eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
936 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 12 موضوع: طلبگی طلبه دارای یک هویت و خود فردی و نیز دارای یک هویت و خود صنفی است یعنی یک شخصیت حقیقیِ فردی و یک شخصیت حقوقی و صنفی دارد. به همین جهت همان‌گونه که موظف به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی فردی است موظف به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی صنفی است. همان گونه که به عنوان یک انسان باید از ظرفیت‌ها، دارایی‌ها، فرصت‌ها، نیازها، استعدادها، بایسته‌ها، وظایف و کاستی‌های خود اطلاع داشته باشد به عنوان یک طلبه ـ یعنی به عنوان یکی از اعضای این گروه همکار ـ باید تصورات خود را از ظرفیت‌ها، دارایی‌ها، فرصت‌ها، نیازها، استعدادها، بایسته‌ها، وظایف و کاستی‌های حوزه و روحانیت اصلاح کند و به خودسازی صنفی بپردازد یعنی خود را برای انجام وظیفه در این صنف اجتماعی آماده سازد. همان گونه که به عنوان یک انسان به موفقیت و کمال انسانی خود می‌اندیشد به عنوان یک طلبه باید به موفقیت و کمال صنفی خود نیز توجه داشته باشد. بدین ترتیب باید دو آرمان را به موازات هم دنبال کند؛ آرمان فردی و آرمان صنفی. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه229، آیات 63 تا 71 🗓1399/06/26 🌻 @nedaye_tahzib
229.mp3
614.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه229 🗓1399/06/26 🌻 @nedaye_tahzib
155.pdf
115.5K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ برخورداری از مواهب فوق تصور بهشتیان 🗓1399/06/26 🌻 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای عطر عرفان ش 6 موضوع: اگر طلبه تکیه اش بخدا نباشد موفق نمی شود 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
موضوع: معرفی کتاب اخلاقی وعرفانی ازعلمای اسلامی شماره 1 1.. المراقبات /آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی کتاب شریف المراقبات، تألیف عالم ربّانی و عارف گرانقدر مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. این عالم بزرگوار در تبریز زاده شد و برای پیمودن راه علم و کمال به نجف اشرف مهاجرت کرد. آن‌جا علاوه بر کسب درجة اجتهاد در علوم حوزوى، در اخلاق و عرفان نیز تحت تربیت نادرة دوران و عارف عظیم الشأن آیت اللهملاحسینقلی همدانی درجات عالی را طی کرد که نوشتار او گوشه‌ای از این روحیة لطیف معنوی‌اش را به نمایش می‌گذارد. آن عارف بزرگوار، تألیفات متعددی در اخلاق و عرفان دارد که از جمله کتاب شریف المراقبات است. این کتاب که به منظور مراقبت از اوقات شریف و قابل استفاده در طول سال نوشته شده است، همراه نکات مفید دیگر و تذکرات اخلاقی مؤلف که از ضمیر روشن و پاک او برمی‌خیزد، حلاوتی به کام خواننده می‌چشاند که در سایر کتب، کمتر تجربه می‌کند. مرحوم مؤلف، پس از مقدمه‌اى، در دوازده فصل به هر کدام از ماه‌های قمری (از محرم تا ذیحجه) می‌پردازد و در خاتمه با تذکراتی اخلاقی کتاب را به پایان می‌برد. آن عالم بزرگوار در عید قربان سال ۱۳۴۳ ق در قم چشم از جهان فروبست و در قبرستان شیخان این شهر مقدس مدفون شد. مرحوم علامه طباطبایی در تقریظى، این کتاب گران‌سنگ و مؤلف ارجمند آن را بسیار می‌ستاید که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم: «.... این کتاب که در پیش رو دارید، بهترین کتابی است که در این باره [= عبودیت و تقرب و مراقبت] نوشته شده است و در آن، لطایفی است که اهل ولایت، از آن‌ها مراقبت می‌کنند، و دقایقی است که به دل‌های مشتاقان محبت الهی خطور می‌کند و جملات زیبایی است که برای اهل ریاضت در عبادت الهی روشن و متجلی می‌شود.» انسان در بازار گرم این دنیای دون باید برای به دست آوردن ارزشها تلاش زیادی نماید، در مقابل هوی و هوسهای مادی مبارزه کند و با عبادت به درگاه پروردگار به آخرتی جاوید دست یابد. در این کتاب کلیه ی دعای ماثوره به طور کامل آورده شده است . اعمال همه ی ایام سال در این کتاب ذکر گردیده و با ترجمه ی روان ،‌ می تواند برای همگان قابل فهم باشد 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: «دنیا دار امتحان» / سخنرانی از آیت الله علی مشکینی این دنیا دار امتحان و ابتلا است. خدا در دنیا به دو گونه بشر را مورد آزمایش و امتحان قرار می دهد. یکی آزمایش های عمومی و یکی آزمایش های تخصصی. خداوند تمام بشر را، از ابتدای خلقت و تا پایان آن، امتحان می کند به واسطه دین. و دین از ابتدا تا انتهای بشر هست. گرچه دین الهی در هر عصری به لباس یک شریعتی ظهور می کند. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 13 موضوع: فلسفه پیدایش و رسالت روحانیت /قسمت اول هریک از اصناف اجتماعی به‏هدف رفع یکی از نیازهای زندگی انسان پدید آمده‏است. بدون ‏شک نیاز انسان منحصر درتأمین خوراک و پوشاک و آسایش مادی نیست. نیاز غیرمادی انسان به ‏مراتب از نیاز مادی او فراوان‏تر و اساسی‏تر است. زیرا حقیقت انسان و انسانیت او در گرو عناصر غیرمادی است. از جمله این نیازها، نیاز به وحی، نیاز به دین، و نیاز به هدایت آسمانی است. پروردگار جهان برای رفع این نیاز مهم، شخصیت‏های برگزیده‏ای را به‏همراه پیام آسمانی به میان مردم فرستاده ‏است. این چهره‏های ممتاز بشریت حامل سه مسئولیت بزرگ هستند. 1.. دریافت پیام خدا (نبوت، خبرگیری) 2.. انتقال این پیام به مردم (رسالت، ابلاغ) 3.. اجرا و تحقق آن محتوا در سطح جامعه (امامت، ولایت) پس از رحلت آخرین پیامبر و غیبت آخرین وصی او ـ امام عصر ـ این سه مسئولیت خطیر نیاز به متولی دارد. لازم است در کنار اصناف مختلف که به رفع نیازهای گوناگون اجتماعی می‏پردازند، صنف دیگری پدید‌اید که این وظایف سنگین را بر دوش گرفته و دنباله‏رو حرکت پیامبران گردد. این صنف، روحانیان و عالمان دین نام گرفته‏اند: عالمان دین وارثان و جانشینان پیامبران هستند[انَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الاَنبِیاءِ (كافی ج 1 ص 34)]و متناظر با مسئولیت‏های سه‏گانة پیامبران سه تکلیف بزرگ بر عهده دارند. آیه 122 سورة توبه به این سه تکلیف اشاره دارد. وَ ماکانَ المُؤمِنونَ لِینفِروا کافَّةً، فَلَولا نَفَرَ مِن کلِ فِرقَةٍ مِنهُم طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهوا فی الّدینِ وَ لِینذِروا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَیهِم لَعَلَّهُم یحذَرونَ و شایسته نیست مؤمنان همگی کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‏ای از آنان دسته‏ای کوچ نمی‏کنند تا آگاهی عمیق در دین پیدا کنند و قوم خود را ـ وقتی به سوی آنان بازگشتند ـ بیم دهند؟ باشد که آنان (از کیفر الهی)بترسند. در این آیه که پس از آیات جهاد نازل شده‏، گروه معینی از مؤمنان از حکم وجوب جهاد و حرکت به سوی جبهه جنگ استثنا شده‏اند تا این سه هدف را پی گیرند. 1.. فهم عمیق دین و دریافت پیام وحی از منابع دینی. (لیتفقهوا) 2.. بازگشت به میان مردم، انذار و هشدار آن‏ها و ابلاغ پیام دین. (لینذروا) 3.. تلاش برای تحقق آرمان‏های دینی. (هدف‏مند بودن تبلیغ و امید اثرگذاری آن اشاره به این وظیفه دارد. لعلهم یحذرون) 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه230، آیات 72 تا 81 🗓1399/06/27 🌺 @nedaye_tahzib
230.mp3
673K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه230 🗓1399/06/27 🌺 @nedaye_tahzib
156.pdf
115.6K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ راه‌یابی به بارگاه قرب پروردگار 🗓1399/06/27 🌺 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: سنگ صبور همسر شماره 10 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
موضوع: امام خمینی (ره) وانتخاب همسر انتخاب همسر و ازدواج در زندگی هر کسی جزو حساس ترین و مهم ترین مراحل زندگی به شمار می آید و این مسئله برای انسان های بزرگ که آرمان های بلند اجتماعی در سر دارند، از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که شریک زندگی، نقش مهمی در دست یابی یا دست نیافتن انسان به اهداف و آرمان هایش دارد. بنابراین، هر دو باید از سنخیت لازمی در این زمینه برخوردار باشند. به یقین، برای حضرت امام رحمه الله نیز این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. دست کم دین داری، اصالت و دارا بودن روحیه علمی برای کسی که می خواهد همسر یک عالم سخت کوش و هدفدار باشد، از ملاک ها و اولویت های اولیه سنخیت به شمار می آید و این، چیزی بود که امام رحمه اللهبدان معتقد بود: حضرت امام رحمه الله بر آن بود که از یک خانواده دین دار و شناخته شده، همسر اختیار کنند. ایشان گفته بود: «من نمی خواهم از خمین همسر بگیرم؛ چون می خواهم کفو خودم باشد. اگر خودم درس می خوانم، می خواهم همسری بگیرم که همفکر من باشد. در نتیجه، باید از قم همسر بگیرم و از خانواده روحانی و هم شأن خودم باشد».(امیرضا ستوده، پا به پای آفتاب، تهران، نشر پنجره، 1377، ج 1، ص 94. گفت وگو با خانم فریده مصطفوی) ازاین رو، وقتی که دختری با این ویژگی ها را یافتند، از اینکه برای به دست آوردن رضایت وی پافشاری کند و مدت ده ماه صبر پیشه کند، ابایی نداشت، هرچند که در آن زمان برای کسی مثل ایشان که از نظر علمی در حد اجتهاد بود، چنین چیزی مرسوم نباشد و بسیار نادر هم باشد: «قبول خواستگاری حدود ده ماه طول کشید. چون من حاضر نبودم به قم بروم... از طرف دیگر هم، آقای سید احمد لواسانی از جانب داماد (حضرت امام رحمه الله) هر شب می آمد خواستگاری و می پرسید «چی شده؟» پدرم هم می گفت: «زن ها هنوز راضی نشده اند».(مجله ندا، ش 12. (مصاحبه با همسر گرامی حضرت امام رحمه الله)) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 14 موضوع: فلسفه پیدایش و رسالت روحانیت /قسمت دوم طلبه از نظر صنفی و شغلی از تبار پیامبران است و سلالة نوح، ابراهیم، موسی، عسیی، محمّد و وارث علی و فاطمه و حسین، و این بس افتخارآمیز و مسئولیت آفرین است. نیاکان صنفی طلبه، انبیا و اولیا هستند؛ یعنی وظایفی را که آن‏ها بر دوش داشته‏اند و خدمتی را که آن‏ها در جامعه انجام می‏داده‏اند، طلبه، در شرایط امروز، بر عهده گرفته‏ است. پیامبران خدا به واسطة وحی با پیام خدا آشنا شدند، طلبه نیز در دوره تحصیل خود با سخن خدا آشنا می‏شود. پیامبران، مردم را به خدا و تقوی دعوت می‏کردند، و سخن خدا را به مردم انتقال می‏دادند، طلبه نیز همین خدمت اجتماعی را برگزیده‏ است. پیامبران در راه دفاع از دین و تحقق ارزش‏های الهی کوشیدند، وظیفة طلبه نیز همین است. پیامبران به تعلیم و تربیت و هدایت مردم پرداختند. طلبه هم در همین مسیر گام برمی دارد، و البته پیامبران بدون توقع پاداش، در معرض آزار و توهین و تمسخر مردم قرار گرفتند، طلبه هم باید برای این امور آماده باشد. می‌توان گفت که طلبه، همکار امام زمان است و دغدغه‌های آن حضرت وجود او را نیز فراگرفته است. دغدغة اسلام و کفر، دغدغة حق و باطل، دغدغة جهان اسلام، دغدغة تحقق جامعه ایدآل اسلامی و دغدغة تربیت انسان‌های صالح و مقرّب. می‌توان گفت که طلبه سرباز امام زمان است و نیرویی برای تحقق آرمان‌های آن حضرت، یعنی در لشکر فرهنگی حضرت مهدی مسئولیت خاصی می‌پذیرد و سنگر خالی‌ای را پر می‌کند و به عنوان عضوی از یک مجموعه که امام زمان فرمانده و قافله‌سالار آن است انجام وظیفه می‌کند. می‌توان گفت که طلبه سهم امام است. یعنی نه تنها درآمد نقدی طلبه که تمام وجود او ـ و تمام دارایی‌های معنوی، توانایی‌ها، استعدادها، و ظرفیت‌های او ـ متعلق به امام عصر است و باید طبق فرمان آن حضرت خرج گردد. طلبه از اینکه در زمرة ذرّیة صنفی اولیای برگزیدة خدا است، بر خود می‌بالد و با عنایت حق باید تلاش کند تا خلف صالحی برای آنان باشد. خدمتی که طلبه به جامعه عرضه می‌کند، رفع مهم‌ترین و حیاتی‏ترین نیاز انسان‌ها است. نیاز انسان به معنا، نیاز انسان به انسانیت، نیاز انسان به خدا، نیاز انسان به آسمان، و نیاز انسان به هدایت.. . و آشناسازی آنها با مهم‌ترین حقیقت هستی یعنی خدا. به بیان دیگر طلبة امروز، عالمِ فردا است و عالم دین وارث انبیا و انبیای الهی مأمور تعلیم و تربیت جامعه بوده‌اند، مراد از تعلیم، تعلیم کتاب و حکمت (نه آموزش حساب و هندسه و جغرافیا)و مراد از تربیت نیز تربیت معنوی انسان‌ها (و نه تربیت بدنی، یا تربیت هنری)است. بنابراین طلبه یک نیروی فرهنگی و عنصر تعلیمی تربیتی در جامعه است که برای گسترش فرهنگ دینی آماده می‌شود و تلاش می‌کند 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه231، آیات 82 تا 88 🗓1399/06/28 🌼 @nedaye_tahzib
231.mp3
536.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه231 🗓1399/06/28 🌼 @nedaye_tahzib
157.pdf
116.7K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ مشاهده‌ی جلوه‌ی رحمانی پروردگار 🗓1399/06/28 🌼 @nedaye_tahzib
💠مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔰 انس با امام زمان علیه السلام در سیره علما و بزرگان؛ شماره 8 ، 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com