🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 15
موضوع: فلسفه پیدایش و رسالت روحانیت /قسمت سوم
روحانیت، تنها نهاد اجتماعی است که خداوند به تکمیل نیروی آن فرمان داده (آیه 122 سورة توبه) و مستقیماً برای تأمین کادر آن اقدام کرده است. خدای متعال برای نیاز جامعه، به کسب و تجارت یا پزشکی و مهندسی یا رانندگی و آهنگری، به صورت مستقیم نیرو نفرستاده است، امّا برای رفع نیاز بشر به دین، اخلاق و معنویت 124000 انسان صالح، ارسال داشته و آنها را به گونههای مختلف، تأیید و هدایت و حمایت کرده است. بعثت پیامبران در پی نیاز انسانها به تعلیم و تزکیه بوده و این نیاز چندان اساسی و بزرگ است که از میان همة نعمتها، خدای بزرگ تنها نعمت بعثت را به رخ انسان کشیده و بر او منّت نهاده است.
هُوَ الَّذِی بَعَثَ فی الأُمِّیینَ رَسُولاً مِنهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ ءَایاتِهِ وَ یزَکیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکتَابَ وَ الحِکمَةَ وَ إِن کانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ[جمعه 62: 2]
نهاد مقدس روحانیت، در نظام گستردة تقسیم کار اجتماعی، و در شبکة روابط انسانی، متکفل ارائة خدمات ویژهای است. نقش ویژة این سازمان مهم در مناسبت با «دین اسلام» تعریف میشود. روحانیت، بالمآل عهدهدار وظیفة تعلیم و تربیت دینی نسلها و جوامع انسانی است. روحانی نیز مانند نیاکان صنفی خود ـ پیامبران و اولیا ـ یا معلم کتاب و حکمت خواهد بود، یا مربی و مزکّی جانهای آماده. یعَلِّمُهُمُ الْکتَابَ وَ الحِکمَه وَ یزَکیهِمْ[بقره 2: 129] و از او انتظار میرود در راه افزایش شناخت، آگاهی و بصیرت دینی، تقویت انگیزههای الهی و گسترش رفتار اخلاقی ترازِ دین در میان مردم تلاش کند.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
159.pdf
121.5K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_پنجاه_و_نه
✅ دوزخ و برخی عذاب های آن
✏️ تجدید عذاب کافران
🗓1399/06/30
💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #طراوت_معرفت
🔸موضوع: چشمان گریان در قیامت
روایات اخلاقی، شماره15
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی / علامه طباطبایی (ره)
شماره 4
#مردی_برای_صد_سال
در مورد شخصیّت علامه از زبان شاگرد بزرگوارش، آیت الله مطهری این گونه آمده است:
این مرد، واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار، بسیار بزرگ اسلام است. او به راستی مجسمه تقوا و معنویت است. در تهذیب نفس و تقوا، مقامات بسیار عالی طی کرده، کتاب تفسیر المیزان ایشان، یکی از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است. من می توانم ادعا کنم بهترین تفسیری است که میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا به امروز نوشته شده است. او بسیار بسیار مرد عظیم و جلیل القدری است. مردی است که صد سال دیگر تازه باید بنشینند و افکار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند... .
(منبع: مجله امان مهر و آبان 1386، شماره 7)
#نکات_اخلاقی_از_علامه_طباطبایی
برای موفق شدن لازم است: همتی برآورده و توبه نموده، سپس به مراقبه و محاسبه بپردازید به این نحو که:
1.. هر روز صبح که از خواب بیدار میشوید، قصد جدی کنید که: هر عملی که پیش آید، رضای خدا، عز اسمه را مراعات خواهم کرد. آن وقت در هر کاری که میخواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت و همین حال را تا شب، وقت خواب، ادامه خواهید داد.
2.. وقت خواب، چهار - پنج دقیقهای در کارهایی که روز انجام دادهاید، فکر کرده و یکی یکی از نظر خواهید گذرانید، هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته، شکر بکنید و هر کدام، تخلف شده استغفار بکنید و این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه سخت و در ذائقه نفس تلخ میباشد، ولی کلید نجات و رستگاری است .
3.. هر شب، پیش از خواب، اگر توانستید، سور مسبحات یعنی: سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید، تنها سوره حشر را بخوانید.
- اگر یک کاه برداری، در همه عالم(هستی) اثر می گذارد!»؛ (پس گناه کردن چه اثری بر هستی می گذارد؟)
- ما بزرگ ترین و مهم ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهمتر از آن نیست، این است که خودمان را درست بسازیم.
- درس اخلاق، گفتنی نیست، عمل است.
-گاهی یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می اندازد. عناوین دنیوی، اگر وفا و دوام داشته باشند تا لب گورند و نوعاً هم، بیوفا هستند، بعد از آن مائیم و ابد ما.
- ما هرچه داریم از اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) داریم... ما همه آبروی خود را از محمد و آل محمد (علیهم السلام) کسب کردهایم.
- باطن دنیا، صلوات بر محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) است.
- ای کاش بنده یک مرثیه خوان حضرت سیدالشهدا(ع) بودم! همه سال هایی که سرگرم درس و بحث بودهام، با یک مرثیه خوانی امام حسین(ع) برابری نمی کند!
- در دوازده سالی که نجف بودم، به جز عاشورا، هیچ روزی درس را تعطیل نکردم. یک سال عاشورا درس را تعطیل نکرده بودم که به چشم درد شدیدی گرفتار شدم! طوری که نزدیک بود کور شوم. از عظمت امام حسین(ع) ترسیدم و از آن پس تصمیم گرفتم روز عاشورا را تعطیل کنم.
- همه امامان (علیهم السلام) لطف دارند، اما لطف حضرت رضا(ع) محسوس است. همه امامان معصوم (علیهم السلام) رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام رضا(ع) ظاهر است. انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) می شود، مشاهده می کند که از در و دیوار حرم آن امام(ع) رأفت میبارد. جز مشهد کجاست که آدم بتواند دردهایش را بگوید و درمانش را بگیرد. ما از پناه امام هشتم جای دیگر نمیرویم. طبیب برای چه مطب باز میکند؟ برای اینکه بیماران به وی مراجعه کنند و با نسخه او تندرستی خود را بیابند. این جا هم دارالشفای آل محمد (علیهم السلام) است. امام رضا(ع) طبیب الأطباء است. من به حال این مردم که این طور عاشقانه ضریح را می بوسند، غبطه می خورم.... اگر منع مردم نبود، من از دم مسجد گوهرشاد تا ضریح، زمین را می بوسیدم.
- بشر باید عاطفه داشته باشد کسی که عاطفه ندارد، یعنی با قرآن دوست نیست.
- توجه !توجه! و این، فراتر از «تذکر» و «تفکر» است.
- رفتن به قبرستان در سازندگی انسان موثر است
- «فاذکرونی اذکرکم؛ به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم.»[ سوره بقره آیه152] به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد، اگر خدا به یاد انسان بود، از جهل رهایی مییابد و اگر در کاری مانده است خداوند نمیگذارد عاجز شود و اگر در مشکل اخلاقی گیر کرد خدایی که دارای اسماء حسنی است و متصف به صفات عالیه، البته به یاد انسان خواهد بود.
- تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن. یعنی حریم دل را پاسبانی کردن. یعنی سر را از تصرفات شیطانی حفظ داشتن. پاسبان حرم دل بودن. این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنی، این نهال سعادت را پروراند.
(منبع: سایت http://pajoohe.ir/)
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت پنجم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: ناپایداری دنیا
#همتیان
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #تابلوی_علما
🔹نکاتی اخلاقی، تربیتی و بصیرتی از علما، شماره7
موضوع: روزی هفت بار قرآن میخواندند
#تابلوی_علما #امام_خمینی_ره
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 16
موضوع: هویت طلبه
هویت طلبه با دین خدا گره خورده و تعریف طلبه از مناسبت او با دین به دست میآید. طلبه در راه شناخت عمیق دین خدا و ابلاغ و دفاع و اجرای آن میکوشد و برنامة خدمت اجتماعی خود را در این رسالت متمرکز کرده است. یعنی برخلاف دیگر مردم که عمدة زمان و توان خود را در برنامههای دیگر میگذرانند طلبه سرمایة توان و زمان خود را عمدتا به ارتباط با منابع دینی و تلاش برای فهم و تبلیغ آن یا دفاع از آن یا گسترش زندگی دینی در سطح جامعه صرف میکند.
البته طلبه میتواند از نیرو، استعداد، فرصت و امکان خود در زمینههای مختلف بهره گیرد و انواع خدمات ارزشمند اجتماعی را بر عهده گیرد. یک روحانی میتواند پزشک باشد و علاوه بر تبلیغ دین به معالجه و درمان مردم بپردازد، روحانی میتواند با کودکان و نوجوانان انس گیرد و به آنها خط و املا و ریاضی و زبان بیاموزد، روحانی میتواند در یک موسسة مالی ـ اعتباری سهیم باشد و در بهبود اقتصاد کشور خویش نقشی ایفا کند. روحانی میتواند به تولید محصولات کشاورزی، دام یا فرآوردههای صنعتی اقدام کند، روحانی میتواند خدمات فنی و حرفهای ارائه دهد... . اما هیچ یک از این فعالیتها، فعالیت صنفی روحانی به شمار نمیرود و به طلبگی، روحانیت، لباس و نقش اجتماعی ویژة او مربوط نیست. هیچ کدام از این گزینهها از روحانی ـ از آن جهت که روحانی است ـ انتظار نمیرود و روحانی به خاطر کاستی و کاهلی در آن هرگز مؤاخذه و ملامت نمیشود. کسی از روحانی توقع ندارد توان آموزش فن رایانه یا هنر خوشنویسی را داشته باشد. کسی توقع ندارد که روحانی پاسخگوی پرسشهای فیزیک و شیمی و جبر و حساب و هندسه باشد. هیچ کس از روحانی برای ساخت یک بنای مسکونی یا تعمیر وسیلة نقلیة خود مشاورة فنی نمیطلبد. روحانی مسئول حل معضل ترافیک یا بهینهسازی تجهیزات آزمایشگاهی مدارس نیست.
اگر کسی چنین پندار یا انتظاری از روحانی دارد باید به سرعت آگاه شود که آدمیزاده در این جهان گسترده، با یک دست تنها یک هندوانه میتواند بردارد و توقعی بیش از این، از یک انسان معمولی، منطقی و معقول نیست.
اما در مقابل هر کسی حق دارد روحانی را پاسخگوی پرسشهای دینی خود بشناسد و از او توقع آمادگی برای ابلاغ پیام خدا را داشته باشد. هر کسی حق دارد روحانی را مسئول تربیت اخلاقی ـ دینی نسل نو و آموزش معارف قرآن و روایات بداند. هر کسی میتواند از روحانی انتظار گرهگشایی و بنبستشکنی در تلاطمهای روحی و بحرانهای فکری اعتقادی داشته باشد. روحانی مسئول دفاع از معارف دینی در مقابل تهاجم فکری و عقیدتی جبهة کفر است. روحانی باید آموزههای فقهی، اخلاقی و معرفتی اسلام را به خوبی دریافته باشد و نسبت میان آنها را بداند.
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
160.pdf
134.9K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت
✅ دوزخ و برخی عذاب های آن
✏️ مرگ در هر لحظه
🗓1399/06/31
🌷 @nedaye_tahzib
قابل توجه شرکت کنندگان محترم «مسابقه بزرگ تفسیر قرآن کریم»
جهت شرکت در مسابقه بصورت آنلاین در تاریخ
99/06/31 ساعت 9 تا 15 از طریق لینک ذیل اقدام گردد
tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
تیزر؛ ارتباط تصویری مقام معظم رهبری با یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 11
موضوع: نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است
#حصر_اقتصاد #رگه_های_وابستگی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: وجوه مشترك عاشورا و دفاع مقدس
رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنهاي نيز مي فرمايد:
شما ببينيد اين نصف روز حادثه(كربلا)، چه قدر در تاريخ ما بركت كرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است... . اين در انقلاب و جنگ و گذشتة تاريخ ما محسوس بوده است... . ما اگر نخواهيم هشت سال جنگ خودمان را با آن هشتـ نه ساعت عاشوراي امام حسين مقايسه كنيم يا آن را خيلي درخشانتر بدانيمـ كه واقعاً هم همين است، يعني من حادثهاي را در تاريخ نميشناسم كه با فداكاري آن نصف روز قابل مقايسه باشد؛ همه چيز كوچكتر از آن استـ ليكن بالاخره طرحي از آن يا نمي از آن يم است[حديث ولايت. مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري ج7 ص236ـ 237 .].
در يك نگاه كلّي، برخي از وجوه مشترك دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدّس عبارتنداز:
يك ـ هر دو براي دفاع از حريم ارزشها و حفظ اسلام و رضاي پروردگار روياروي دشمن مي ايستند؛
دو ـ رهبر هر دو حركت، فرزندان پيامبرند. همان صلابت، پايداري، ذلّت ناپذيري، شهادت پذيري و روح ايثار كه در وجود مبارك اباعبدالله (عليه السلام) هست، در وجود امام خميني(قدس سره) تجلّي يافته است. امام به پيروي از سرور و سالار شهيدان، از هيچ فداكاري در راه مكتب و آرمانهاي الهي دريغ ندارد؛
سه ـ ياران امام خميني (قدس سره)همچون شهيدان كربلا، كانون عرفان ومحبّت الهي و سرشار از شوق شهادت و فداكارياند؛
چهار ـ دشمن رويارو با دو جريان، در نهايت قساوت، پستي، دنياپرستي و خودخواهي است؛
پنج ـ همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه هاي دفاع مقدّس ديده مي شود؛زمزمه هاي عاشقانه، نماز، عبادت، قرائت قرآن و آمادگي براي وصل و پيوند با محبوب؛
ششم ـ پايداري و شكيبايي زنان امّت امام خميني و نقش روشنگري و صبوري آنان، جلوهاي از صبوري و پيام رساني قافلة اسيران كربلا است؛
هفت ـ هر دو جريان رسواگر ستم شدند و نقاب از چهرة دروغ و تزوير ونفاق برافكندند؛
هشت ـ در هر دو جريان از شهيدان شيرخوار تا پيران سالخورده مي توان يافت؛
نه ـ صحنهها و موقعيتهايي همچون صحنههاي كربلا بارها در جبهههاي دفاع مقدّس اتفاق افتاد؛ مانند تشنگي، جدا شدن سرها، اسارت و ... . اين صحنه ها هماره ذهن ها را به صحنههاي كربلا پيوند مي زند؛
ده ـ جبهههاي هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه اخلاق، فضايل و ارزشهاي الهي و سازندهترين و پرشكوهترين درسها بود؛ درسهايي كه رزمندگان در مكتب عاشورا آموخته بودند. معمولاً، در جبههها همة ارزشهاي اخلاقي، با كربلا تطبيق داده مي شد؛
يازده ـ پايان هشت سال دفاع مقدّس، همچون پايان عاشورا، تمام شدن و توقّف راه نبود، بلكه پس از آن، ايماني كه محصول خلوص و فداكاري رزمندگان بود، هشياري، تحرّك و بيداريهاي بزرگي را رقم زد كه نه تنها تضمين سلامت جامعه، كه الهام بخش مبارزات در گوشه و كنار جهان شد. تأثير اين ايثار و خلوص را در رزمندگان لبنان نيز مي توان يافت.
دوازده ـ همچنان كه انقلاب عاشورا تضمين بقا و سلامت مكتب و اسلام نوپايي شد كه محصول 23 سال تلاش پيامبر (صلي الله عليه واله وسلم) و مجاهدت صحابة بزرگ بود، مجاهدتهاي هشت سال دفاع مقدّس نيز تضمين بقا و سلامت انقلاب اسلامي شد.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: دفاع مقدس (خاطرات مقام معظم رهبری)
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 17
موضوع: ویژگیهای کنونی حوزه / بحران منابع انسانی
در میان مردم عادی ـ خصوصاً در مجاورت مراکز حوزوی ـ گاهی تصور میشود «فراوانی طلاب علوم دینی به اندازة کافی پاسخگوی نیاز جامعه هست و امروزه استقبال از سایر رشتههای علمی یا حرفهها و صنایع، اهمیت بیشتری دارد.» این تصور، نزد اهلاطلاع، قضاوتی نابهنگام و تصوری بهشدت مخدوش است زیرا:
1.. همهساله بیش از یکمیلیون نفر از جوانان کشور، متقاضی ورود به دانشگاهها هستند و در رقابتی سنگین صدها هزار نفر جذب رشتههای دانشگاهی میشوند. این درحالی است که متقاضی علوم حوزوی در هرسال تنها چند هزار نفر و مجموع پذیرفتهشدگان فقط کسری از این گروه است. جذابیتهای متراکمی که تحصیل دانشگاهی را در نظر جوان خوش رنگ و نما میگرداند به ضمیمة مخالفت برخی از خانوادهها با تحصیل فرزندان خود در حوزه و منع شدید آنان، به توزیع نابرابر نیروی انسانی دامن میزند.
2.. تخصصهای دانشگاهی عمدتاً درصدد رفع نیازهای جسمی و مادی بشر، و تخصصهای حوزوی عمدتاً ناظر به ابعاد تربیتی و معنوی انسان است. بُعد ناپیدای وجود آدمی که فصل مقوّم ماهیت انسان و حقیقت وجودی اوست به همان نسبت که «اهمیت» افزونتری در مقابل جانب خاکی و مادی او دارد، دارای پیچیدگی بیشتری است. طبعاً «شناخت» آن هم بسیار دشوارتر و «مشکلات» آن فراوانتر و صعبالعلاجتر است. با این وصف (اهمیت بیشتر، شناخت دشوارتر و مشکلات فراوانتر) نیاز به کارشناسان و متخصصان ورزیدهای که در سایة آموزههای آسمانی به شناخت ابعاد روحی و معنوی انسان دست یازند و در حل و رفع این دسته از مشکلات بهکار آیند، نیازی اساسی است و نیروی انسانی شایسته و فراوانی میطلبد.
3.. بخش عمدهای از نیازهای جامعه ما که اینک توسط متخصصان دانشگاهی مرتفع میگردد، در شرایط اضطراری از سایر کشورها نیز قابل تأمین و تدارک است. در ایام دفاع مقدس، شمار قابلتوجهی از پزشکان و متخصصان دیگر مناطق دنیا در کشور ما به ارائة خدمات اشتغال داشتند. این درحالی است که نیاز ما به صاحبنظران دینی، جز از طریق حوزههای علمی شیعی قابل حل نیست. اکنون حوزه، باید پاسخگوی نیاز فراوان همة دنیا به علوم اهل بیت باشند. امروزه دست نیاز مجامع علمی معتبر دنیا به آخرین دستآوردهای حوزوی ما دراز است. کرسیهای خالی اسلامشناسی و شیعهشناسی دانشگاههای مهم جهان متقاضی حضور روحانیان شایسته و تواناست. مراکز فرهنگی مسلمانان در نقاط مختلف پنج قارة دنیا در تکاپو برای دعوت از اندیشمندان و مبلغان، در ارتباط دائم با حوزههای علمی ما هستند. و خلاصه پس از انقلاب اسلامی در ایران، همة انسانهای حقجو در سراسر جهان در عطش فهم پیام آخرین پیامبر، رو بهسوی ما دارند. ادعای بزرگ انقلاب اسلامی این بود که اسلام پاسخگوی تمام نیازهای فردی و اجتماعی انسان از گهواره تا گور میباشد و این نیازها را تا دامنة قیامت تأمین میکند. ارائة دستورالعمل جامع حیات بشر براساس وحی محتاج پژوهشهای عظیم و تلاش فراوان است که نیروی کارآمد حوزوی باید به آن بپردازد.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com