eitaa logo
🇮🇷 ندای فطرت🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
106.5هزار عکس
76.8هزار ویدیو
537 فایل
آدرس کانال ندای فطرت در سایر پیام‌رسان ها: بله: https://ble.ir/nedayefetratt
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ظریف: دبیرکل ملل گزارش کاملا غلط و خارج از اختیاراتش صادر کرده است @TasnimNews
وقوع خورشیدگرفتگی جزئی در یکم تیر ماه مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران: 🔹روز یکشنبه ١ تیر ٩٩، خورشیدگرفتگی جزئی رخ خواهد داد. 🔹در تهران، گرفتگی در ساعت ۹ و ۵ دقیقه شروع می‌شود و در ساعت ١٠ و ١٦ دقیقه به بیشترین مقدار خود می‌رسد که در این حالت ماه ۴۸ درصد از قرص خورشید را می‌پوشاند. 🔹این گرفتگی در ساعت ١١ و ٣٨ دقیقه در تهران پایان می‌یابد. fna.ir/exs8bb @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای املاکی که طبری بدون اطلاع همسرش به نام او زده بود @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دخالت طبری در آزادی یکی از متهمان اقتصادی به روایت رئیس دادگاه 🔹طبری گفت یک میلیارد نقد داخل کیسه بگذار و به بازپرس بده @Farsna
رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران: 🔹در دو ماه اخیر بالغ بر ۹۰ درصد بیماران فوت شده یک بیماری یا چند عامل زمینه ای داشته اند. 🔹اولین علت بیماری زمینه ای فشار خون، دومی دیابت، سومی وزن بالا، چهارمی بیماری‌های قلبی و عروقی و در نهایت بیماران تنفسی بوده است. fna.ir/exs8dw @Farsna
🎙کنار حرم پیغمبر زمین خاک...با نوای محمود کریمی 🏴شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد @TasnimNews
📆بیست و پنجم ماه شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، شهادت مظلومانه ششمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) تسلیت و تعزیت باد.🏴 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 مداحی به مناسبت شب شهادت امام جعفر صادق (ع) ◾️امام صادق(ع): به شفاعت ما نمی‌رسد آنکه نماز را سبک بشمارد. ✅ به افسران بپیوندید @Afsaran_ir
💢 تشکّر مریم رجوی از شورای شهر تهران‼️ چه نقطه نظرات مشترکی بین شورای شهر تهران و منافقین وجود دارد؟ پیدا کنید پرتقال فروش را.... @mobahesegroup
‏دولت "میرحسینِ روحانی" این همه عناصر نزدیک به سران فتنه در مسئولیت های کلیدی دولت روحانی چه غلطی میکنند؟ مگه رهبری نگفتن فتنه خط قرمز است ؟چرا گوش ندادند و این جماعت را بر امورات مملکت حاکم کردند تا حالا شاهد ویرانی اقتصادی و فرهنگی و علمی کشور باشیم ..... فکر کردید کسانیکه در سال ۸۸ کشور را در لبه پرتگاه قرار دادند حالا می آیند برای مردم حل مشکلات اقتصادی و عمران و آبادانی را دنبال میکنند یا فتنه ناتمام در سال ۸۸ را کاملتر میکنند؟ بحران های اقتصادی و گرانی و تورم و فسادهای چندسال اخیر توسط برخی مدیران تعمدی و در راستای کشاندن مردم در کف خیابانها برای به سرانجام رساندن فتنه ناتمام ۸۸ است..... 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
🔴بازهم اقدامات مشکوک گویا به درخواست وزیر ورزش و جوانان (به بهانه‌ی ازدیاد ازدواج اجباری، طلاق و ازدواج مجدد و... با هدف اخذ تسهیلات) و با دستور جناب روحانی قرارست تنها به افراد ۱۸ تا ۴۰ سال اعطا شود؛ جسارتا آیا این به معنای ممنوع کردن ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال و اجرای زیر پوستی اسنادی همچون ۲۰۳۰ نیست؟! 🤔 ➕البته چند روز پیش نیز دولت محترم، اختصاص به متولدین جدید را مشروط به تایید وزارت تعاون و وجود منابع کرد!! 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 را بهتر بشناسید 🔹وینستون چرچیل به عنوان نماد غرور و افتخار شناخته می‌شود. بسیاری او را مسئول خشونت و وحشت و در هند می‌دانند. 🔸همچنین چرچیل به عنوان مسئول قحطی بنگال در طول جنگ جهانی دوم نیز شناخته می‌شود، چرچیل با انبار مواد غذایی منجر به بروز قحطی و مرگ ۳ میلیون نفر در این کشور می‌شود! 🗯 اخیرا مجسمه چرچیل از ترس آسیب معترضان پلمپ شد تا از گزند خشم مردم در امان بماند. ✍️بیداری ملت @bidariymelat
💠کرونا را جدی بگیریم 🔹نامه ۳ تن از چهره‌های پزشکی کشور به رییس‌جمهور درباره نگرانی از شیوع مجدد کرونا 🔹ایرج فاضل، محمدرضا ظفرقندی و مصطفی معین در نامه‌ای مشترک به رییس جمهور، ضمن ابراز نگرانی از اوج‌گیری مجدد کرونا و افزایش مناطق قرمز، بازنگری دولت در روند جاری را خواستار شدند. 🆔 @voinews☑️
🔴عامل بحران کرونا در خوزستان چیست؟ 🔺کرونا در خوزستان به حد انفجار رسیده؛ بطوریکه فراوانی مبتلایان نسبت به کشور دو برابر است. وقتی از دلیل انفجار کرونا و پایداری آن پرسیده می شود، نقل دهان مسوولان عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی ست؛ انداختن تقصیرها روی دیوار کوتاه مردمی که لابد از نظر آنان برای کشور دردسر درست کرده اند و با رعایت نکردن پروتکل ها روی دست مملکت هزینه گذاشته اند. آیا مردم خوزستان کمربند انتحاری بسته و انفجار کرونایی را موجب شده اند؟ چه فرقی بین مردم خوزستان و دیگر استان هاست؟ چرا سهم عوامل مهم دیگر را پشت دیوار کوتاه این مردم صبور و نجیب پنهان می کنید؟ 🔹چرا کسی از بی آبی هفتصد روستای خوزستان حرف نمی زند؟ چرا کسی از آلودگی آب شرب اکثر مناطق این استان ثروتمند نمی گوید؟ تصاویر زندگی بسیاری از مردم حواشی اهواز کنار جوی ها و دریاچه های فاضلاب، در کوی سیاحی، عین دو، ملاشیه، مندلی... گویای همه چیز نیست؟ چگونه می توان برای مردمی که از آب سالم و کافی محرومند از پروتکل های بهداشتی سخن گفت؟ مگر آب شرط اول رعایت بهداشت نیست؟! 🔹همان سوءمدیریت و فرافکنی که این همه سال باعث زمین گیر شدن پروژه های آبرسانی استان شده و با وجود دریافت اعتبارهای چند باره مدام امروز و فردا می کند، امروز کرونا را یا به گردن مردم می اندازد، یا پروژه رسانه ای طراحی می کند که افتضاحات مدیریتیش را گردن نیروهای خدوم آزمایشگاهی و کادر درمان که از ابتدای بحران به صورت جهادی در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، بیاندازد. 🔹مدیریت استان این روزها کجاست؟ این روزها که بحران از سر و روی استان می بارد و در ۲۴ ساعت صد نفر جانشان را از دست می دهند، آیا ایشان در اتاق فرمان مشغول مدیریت جبهه چند جانبه بحران است یا در تهران مشغول تور رسانه گردی برای حفظ صندلی خودش است؟! 🔹آقای استاندار که پیگیر دریافت وام برای اسد بیگی بوده! آیا دنبال دریافت دستگاه ونتیلاتور برای بیماران بدحال خوزستان یا اضافه کردن تخت آی سی یو هم بوده؟ امروز که استان در کمبود امکانات درمان دست و پا می زند، از تهران فقط 15 ونتیلاتور می فرستند و استاندار ما در هلدینگ رسانه ای پارسینه در تهران از مفتخر بودن به تشکیل پارلمان زنان در خوزستان سخن می راند! 🔻از چنین مدیری چه توقعی داشته باشیم وقتی نه تنها مدیر متخلفی که از سال 95 مسوول رساندن آب به غیزانیه بوده را برکنار نکرده، بلکه امروز مسوولیت کل آب و فاضلاب استان را به او می سپارد؟! در چنین شرایطی ما از چه سخن بگوییم و چگونه به مردم امید دهیم که مشکلات حل می شود؟! تا وقتی امورات مردم به دست چنین مدیرانی ست، نباید شاهد تبدیل شدن هر مساله ای این استان به بحران باشیم؟ بحران هایی که مردم را هر روز ناامید تر میکند. 📝 @tahlile_siasi @tahlile_siasi
═ईह 🍀🌼🍀 हई═ 📚نام کتاب: " پیشوای صادق" 🖋نویسنده: سید علی خامنه ای 📑ناشر: انقلاب اسلامی 📘تعداد صفحات: 144صفحه 📖توضیحات: 🔻در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی و در زمانی که رهبری جامعه مهم ترین مساله نهضت اسلامی بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) چند سخنرانی درباره تحلیل زندگانی امام ششم (ع) ایراد کرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان «پیشوای صادق(ع» با همکاری واحد ایدئولوژی روزنامه جمهوری اسلامی تنظیم و منتشرگردید. تاریخ دقیق انجام سخنرانی معلوم نیست ولیکن بین سال های 45تا 50 شمسی بوده است. محتوای کتاب هرچندمختصر است، اما یکی از بهترین تحلیل های سیاسی درباره عملکرد امام صادق (ع) شمرده می شود. 🔰لینک خرید کتاب: b2n.ir/504778 ❇️اداره کل امور فرهنگی @jz_mft http://sapp.ir/jz_m.f.t ═ईह 🍀🌼🍀 हई═
▪️کنیه ایشان «ابوعبدالله» است. ▪️مشهورترین لقب ایشان «صادق» است ▪️زادروز:۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری قمری. ▪️زادگاه:مدینه ▪️مدت امامت:۳۴ سال (از ۱۱۴ تا ۱۴۸) قمری ♦️شهادت:۲۵ شوال سال ۱۴۸ قمری، در سن ۶۵ سالگی ▪️مدفن:بقیع، مدینه ▪️پدر ایشان امام محمد باقر(ع) است. ▪️مادر ایشان ام فروه است. 🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴 ▪️ایشان از جانب پدر از نسل امام علی(ع) و از جانب مادر گرامیشان ام‌فروه، از نسل ابوبکر خلیفه اول می باشد. ▪️ایشان بیشترین سال عمر را در میان امامان داشته‌ است و به این جهت به (شیخ الائمه) معروف است. ▪️امامت ایشان همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های آغازین حکومت بنی عباس بود. وبه علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، ایشان فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد. زمینه فعالیت به گونه‌ای برای ایشان فراهم شد، که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه‌ها از امام جعفر صادق(ع) نقل گردیده، تا جایی که مذهب تشیع به نام (مذهب جعفری) خوانده می‌شود و از امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب جعفری یاد می شود. ▪️زمان امامت ایشان(ع) همزمان با برخی از خلفای اموی و عباسی بود: 🔺خلفای اموی: 1⃣هشام بن عبدالملک (۱۲۵- ۱۱۴) 2⃣ولید بن یزید بن عبدالملک(۱۲۶-۱۲۵) 3⃣یزید بن ولید بن عبدالملک (۱۲۶) 4⃣ابراهیم بن ولید بن عبدالملک (۲ ماه و ۱۰ روز از سال ۱۲۶) 5⃣مروان بن محمد (۱۳۲- ۱۲۶) 🔺خلفای عباسی: 6⃣ابوالعباس عبدالله بن محمد (۱۳۷-۱۳۲) 7⃣ابوجعفر منصور دوانیقی(۱۴۸- ۱۳۷) ▪️امام جعفر صادق(ع) بیش از ۴۰۰۰ هزار شاگرد داشته‌است که برخی از شاگردان و یاران معروف ایشان، ابان بن تغلب، اسحاق بن عمار، برید بن معاویه، ابوحمزه ثمالی، حریر بن عبدالله، زرارة بن اعین، صفوان بن مهران، فیض بن مختار کوفی، محمد بن علی کوفی معروف به مؤمن الطّاق، محمد بن مسلم، معاذ بن کثیر، هشام بن محمد، مفضل بن عمر، جابر بن حیان و..بوده است. واز اهل تسنن می توان به مالک بن انس و ابوحنیفه اشاره کرد. ▪️به گفته ابن حَجَر هیتمی، مردم از او دانش‌های فراوان نقل می‌کردند و آوازه او به همه جا رسیده بود. ▪️ابوبحر جاحظ هم نوشته است دانش و فقه او دنیا را پر کرده بود. ▪️حسن بن علی وشاء هم گفته است که نهصد نفر را در مسجد کوفه دیده است که از امام صادق(ع) حدیث نقل می‌کردند. ▪️در متون حدیثی شیعه، مناظرات و گفتگوهایی میان امام صادق(ع) و متکلمان مذاهب دیگر و نیز برخی از منکران وجود خدا گزارش شده است. ▪️شیخ مفید برای امام صادق(ع) ده فرزند و چند همسر برشمرده است. ▪️در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فعالیت غُلات، افزایش یافت. آنها مقامی رُبوبی برای ائمه قائل بودند یا آنها را پیامبر(ص) می‌دانستند و امام صادق(ع) اندیشه غُلُوّ را به‌شدت رد کرد، مردم را از همنشینی با غالیان پرهیز داد و آنان را فاسق و کافر و مشرک دانست. ▪️مالک بن انس از ائمه فقهی اهل سنت گفته است : در مدتی که پیش امام صادق(ع) می‌رفتم، همیشه او را در یکی از سه حالت نمازخواندن، روزه‌داری و ذکرگفتن می دیدم. ▪️در مورد شهادت حضرت(ع) آنچه در کتاب مصباح کفعمی و نیز در کتاب‌های دیگر آمده است، این که به امام(ع) زهر خوراندند. ابن شهرآشوب در مناقب نوشته است: ابوجعفر منصور او را زهر خورانید، زیرا با کینه‏‌ای که منصور از او داشت و بیمی که از روی آوردن مردم به ایشان در دل وی راه یافته بود، آسوده نمی‌‏نشست. ▪️پس از شهادت امام صادق(ع) فرقه‌های مختلفی در شیعه به وجود آمد. گروهی از شیعیان، مرگ اسماعیل پسر امام صادق(ع) را انکار کرده، او را امام می‌دانستند. ▪️شماری از این گروه، که از حیات اسماعیل مأیوس شدند، پسر اومحمد را امام دانستند. این گروه به اسماعیلیه شهرت یافتند. ▪️برخی دیگر عبدالله اَفْطَح را امام دانسته، به فَطَحیه مشهور شدند؛ اما پس از مرگ او که حدود ۷۰ روز پس از شهادت امام صادق(ع) رخ داد، به امامت موسی بن جعفر(ع) معتقد شدند. ▪️شماری نیز به پیروی از شخصی به نام ناووس در امامت حضرت صادق(ع) توقف کردند و فرقه ناووسیه را به وجود آوردند. ▪️ایشان در قبرستان بقیع در کنار پدر و جد و عموی جد خویش دفن شد. 📚منبع: کتاب سیره پیشوایان مهدی پیشوایی، صص۶۵۴_۵۵۰ @TarikhEslam
1⃣مأمون رَقِّی می گوید: در محضر سرور و مولایم امام صادق(ع) بودم، که سهل بن حسن خراسانی داخل شد و بر امام(ع) سلام کرد و نشست و سپس گفت: ای فرزند پیامبر(ص)! رحمت و رأفت از آن شماست و شما خاندان امامت هستید. چه چیزی مانع اقدام شما برای گرفتن حکومت از غاصبین می شود؟ در حالی که شما همین الان از پیروان خود یکصد هزار شمشیرزن می توانی داشته باشی و آنان پیشاپیش شما شمشیر می زنند! امام صادق(ع) به آن مرد خراسانی فرمود: خدا حقّت را حفظ بکند، پس بنشین! سپس امام صادق(ع) به حنیفه گفت:ای حنیفه تنور را آتش بزن! حنیفه تنور را آتش زد و تنور یکپارچه آتش شد، و اطراف تنور از شدت گرما سفید گشت. امام صادق(ع) به آن مرد خراسانی فرمود: 📋《يَا خُرَاسَانِيٌّ! قُمْ فَاجْلِسْ فِي اَلتَّنُّورِ!》 ♦️ای خراسانی! بلند شو و به داخل تنور شو!  خراسانی گفت: سرور و مولایم! مرا با آتش معذب مکن و مرا از این امر معاف بدار، خداوند تو را معاف بدارد. امام(ع) به او فرمود:تو را از این کار معاف کردم. در این حال هارون مکی به محضر امام صادق(ع) رسید و کفشش هم در دستش بود و بر امام(ع) سلام کرد. امام به هارون مکی فرمود: 📋《أَلْقِ اَلنَّعْلَ مِنْ يَدِكَ وَ اِجْلِسْ فِي اَلتَّنُّورِ!》 ♦️کفشت را به زمین بینداز! و برو در داخل تنور در میان آتش بنشین! هارون مکی کفش خود را انداخت و در میان تنور نشست! امام(ع) شروع کرد به گفتگو با آن مرد خراسانی و از اوضاع و احوال خراسان سؤال می کرد. پس از آن امام(ع) به مرد خراسانی فرمود:بلند شو و نگاه بکن! و ببین در تنور چه خبر است؟!! مرد خراسانی به تنور نگاه کرد و دید که هارون مکی چهار زانو در میان آتش نشسته است. پس از آن هارون مکی از تنور بیرون آمد و بر ما سلام کرد و نشست. امام(ع) به مرد خراسانی فرمود: 📋《کَم تَجِدُ بِخُرَاسَانَ مِثْلَ هَذَا؟》 ♦️در خراسان چند نفر مانند این فرد پیدا می شوند؟ خراسانی گفت:به خدا قسم حتی یک نفر هم مانند این فرد پیدا نمی شود! سپس از آن امام صادق(ع) فرمود: 📋《أَمَا إِنَّا لاَ نَخْرُجُ فِي زَمَانٍ لاَ نَجِدُ فِيهِ خَمْسَةً مُعَاضِدِينَ لَنَا نَحْنُ أَعْلَمُ بِالْوَقْتِ》 ♦️ما در زمانی که پنج نفر یاور (واقعی) نداریم، دست به قیام مسلحانه نمی زنیم. ما بهتر از دیگران، وقت خروج و قیام مسلحانه خود را می دانیم و به آن واقف هستیم.(۱) 2⃣سدیر صیرافی می گوید : روزی در محضر امام صادق(ع) بودم و به ایشان گفتم : چرا نشسته اید و قیام نمی کنید؟ حضرت(ع) فرمود : ای سدیر! چه اتفاقی افتاده است؟ گفتم : از فراوانی دوستان و شیعیان و یارانت سخن می گویم! فرمود : فکر می کنی چند تن باشند؟ گفتم : یکصد هزار! حضرت(ع) فرمود : یکصد هزار؟!! گفتم : آری! و شاید دویست هزار! حضرت(ع) فرمود : دویست هزار؟ گفتم : آری و شاید نیمی از جهان! به دنبال این گفتگو، امام(ع) از من درخواست کرد که همراه او به «یَنبُع» برویم. وقتی بدانجا رسیدیم، در آنجا گلّه بزغاله ای را دیدیم که می چرند. حضرت(ع) خطاب به من فرمود : 📋《یَا سَدِيرُ! وَاللَّهِ لَوْ کان لِی شِیعَةٌ بَعَدَدِ هذِهِ الْجَداء ما وَسَعَنِی الْقُعُودُ!》 ♦️ای سدیر! اگر شمار یاران و پیروان من به تعداد این بزغاله ها رسیده بود، بر جای نمی نشستم و قیام می کردم. سدیر می گوید : 📋《نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ اَلصَّلاَةِ عَطَفْتُ عَلَى اَلْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَرَ》 ♦️در آنجا فرود آمدیم و نماز خواندیم. پس زمانی که از نماز فارغ شدیم، نزدیک گله بزغاله ها شدیم و آن ها شمردم، دیدم عدد بزغاله ها هفده عدد بود و بس!(۲) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۷، ص۱۲۳ ۲)الکافی شیخ کلینی، ج۲، ص۲۴۲ @TarikhEslam
✍پاسخ : قبل از پاسخ به این سوال، به این نکته اشاره کنیم که؛ در واقعه کربلا شخصی به نام حسن مثنی از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) حضور داشت که مجروح شد و با وساطت اسماء بن خارجه فزاری، از معرکه بیرون برده شد. او بعدها با دختر امام حسین(ع) ازدواج کرد و صاحب فرزندی شد به نام عبدالله بن حسن مثنّیٰ معروف به عبدالله محض، که او نوه پسری امام حسن(ع) و نوه دختری امام حسین(ع) بود و از آن جایی که هم از جانب پدر و هم از جانب مادر نسبش به امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می رسيد، وی را عبدالله محض می ناميدند. عبدالله چند پسر داشت که در بين آنها محمد از همه سرشناس‏تر بودند. عبدالله درباره‏ ی محمد عقايد خاصي داشت و به همين دليل محمد نزد عبدالله بسيار با اهميت بود و عبدالله محض تقريبا عقيده داشت که مهدي موعود همان محمد است که او را نفس زکيه نامیده بود. پس از قيام بنی عباس و استقرار خلافت در اين خاندان عباسی، محمد و ابراهيم، پسران عبدالله محض، از مدينه فرار کردند و منتظر يک نهضت عظيم شدند. حکومت امویان منقرض شد و بنی عباس روی کار آمد، که در ابتدا حکومت عباسیان از سه برادر شروع شد. ابراهیم و منصور و عبدالله سفاح! که این سه تن فرزند محمد بن علی بن عبدالله بن عباس صحابی پیامبر اکرم(ص) بودند. و این در حالی بود که پیروزی بنی عباس مدیون دو نفر از داعیان و مبلغان این نهضت بود. یکی در عراق معروف به (ابوسلمه خلال) و یکی هم در خراسان معروف به (ابومسلم خراسانی)! اولی ملقب «وزیر آل محمد» و دومی ملقب به «امیر آل محمد» بود. در این بین، ابراهیم که فرزند ارشد بود توسط امویان باقی مانده ترور شد و وصیت کرد که عبدالله سفاح با اینکه از منصور کوچکتر بود به تخت سلطنت بنشیند. ابو سلمه وزیر، از کار خود که بنی عباس را روی کار آورده بود، پشیمان شد و فکر کرد که خلافت را از آل عباس به آل ابو طالب باز گرداند، بهتر است. پس نامه ای نوشت در دو نسخه، و محرمانه به مدینه فرستاد. یکی را برای امام صادق(ع) و دیگری را برای عبد الله بن حسن مثنی! و به مامور گفت که این دو نامه را مخفیانه به این دو نفر می دهی، در حالی که به هیچ یک از آنها اطلاع نمی دهی که به آن دیگری نیز نامه نوشته ام! ابوسلمه برای هر کدام از اینها در نامه نوشت که خلاصه، کار خلافت در دست من است، اختیار خراسان به دست من است و نیز اختیار کوفه به دست من است، منم که تاکنون قضیه را به نفع بنی العباس برگردانده ام، اگر شما موافقت کنید، من اوضاع را به نفع شما می گردانم. 🔷عکس العمل امام(ع) و عبدالله محض :👇 فرستاده ابتدا نامه را به حضرت صادق داد(هنگام شب بود) و بعد به عبدالله محض. عکس العمل این دو نفر سخت مختلف بود. وقتی نامه را به امام صادق(ع) داد، گفت : من این نامه را از طرف شیعه شما ابو سلمه برای شما آورده ام. حضرت(ع) بلافاصله فرمود : ابو سلمه شیعه من نیست. فرستاده گفت : به هر حال نامه ای است، تقاضای جواب دارد! حضرت(ع) نامه را نخواند و در حضور او جلوی چراغ گرفت و سوزاند و سپس فرمود : به رفیقت بگو جواب نامه ات همین است! @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
فرستاده ی ابوسلمه از آنجا برخاست و نزد عبد الله محض رفت و نامه را به او داد و او بسیار خوشحال و مبتهج و مسرور شد. صبح که شد عبد الله الاغش را سوار شد و به خانه امام صادق(ع) آمد. امام صادق(ع) هم خیلی احترامش کرد و می دانست قضیه از چه قرار است! حضرت(ع) حال قضیه را جویا شد و عبدالله جواب داد : که این نامه ابو سلمه است که برای من آمده، نوشته است همه شیعیان ما در خراسان آماده هستند، برای اینکه امر خلافت و ولایت به ما برگردد، و از من خواسته است که این امر را از او بپذیرم. مسعودی می نویسد که امام صادق(ع) به او فرمود : ♦️《متی کان اهل خراسان شیعة لک؟ انت بعثت ابا مسلم الی خراسان؟! و..》 از کی اهل خراسان شیعه تو شده اند که می گویی شیعیان ما نوشته اند؟! آیا ابو مسلم را تو فرستادی به خراسان؟! تو به مردم خراسان گفتی که لباس سیاه بپوشند و شعار خودشان را لباس سیاه قرار دهند؟! آیا اینها که از خراسان آمده اند، تو اینها را به اینجا آورده ای؟! اصلا یک نفر از اینها را تو می شناسی؟!عبد الله از این سخنان امام(ع) ناراحت شد و شروع کرد به مباحثه کردن با امام(ع)! و به حضرت(ع) گفت : تو چه می گویی؟! اینها می خواهند پسرم محمد را به خلافت برگزینند و او مهدی امت است. حضرت(ع) فرمود : به خدا قسم که مهدی امت او نیست و اگر پسرت محمد قیام کند قطعا کشته خواهد شد. عبد الله بیشتر ناراحت شد و در آخر به عنوان جسارت گفت : تو روی حسادت این حرفها را می زنی! حضرت(ع) فرمود : به خدا قسم که من جز خیرخواهی هیچ نظر دیگری ندارم، مصلحت تو نیست و این مطلب نتیجه ای هم نخواهد داشت. بعد حضرت(ع) به او گفت : به خدا ابو سلمه عین همین نامه ای را که به تو نوشته به من هم نوشته است ولی من قبل از اینکه بخوانم نامه را سوزاندم. عبد الله با ناراحتی زیاد از حضور امام صادق(ع) رفت. در این میان ابوسلمه با خدعه و تحریک ابومسلم خراسانی کشته شد و از میان برداشته شد. و از این جریان نامه، کسی از بنی العباس اطلاع نداشت و نامه ای که عبدالله در جواب ابوسلمه نوشت بی جواب ماند. اما همچنان عبدالله بر این کار اصرار داشت. تا جایی که از فرزند خود به عنوان مهدی امت بیعت می گرفت و او را مهدی موعود معرفی می کرد و این در حالی بود که فرزند عبدالله توسط منصور که بعد از عبدالله سفاح به حکومت رسیده بود، کشته شد و قائله ختم شد. 🔷اما نتیجه این بود که ؛ ابو سلمه مردی بوده سیاسی نه شیعه و طرفدار امام جعفر صادق(ع)! و به عللی که بر ما مخفی نیست، یک مرتبه سیاستش از اینکه به نفع آل عباس کار کند، تغییر می کند و طرفدار آل ابی طالب می شود. از طرفی هم، از آنجایی که هر کسی را هم نمی شد برای خلافت معرفی کند، زیرا مردم قبول نمی کردند، و منتخب نیز نباید از حدود خاندان پیغمبر(ص) خارج باشد، و یک کسی باشد که مورد قبول مردم باشد، و از آل عباس هم نباشد، پس در نتیجه که غیر از آل ابی طالب کسی را شایسته این منسب نمی دانست. در آن زمان هم از آل ابی طالب هم دو شخصیت مبرز پیدا کرده بود : عبد الله بن محض و حضرت صادق(ع)! سیاست مآبانه یک نامه را به هر دو نفر نوشت که تیرش به هر جا اصابت کرد از آنجا استفاده کند. بنابراین در کار ابوسلمه هیچ مساله دین و خلوص مطرح نبوده، و فقط می خواسته یک کسی را ابزار قرار دهد، و بعلاوه این کار، کاری نبوده که به نتیجه برسد، و دلیلش هم این است که هنوز جواب آن نامه نیامده بود که خود ابوسلمه از میان رفت و غائله به کلی خوابید. و امام صادق با آن درک و بینش سیاسی خود، جوّ نامناسب را متوجه شد و مانند عبدالله عمل نکرد. 📚منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۷، ص۳۲۹ ۲)مروج الذهب مسعودی، ج۲، ص۲۵۸ ۳)منتهى الامال قمی، ج۲، ص۴۳۵ ۴)حیات فكرى و سیاسى امامان جعفریان، ص۳۴۲ ۵)بحار الانوار مجلسی، ج۴۷، ص۱۳۳ @TarikhEslam
✅ تقاضای امام صادق(ع) از شیعیان: مایه ننگ و شرمندگی ما نباشید! ⚫️ سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) تسلیت باد! /بنیاد شهید مطهری @tollabolkarimeh 🌷
📸راه‌ و‌ رسم زندگی موفق درکلام امام صادق(ع) @TasnimNews
@Farsna(10).mp3
699.8K
🎙سه توصیه مهم امام صادق(ع) برای خوب زندگی کردن...حجت الاسلام رفیعی @Farsna
⚡️طراحی یک انقلاب رنگی در ایران با تکیه بر تجارب انقلاب‌های رنگی در اقمار شوروی سابق، از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. به مدیریت خانم الهه کولایی -که بعدها مسئولیت بخش زنان ستاد آقای میرحسین موسوی را به عهده گرفت- در دانشگاه تهران سلسله‌نشست‌هایی برای استخراج الگوی انقلاب‌های رنگی برگزار، و نتیجه آن مرداد ۱۳۸۴ در کتاب "افسانه انقلاب‌های رنگی" به چاپ رسید. این کتاب را می‌توان دستورالعمل "انقلاب سبز" در ایران دانست که سال ۱۳۸۸ مو به مو اجرا شد. ▫️اما از همان ابتدای طرح این بحث در سال ۱۳۸۳، کسانی در میان اصلاح‌طلبان وجود داشتند که معتقد بودند الگوی انقلاب‌های رنگی در ایران برای براندازی نظام کارآیی ندارد. خردادماه ۱۳۸۴ سمیناری در دانشگاه تهران با عنوان "گذار به دموکراسی" برگزار شد که آقای حمیدرضا جلایی پور طی آن به "ارزیابی استفاده از رویکرد انقلاب‌های رنگی در ایران" پرداخت. جلایی‌پور درباره علل ناکارآمدی این الگو در جامعه ایران گفت: "جامعه ایران، جامعه‌ای توده‌ای نیست که هر کس، هر از گاهی، برای آن نسخه بپیچد و نباید این اشتباه را مرتکب شد. در ایران... یک جنبش مردمی، اسلامی و ضدآمریکایی وجود دارد که محافظه‌کاران، هرگاه بخواهند، در کمتر از چند ساعت می‌توانند آن را فعال و بسیج کنند". ▪️سال ۱۳۸۷ یعنی یک‌سال پیش از فتنه نیز در فصلنامه "مطالعات راهبردی" مقاله‌ای منتشر شد که سرنگونی جمهوری اسلامی با انقلاب رنگی را ناممکن می‌دانست: "وجود برخی ساختارهای فراانتخاباتی، هژمونی گفتمانی جمهوری اسلامی در برابر گفتمان‌های رقیب، روح بیگانه‌ستیزی موجود در میان قاطبه مردم ایران و مقابله با جنبش‌های اعتراضی از طریق ایجاد جنبش‌های اجتماعی از سوی جمهوری اسلامی، بیانگر امتناع این‌گونه تغییر رژیم در فضای سیاسی-اجتماعی ایران است".همه این فعالیت‌ها له و علیه استفاده از الگوی انقلاب‌های رنگی حکایت از آن داشت که فتنه‌ای در راه است. ▫️اما هم تحلیل جلایی پور درست بود و هم تحلیل فصلنامه مطالعات راهبردی. تیم طراح انقلاب رنگی در ایران اشتباهی را که نباید، مرتکب شد و مو به مو دستورالعمل‌های انقلاب رنگی را که استخراج کرده بود، در جریان فتنه ۸۸ پیاده کرد. با خیزش عظیم مردم در نهم دیماه اما آتش فتنه جریان لیبرال خاموش و بساط براندازان جمع شد. 🖋برشی از کتاب "سودای سکولاریسم". @syjebraily
🔺روحانی: پایان تحریم‌های تسلیحاتی یکی از دستاورهای مهم برجام است. 🔺اگر آمریکا بخواهد این دستاورد را زیر سوال ببرد کشورهای دیگر می‌دانند عکس العمل ما چه خواهد بود. 📌 گویا جناب پرزیدنت فراموش کرده‌اند که وقتی برجام بدون محدودیت تسلیحاتی مورد توافق قرار گرفته بود، این تیم مذاکره کننده ایرانی بود که برای خود شیرینی[بخوانید حماقت!] پیشنهاد محدودیت نظامی و تسلیحاتی را مطرح کرد که مورد تعجب "سر گی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه قرار گرفت و مصاحبه‌ای جنجالی در این زمینه داشت! آقای روحانی! ما مثل شما آنقدر پیر نیستیم که حافظه‌مان تحت تاثیر قرار بگیرد! ما به فراموشی دچار نشده‌ایم یا شیخ... "احمد جانجان" @tahlile_siasi @tahlile_siasi
🔶 مرد تشکیلات . ▪️امام جعفر صادق علیه‌السلام مرد مبارزه و تشکیلات بود ، در دوران سرکوب کامل شیعیان و محبین اهل البیت ، آقا بیش از ۴۰۰۰ شاگرد پرورش دادند و حتی سازمان وکالت را راه اندازی کردند. ▪️شهید بهشتی: میدانید اشکال کارهای ما چیست؟ فقر مادی ، فقر تجهیزات ، همه این ها بوده است اما اصلی ترین مشکل ما فقر نیرو است ، یعنی هروقت هرکاری را میخواستیم انجام دهیم نیروی مناسب آن کار را نداشتیم. در این تهدید کرونا میشود فرصت انسان سازی را به دست آورد. . امیرحسین اسفندیاری @tahlile_siasi @tahlile_siasi
‏امام صادق علیه السلام به شیعه آموخت؛ علم وفرهنگ بخشِ بزرگی از سیاست راهبرد وابزاری قوی برای مبارزه با استکباراست. ‎ @tahlile_siasi @tahlile_siasi