eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
952 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
12.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: حضور مردم در انتخابات، بر توانایی‌ها و قوّت آن دولت منتخب تأثیر زیادی دارد؛ بالاخره یک دولتی انتخاب خواهد شد، یک رئیس‌جمهوری انتخاب میشود و دولتی تشکیل میدهد؛ هر چه پشتوانه‌ی او بیشتر باشد، قوی‌تر باشد، قطعاً بهتر است و قدرت بازدارندگی کشور را بالا میبَرد، امنیّت میدهد به کشور، برای کشور آبرو ایجاد میکند. بنابراین مشارکت، خیلی مهم است. ۱۴۰۰/۲/۲۱ 💻 @Khamenei_ir
شماره ۱ معمولا با نزدیک شدن ایام انتخابات، سوالات مختلفی از اعتراض به اصل نظام گرفته تا شخص کاندیداها در ذهن مردم خودنمایی می کند؛ علاوه بر آنکه توسط دشمنان در شبکه های رادیویی و تلویزیونی ماهواره ای ترویج می شوند. ❓❓در نظام ولایت مطلقه فقیه انتخابات چه معنی دارد؟ نظام رهبر دارد و هر جور صلاح می داند افراد را سر کار بیاورد! چرا دیگر رای بدهیم و انتخابات برگزار کنیم و اینهمه وقت و بودجه صرف کنیم❓❓ اولا: نه خدا، نه پیامبر، نه امام معصوم و نه نائب امام در زمان غیبت، هیچ وقت افراد را مجبور به انجام یا ترک کاری نمی کنند. انسان ها عقل و اختیار و اراده دارند و باید خود مسیر بهشت و جهنمشان را انتخاب کنند. این سنت الهی است و نام این سنت در قرآن «آزمایش و امتحان» است: «الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا و هو العزيز الغفور» یا می فرماید: «نبلوکم بالشر و الخير فتنة». این آزمایش در دو عرصه اتفاق می افتد: فردی و اجتماعی عرصه فردی، یعنی همان دو راهی های زندگی و اراده و تصمیمی که برای انتخاب مسیر خوب و بد، یا خوب و خوب تر، یا بد و بدتر صورت می دهیم. آزمایش اجتماعی، همان آزمایش ملت ها و امت هاست. امتحانی که خداوند با به وجود آوردن شرایطی، از گروهی از مردم در دو راهی ها و چند راهی ها می گیرد. در روزگار ما، یکی از عرصه های آزمایش، همین انتخابات است که بهترین مظهر مردمسالاری دینی است. در شرایط فعلی که مردم نظام شاهنشاهی را سرنگون کردند و نظام اسلامی را به رهبری امام خمینی (ره) ایجاد کرده اند، باید امتحان خود را نیز پس بدهند و خودشان کشور را اداره کنند بنابراین لازمه اختیار و انتخاب و اراده انسان این است که در شرایط مختلف قرار بگیرد تا قدرت انتخاب داشته باشد و سرنوشت خودش را خودش رقم بزند. منتها در مسایل اجتماعی، سرنوشت ملت و جامعه را همگان رقم نمی زنند، بلکه واجدین شرایط رقم می زنند و برای بقیه تصمیم می گیرند. «انتخابات ليلة القدر نظام است» چون سرنوشت انقلاب و دیگران را در مقطعی از زمان، همین رای دهندگان رقم می زنند. مبنای انتخابات در نظام ما این آیه شریفه است که سرنوشت مردم را به دست خودشان می داند: «إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم». و این یک سنت دیگر الهی است. البته برگزاری انتخابات نیز نوعی مشورت با مردم است که در قرآن شریف نیز به آن دستور داده شده است: «و شاورهم في الأمر » بنابر این مساله انتخابات، بسیار مهم است. ۱۴۰۰ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 472، آیات 41 تا 49 🗓1400/02/27 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
472.mp3
487.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 472 🗓1400/02/27 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
✅ خطوط کلی حاکم بر سیاست الهی (قسمت اول)✅ 👇👇👇👇 1️⃣ حاکمیت مطلق الهی لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (تغابن/1) آنچه در آسمان ها وآنچه در زمین است، برای خدا تسبیح می گویند. فرمانروایی، مخصوص او و ستایش نیز مخصوص اوست و او بر همه چیز تواناست. * حکومت خداوند، مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد. حقیقی است نه مجازی، نه عاریه ای، نه اعتباری و نه موقّت.قُلِ اللَّ-هُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ(آل عمران/26) بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتی. به هر کس (طبق مصلحت و حکمت خود) بخواهی حکومت می دهی و از هر کس بخواهی حکومت را می گیری و هر که را بخواهی عزّت می بخشی و هر که را بخواهی ذلیل می نمایی، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایی. * مالک واقعی تمامی حکومت ها خداست. مُلک برای غیر خدا، موقّتی و محدود است. 2️⃣ نظارت الهی انسان با ایمان، همیشه خود را در محضر خداوند و تمام افکار و اعمال خود را زیر نظر پروردگار می بیند. او معتقد است که زیر نظر اولیاء الهی نیز هست. به گفته قرآن و روایات پیامبران، امامان معصوم، فرشتگان، زمین و زمان و حتی اعضاء بدن شاهد بر انسانند و روزگاری همه برای گواهی دادن به پا می خیزند( یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ). وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّهٍ شَهِیدًا عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَیٰ هَؤُلَاءِ و(یاد کن) روزی را که در هر امّتی، شاهدی بر آنان از خودشان برانگیزیم و تو را بر آنان گواه آوریم. (نحل/89) * نظارت دائمی اولیای خدا بر اعمال ما، یکی از مسلّمات قرآنی است.(مصادیق دیگری از مضمون «نظارت الهی» در آیات زیر آمده است: اسراء/25؛ ابراهیم/38؛ نحل/84؛ رعد/33؛ هود/123؛ توبه/105؛ آل عمران/34؛ آل عمران/5؛ آل عمران/ 29؛ بقره/255؛ بقره/202؛ بقره/143؛ آل عمران/52؛ نساء/41؛ شعراء/ 223-218؛ انعام/61.) 3️⃣ اختیار و آزادی انسان لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی لَا انْفِصامَ لَها وَ اللهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (بقره/256) در (پذیرش) دین، اکراهی نیست. همانا راه رشد از گمراهی روشن شده است، پس هر که به طاغوت کافر شود و به خداوند ایمان آورد، قطعاً به دستگیره محکمی دست یافته، که گسستنی برای آن نیست. وخداوند شنوای دانا است. * دینی که برهان و منطق دارد، نیازی به اکراه و اجبار ندارد. وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَلَکِنْ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (نحل/93) و اگر خداوند خواسته بود (همه شما را به طور اکراه و اجبار) یک اُمّت (مؤمن و) متحد قرار داده بود، (تا میان شما هیچ اختلافی نباشد، ولی این اجبار و اکراه خلاف سنّت و برنامه اوست و لذا) هر که را بخواهد گمراه می کند (و به حال خودش وامی گذارد) و هر که را بخواهد (و استحقاق هدایت دارد) هدایت می کند و قطعاً شما از آنچه انجام می دادید بازخواست خواهید شد. * دست خدا در اجبار مردم باز است، لیکن سنّت و برنامه او آزاد گذاشتن مردم است. وَلَوْ نَشَاءُ لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَیٰ مَکَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِیًّا وَلَا یَرْ جِعُونَ (یس67) و اگر بخواهیم آنان را در جای خود مسخ می کنیم (و به مجسّمه هایی بی روح مبدّل می سازیم،) به گونه ای که نه بتوانند به راه خود ادامه دهند و نه بر گردند. * سنّت خداوند، آزاد گذاشتن انسان ها است، تا از راه دیدن و شنیدن حقایق ایمان بیاورند، نه از طریق قهر و اجبار و فشار. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ خطوط کلی حاکم بر سیاست الهی (قسمت دوم)✅ 👇👇👇👇 4️⃣ آزمایش انسان ها در قرآن حدود بیست مرتبه مسئله آزمایش و امتحان مطرح شده واز سنّتهای الهی است. پیامبران نیز مورد آزمایش الهی قرار می گیرند. «واذ ابتلی ابراهیم»(بقره/124) ثُمَّ جَعَلْنَاکُمْ خَلَائِفَ فِی الْأَرْ ضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ (یونس/14) سپس شما را پس از (هلاکت) آنان، جانشینانی در زمین قرار دادیم، تا ببینیم شما چگونه عمل می کنید. * حکومت و تمکّن در زمین، وسیله ی آزمایش الهی است. * همه ی اقوام، نزد خدا یکسانند و قانونِ آزمایش الهی، درباره ی همه جاری می شود. أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْ جَعُونَ(مؤمنون/115) آیا پنداشتید که شما را بیهوده آفریده ایم و شما به سوی ما بازگردانیده نمی شوید. وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَ اتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِ ینَ (بقره/155) وقطعاً شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی وجانی وکمبود محصولات، آزمایش می کنیم وصابران (در این حوادث وبلاها را) بشارت بده. 5️⃣ هلاکت امت های گنهکار یکی از وعده ها و سنّت های الهی، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حقّ، بر خود لازم فرموده است: « وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ »(روم/ 47.) البتّه معنای دفاع و نصرت الهی، همیشه دفاع و نصرت فوری و کوتاه مدّت نیست، بلکه دفاع دراز مدّت را نیز شامل می شود، زیرا در آیات دیگر می فرماید: «والعاقبه للمتّقین» آری، ممکن است در یک درگیری و جنگ، مؤمنین به ظاهر شکست بخورند ولی عاقبت، اهداف و تفّکر آنان پیروز می شود. أَلَمْ یَرَ وْا کَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْ نٍ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْ ضِ مَا لَمْ نُمَکِّنْ لَکُمْ وَأَرْ سَلْنَا السَّمَاءَ عَلَیْهِمْ مِدْرَ ارً ا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِ ی مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَکْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْ نًا آخَرِ ینَ (مائده/6) آیا ندیدند که چه بسیار امت های پیش از آنان را هلاک کردیم، با آنکه در زمین به آنان جایگاه و توانی داده بودیم که به شما نداده ایم؟ و (باران و برکت) آسمان را پی در پی برایشان فرستادیم و نهرهای آب از زیر پاهایشان جاری ساختیم، پس آنان را به کیفر گناهانشان هلاک کردیم و نسل دیگری پس از آنان پدید آوردیم. * هلاکت مردم به سبب گناهانشان، از سنّت های الهی است. « فَأَهْلَکْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ » وَمَا کَانَ رَ بُّکَ مُهْلِکَ الْقُرَ یٰ حَتَّیٰ یَبْعَثَ فِی أُمِّهَا رَ سُولًا یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِنَا وَمَا کُنَّا مُهْلِکِی الْقُرَ یٰ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ (قصص/59) و پروردگارت قریه ها (و شهرها) را نابود نمی کند، مگر این که در میان آنان پیامبری برانگیزد، که آیات ما را بر آنان تلاوت کند. و ما هیچ آبادی را هلاک نکردیم مگر آنکه اهل آن ظالم بودند. 6️⃣ سنت آسانی بعد از سختی فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرً ا . إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرً ا (شرح/5 و6) پس (بدان که) با هر سختی آسانی است. آری، با هر دشواری آسانی است.* سنّت و برنامه الهی آن است که بدنبال هر سختی، آسانی است. (در جای دیگر قرآن می خوانیم: «سیجعل الله بعد عُسر یُسراً» (طلاق / 7.) سختی ها و مشکلات زوال پذیرند و به آسانی تبدیل می شوند). به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ خطوط کلی حاکم بر سیاست الهی (قسمت سوم)✅ 👇👇👇👇 7️⃣ امدادهای الهی به مؤمنان وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُ سُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُ وا عَلَیٰ مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّیٰ أَتَاهُمْ نَصْرُ نَا وَلَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْ سَلِینَ (انعام/34) و همانا پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند، لیکن در برابر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند صبر کردند، تا یاری ما به آنان رسید. (تو نیز چنین باش زیرا) برای کلمات (و سنّت های) خداوند، تغییر دهنده ای نیست. قطعاً از اخبار پیامبران برای تو آمده است (و با تاریخ آنان آشنا هستی). * سنّت های الهی تغییر ناپذیر است و خداوند خلف وعده نمی کند. * یکی از بهترین اهرم های مقاومت در برابر شداید، توجه به امدادهای الهی است. إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ(حج/38) قطعاً خداوند از کسانی که ایمان آورده اند دفاع می کند، بی شک خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد. یکی از وعده ها و سنّت های الهی، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حقّ، بر خود لازم فرموده است: « وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ »(روم/ 47) البتّه معنای دفاع و نصرت الهی، همیشه دفاع و نصرت فوری و کوتاه مدّت نیست، بلکه دفاع دراز مدّت را نیز شامل می شود، زیرا در آیات دیگر می فرماید: «والعاقبه للمتّقین» آری، ممکن است در یک درگیری و جنگ، مؤمنین به ظاهر شکست بخورند ولی عاقبت، اهداف و تفّکر آنان پیروز می شود. إِنَّا لَنَنْصُرُ رُ سُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ (غافر/51)همانا ما پیامبران خود و کسانی را که ایمان آورده اند، هم در زندگی دنیا و هم روزی که گواهان (برای گواهی دادن) به پا می خیزند یاری می کنیم. در قرآن سخن از نصرت الهی درباره ی انبیا و مؤمنان بسیار است و ما گوشه ای از آن را می آوریم تا مصداقی باشد بر این آیه و آیه ی « إِنْ تَنْصُرُ وا اللَّهَ یَنْصُرْ کُمْ »(محمد/ 7) * نصرت نوح علیه السلام : « فَنَجَّیْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِی الْفُلْکِ »(یونس/ 73) ما او و کسانی را که با او در کشتی بودند نجات دادیم. * نصرت ابراهیم علیه السلام : «یَا نَارُ کُونِی بَرْ دًا وَسَلَامًا»( انبیاء/ 69) ای آتش! بر ابراهیم سرد وسلامت باش. * نصرت لوط علیه السلام : « إِذْ نَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِینَ»(صافات/ 134) ما او و بستگانش (جز همسرش) را نجات دادیم. * نصرت یوسف علیه السلام : « وَکَذَٰلِکَ مَکَّنَّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْ ضِ یَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَیْثُ یَشَاءُ »(یوسف/ 56) و ما این گونه برای یوسف در زمین مکنت قرار دادیم که هر جای آن را که می خواهد برگزیند. * نصرت شعیب علیه السلام : « نَجَّیْنَا شُعَیْبًا وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ »(هود / 94) ما شعیب و مؤمنان همراه او را نجات دادیم. * نصرت صالح علیه السلام : « نَجَّیْنَا صَالِحًا وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ »(هود / 66) ما صالح و مؤمنان همراه او را نجات دادیم. * نصرت هود علیه السلام : «نَجَّیْنَا هُودًا وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ »(هود / 58) ما هود ومؤمنان همراه او را نجات دادیم. * نصرت یونس علیه السلام : « وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ »(انبیاء / 88) ما یونس را از غم نجات دادیم. * نصرت موسی علیه السلام : « وَأَنْجَیْنَا مُوسَیٰ وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِینَ »(شعراء / 65) ما موسی و کسانی را که با او بودند نجات دادیم. * نصرت عیسی علیه السلام : « إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَ افِعُکَ إِلَیَّ »(آل عمران / 55)من تو را (از میان ظالمان) برمی گیرم و به سوی خود بالا می برم. * نصرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم : « إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا »(فتح / 1) همانا ما برای تو پیروزی آشکاری گشودیم. * نصرت مؤمنان: « وَلَقَدْ نَصَرَ کُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّهٌ »(آل عمران / 123) همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالی که ذلیل بودید یاری کرد. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
📌 ثبت نام اردوی آموزشی تابستانه 💠 "طرح نظام جامع اندیشه اسلامی" 🔘 برپایه آرای ۹متفکر انقلاب اسلامی ✅ ویژه طلاب _ همراه با ۲ گواهی پایان دوره، (گواهی طرح جامع اندیشه اسلامی و گواهی مهارتهای پژوهشی) 🔔 ثبت نام: تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ⏱ زمان دوره: ۱ تا ۳۰ تیر ـ بمدت ۳۰ روز 🔹 مکان دوره: مشهد مقدس ✏️ ثبت نام و جزئیات بیشتر: پیشخوان حوزه ـ به آدرس👇 http://reg.ismc.ir/rules/191 ✅ معاونت تهذیب و تربیت ❇️ دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔰 احکام | استفاده شخصی از اینترنت محل‌کار ❓آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟ 🔹استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آنکه با اذن مسئولی باشد که شرعا و قانونا چنین حقی دارد. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
15.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: انتخاب مطلوب و انتخاب دولتی لایق حکمرانی در بیانات اخیر رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی 📱قابل استفاده در بخش IGTV اینستاگرام 💻 @Khamenei_ir مسئولین دولت نباید نا امید باشند اگر انسان ناامید و افسرده ای را بر کار گماشتیم، کار پیش نخواهد رفت به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9