eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
962 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 432، آیات 32 تا 39 🗓1400/01/18 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
432.mp3
525.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 432 🗓1400/01/18 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 17 ______________________ 🌱📍🌱الهی جُودُکَ بَسَطَ اَمَلی وَ عَفْوُکَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلی، معبود من! جود و بخششت، آرزویم را گسترش داده است، و عفو تو بر کردار _ زشت _ من برتری یافت.🌱📍🌱 ◀️ عفو خدا بیشتر از جُرم ماست خداوند، در همه زیبایی ها و صفاتش بی انتهاست، از جمله در صفت «عفوِ» خویش. اگر بنده ای هر قدر هم مرتکب معصیت شده باشد، از عفو خداوند خویش مأیوس گردد، معنایش، محدود ساختن و محدود دانستن صفت بی انتهای عفو الهی می باشد؛ و معنای محدود نمودن حق تعالی در صفاتش، شبیه دانستن او به مخلوقات محدودش می باشد، در حالی که خداوند از هرگونه شبیه و مثل و مانند منزه است. و در تعقیبات مشترکه هر نماز، دستور رسیده که مستحب است این دعا را بخوانیم: اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَکَ اَرْجی مِنْ عَمَلی وَ اِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعَ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ کانَ ذَنْبی عِنْدَکَ عَظیما فَعَفْوُکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً اَنْ اَبْلُغَ رَحْمَتَک فَرَحْمَتُکَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنی وَ تَسَعَنی لِاَنَّها وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحمینَ.(مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه نمازهای واجب) پروردگارا! به درستی که به آمرزش تو بیشتر امیدوارم تا به عمل خود. خدایا! رحمت تو گسترده تر از گناهم می باشد. خداوندا! اگر گناهم نزد تو بزرگ است، عفو تو بزرگ تر از گناهم می باشد. پروردگارا! اگر من شایسته دریافت رحمتت نیستم، ولی رحمتِ تو، سزاوار است که مرا دریابد، چون رحمت تو همه چیز را فراگرفته است. به حق رحمتت ای رحم کننده ترین رحم کنندگان. ◀️ اعمال ناقابل انسانی گر چه اعمال صالح ارزنده است و در کنار ایمان موجب نجات می باشد، ولی تکیه و اعتماد بر آن شایسته نیست که اگر عنایت الهی نباشد با یک غفلت همه برباد می رود و چون خرمنی می سوزد. گنهکار اندیشناک از خدای به از پارسای عبادت نمای که آن را جگر خون شد از سوز و درد گر این تکیه بر طاعت خویش کرد ندانست در بارگاه غنی که بیچارگی به ز کبر و منی انسان نباید به هیچ چیز اتکال داشته باشد، نه به خوبی خود که در یک لحظه قلبش آلوده می گردد و نه به عمل خویش که در لحظه ای تباهش می سازد، باید به خدا پناه برد که مبادا ما را به خودمان واگذارد، چه بسا افرادی بودند که در اثر غرور و منیت عمرشان بر باد رفت و اعمال صالحشان آتش گرفت، نه اعتمادی به نفس اماره است ونه ایمنی از شیطان مکاره، نه دلبستگی به علم و دانش که با یک بیماری یا سکته مغزی از بین می رود و نه اعتماد به تقوا و پرهیز که با یک وسوسه ضربه می خورد بلکه تنها اتکال به خدا و عنایات او. ✅ به بپیوندید: https://eitaa.com/MTahzib 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام رضا به اباصلت هروی درباره باقیمانده ماه شعبان. خواندن این دعا🤲 🔅اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ 🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـده‌ای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده 📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۰۱. ✅ به بپیوندید: 🌸کانال ایتا: @nedaye_tahzib 🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 24🌷 👇👇👇راستی بارزترین نشانه شخصیت (قسمت دوم)👇👇👇 ◀️ دروغ، سرچشمه انواع گناهان! در اخبار متعددی به این حقیقت اشاره شده که صدق و راستی موجب «پاکی عمل»، و دروغ کلید «انواع گناهان» است. ممکن است درک این حقیقت برای بعضی مشکل آید که راستی و دروغ چه اثری در سایر اعمال و کردار انسان می تواند بگذارد، لذا لازم است این نکته را مشروحتر بیان کرده نخست به پاره ای از اخباری که از اهل بیت علیهم السلام در این زمینه رسیده اشاره نموده و سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. علی علیه السلام می فرماید: «الصِّدْقُ یَهْدِی الَی الْبِرِّ وَالْبِرُّ یَدْعُو الَی الْجَنَّهِ»(طبرسی، مشکوه الانوار 157.) راستگویی، مردم را به نیکی هدایت می کند، و نیکی دعوت به بهشت. امام صادق علیه السلام می فرماید: «اذا صَدَقَ الْعَبْدُ قالَ اللَّهُ: صَدَقَ و بَرَّ، وَاذا کَذِبَ قالَ اللَّهُ کَذَبَ وَفَجَرَ»(همان مدرک صفحه 156) هنگامی که بنده خدا راست بگوید، خداوند می گوید: او راست گفت و کار نیک کرد؛ و هنگامی که دروغ بگوید، می فرماید: دروغ گفت و کار زشت انجام داد! امام عسکری علیه السلام می فرماید: «جُعِلَتِ الْخَبائِثُ کُلُّها فِی بَیْتٍ وَجُعِلَ مِفْتاحُها الْکَذِبُ»(مجلسی، بحار الانوار 72/ 263) تمام پلیدیها در اطاقی قرار داده شده و کلید آن دروغ است. از این حدیث به خوبی برمی آید که دروغ کلید تمام پلیدیها و زشتیهاست. اکنون تأثیر راستگویی و دروغ را در اعمال انسان بررسی کنیم: 1️⃣ دروغ سرچشمه نفاق است، زیرا صدق هماهنگی زبان و دل و دروغ ناهماهنگی این دو است، و از اینجا تفاوت میان ظاهر و باطن انسان شروع می شود و دروغگو تدریجاً بسوی نفاق کامل پیش می رود. قرآن مجید به این حقیقت اشاره کرده، می فرماید: (فَاعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِی قُلُوبِهِمْ الی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِما اخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ)(سوره توبه( 9) آیه 77) این عمل، (روحِ) نفاق را، تا روزی که خدا را ملاقات کنند، در دلهایشان برقرار ساخت. این بخاطر آن است که از پیمان الهی تخلف جستند و بخاطر آن است که دروغ می گفتند. 2️⃣ ابزار بسیاری از گناهان، دروغ است؛ افراد متقلب و مزوّر، دزد و خائن، کم فروش و محتکر، شیاد و پیمان شکن بدون دروغ دست و پایشان بسته می شود و کارشان به بن بست می کشد. 3️⃣ آدم حسود برای اعمال حسد، آدم متکبر برای خودنمایی و خودفروشی، آدم متملق و چاپلوس برای رسیدن به هدف خود، افراد طماع و دنیا پرست برای نیل به مقصد خویش معمولًا متوسل به دروغ می شوند. با دروغ، محسود را در انظار مردم کوچک می کنند؛ با دروغ، خود را بزرگ جلوه می دهند؛ با دروغ، هزار گونه تملق می گویند و برای اشباع روح طماع خود به هر دری می زنند و به دروغ متوسل می گردند. 4️⃣ کسی که مقیّد به راستگویی است ناچار است خود را در برابر بسیاری از گناهان محدود سازد، زیرا فکر می کند اگر توضیحی درباره آن از او بخواهند باید راست بگوید و اگر راست بگوید مایه رسوایی است، پس چه بهتر که از آن اعمال بکلی چشم بپوشد. بنابراین تقید به همین صفت او را در مقابل بسیاری از گناهان بیمه می کند. 5️⃣ بسیاری از دروغها خود منشأ دروغها یا گناهان دیگری است، زیرا زیاد دیده شده افراد دروغگو برای توجیه مطالب خلاف خود دهها دروغ دیگر می گویند، و یا برای جلوگیری از فاش شدن دروغ خود دست به اعمال خلاف دیگری می زنند. از آنچه در بالا ذکر شد (با در نظر گرفتن توضیحاتی که در هر قسمت می توان داد) بخوبی روشن می شود که انسان اگر حقیقتاً مقید به صدق و راستی باشد ناچار است بیشتر گناهان را ترک کند زیرا هرکدام بنحوی از انحاء از دروغ مایه می گیرد و بدون آن رونقی ندارند، چه اینکه دروغ کلید آنهاست و راه وصول به آنها و شخص راستگو خواه ناخواه باید از گناه فاصله بگیرد. ادامه دارد... به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
بهترین پاسخ شما عزیزان در کانال منتشر خواهد شد ❓❓سوال این هفته: 👇👇👇 📍راستی و دروغ چه اثری در سایر اعمال و کردار انسان می تواند بگذارد؟📍 جواب خود را به کانال بفرستید فقط منتظر پاسخ هاتون هستیم ❌ یادآوری: پاسخ غیر از پاسخ های مطرح شده در متن پیام باشد ✅ به بپیوندید: 🌸کانال ایتا: @nedaye_tahzib 🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| آیت الله میرزا علی احمدی میانجی موضوع: "اهمیت ترک گناه در سلوک اخلاقی" امام صادق (ع) می‌فرمایند: " یَا مُفَضَّلُ إِیَّاکَ وَ اَلذُّنُوبَ وَ حَذِّرْ شِیعَتَنَا مِنَ اَلذُّنُوبِ فَوَ اَللَّهِ مَا هِیَ إِلَى شَیْءٍ أَسْرَعَ مِنْهَا إِلَیْکُمْ وَ اَللَّهِ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیُرْمَى بِالسُّقْمِ فِی بَدَنِهِ وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیُحْجَبُ مِنَ اَلرِّزْقِ فَیَقُولُ مَا لِی وَ مَا شَأْنِی وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّهُ لَتُصِیبُهُ اَلْمَعَرَّةُ مِنَ اَلسُّلْطَانِ فَیَقُولُ مَا لِی وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِالذُّنُوبِ وَ ذَاکَ وَ اَللَّهِ إِنَّکُمْ لاَ تُؤَاخَذُونَ بِهَا فِی اَلْآخِرَةِ." اى مفضّل از گناه بپرهیز و شیعیان ما را از گناهان بترسان، به خدا قسم گناهان بیش از هر چیز به سراغ شما مى آیند، و به خدا سوگند هر کدام از شما که بیمارى در بدنش پیدا شود به خاطر گناهانى است که مرتکب شده، و هر یک از شما که محروم از روزى گردد و بگوید: مرا چه به این سختیها این نیز به خاطر گناهانش است، و اگر هم از ناحیۀ پادشاهى به او ظلمى رسد و بگوید: مرا چه به پادشاه این نیز بسبب گناهانش است، و به خدا قسم شما به خاطر این گناهان در آخرت مؤاخذه نمى شوید." امام صادق (ع) در این روایت می‌فرمایند که شیعیان را از گناه بترسان؛ زیرا شیطان با دیگران کمتر کار دارد. زیارت عاشورا بسیار خوب است و اگر بخوانید بسیار عالی است ولی من این را از شما نمی‌خواهم. نماز شب بسیار مؤثر است ولی من این را از شما نمی‌خواهم. نماز شب بسیار مؤثر است ولی من این را از شما نمی‌خواهم.
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 11 —————————— 💠ملاک ها و معیارهای فعالیت های سیاسی طلاب 👇👇💠 1️⃣ سیاست اسلامی یا سیاست شیطانی (قسمت دوم) در آموزه های اسلام، ضمن تأکید بر استفاده از سیاست به عنوان ابزار وصول به اهداف مادی و معنوی، رویکردی خاص از سیاست ، توصیه شده است: ◀️ سياسَةُ الدِّينِ بِحُسنِ الوَرَعِ و اليقينِ ؛ سیاست دین (و تکمیل آن) به پارسایی و یقین نیکو است (آمدی؛ غرر الحكم؛ ترجمه رسولی محلاتی، ج ۲، ص ۵۳۴.) ◀️ :مِلاكُ السِّياسَةِ العَدلُ ملاك و معیار سیاست و تدبیر کارها عدالت است (عيون الحكم والمواعظ : ص 486 ح 8960 .) ◀️ بئسَ السِّياسَةُ الجَورُ ستمکاری، بدسیاستی است ( عيون الحكم والمواعظ : ص 193 ح 3970 .) رویکرد به سیاست در دین اسلام، دارای ضوابط و ملاکهای خاصی بوده و از رویکرد شیطانی متمایز است؛ چنان که با رویکرد سیاست حیوانی که فقط دفع فساد از زندگی انسان را مورد توجه قرار داده و به ابعاد معنوی و الهی نظر ندارد نیز متفاوت خواهد بود امام خمینی در این باره فرمود: ما اگر فرض کنیم که يك فردی هم پیدا بشود که سیاست صحيح را اجرا کند، نه به آن معنای شیطانی فاسدش، و به خیر و صلاح ملت باشد، این سیاست یک بعد از سیاستی است که برای انبيا بوده است و برای اولیا و حالا برای علمای اسلام. سیاست های شیطانی و سیاست های صحیح اگر هم باشد، امت را در يك بعد هدایت میکند و راه می برد و آن بعد حیوانی است. بعد اجتماع مادی است و این سیاست یک جزء ناقصی از سیاستی است که در اسلام برای انبیا و برای اولیا ثابت است. ( امام خمینی؛ صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص۴۳۲) در منطق سیاست ورزی شیطانی، دستیابی به قدرت اصالت دارد و رسیدن به قدرت، پول و امکانات مادی به هر قیمتی، هر چند با حیله، دروغ، خدعه و ظلم باشد، جایز خواهد بود. در این رویکرد، هدف سیاسی، توجیه کننده وسیله است. در منطق سیاست حیوانی, رویکرد معنویت مدار و كمال جو در عرصه سیاست، جایگاهی ندارد و اگر از اخلاق سیاسی یاد می شود، اخلاق مبتنی بر رفاه و مادیات است. رویکرد سیاسی مبتنی بر آموزه های اسلام، محدود به ملاکها و ضوابط برآمده از ارزشها و هنجارهای مورد پذیرش مسلمانان است. طبیعی است فعالیت سیاسی جز در ذیل این ملاک ها قابل قبول نیست. به عبارت دیگر می توان گفت مشروعیت فعالیت سیاسی در اسلام در گرو انطباق بر اصولی خاص است که شریعت آنها را توصیه کرده است. و عمل به آنها در عرصه فعالیت سیاسی، می تواند آن عمل را مشروع و مجاز جلوه دهد. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir