#چهار_شنبه_های_اخلاقی
👇🏿👇🏿
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 8
2- کتابهای اخلاقی - فلسفی (قسمت سوم) :
👇🏿👇🏿
2️⃣ تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق):
کتابی به عربی درباره علم اخلاق نوشته ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب رازی ملقب به مسکویه، فیلسوف قرن چهارم و پنجم.
وی که از مترجمعین آثار یونانی است ، بیشتر بر عقل و مکتبهای فلسفی تکیه دارد و به شیوه و ترتیب آنها سیر می کند. به گونه ای چشم گیراز گفتار حکماء یونانی سود جسته و با مهارت این گفتار را بررسی کرده و در آنهااجتهاد می کند.
تفاوت وی با عامری در چند نکته است :
1- بهره مندی وی از شرع و تعالیم دین ، فزونتراز عامری است .
2- بر عکس عامری که نگارش ساده و روانی را دنبال می کرد،ایشان در پی شیوه ای علمی و در خور فهم صاحبان فن است . چنانکه خود گوید: [ و علمناه لمحبی الفلسفه خاصه لاللعوام] .
3- ویژگی دیگراین کتاب ، نظم بسیار مرتب و منطقی است که در هفت مقاله و براساس شیوه حکماء یونان آمده است . چنان که از نفس ، قوای نفس ، فضایل چهارگانه ، آغاز کرده و بحثهایی نظیر: اخلاق و طبایع ، سعادت ، لذت ، شجاعت ، عدالت ، جور،انواع محبت ، مرضهای نفسانی و راه مداوای هر یک و ... را به دنبال آورده است .
مسکویه رازی ، بیش از هر متفکراسلامی ، به اخلاق و مسائل روحانی ،اهتمام ورزیده است . مهمترین نگارش وی دراین زمینه ، همین کتاب[ تهذیب الاخلاق] است . که مرحوم خواجه نصیر طوسی ، درباره ارزش واهمیت آن می نویسد:
کتاب الطهاره - که استاد فاضل و حکیم کامل ،ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مسکویه خازن رازی ، سقی الله ثراه ، و رضی الله عنه وارضاء، در تهذیب اخلاق ساخته است و سیاقت آن ، برایراد بلیغ ترین اشارتی در فصیح ترین عبارتی پرداخته ، چنان که این سه چهار بیت که پیش ازاین در قطعه گفته آمده است به وصف آن کتاب ناطق است :
بنفسی کتاب حازکل فضیله
وصار لتکمیل البریه ضامنا
مولفه قدابرزالحق خالصا
بتالیفه من بعد ماکان کامنا
و وسمسه باسم الطهاره قاضیا
به حق معناء ولم یک ماینا
لقد بذل المجهودلله دره
فما کان فی نصح اخلایق خانیا]
(کتابی که همه برتری را در بر گرفته و ضامن تمامیت نیکی گشته است . حق را که ناپیدا بود، بدین نگارش ، بی پیرایه آشکار ساخت . نام آن ر،[ طهارت] نامید، که سزاوار و شایسته آن است تمام کوشش را بکار بود، خدایش پاداش فراوان دهد، که در خیرخواهی مردم خطا نرفت ).
بااین که افکار واندیشه های مسکویه ، چندان نو و مبتکرانه ، به نظر نمی آید. بلکه تلفیقی است ازاندیشه های حکمای یونانی ، که با مهارت و ژرف اندیشی ، پرداخته و تکمیل شده است .اما گفتار وی ، در باب اخلاق فلسفی ، جنبه سندی داشته و ازارزش فراوانی ، بر خورداراست . زیرا وی ،از نخستین حکیمانی است که انظار فلاسفه و دانشوران اسلامی را به مطالعه اخلاق ، بدین شیوه ، متوجه ساخته و کوشیده است که معارف اسلامی را، به شیوه و جو علمی روز مطرح سازد.
کتاب دیگری ازایشان به نام[ جاویدان خرد]، به چاپ رسیده است ، که در آن ، بیشتر به پندهای جزئی و گوناگون مردم جهان ،از هر آیینی که باشند، توجه دارد و مانند[ طهاره الاعراق] به کلیات مسائل اخلاقی ، نپرداخته است . وی در تفاوت این دو می نویسد:
بالجزئیات [فهذه جمل نحکمها قبل تفصیلها
لولاانا قداحکمنالک الاصول کلها فی
کتابناالموسوم[بتهذیب الاخلاق] ، لاوجبنالک هاهنا. ولکن هذاالکتاب غرضنا فیه ایراد جزئیات الاداب بمواعظ الحکما من کل نحله و تبعنا فیه صاحب کتاب [جاویدان خرد] کما وعدناک فی اوله... .
(پس این مطالبی بود که بطور فشرده ثابت کردیم . واگر نبود که تمامی اصول این گفتار را در کتاب[ تهذیب الاخلاق] بیان داشته ایم ، بر خود لازم می دانستیم ، که اینجا بحث کنیم .اما هدف ما دراین کتاب : آوردن آداب جزئی ،از پندهای حکما از هر آیینی که باشند - هست . و همان گونه که در آغاز یادآور شدیم : به شیوه کتاب[ جاویدان خرد] ، خواهیم رفت ).
ادامه دارد...
#منابع_اخلاقی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
سخنران: آیت الله علی مشکینی
موضوع: عاقبت غرور و تکبر
رسول اکرم (ص) شتری بسیار راهوار و چابک داشت و در هر مسابقهای میبرد. روزی بادیهنشینی آمد و گفت: "ای پیامبر آیا با من مسابقه میدهی؟" پیامبر اکرم (ص) با این همه عظمت شأن با این عرب مسابقه داد. در روایت آمده که مسلمانان ناراحت شدند. رسول اکرم (ص) فرمودند: "میدانید علت آن چیست؟" به این جهت است که این حیوان مغرور بود.
ظاهراً غرور و تکبر اثری وضعی دارد که در این حیوان هم اثر میگذارد و موجب سقوط و عقبماندن او شد. یعنی اگر کبر و تکبر بر این حیوان اثر میگذارد، ای انسان! مواظب باش که با تکبر از انسانیت ساقط میشوی و در تو اثر کامل خواهد گذاشت. نکند تو آنطور باشی که خدایت نمیخواهد. در مقابل این صفت صفتی است که باید آن را دریابی و آن صفت تسلیم است.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🔶 #درس_اخلاق
🔸 #استاد_عابدینی
🔸 موضوع این هفته: ادامه شرح حدیث #عنوان_بصری
🔷 چهارشنبه، 28 آبان ماه
🔹 ساعت 19
🔻 بدلیل قطعی های سایت آپارات در هفته ی گذشته، این هفته جلسه در سامانه پخش آنلاین مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) برگزار می شود.
🔻آدرس ورود به جلسه:
🔹 https://live-alsamen.ir/b/als-vy1-sye-jpx
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #اسراء، صفحه293، آیات 108 تا 4
🗓1399/08/29
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
219.pdf
112.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_نوزده
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️4. توکل
🗓1399/08/29
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: کمک در منزل #آیت_الله_شاه_آبادی
شماره18
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺رفتار حضرت امام خمینی رحمه الله با فرزندان »»»
حفظ حرمت و عزت دختران🌺
حفظ حرمت و عزت دختران
مراعات شخصیت و عزت فرزندان به ویژه دختران، جزو دستورهای اکید دینی و اخلاقی ماست که در هر مرحله از زندگی آنان، مصداق و نمود خاص خود را دارد. یکی از این نمونه ها که به زمان ازدواج مربوط می شود، تعیین مهریه برای دختر و نیز فراهم آوردن جهیزیه متناسب و لازم برای او است که رعایت آن البته در حد معقول و مشروع می تواند در حفظ عزت و تحکیم موقعیت دختر در خانواده شوهر، عامل تعیین کننده ای باشد. ازاین رو، شاهدیم که حضرت امام رحمه الله در این مورد نیز ضمن رعایت آداب شرعی و سنت های عرفی، در حفظ عزت و شخصیت دختران خویش اقدام لازم را به عمل آورده است و شاید در شرایطی که هر خواستگاری بدون هیچ گونه انتظاری درمورد این گونه مسائل و تنها به خاطر شخصیت حضرت امام رحمه الله و شرافت این خانواده، با کمال میل داوطلب ازدواج با این خانواده بود، ولی حضرت امام رحمه الله برخلاف بضاعت طلبگی، نسبت به این مسئله اقدام می کرد و حتی نسبت به برگزاری مراسم عقد و عروسی کوتاهی نمی کرد:
«در مورد مراسم ازدواج فرزندانشان، هم عقد گرفتند، هم عروسی، البته خیلی مختصر و معمولی. نسبت به نوه هایشان چون بعد از انقلاب بود، خیلی ساده برگزار می کرد. البته جهیزیه [به ]دخترانشان می دادند، ولی جهیزیه ای به اندازه رفع حاجت و خیلی معمولی. جهیزیه ای که در زمان ما به آن رفع حاجت می گویند؛ یعنی یک فرش معمولی و دو دست رختخواب و مختصری وسایل دیگر. البته آن زمان هم این قدرها جهاز مرسوم نبود. مقید بودند که دختر باید مهریه داشته باشد، آن هم باز به حد متعارف یک خانواده معمولی. از این جهت همه دخترهایشان هم مهریه داشتند و هم مقداری جهیزیه» (پا به پای آفتاب، ج 1، ص 123. خانم فریده مصطفوی)
#امام_خمینی_و_خانواده
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺خانه سبز / قسمت سوم / ایمان و خوشبختی در ازدواج؟!🌺
به راستی مگر ایمان تأمین کننده ی خوشبختی در ازدواج نیست ؟
ایمان شرط لازم است اما کافی نیست ! ایمان بدون داشتن اصالت خانوادگی و بدون داشتن شخصیتی سالم و باثبات چگونه می تواند خوشبختی آورد ؟ ! جالب تر آن که در آموزه های پیشوایان پاک می خوانیم :
کسی که از شخصیت سالم و با ثباتی برخوردار نیست دین ندارد !
لا دِینَ لِمَنْ لَا مُرُوَّهَ لَهُ !
شهید مطهری ( ع ) می فرماید : ایمان جای علم را نمی گیرد و علم هم جای ایمان را ! هر کدام کارکرد و آثار خودش را دارد !
بنا بر این نباید به صرف ایمان شخص از دقت در حالات دیگرش غفلت کنیم !
#خانه_سبز
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره ۱
_________________
تاکنون ۵۴ پست، از سلسله مباحث راه و رسم طلبگی در کانال #ندای_تهذیب منتشر شد و عزیزان جهت مطالعه و باز نگری میتوانند از هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی استفاده نمایند
انشاءالله قسمت دوم این مبحث با عنوان #زیِّ_طلبگی تقدیم حضور میگردد
_________________
🌺واژه شناسی🌺
«زیّ»
معادل فارسی این واژه، شکل و هیئت ظاهری، جلوه خارجی و صورت مشهود افراد است
این واژه تنها درباره انسان به کار می رود و در خصوص لباس نیز کاربرد فراوان تری دارد
در زبان فارسی، این واژه به معنای جان، حیات، زندگی، روح و نفس آمده است
زیِّ طلبگی در زبان عربی به معنای نمای ظاهری طلبه و صورت مشهود حیات او است و در زبان فارسی به معنای حیات طلبگی و زیست متناسب با او
«زیِّ طلبگی»
سخن از زیّ طلبگی یا زیّ روحانیت، سخن از ظواهر، بروزات بیرونی و تجلیات خارجی طلبه است و از هنجارهای حاکم بر سیمای مشهود طلبه در منظر دیگران و تصویر آشکار او در اجتماع کاوش می کند
اینکه طلبه خودراچگونه بنمایاند و چه تصویری از خود در چشم دیگران ترسیم کند؟
وقتی سخن از زیّ طلبه به میان می آید، انتظار میرود طلبه با وصف طلبگی (به همان نحو طلبه و روحانی) مورد نظر باشد و صرفاً به عنوان یک مؤمن (به ما مسلمانان و مومن) موضوع بحث نباشد
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🤲 خدایا عذرم را بپذیر و به بدحالی ام رحم کن و رهایم ساز از بند محکم گناه
#دعای_کمیل #مطیعی
🌺 @nedaye_tahzib
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه294، آیات 5 تا 15
🗓1399/08/30
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
220.pdf
122.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_ بیست
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️5. علم آموزی
🗓1399/08/30
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
گره کور ظـــــــــــهور تو منم
که می دانم هر جمعه برای گناهانم خون گریه می کنی اما باز هم گناه می کنم
گره کور ظـــــــــــهور تو منم
که می دانم نگاهم می کنی اما در مقابل نگاه مهربانت گناه می کنم و دلت را می شکنم
گره کور ظـــــــــــهور تو منم
که می دانم چقدر غریبی اما من حتی اراده ترک یک گناه را برای کم شدن غربتت ندارم
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
شماره 4
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت چهارم) / شناخت حق امام و قبولی اعمال، شرط پذیرش ولایت او🌸
شناخت حق امام و قبولی اعمال، شرط پذیرش ولایت او
مسأله ولایت امامان چنان جایگاهی دارد که در روایات گوناگون، شناخت امام از تکالیف و حقوق شمرده شده است؛ آن گونه که امام صادق علیه السلام به ابن ابی یعفور فرمودند: «ثلاث لنا ان تعرفوا فضلنا و ان تطئوا عقبنا و ان تنتظروا عاقبتنا؛ (1) ما سه حق بر مردم داریم: یکی اینکه به فضل ما معرفت پیدا کنید، دوم اینکه پیرو ما باشید و سوم اینکه منتظر فرج ما باشید».
و یا امام صادق علیه السلام در بیان دیگری پذیرش اعمال را منوط به معرفت ولایت ائمه علیهم السلام دانستند: «لایقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا؛ (2) یعنی خداوند از بندگان عملی را نمی پذیرد، مگر به معرفت و شناخت ما.»
براساس این روایات همه اعمال انسان در ظرف معرفت و آگاهی او نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارزش می یابد، به طوریکه اولین حق امام بر ما شناخت مناقب و فضائل آنان، و قبولی اعمال بدون ولایت آنان امکان ندارد و پذیرش ولایت در صورتی امکان دارد که ابتدا معرفت و شناخت حاصل شود.
پی نوشت:
1.. کافی، ج2، باب حق المومن لأخیه، ص 173، حدیث 9
2.. کافی، ج1، باب نوادر، ص 143، ح 4
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
آیت الله العظمی بهجت (رحمت الله علیه) فرموده اند:
«اهل تهران اگرهفتهای یک مرتبه به زیارت عبدالعظیم(ع) نروند جفا کرده اند.»
#سالروز_ولادت_عبدالعظیم_حسنی_گرامیباد
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
آهن
آهنی که براي پل هوایی استفاده می شود، با آهنی که در یک ساختمان معمولی به کار می رود، تفاوت دارد بنابراین بارها آن را آزمایش می کنند و یا وقتی می خواهند آن را در هواپیما به کارببرند، باید نقطه ذوب بالایی داشته باشد و به زودي از
بین نرود و مانند فولاد محکم باشد.
یاران امام زمان(عج) در هنگام ظهور، قلب هایشان مانند فولاد، محکم است چرا که می خواهند در یک هواپیماي خیلی بزرگ استفاده شوند. اگر این هواپیما که همه عالَم در آن وجود دارد، سقوط کند، همه چیز سقوط خواهد کرد؛ بنابراین باید
طوري باشند که آسیب نبینند و استحکام خیلی زیادي داشته باشند.
امام صادق علیه السلام در وصف یاران امام زمان(عج) می فرمایند:
آنان مردانی هستند که گویا دل هایشان پاره هاي آهن است و از سنگ سخت ترند و هیچ تردیدي در ذات خداوند ندارند.
این یاوران آن قدر با صلابت و استوارند که سختی ها و مصیبت ها، در آن خللی ایجاد نمی کند، بلاها و امتحانات، آرامش آن ها را به تلاطم نمی افکند و شبهات و سؤالات در آن ها هیچ رخنه اي ایجاد نمی کند؛ چراکه آنان از سرچشمه توحید ناب
سیرابند و به حضرت حق اعتقاد محکمی دارند.
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
Mix201120084443.mp3
5.22M
﷽
#جمعه_های_مهدوی
#کلیپ_صوتی
🎙سخنران: آیت الله بهجت قدس الله نفسه الزکیه
🔖 امام زمان (عج) ما را می بیند! 🔖
✅ #استغاثه_به_امام_زمان (عج)
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
ای عشق بی نشان در فراق #امام_زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
#هلالی
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com