🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره ۱
_________________
تاکنون ۵۴ پست، از سلسله مباحث راه و رسم طلبگی در کانال #ندای_تهذیب منتشر شد و عزیزان جهت مطالعه و باز نگری میتوانند از هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی استفاده نمایند
انشاءالله قسمت دوم این مبحث با عنوان #زیِّ_طلبگی تقدیم حضور میگردد
_________________
🌺واژه شناسی🌺
«زیّ»
معادل فارسی این واژه، شکل و هیئت ظاهری، جلوه خارجی و صورت مشهود افراد است
این واژه تنها درباره انسان به کار می رود و در خصوص لباس نیز کاربرد فراوان تری دارد
در زبان فارسی، این واژه به معنای جان، حیات، زندگی، روح و نفس آمده است
زیِّ طلبگی در زبان عربی به معنای نمای ظاهری طلبه و صورت مشهود حیات او است و در زبان فارسی به معنای حیات طلبگی و زیست متناسب با او
«زیِّ طلبگی»
سخن از زیّ طلبگی یا زیّ روحانیت، سخن از ظواهر، بروزات بیرونی و تجلیات خارجی طلبه است و از هنجارهای حاکم بر سیمای مشهود طلبه در منظر دیگران و تصویر آشکار او در اجتماع کاوش می کند
اینکه طلبه خودراچگونه بنمایاند و چه تصویری از خود در چشم دیگران ترسیم کند؟
وقتی سخن از زیّ طلبه به میان می آید، انتظار میرود طلبه با وصف طلبگی (به همان نحو طلبه و روحانی) مورد نظر باشد و صرفاً به عنوان یک مؤمن (به ما مسلمانان و مومن) موضوع بحث نباشد
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🤲 خدایا عذرم را بپذیر و به بدحالی ام رحم کن و رهایم ساز از بند محکم گناه
#دعای_کمیل #مطیعی
🌺 @nedaye_tahzib
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه294، آیات 5 تا 15
🗓1399/08/30
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
220.pdf
122.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_ بیست
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️5. علم آموزی
🗓1399/08/30
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
گره کور ظـــــــــــهور تو منم
که می دانم هر جمعه برای گناهانم خون گریه می کنی اما باز هم گناه می کنم
گره کور ظـــــــــــهور تو منم
که می دانم نگاهم می کنی اما در مقابل نگاه مهربانت گناه می کنم و دلت را می شکنم
گره کور ظـــــــــــهور تو منم
که می دانم چقدر غریبی اما من حتی اراده ترک یک گناه را برای کم شدن غربتت ندارم
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
شماره 4
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت چهارم) / شناخت حق امام و قبولی اعمال، شرط پذیرش ولایت او🌸
شناخت حق امام و قبولی اعمال، شرط پذیرش ولایت او
مسأله ولایت امامان چنان جایگاهی دارد که در روایات گوناگون، شناخت امام از تکالیف و حقوق شمرده شده است؛ آن گونه که امام صادق علیه السلام به ابن ابی یعفور فرمودند: «ثلاث لنا ان تعرفوا فضلنا و ان تطئوا عقبنا و ان تنتظروا عاقبتنا؛ (1) ما سه حق بر مردم داریم: یکی اینکه به فضل ما معرفت پیدا کنید، دوم اینکه پیرو ما باشید و سوم اینکه منتظر فرج ما باشید».
و یا امام صادق علیه السلام در بیان دیگری پذیرش اعمال را منوط به معرفت ولایت ائمه علیهم السلام دانستند: «لایقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا؛ (2) یعنی خداوند از بندگان عملی را نمی پذیرد، مگر به معرفت و شناخت ما.»
براساس این روایات همه اعمال انسان در ظرف معرفت و آگاهی او نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارزش می یابد، به طوریکه اولین حق امام بر ما شناخت مناقب و فضائل آنان، و قبولی اعمال بدون ولایت آنان امکان ندارد و پذیرش ولایت در صورتی امکان دارد که ابتدا معرفت و شناخت حاصل شود.
پی نوشت:
1.. کافی، ج2، باب حق المومن لأخیه، ص 173، حدیث 9
2.. کافی، ج1، باب نوادر، ص 143، ح 4
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
آیت الله العظمی بهجت (رحمت الله علیه) فرموده اند:
«اهل تهران اگرهفتهای یک مرتبه به زیارت عبدالعظیم(ع) نروند جفا کرده اند.»
#سالروز_ولادت_عبدالعظیم_حسنی_گرامیباد
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
آهن
آهنی که براي پل هوایی استفاده می شود، با آهنی که در یک ساختمان معمولی به کار می رود، تفاوت دارد بنابراین بارها آن را آزمایش می کنند و یا وقتی می خواهند آن را در هواپیما به کارببرند، باید نقطه ذوب بالایی داشته باشد و به زودي از
بین نرود و مانند فولاد محکم باشد.
یاران امام زمان(عج) در هنگام ظهور، قلب هایشان مانند فولاد، محکم است چرا که می خواهند در یک هواپیماي خیلی بزرگ استفاده شوند. اگر این هواپیما که همه عالَم در آن وجود دارد، سقوط کند، همه چیز سقوط خواهد کرد؛ بنابراین باید
طوري باشند که آسیب نبینند و استحکام خیلی زیادي داشته باشند.
امام صادق علیه السلام در وصف یاران امام زمان(عج) می فرمایند:
آنان مردانی هستند که گویا دل هایشان پاره هاي آهن است و از سنگ سخت ترند و هیچ تردیدي در ذات خداوند ندارند.
این یاوران آن قدر با صلابت و استوارند که سختی ها و مصیبت ها، در آن خللی ایجاد نمی کند، بلاها و امتحانات، آرامش آن ها را به تلاطم نمی افکند و شبهات و سؤالات در آن ها هیچ رخنه اي ایجاد نمی کند؛ چراکه آنان از سرچشمه توحید ناب
سیرابند و به حضرت حق اعتقاد محکمی دارند.
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
Mix201120084443.mp3
5.22M
﷽
#جمعه_های_مهدوی
#کلیپ_صوتی
🎙سخنران: آیت الله بهجت قدس الله نفسه الزکیه
🔖 امام زمان (عج) ما را می بیند! 🔖
✅ #استغاثه_به_امام_زمان (عج)
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
ای عشق بی نشان در فراق #امام_زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
#هلالی
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه295، آیات 16 تا 20
🗓1399/09/1
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
🌺فاسقین هرگز به قرآن ایمان نمی آورند🌺
وَ لَقَدْ اَنْزَلْنا اِلَیْکَ ایاتٍ بَیِّناتٍ وَ ما یَکْفُرُ بِها اِلاَّ الْفاسِقُونَ
نشانه های روشنی برای تو فرستادیم و جز فاسقان کسی به آن ها کفر نمی ورزد .( 99 / بقره .)
کلمه « فاسِق » از ماده « فِسْق » در اصل به معنی خارج شدن هسته از درون رطب ( خرمای تازه ) است ، به این ترتیب که گاهی رطب از شاخه درخت نخل سقوط می کند ، هسته از درون آن به خارج می پرد ، عرب از این معنی تعبیر به « فَسَقَتِ النَّواهُ » می کند، سپس به تمام کسانی که لباس طاعت پروردگار را از تن درآورده و از راه و رسم بندگی خارج شده اند ، « فاسق » گفته شده است .
در حقیقت همان گونه که هسته خرما به هنگام بیرون آمدن، آن قشر شیرین و مفیدو مغذّی را رهامی سازد، آن هانیز بااعمال خود تمام ارزش و شخصیّت خویش را ازدست می دهند.
تفکّر در آیات قرآن برای هر انسان پاک دل و حقّ جویی روشن کننده راه ها است و با مطالعه این آیات می توان به صدق دعوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و عظمت قرآن پی برد ، ولی این حقیقت را تنها کسانی درک می کنند که قلبشان بر اثر گناه تاریک نشده باشد ، بنابراین جای تعجّب نیست که فاسقان و آلودگان به گناه و آن ها که از اطاعت فرمان خدا سر باز زده اند ، هرگز به آن ایمان نیاورند .
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
Mix201121135311.mp3
1.73M
📲 #کلیپ_صوتی
🎙واعظ: حاج آقا #عالی
🔖 برکات تلاوت قرآن 🔖
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه296، آیات 21 تا 27
🗓1399/09/2
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: بهترین اخلاق در دنیا و آخرت
روایات اخلاقی، شماره 22
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 11
🌺آیت ا... بروجردی / قسمت پنجم / توجه به جوانان🌺
#توجه_به_جوانان
آیت الله محسنی ملایری در این باره می گوید: «ایشان نسبت به شاگردان خود احترام فراوانی قائل می شدند. به عنوان نمونه، آقای موسی صدر _ که نوجوان بودند _ به درس ایشان می آمدند و هرگاه می خواستند که اشکالی را مطرح نمایند، مرحوم آیت الله بروجردی می فرمود: «سکوت کنید تا ببینم آقا چه می گویند» و یا نسبت به آقای فاضل و یا شیخ مهدی حائری و بعضی دیگر که از جوانان حاضر در درس ایشان اعتراض می کردند، آقا نظر داشتند که این آقایان، امید آینده هستند... باید مورد تعظیم و تکریم باشند. من در بین کسانی که برخورد کردم، تحمل و تواضع ایشان نسبت به شاگردان به خصوص طبقه جوان را منحصر به فرد یافتم».
مجله حوزه، ش 43 و 44، ص 286
#اراده_قوی
آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در این باره بیان می دارد: «آقای بروجردی برای جلوگیری از خشم خود نذر کرده بودند که اگر بعد از این ناراحت شوند، یک سال روزه بگیرند. اتفاقا یک مورد هم عصبانی شده بودند... ایشان تمام آن سال را غیر از روزهایی که حرام بود، روزه گرفتند. آری، تمام یک سال را»
همان، ص 132.
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 2
🌺زیِّ ایمانی طلبه و زیِّ طلبگی او🌺
تفاوت زیِّ ایمانی طلبه و زیِّ طلبگی او
طلبه از آن جهت که یک مسلمان مومن است، موظف است در زیِّ اهل ایمان باشد؛ اما فراتر از آ>، از جهت شخصیت صنفی و نقش اجتماعی خاص طلبگی نیز، لازم است در جلوههای ظاهری خود هنجارهایی را مراعات کند که الزاما هر مومنی در هر صنفی ملزم به رعایت آن نیست. این هنجارها، مصادیق خاص زیِّ طلبگیاند
به بیان دیگر، طلبه چون انتساب آشکاری به یک صنف اجتماعی دارد، رفتارش رفتار آن صنف تلقی میشود و به پای آنها نوشته میگردد. آبروی شخصی او، با آبروی صنف او و آبروی صنفی او پیوند دارد و از بین رفتن اعتبار شخصیاش، غالبا ملازم با خدشه در اعتبار صنفی او و اعتبار صنف او است. بنابراین اگر طلبه در رفتارهای خود مراقبت لازم را نداشته باشد و از حدود پارهای هنجارها فراتر رود، علاوه بر آنکه با زیِّ ایمانی تطابق ندارد و شان او را پایین میآورد، به منزلت و جایگاه روحانیت آسیب رسانده و ارج و قدر این نهاد مقدس را که حاصل صدها سال پایمردی و صداقت و خدمت و مجاهدت عالمان ربانی است، مخدوش ساخته است.
بنابراین، هر حالت یا رفتار ظاهری که به گونهای به رسالتهای صنفی طلبه مدد رساند و جایگاه اجتماعیاش را به عنوان طلبه، یا منزلت اجتماعی نهاد روخانیت را مستحکم سازد، برای او مطلوب است و مشمول زیِّ طلبگی است و هر چه که مانع اجرای بهینه رسالت حوزوی شود، برای او مذموم و خلاف زیِّ طلبگی به شمار میرود.
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه297، آیات 28 تا 34
🗓1399/09/3
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com