eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
952 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ❇️ شماره 5 ————————— 🔅ضرورت وجود الگوها (قسمت دوم) همان گونه که اگر وسایلی همچون متر، ترازو، عدد، ساعت و دماسنج را از اجتماع انسانی بگیرند، زندگی، دشوار و رنج آور می شود و انسان ها در عادی ترین مسائل زندگی سرگردان خواهند شد. همچنین اگر الگوهای انسانی مناسب برای افراد بشر وجود نداشته باشد، جامعه در ابهام و سرگردانی به سر خواهد برد. در آن صورت، برای سنجش میزان رشد شجاعت، ترس، سخاوت، انصاف، عدالت، علم، فضیلت، تقوا و دیگر صفات عالی و دانی چه باید کرد؟(نقش اسوه ها در تبلیغ و تربیت، ص 73) بنابراین، باید الگوهای کامل انسانی وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آنها درباره رفتار انسان داوری کرد. چنین الگوها و اسوه های انسانی، همچون پیامبران، ائمه و اولیای الهی در طول تاریخ همواره وجود داشته و دارند. اگر انسان خود را با آنها به عنوان افرادی که به معیارهای انسانی آراسته اند، مقایسه کند، به چگونگی کار خود پی خواهد برد. اسوه ها و الگوها چون معیارها و ملاک ها را در اختیار آدمی می گذارند، ارزش و اهمیت دارند. با این حال، صرف وجود معیارها و ملاک ها، انسان را از وجود اسوه ها و الگوها بی نیاز نمی کند. الگو نسبت به معیارِ صرف، این برتری را دارد که تحقق معیارها را در موجود انسانی نشان می دهد. بنابراین، اگر کسی معیارها را بشناسد، این امر، او را از مزیت مشاهده تحقق آنها بی نیاز نمی کند. برای مثال، ممکن است کسی معیارهای شعر و شاعری را به خوبی خوانده و دریافته باشد، با این حال، شاگردی کردن در محضر شاعری برجسته و دیدن آن معیارها در کار و کردار وی به ویژه از منظر تعلیم و تربیت، فرصتی است که هرگز نمی توان از آن صرف نظر کرد. بر این اساس، الگوی عملی در جریان تعلیم و تربیت، جایگاهی اساسی و حذف ناشدنی دارد.(خسرو باقری، آسیب و سلامت در تربیت دینی، کتاب ششم تربیت اسلامی ویژه آسیب شناسی تربیت دینی، ص 34) ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی کتاب الگوی تربیت جامع طلاب کتاب «الگوی تربیت جامع طلاب» که توسط جمعی از مدیران مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت یزدی به رشته تحریر درآمده است . مبانی، راهبردها و راهکارهای فرهنگی-تهذیبی، آموزشی-پژوهشی و مدیریتی در تربیت طلاب، محورهای اصلی این کتاب است. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 38 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅مباحات خلاف شأن (قسمت اول) برخلاف رفتارهای خلاف ادب كه برای طلبه و غیر طلبه زشت و مذموم به شمار می‏رود، پاره‏ای دیگر از رفتارها تنها برای طلبه محل پرسش است و موجب تنزل ارج و قدر صنفی او می‏گردد. گویا از صنف روحانیت انتظار پرداختن به این امور نمی‏رود. این رفتارها در ذات خود حرمت یا زشتی ندارد؛ اما موجب پایین آمدن شأن طلبه و مانع انجام قوی رسالتش می‏شود. این رفتارها برای طلبه به عنوان یك شخص بد نیست؛ اما برای طلبه با وصف طلبه كه به دنبال ایفای نقش اجتماعی ویژه‏ای است و مأموریت سترگی دارد مناسب نیست و دون شأن او به شمار می‏رود. یعنی اگر طلبه بخواهد رسالت فرهنگی خود را بهتر انجام دهد، بهتر است آنها را ترك كند؛ زیرا انجام دادن رسالت طلبگی، نیازمند ارج و قیمت و احترام ویژه‏ای فراتر از سایر اقشار است. ممكن است یك كاسب یا معمار در نظر دیگران محترم دیده نشود، اما در انجام وظیفه خود بسیار موفق باشد؛ اما روحانیت برای ادای وظیفه خود باید محترم باشد و نیاز به آبروی صنفی و اعتبار اجتماعی دارد. به همین جهت باید از اموری كه این اعتبار و منزلت را می‏كاهد در حد امكان پرهیز كند و حرف‏شنوی و حسن ظن مردم را بی‏جهت مخدوش نسازد. برخی از این رفتارها عبارت‏اند از: غذا خوردن در كوچه، خیابان و بازار، تقلید صدای حیوانات، سوارشدن چرخ فلك، مسافركشی، فروشندگی و تجارت، حمل كردن مقدار زیادی بار یا چند كیسه بزرگ كالا در خیابان، دو لباسی، حضور با دمپایی و بدون جوراب در مجالس، حضور با لباس زیر در جمع‏های صمیمی، نگاه به نامحرم هرچند حلال باشد، خرید لباس‏های خاص زنانه، خرید جارو و همراه داشتن آن در منظر عمومی، نام بردن از همسر و خواهر در ملأ عام، قدم زدن با همسر و گفت‏وگوی صمیمی در خیابان و پارك، به كول گرفتن فرزند یا یك بسته بار، ابراز احساسات و اعجاب در مواجهه با محصولات صنعتی پیشرفته یا خانه‏های مجلل و كاوش درباره قیمت آنها، دویدن در خیابان، تند رانندگی كردن، گوش كردن موسیقی به صورت آشكار حتی موسیقی حلال، كف زدن در مجالس، لخت شدن برای سینه زدن در عزای امام حسین علیه‏السلام، چشمك زدن و برخی اشاره‏های دست و پا، زیاد چانه زدن با فروشندگان، امانت گرفتن فیلم سینمایی از ویدئو كلوپ، فیلم‏برداری یا عكس‏برداری در ملأ عام، استفاده از زنگ‏های خاص برای موبایل، بد نشستن و لم دادن، همراهی با گروه‏های منحرف، عكس گرفتن با خانم‏ها و ... . 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 381، آیات 45 تا 55 🗓1399/11/27 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
381.mp3
441.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 381 🗓1399/11/27 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
یَا أَبَا الْحَسَنِ، یَا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَیُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ، یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، یَا حُجَّهَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، یَا سَیِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا، یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛ 🖤فرارسیدن سالروز شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت🖤 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
13920728_7563_128k.mp3
3.62M
| انسان ۲۵۰ ساله | امام هادی علیه‌السلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند امام هادی علیه‌السلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد. در مبارزه‌ای که شروع کننده‌ی آن، خلیفه‌ای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزه‌ای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد. ۱۳۸۰/۶/۳۰ 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 19 اولین و مهمترین حرکت: القای شعار جدایی دین از سیاست است 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت چهاردهم➖➖ 🔹تقابل استقلال و تولید ملی با نقشه های دشمنان (قسمت چهارم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️تولید ملی، راه مقابله با آمریکا امام خمینی رحمه الله: باید کوشش کنیم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بکنیم. حالایی که ما در مقابل یک همچه قدرت شیطانی واقع شدیم و او هم تهدید کرده است که ما همه کشورهای دنیا را تجهیز می کنیم که در را به سوی شما ببندند، ما در عین حالی که اعتقادمان این است که حرفی است و واقعیت نخواهد پیدا کرد، لکن اگر ما یک درصد احتمال هم بدهیم باید قیام کنیم. باید غافل نباشیم از اینکه دشمن نمی تواند بکند. خوب، شاید یک وقت شد. برای آن روز شاید باید همه قشرهای ملت؛ هر کس هر جوری که می تواند یک تولیدی بکند، که مثلاً باغدارها می توانند تولید بکنند، دامدارها می توانند تولید بکنند و کشاورزها می توانند تولید کنند، اشخاص می توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه ها می توانند تولید کنند، کارخانه های خصوصی که زیاد بود در ایران، و مع الأسف از بین رفته بود و دارد می رود، اینها همه قیام کنند برای اینکه، یک مملکت را از این اقتصاد نجات بدهند. [صحیفه امام، ج 14، ص 426] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
شماره 11 🌸تولید و سهم خانواده در آن /مشارکت سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی🌸 مقصود از مؤسسات اجتماعی بناها و تأسیسات عام المنفعه ای مانند: مسجد، مدرسه، درمانگاه و... است که افراد خیّر بانی ساخت و ساز آن در جامعه می شوند تا عموم مردم از آن استفاده کنند. امام علی علیه السلام در فرمایشی گهربار می فرماید: «اَفْضَلُ الْمالِ ما قُضِیَت بِهِ الْحُقُوق؛ برترین مال ها آن است که به وسیله آن، حقوق [خدا و خلق] پرداخت شود». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452] همچنین می فرماید: «اِنَّ خَیْرَ الْمالِ ما اَوْزنکَ ذُخْراً وَ ذِکْراً و اَکْسَبَکَ حَمْداً وَ اَجْراً؛ به راستی که بهترین مال آن است که اندوخته و ذخیره ای از تو به جای نهد و ستایش و اجری برای تو کسب کند». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452] بر اساس این سخنان ارزشمند، ثروت یا سرمایه زمانی مناسب است که انسان از طریق آن بتواند منشأ خیر هم برای خود (آخرت) و هم برای دیگران شود. اگر غیر از این باشد، جز وبال بر گردن صاحب خود نیست. امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «اَلْمالُ وَبالٌ عَلی صَاحِبِه اِلّا ما قَدَر منه؛ ثروت برای صاحب خود وبال و گرفتاری است. مگر آنچه را از پیش [برای روز جزا] فرستاده باشد». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 250] 🔅وقف، بهترین راه خوشبختانه از گذشته های دور، بسیاری از خانواده های ثروتمند ایرانی با درک درست از جایگاه اجتماعی خود، از سرمایهای که خداوند متعال در اختیار آنان قرار داده است، به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اند. آنان با وقف بخشی از ثروت خود یا ساخت مؤسسات اجتماعی و اقتصادی عام المنفعه، نقش مهمی در رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه ایفا می کردند. باقی ماندن صدها سازه تاریخی اعم از مدارس، مساجد، درمانگاه ها، پل ها، میل ها، کاروانسراها، بندها، بازارچه ها، آبانبارها و قنات ها، گواه صدق این گفتار است. این کار مهم، افزون بر کاهش فاصله طبقاتی، شرایط اجتماعی و اقتصادی مناسبی را در جامعه فراهم می آورد. در واقع، این مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی، به نوع دیگری سطح اشتغال را در جامعه افزایش می داد و سبب می شد بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه رفع شود و جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرد. با وجود اهمیت مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی و اقتصادی، در دهه های اخیر، نقش خانواده های ثروتمند در این بخش تولیدی کم رنگ شده است. امروزه با دگرگونی های اجتماعی انجام گرفته و شکل گیری محله های ثروتمندنشین به ویژه در شهرهای بزرگ و مهاجرت افراد ثروتمند به این محله ها و از سوی دیگر، رشد نظام سرمایه داری وابسته در کشور، رواج سودپرستی، کالاپرستی، مصرف زدگی و ناتوانی قوانین و مقررات موجود، در جامعه در متعادل کردن ثروت در جامعه، باعث شده [است] خانواده های ثروتمند کمتر در رفع مشکلات اجتماعی به ویژه تولید مؤسسات اجتماعی عام المنفعه که نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد سهیم باشند. به همین جهت، خانواده های ثروتمند مشروعیت نسبی گذشته خود را از دست داده اند» [الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، ص 162] بنابراین، لازم است خانواده های ثروتمند به تبعیت از پیشینیان خویش، آستین همت را بالا زنند و در این سال های جنگ اقتصادی، گام در مسیری نهند که عزت را برای کشور و رستگاری را برای خود در آخرت به ارمغان آورد و این فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد داشته باشند که فرمود: «اِنّ الله تَعالی یُحِبُّ الْعَبْدَ الْتَقِیَ الْغَنِیَ الْحَفیّ؛ خداوند، بنده پرهیزکار ثروتمند مهربان را دوست دارد». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 166 ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir