🔻وقتی همهپرسی، نقطۀ پایان نمیسازد:
در نقد شنیدن «صدای مردم» از دریچۀ «همهپرسی»
🖊 مهدی جمشیدی
۱. رهبر انقلاب از «شنیدن حرف مردم» استقبال میکند اما میگوید این دغدغه، «سازوکار» دارد؛ این سازوکار، «انتخابات» است. «طبیعیترین» و «مطمئنترین» مسیر برای شناختن نظر مردم، انتخابات است. نظام جمهوری اسلامی نیز سرنوشت «بخش عمدۀ نهادها»ی خویش را به عرصۀ انتخابات «واگذار» کرده است و این مردم هستند که به صورت «مستقیم»، دو قوّۀ اصلی آن را تعیین میکنند. بنابراین، دعوت نظام به شنیدن نظر مردم، «تحصیل حاصل» است؛ چراکه «خودِ نظام» در طول دهههای گذشته، همواره بر اساس آخرین نظرها و خواستههای مستقیم مردم، بازتولید و بازتعریف شده است.
۲. دیگر اینکه هر نظام سیاسی، مجموعهای از «خطوط قرمز» دارد که در حکم «هویّت» او هستند و ذات و حقیقتش را تشکیل میدهند. این خطوط قرمز، «سلیقهای» و «شخصی» نیستند، بلکه در «قانون اساسی» به آنها تصریح شده است یا از مصداقهای اصول قانونی اساسی هستند. البتّه حتّی در خود قانون اساسی نیز همۀ اصول، همرتبه نیستند، بلکه بعضی از اصول، همواره «ثابت» هستند و به رأیگذاشتنشان به معنی زدودن ذاتیّات نظام و عبور خاموش از آن و استحالهاش هستند. اینچنین اصولی و لوازم و نتایجشان و یا مصادیق و نمونههای عینیشان، «یک بار برای همیشه» انتخاب میشوند و فقط در صورت «تغییر نظام سیاسی»، جابجا میشوند. بنابراین سازوکار دگرگونساختنشان، «انقلاب» است نه «همهپرسی».
۳. نکتۀ دیگر اینکه بسیاری از مسألهها را همۀ مردم نمیتوانند «تحلیل» کنند؛ چون یا «بسیار تخصصی» هستند و یا «لایههای پیچیده و متعدّد»ی دارند، چنانکه حتّی در میان صاحبنظران نیز دربارۀ آنها اختلافنظر وجود دارد. در اینجا، ارجاعدادن مسأله به همهپرسی، «اختلاف» را برطرف میکند امّا به طور ضروری، موجب «انتخاب گزینۀ بهتر» نمیشود؛ چون تودۀ مردم از جنبهها و اضلاع مسأله، اطّلاع ندارند و بر اساس دلخواه خویش یا دسترسیهای ارتباطیِ خویش تصمیم میگیرند. روشن است که باید مسأله را در مجرای «کار کارشناسی» و «اجماع نخبگانی» حل کرد و کوشید به هر اندازه که میتوان «اهل نظر» را به یکدیگر نزدیک کرد. از متن این «توافق خبرگی» در سطح بالا، «همراهی اجتماعی» نیز برخواهد خواست. پس اینکه تودۀ مردم، «امکان تحلیلِ» اینچنین مسألههایی را ندارند، سخن عجیب و تحقیرآمیزی نیست و خودِ مردم نیز بر همین اساس، به عرصۀ انتخابات پا میگذارند تا آنانی را که خبره و نخبه هستند و از عهدۀ حل مسألههای تخصصی برمیآیند را انتخاب کنند. برداشتن این واسطه و «تودهایسازی تصمیمگیری دربارۀ مسألههای تخصصی»، خدمت به منافع ملّی نیست.
۴. ما در «شرایط طبیعی» به سر نمیبریم که ذهنیّت جمعیمان، «آسوده» و «بینوسان» باشد و در آن «دستکاریهای بیرونی» نباشد. دشمن تلاش میکند با «تصرّف شناختی» و «بازی روایتی»، حقّ و باطل و صدق و کذب را جابجا نماید تا شاید مردم را در مقابل نظام قرار بدهد. در چنین وضعی، روشن است که بهطور ضروری، «سخن حقّ» غالب نمیشود و فضای اجتماعی، درگیر «مباحثۀ عقلانی» نمیگردد و «قوّت استدلالها»، ملاک داوری قرار نمیگیرد، بلکه برندۀ این بازی، نیروها و جریانهایی خواهند بود که بیش از دیگران، روایت میسازند و ذهن مردم را به تسخیر قدرت بازیگری خود درمیآورند. گذشته از این، شکاف تصنّعی از «حاکمیّت» به «جامعه» نیز انتقال مییابد و جامعه نیز در ورطۀ «تضاد» و «کشمکش» گرفتار میشود، درحالیکه غرض از همهپرسی، مشارکتدادن به مردم برای دور افتادن از منازعه بود. همهپرسی در اینچنین موقعیّتی، نهتنها گرهگشا نیست، بلکه هر نتیجهای را به یک «اختلاف تازه» تبدیل میکنند و بهتدریج، «شکافهای متقاطع» میآفریند و جامعه را از درون، پارهپاره میکند. از متن این همهپرسی، «زنجیرهای از همهپرسیها» بر خواهد خواست که پایانشان جز تضعیف اقتدار حاکمیّت و تولید تنش ریشهدار در عمق جامعه نیست.
۵. اگر آیتالله خامنهای، در برابر نظر مردم باشد و یا به نظر مردم، بها و اعتبار ندهد، تنها با «همهپرسی» مخالفت نمیکند، بلکه اساس «انتخابات» را برمیچیند یا دستکم آن را محدود و اقلّی میکند، نه اینکه اینقدر بر آن اصرار بورزد و در امتدادش، «نظریۀ مردمسالاری دینی» را مطرح کند. آنکه خوی دیکتاتوری دارد، هیچ «مجرا» و «بستر»ی برای اظهارنظر مردم باقی نمیگذارد و میکوشد به مردم تلقین کند که «حقّ گفتن» ندارند، درحالیکه رویکرد ایشان از آغاز تاکنون، «مردمیسازی دولت» و «مشارکت حداکثری» بوده است. ازاینرو، باید انصاف داد که نظر منفی ایشان در شرایط کنونی دربارۀ همهپرسی، نه به معنی تعارض با مردم است و نه به معنی ناچیزانگاشتن فهم مردم.
🖇 متن کامل در خبرگزاری فارس:
https://www.farsnews.ir/news/14020130000851/
🇮🇷 @asatid_enghelabi ایتا
🔻زمان كنار گذاشتن فطریه
سوال:
🔹زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟
جواب:
🔹از غروب شب عید فطر میتواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابراحتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمیخواند، میتواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنابراحتیاط واجب ساقط نمیشود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
✅ @Rajanews
🚨سوریه یا سودان، مقاومت یا تسلیم؟!
🔹سال ۲۰۱۱، جوبا، همهپرسی استقلال سودان جنوبی؛ سالها جنگ و نزاع بین مردمان شمال و جنوب، نهایتا این نتیجه را به بار آورد که سودان، بزرگترین کشور جهان عرب، دوپاره شده و تجزیهی آن نهایی شود. جنگی که از سال ۱۹۵۵ و پس از استقلال سودان از بریتانیا آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ ادامهدار بود، نهایتا با توافق نیواشا در ۲۰۰۵ به پایان رسید و با بازیگری جدی غرب، بین دولت و جنبش آزادیبخش سودان، تفاهمی برقرار شد. تفاهمی که دو طرف را مجاب میکرد تا به نتیجهی همهپرسی برنامهریزی شده پایبند بوده و آن را به مثابه فصلالخطاب این مثنوی هفتاد من بپذیرند.
🔹در نهایت نیز طی این همه پرسی سودان جنوبی تجزیه و سودان بزرگ به دوپارهی مجزا از هم مبدل شد. آنچه که در روند این تجزیه موثر بوده و راه را برای تجزیهطلبان هموار میکرد، نقشآفرینی جدی رژیم صهیونیستی و ایلات متحده است. سودان از جهات مختلفی برای استکبار جهانی مهم بود. به همین دلیل هم برای آنکه این کشور را در آغوش خود حفظ کرده و شیرهی جانش را بکشند، به سان دیگر الگوهای متداول عملیاتی شدهی خودشان در جایجای مختلف دنیا، نسخه تجزیه را برای این کشور تجویز کرده و منافع خود را از این طریق محفوظ نگه داشتند.
🔹سودان به سبب اختیار منابع عظیم نفت و اورانیوم، دارا بودن ۴۵ درصد از اراضی مطلوب کشاورزی در جهان عرب و پل ارتباطی بودن تمدن و فرهنگ اسلامی در عمق آفریقا، از اهمیتی استراتژیک برای غرب برخوردار بود. همهی اینها بهعلاوه سو مدیریت دولت سودان و در راس آن عمر البشیر بود که نهایتا موجب چنین فاجعهای شده و اجازهی تجزیهی سودان داده شد.
🔹کار سودان اما در همین جا تمام نشد. سال ۲۰۱۸ عدهای از مردم در چند شهر مختلف ابتدا با انتقادات اقتصادی و مسائل معیشتی اعتراضاتی را علیه عمر البشیر به راه انداختند و خواستار کنار رفتن او از اریکه قدرت ۳۰ سالهاش شدند. اعتراضاتی که هر چند ریشه در سومدیریت عمر البشیر و همراهانش داشت، اما تحريمهای سنگین ایالات متحده و غرب نیز مزید بر علت شده بود تا سودان به مرحلهی ریاضت اقتصادی رسیده و شرایط برای همگان دشوار شود.
🔹اعتراضاتی که در ابتدا با برچسب اقتصادی شروع شده بود، بعد از چندی با رنگ و لعاب آزادی خواهی و مطالبه دموکراسی غربی، به خوبی نشان داد که اساسا بحث اقتصاد جز ملعبهای برای همراه کردن بدنهی اصلی جامعه نبوده و با مظاهری چون آلاء صالح (دختر ۲۲ سالهای که با لباس سفید و ترانهای به نماد انقلابیون مبدل شده بود)، اعلامیه آزادی و تغییر و نهایتا شعار آزادی-کرامت، به دنبال اهداف متفاوت خود خواهد بود.
🔹اکنون از آن زمان ۴ سال میگذرد. عمر البشیر که برای نجات خود و رفع تمامی تحریمها تسلیم خواستههای غرب شده بود، نهایتا سقوط کرد و نیروهای مسلح و شبه نظامیانی که روزی علیه او به پا خاسته بودند نیز، اکنون روبهروی یکدیگر قرار گرفته و سودان را به چنین غوغاکدهای مبدل کردهاند. شاید هیچ سودانیای در بدترین حالت هم متصور نمیشد که رویای دموکراسیخواهیشان به چنین آتشی مبدل شده که نه مشکلات اقتصادیشان را مرتفع کرده و نه آزادی را برای آنها هدیه آورده است. اکنون نه از آلاء صالح که به او لقب کنداکه سودان داده بودند خبری است، و نه از آن نویسندگان اعلامیه آزادی و تغییر.
🔹این شرایطی است که ایالات متحده و رژیم غاصب صهیونیستی مسبب آن بوده و با وجود خوش رقصی و تسلیم حکام اسبق و فعلی سودان در برابر خواستههایشان، باز هم کنار این کشور و مردمش نایستاده و حتی هدف نهایی خود را تبدیل سودان به این ویرانهی غرق در جنگ داخلی، قرار دادند. چرا که اکنون فرآیند عادی سازی روابط سودان به عنوان یک کشور مسلمان با رژیم غاصب صهیونیستی از اولویت خارج شده و اساسا مطالبات مردمی و خواستههای اقشار مختلف، اجازهی تحقق سریع این معاملهی ننگین را نداده است.
🔹نهایتا باید تصدیق کرد که شرایط اسفبار فعلی سودان، عاقبتی است که عدم مقاومت در برابر منافع غرب و رژیم صهیونیستی، برای آنها به ارمغان آورد. شرایطی که مشخصا با سوریه و جنگ تمام عیار علیه آن مشابه بود. حتی آتش حملات و تحریمها علیه سوریه، به مراتب با شعلهای برافروختهتر از سودان، جان مردم این کشور را سوزانده است. اما هشت سال جنگافروزی آمریکا و همراهان منطقهای و جهانیاش با مقاومت مردم این کشور روبهرو شد که تجربهای متفاوت با سودان را رقم زده و این بار بینی شیطان بزرگ در شامات به خاک مالیده شد. اکنون نیز کشورهای عربی منطقه برای از سرگیری روابط خود با سوریه به صف شده تا پس از یک دهه دشمنی، رفتار خود را نسبت به جبههی مقاومت تغییر داده و در برابر آن کوتاه آمدند.
✅ @Rajanews
🔻تشکیل کارگروههای مشترک ایران و عربستان برای ارائه خدمات ویژه به حجاج عربستان
🔹معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت از آخرین برنامه ریزی ها برای حج تمتع ۱۴۰۲ و تشکیل کارگروههای مشترک بین سازمان حج و زیارت و موسسات عربستان به منظور ارائه خدمات مطلوب به حجاج کشورمان و عقد قراردادهای اسکان، تغذیه و حمل و نقل برای ارائه خدمات خاص به حجاج کشورمان خبر داد.
✅ @Rajanews
🔻پیام تبریک آیتالله رئیسی به رئیس جمهور کوبا
🔹رئیس جمهور در پیامی انتخاب مجدد آقای میگل دیاز کانال به عنوان رئیس جمهور کوبا از سوی مجلس ملی این کشور را تبریک گفت.
✅ @Rajanews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فلسطینی ها مشغول پخت شیرینی عید فطر
✅ @Rajanews
🔻گفتگوی تلفنی رئیس جمهور و امیر قطر
آیتالله رئیسی:
🔹پیشرفتهای منطقهای در سایه گفتگوها و همکاریهای میان کشورهای منطقه میسر است.
🔹تاکید بر انسجام کشورهای اسلامی در جلوگیری از اقدامات رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطینیان
امیر قطر:
🔹موضع ثابت قطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت تجاوزگریهای رژیم صهیونیستی بوده است.
✅ @Rajanews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکبیر گفتن فلسطینیها در مسجدالاقصی همزمان با اعلام عید سعید فطر
✅ @Rajanews
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻ادامه تظاهراتها در فرانسه؛ ماکرون: استعفا نمیدهم
🔹پلیس فرانسه برای دور کردن معترضان خشمگین در روستایی در جنوب فرانسه از امانوئل ماکرون گاز اشکآور شلیک کرد.
🔹ماکرون بعد از آنکه در سفر دیروزش به شرق فرانسه از سوی معترضان هو شد امروز برای صحبت درباره مسائل آموزش و پرورش به منطقه «هرالت» در جنوب این کشور رفت.
🔹رئیسجمهور ۴۵ ساله فرانسه به یک زن معترض که خواستار کنارهگیری او از قدرت شد گفت: «قول میدهم که استعفا ندهم.»
🔹رسانههای فرانسوی میگویند هدف ماکرون از سفر به مناطق اطراف فرانسه رساندن این پیام به رأیدهندگان است که او خودش را از دید مردم پنهان نکرده است.
✅ @Rajanews
📸اثر جدید حسن روحالامین به مناسب سالروز میلاد علمدار گردان کمیل، حسرت عرفا و سالکین راه حقیقت (شهید ابراهیم هادی )رضوان الله علیه
✅ @Rajanews