eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
947 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 346، آیات 60 تا 74 🗓1399/10/22 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
346.mp3
527.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 346 🗓1399/10/22 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: مقابله عملی با مفسدین اقتصادی اقتصاد مقاومتی، شماره 23 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت نهم➖➖ 🔹ثمرات تولید و استقلال ملی (قسمت دوم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️نتیجه تحریم اقتصادی، استقلال و خودکفایی امام خمینی رحمه الله: وقتی محاصره اقتصادی بشود، افکار همه مردم توجه به این پیدا می کند که ما باید خودکفا باشیم و متخصصین ما مشغول می شوند و افکار خودشان را به راه می اندازند و قدرت خودشان را به راه می اندازند و ایران را مستغنی می کنند از خارج و من به شما اطمینان می دهم که اگر تا یک مدتی ما در این فشارها باشیم، ایران بیشتر ثبات پیدا می کند و مغزهای متفکر مکتبی ایران بیشتر به کار می افتد و ایران را خودکفا می کند. [صحیفه نور، ج 16، ص 75] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 15 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
شماره 8 🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت ششم🌸 ✴️ مشارکت دادن سرمایه در تولید سرمایه به معنی «پول» یا کالایی است که برای کسب، تجارت و تولید به کار گرفته می شود. [فرهنگ صبا، ص 588] در علم اقتصاد، سرمایه یکی از عوامل اصلی تولید است و بهترین شیوه استفاده از آن، سرمایه گذاری در تولید است؛ زیرا افزون بر بهره وری برای صاحب سرمایه، از راکد ماندن آن در جامعه جلوگیری می کند و هم می تواند برای عده زیادی در جامعه اشتغال ایجاد کند و موجب رونق اقتصادی در کشور شود. سرمایه در نظام اسلامی، ودیعه ای الهی است که در اختیار انسان قرار دارد و باید از آن در راه مصالح مردم و جامعه بهره گرفت. به همین دلیل، از آن به امر «خیر» تعبیر شده است. چنان که قرآن به کسانی که در پایان عمر هستند، سفارش می کند، تکلیف سرمایه خود را روشن کنند: «کُتِبَ عَلَیْکُم اِذا حَضَر اَحَدَکُمْ الْمَوتُ اِنْ تَرَکَ خَیراً الوِصِیَّه؛ بر شما مقرر شده است که چون یکی از شما را مرگ فرا رسد، اگر مالی بر جای گذارد، وصیت کند». (بقره:180) «کلمه خیرا که بدون هیچ قید و شرط در آیه بالا آمده، بیانگر این حقیقت است که اموالی که از طریق مشروع به دست آمده، خیر مطلق است. یعنی خیر برای دین، خیر برای پیشبرد برنامه های فرهنگی [و اقتصادی]، خیر برای برقرار ساختن عدالت اجتماعی یا خیر برای دفاع از استقلال و آزادی یک جامعه و خیر برای هر مقصودی». [خطوط اصلی در اقتصاد اسلامی، ص41] با توجه به اهمیت و نقش سرمایه در تولید، نباید آن را در جامعه راکد گذاشت. اسلام با وضع قانون «خمس»، مانع از راکد ماندن سرمایه در جامعه می شود، ولی باز هم سرمایه های فراوانی در خانواده ها وجود دارد که یا در خانواده راکد است یا به شیوه نامناسب از آنها استفاده می شود. در حال حاضر (شرایط جنگ اقتصادی)، این فرصت فراهم آمده است تا این سرمایه ها که بخشی از سرمایه ملی هستند، به اشکال مختلف از جمله مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم و نیز در امور عام المنفعه در جریان تولید قرار گیرند. الف) مشارکت مستقیم سرمایه در تولید ب) مشارکت غیر مستقیم سرمایه در تولید ج) مشارکت سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🖥 پخش زنده درس اخلاق از خبرگزاری حوزه ⏱ دوشنبه‌ها ساعت ۱۹ ⏱ چهارشنبه‌ها ساعت ۱۰ پخش زنده:🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 برگزیده‌ای از نکات مهم آقا در سخنرانی تلویزیونی ۱۹دی 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 30 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 🔅دو لباسی اگر ضرورت یا فایده لباس روحانیت ثابت شده باشد، این ضرورت و فایده به صورت عام و برای شرایط مختلف ثابت است. این لباس، لباس رسمی دایم روحانی است و اختصاصی به زمان، مكان یا موقعیت ویژه ندارد. طلبه به همان دلیل كه لباس می‏پوشد، پوشیدن لباس را باید ادامه دهد. روحانی برخلاف پلیس كه ساعت كار محدودی دارد و تنها در همان ساعت به ادای وظایف صنفی می‏پردازد، در تمام ساعات شبانه‏روز روحانی است و هرگاه با مردم ارتباط برقرار می‏كند، رسالت‏های روحانیت را بر دوش دارد. روحانی وظیفه دارد با عمل خود رفتار اسلامی را در موقعیت‏های مختلف به مردم نشان دهد و تجسم زندگی دینی و اخلاقی باشد. از این رو، همه وقت و همه جا مبلّغ آموزه‏های دین است: در مسجد، مدرسه، بازار، خیابان، ماشین و اتوبوس، مجالس و ... . فواید لباس روحانیت در همه این محیط‏ها انتظار می‏رود و حضور روحانی در هر شرایطی پیام ویژه‏ای دارد. بر این اساس، شایسته است طلاب ملبّس بر پوشیدن این لباس ثابت قدم باشند و فقط در موارد استثنایی، یعنی تنها در جایی كه پوشیدن این لباس امكان ندارد یا موجب هتك احترام آن می‏شود ـ مثلاً هنگام ورزش، اثاث‏كشی منزل، بنّایی ساختمان و حضور در بعضی تفریحگاه‏ها ـ لباس را كنار بگذارد. تغییر لباس و دو لباسی كه بدون شك در میان مردم پدیده‏ای غیرمتعارف و سبك تلقی می‏شود، احتمالاً ناشی از یكی از این عوامل است: 1️⃣.. طلبه از داشتن این لباس احساس سرشكستگی و كوچكی می‏كند و از ابراز هویت خود، لااقل در محیط خاصی شرم یا بیم دارد. چنین كسی كه تكلیف خود را با موقعیت صنفی خویش روشن نكرده و ایمان كامل به روش زندگی خود ندارد، بهتر بود از اول لباس نمی‏پوشید و از این پس نیز تا تعیین تكلیف نهایی به این لباس در نیاید. 2️⃣.. طلبه در شرایط خاص زمانی و مكانی ضرورتی در پوشیدن این لباس نمی‏بیند. این فرد باید بداند كه ضرورت پوشیدن این لباس از فواید آن جدا نیست و به یك معنا، هیچ وجوب یا ضرورتی برای پوشیدن لباس وجود ندارد، هر چه هست فواید بی‏شمار و آثار مثبت فراوان این لباس است كه در افزایش بازده فعالیت نهاد روحانیت به آستانه ضرورت می‏رسد. و به این معنا ضرورت لباس منحصر به شرایط خاص نیست و اگر اضافه كنیم كه تغییر لباس موجب وهن جایگاه روحانی در نگاه مردم و اتهام به تلوّن و منفعت‏جویی می‏شود، این ضرورت پررنگ‏تر و برجسته‏تر خواهد شد. 3️⃣.. طلبه، برای انجام برخی كارها احساس محدودیت می‏كند و با تغییر لباس می‏خواهد آزادتر و راحت‏تر باشد. این عامل نیز، دلیل موجهی برای تغییر لباس نیست؛ زیرا اگر چنین بود از اول نباید این لباس انتخاب می‏شد. انتخاب این لباس از ابتدا، به معنای پذیرش بعضی محدودیت‏ها برای ادای یك رسالت بزرگ است و تحمل این محدودیت‏ها هم، قدمی در پیش‏برد اهداف دین به شمار می‏رود و اجر متناسب با خود را دارد. اظهارنظر مردم در مقابل این پدیده بسیار متفاوت است. قشر جوان جامعه كه بیشترین آمادگی را برای شكستن قالب‏های متعارف از خود نشان می‏دهد، از تغییر لباس روحانی چندان برنمی‏آشوبد و چه بسا آن را اقدامی جالب توجه، جدید و شجاعانه ارزیابی كند؛ اما توده جمعیت غیرجوان آن را به معنای تلوّن، تزلزل شخصیت، راحت‏طلبی، عدم پای‏بندی به شئون روحانیت و ... تفسیر می‏كند. ذكر این نكته در پایان مفید است كه دو لباسی، دوگونه است: ابتدایی و استدامه‏ای. دولباسی ابتدایی، آن است كه طلبه در ایام تبلیغ، همیشه ملبس به لباس روحانیت است و در محل تحصیل خود، به دلیل برخی مشكلات، همیشه غیر ملبس. استدامه‏ای، آن است كه طلبه با این‏كه به صورت رسمی ملبس شده، ولی در محل زندگی و تبلیغ، بدون ضرورت و مرتب از دو لباس متفاوت استفاده می‏كند. بی‏شك، مورد اول كم اشكال‏تر از مورد دوم است. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir