن انس می‌ نویسد : علی بن حسین(ع) در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواند تا اینکه از دنیا رحلت کرد، لذا به ایشان «زین العابدین» می‌گویند.(۱) 👤ابن عبد ربّه می‌نویسد : هنگامی که علی بن حسین(ع) آماده نماز می‌شد، لرزه عجیبی وجودش را فرا می‌گرفت. از ایشان در این باره سؤال شد، فرمود : وای بر شما! آیا می‌دانید که من در برابر چه کسی می‌خواهم بایستم و در برابر چه کسی می‌خواهم مناجات کنم؟!(۲) 👤مالک بن انس می‌گوید : هنگامی که علی بن حسین(ع) احرام بست، لبیک اللّهمّ لبیک را قرائت کرد و در همان لحظه، بیهوش شده و از مرکب خود به زمین افتاد.(۳) 📚منابع : ۱)العِبَر ذهبی، ج۱، ص۸۳ ۲)عقدالفرید ابن عبد ربه، ج۳، ص۱۶۹ ۳)سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۴، ص۳۹۲ @TarikhEslam
📋شعر فرزدق در مدح و منقبت حضرت زین العابدین @TarikhEslam
3⃣رفتار با بردگان :👇 @TarikhEslam
✅یکی از اقدامات امام سجاد(ع) در توسعه سازمان شیعه، این بود که به دستور ایشان عده‌ای از درون همین سازمان، آرام و بدون سروصدا فعالیت خود را آغاز و ادامه بدهند که از جمله آن افراد می‌توان به ثابت بن دینار و ابوحمزه ثمالی اشاره نمود. این افراد و خاندانشان همگی از شاگردان ویژه امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) به شمارمی‌روند و در خانواده آن‌ها غیرثقه یافت نمی‌شود. ثابت و فرزند او محمد و فرزند محمد همگی ثقه می‌باشند. ابوحمزه‌ای که دعای ابوحمزه را از امام(ع) شنیده است، آن را حفظ و مکتوب کرده و ترویج می‌دهد و از طرف دیگر، عبدالملک که خودش در محیط مدینه تربیت شده است، نمی‌تواند دیگر با این معارف مبارزه کند. لذا با این معارف و این‌گونه شاگردان، امام سجاد(ع) مبارزه‌ای را در مقابله با جریانی که از بیان و نوشتن معارف دینی جلوگیری می‌کردند، آغاز کرده و به ترویج معارف الهی و حقایقی پرداختند که تاکنون و در دوران قبل از آن، این معارف همواره زیر سؤال می‌رفته و یا با آن‌ها مبارزه می‌شده است؛ آن هم معارفی در حد دعای ابوحمزه ثمالی که اگر در زمان امام حسن(ع) نقل می‌شد، آن‌ها را کفرآمیز می‌خواندند. 📚منبع : کتاب ثاقب۲ مهدی طائب، ص۶۶ @TarikhEslam
3⃣مناجات خمسَ عَشَر:👇 ✅مناجات خمس عشر، مجموعه دعاهای پانزده‌گانه‌ای که از امام سجاد(ع) نقل شده است. ۱)مناجات التائبین ۲)مناجات الشاکین ۳)مناجات الخائفین ۴)مناجات الراجیــــن ۵)مناجات الراغبیـــــن ۶)مناجات الشاکریــــــن ۷)مناجات المطیعیــــــــن ۸)مناجات المریدیـــــــــــن ۹)مناجات المحبیــــــــــــــن ۱۰)مناجات المتوسلیـــــــــــــن ۱۱)مناجات المفتقریـــــــــــــــــن ۱۲)مناجات العارفیــــــــــــــــــــــن ۱۳)مناجات الذاکریـــــــــــــــــــــــــن ۱۴)مناجات المعتصمیـــــــــــــــــــــــن ۱۵)مناجات الزاهدیــــــــــــــــــــــــــــــن محور این مناجات‌ها مباحث اخلاقی و عرفانی است. در شرح این مناجات خمس عشر، کتاب‌هایی نوشته شده است. @TarikhEslam
🔴 زالو‌هایی که اطلاعات مردم را غارت می‌کنند... 🔻 مارک زاکربرگ صاحب فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ قدرتمندترین فرد غیرسیاسی آمریکا شناخته شد! چرا؟ چون تقریباً از هر آدمی اطلاعات دارد مثلا می‌داند چه گذشته‌ای داشتند، الآن چه کار می‌کنند و احتمالاً در آینده چه کار خواهند کرد! قدرت برای شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان این‌طور بوجود می‌آید. حجم زیادی از اطلاعات که در لحظه بدرد کسی نمی‌خورد ولی در گذر زمان تبدیل به گنج می‌شود! گوگل هم به همین منوال! غول‌های بزرگی که از خوردن اطلاعات ریز و بدرد نخور مردم هر روز بزرگ‌تر و قدرتمندتر می‌شوند و انگار کسی نمی‌خواهد جلو آنها را بگیرد... حال فهمیدید علت تاکید رهبری روی راه‌اندازی چیست؟! و اینکه عدم اهتمام مسئولان به این امر چه خیانت بزرگی‌ست؟! 💠گروه رسانه‌ای تیٖـمورا 🆔 @timoora جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
🌐 آدم‌ها را سطحی می‌کند. 🔹 بزرگ‌ترین آسیبی که سوغات رسانه و فضای مجازی به‌حساب می‌آید، سطحی شدن آدم‌هاست. 🔹 فضای مجازی کم‌کم از ما نسلی می‌سازد که حوصله ندارد کتاب به دست بگیرد و ساعت‌ها محو صفحات کاغذی آن بشود و یا اینکه ساعت‌ها درباره یک موضوع علمی حرف بزند، بخواند و آن را دنبال کند و برای همین روز به ‌روز تیراژ کتاب‌ها پایین می‌آید و افراد کم‌تر حوصله مطالعه عمیق دارند و ترجیح می‌دهند ساعت‌ها وقت خود را  بین صفحات مختلف شبکه‌های مجازی سپری کنند، تا اینکه نصف همان زمان را به کتاب خواندن یا حتی شنیدن یک کنفرانس علمی بگذرانند. 🔹 فضای مجازی به ندرت، مطالعه عمیق را از بین می‌برد و در عوض مطالعه سطحی انبوه را جایگزین می‌کند! ▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh