eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
953 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه318، آیات 88 تا 98 🗓1399/09/24 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
318.mp3
462.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 318 🗓1399/09/24 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
239.pdf
113.7K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️در خواست حسنه در دنیا و آخرت 🗓1399/09/24 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: بهره وری بهینه از امکانات موجود اقتصاد مقاومتی، شماره 20 💐 @nedaye_tahzib
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت هفتم➖➖ 🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت پنجم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️ وظیفه مسئولان؛ امیدوار ساختن و دل گرم کردن ملت امام خمینی رحمه الله: باید همه کوشش کنیم که امید ایجاد کنیم در این ملت؛ که با امید است که می توانند اینها پیروز بشوند. با امید است که کشاورز می تواند قدرت کشاورزی را زیاد کند و با امید است که ارتش و پاسدار می تواند در سرحدات جلوی دشمن را بگیرد. ما که همه به حسب قولمان دشمن با اسلام نیستیم. ما که با کشور خودمان دشمن نیستیم. ما که با مصالح کشور خودمان مخالفت نداریم. ما می خواهیم که این کشور و این اسلام و همه اینها ان شاء اللَّه به خواست خدا درست بشوند. همه ما این آرزو را داریم. [صحیفه نور، ج 14، ص 17] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 6 🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت چهارم🌸 خانواده می‌تواند سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: 1. انجام کار تولیدی 2. مشارکت دادن سرمایه در تولید 3. بهره گیری از ظرفیت های تولید ♻️انجام کار تولیدی (قسمت چهارم) دارای دو بخش می باشد: الف) تولید در بخش رسمی (به پست شماره 5 مراجعه شود) ب) تولید در منزل ✴️ب: تولید در منزل یکی دیگر از عرصه هایی که خانواده ها می توانند کار تولیدی انجام دهند، منزل است. در حال حاضر وضعیت بهره وری و تولید در خانه در سطح پایینی قرار دارد. علت آن، بالا بودن سطح بیکاری در میان افراد خانواده است. بیکاری جوانان تحصیل کرده، بانوان جوان خانه دار، سالمندان و ... از آن جمله است که همگی انتظار دارند دولت برای آنها کاری انجام دهد. درحالی که همان خانم جوان خانه دار، در کنار خانه داری می تواند با برپا کردن یک دار قالی یا خرید یک چرخ خیاطی یا گلدوزی یا جوراب دوزی و...، ضمن اینکه برای خود، کار ایجاد می کند، در تولید داخل نیز مؤثر باشد. همین گونه افراد تحصیل کرده می توانند با شرکت در مراکز فنی و حرفه ای و فراگیری مهارت و تخصص، از کمترین فضای منزل استفاده و آن را به کارگاه تولیدی تبدیل کنند و اگر امکان آن وجود ندارد، با دریافت وام و همکاری چند نفر، یک مکان مناسب، اجاره و آن را به کارگاه تولیدی تبدیل کنند. البته شاید این نوشته ها برای برخی ها خوشایندنباشد، ولی باید دانست که کار در خانه یک ارزش است. چنان که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله درباره سرگرم شدن بانوان خانه دار در منزل می فرماید: «وخَیْرُ لَهْوِ الْمَرأَهِ الْمِغْزَلُ؛ بهترین سرگرمی زن دستگاه نخریسی است». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 352] همچنین درباره ارزش کار زنان در منزل می فرماید: «مَهَنّهُ إِحداکُنّ فی بَیْتها تُدْرَکُ جِهادَ الْمُجاهِدینَ ان شاءالله؛ (ای زنان) هر یک از شما به اشتغال در خانه خویش اگر خدا بخواهد ثواب مجاهدان خواهد یافت». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 358] کار تولیدی دیگر که در خانواده می توان انجام داد تولید مواد مصرفی مورد نیاز اعضا در منزل است. در واقع، این نوع تولید بیشتر برای خودکفایی و مصرف خانواده انجام می گیرد. «در گذشته در اکثریت قریب به اتفاق خانواده ها، فعالیت های تولیدی به ویژه مصرف خانواری انجام می گرفت و خانواده بسیاری از نیازهای خود را با خرید مواد اولیه تولید می کرد. بافتن فرش، گلیم، جاجیم، دوخت کفش، لباس، تهیه ترشی، رب، آب لیمو و ... از جمله تولیدات خانواده در گذشته بودند. با رشد سرمایه داری و تخصصی شدن افراطی امور، این عادت به تدریج در خانواده از میان رفت. کار به جایی رسید که به تقلید از کشورهای صنعتی، برخی خانواده ها، کلیه نیازهای مصرفی خود را آماده از بازار می خرند. در واقع گرم کردن و مخلوط کردن مواد غذایی آماده، فعالیت غذا پختن برخی خانواده [ها] را تشکیل می دهد. [این در حالی است] که گرایش وارونه در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن پدیدار شده، که توجه به کیفیت مواد غذایی است. در این کشورها با توجه به کاهش کیفیت غذای آماده و پدیدار شدن بی کاری های گسترده و کار نیمه وقت و پایین بودن قیمت مواد اولیه خوراکی نسبت به خوراکی های آماده، دخالت خانواده در تهیه خوراک بیشتر شده است. این امر علاوه بر کاهش هزینه های خانواده، کمک مستقیم به اقتصاد خانواده و بالا بردن کیفیت خوراک خانواده، تأثیر مطلوبی در بالا بردن روابط عاطفی افراد خانواده نیز دارد. به ویژه اگر تهیه خوراک، اعم از خرید مواد اولیه، آماده کردن و تهیه غذا و شستن ظرف ها، امری مربوط به همه اعضای خانواده تلقی شود. تهیه خوراک، دوختن لباس و یا بافتن آن، تغییر وسایل خانگی ... به وسیله اعضای خانوار، علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده و تولید داخلی، موجب ارضایِ نیازهای روانی انسان از جنبه های هنری و زیباشناسی می شود. در نتیجه تعادل روانی و شکوفایی استعدادهای همه اعضای خانواده با این شیوه بیشتر و بهتر انجام می گیرد... . افزون بر آن، با رفع نیاز مالی خانواده که با فروش نتیجه کار و کسب درآمد برای خانواده انجام می گیرد موجب رشد اقتصادی و شکوفایی انسان می شود». [ابراهیم رزاقی، الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، صص 229 و230] ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه319، آیات 99 تا 113 🗓1399/09/25 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
319.mp3
444.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 319 🗓1399/09/25 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
240.pdf
133.7K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️دعای جامع خردمندان 🗓1399/09/25 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 📝موضوع: پرهیز از اسراف شماره 11 🌸 @nedaye_tahzib
🔹تربیت دینی فرزندان / والدین، الگوی رفتار👇🏿👇🏿🔹 شماره 6 🔅والدین، الگوی رفتار جوانان در سنین و موقعیتی اند که در رفتارشان دنبال «الگوهای بیرونی»اند: چه پدر و مادر باشد، چه معلم و مربی، چه برادر و خواهر بزرگ تر؛ چه چهره های محبوب و قهرمانان مطرح در جامعه. اگر بزرگ ترها از این بُعد الگویی خود غفلت کنند، چه بسا تأثیر مخرّب و منفی بر فرزندان خود بگذارند. اگر به آن توجه کنند، می توانند فضایل اخلاقی را در وجودشان نهادینه کنند و رشد دهند. 🌱آموزش عملی «احترام به بزرگ ترها» و مراعات ادب و احترام و حرف شنوی از پیش کِسوتان، وقتی از سوی والدین به وقوع پیوندد، فرزندانشان هم از آنان یاد می گیرند. هرچند ممکن است نحوۀ رفتار آنان برای نوجوانان و جوانان، چندان جاذبه ای نداشته باشد تا بخواهند تقلید و الگوبرداری کنند؛ اما اگر بناست که این خصلت و رفتار، در جایی نمود پیدا کند و جوانان با رفتارهای به خصوصی که «تجسّم فضیلت» است، آشنا شوند و تأثیر بپذیرند، ناچار در این گونه مواقع است که با چشم خود می بینند، آنچه در تعلیمات و تبلیغات می شنوند. به این حدیث زیبا توجه کنید: امام علی علیه السلام به والدین درزمینۀ نحوۀ برخورد خوب و احترام آمیز با بزرگ ترها و تأثیر آن بر نوجوانان و فرزندان، این گونه توصیه می کنند: «وَقِّروا کبارَکم، یوَقِّرْکم صِغارُکم.» (= به بزرگان خودتان احترام کنید، تا کوچک ترهای شما هم به شما احترام کنند. (غررالحکم، چاپ دانشگاه، ح10069.) اگر پدر و مادر، به نماز اول وقت و سرزدن به فامیل و رسیدگی به نیازهای بستگان محروم، مقیّد باشند، فرزندان را هم با فرهنگ اهتمام به نماز و صلۀرحم و احسان و انفاق، بار می آورند. اگر بزرگ ترها، در سخن گفتن، صداکردن، جواب دادن، درخواست کردن و... رعایت متانت و ادب کنند، ادب درگفتار و رفتار را هم می توانند عملاً به جوانان و فرزندان خود بیاموزند. از یاد نبریم که همۀ حرکات و سکنات ما، در شکل گیری شخصیت فرزندانمان مؤثر است. بکوشیم تا الگوی خوبی برای جوانانمان باشیم. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir