اسوه از همه جهت.mp3
264.3K
🌷#امام_خمینی (ره) از همه جهت اسوه است.
👌این کلمهی «همه جهت» را من باتوجه عرض میکنم.
۱۳۶۹/۰۱/۰۴
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
💎 راهکاری برای ملاقات و شناخت حضرت ولی عصر (عج)
🔻حضرت ولی عصر (عج):
وَ لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ
❇️ اگر دلهاى شيعيان ما كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند در وفاكردن به پيمانشان يكى بود، هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمیسازد.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۷
#امام_زمان
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 #قرار_عاشقی
🌷 غروب جمعه جهت شادی ارواح شهدا
خصوصاً #شهدای_حادثه_تروریستی_کرمان
نابودی اسرائیل جنایتکار و کودککش، پیروزی اسلام و رزمندگان #مقاومت، نجات مردم مظلوم #فلسطین هدیه میکنیم ۱۰۰ سوره قدر به حضرت #بقیةاللهالأعظم(عج) به نیت عافیت، رضایت، زمینهسازی ظهور و نصرت حضرت
#قدمی_برای_ظهور
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 2
☘️راهبردهای تحولی برمبنای آسیبشناسی؛
در برنامهریزی راهبردی معاونت تهذیب و تربیت، ابتدا با نگاهی جامع و کلان، ارکان و عرصههای تهذیب و تربیت شناسایی شدند که عبارتاند از «جهتگیری کلان»، «مدیریت» تهذیب و تربیت، «ساختار» و سازمان، «مناسبات سازمانی» و ارتباطات، «محتوا»، «برنامه»، «عملکرد»، «نیروی انسانی»، «محصولات و خدمات»، «سازه» و فضای تهذیب و تربیت (پیکره کلی شامل همه عناصر) و ...
سپس در هر یک از عرصهها پس از ترسیم وضعیت مطلوب، مهمترین آسیبها و مسائل شناسایی شدند و برای رسیدن از وضعیت موجود به مطلوب، راهبردهایی طراحی شد. همچنین ذیل راهبردها ، راهکارها، تدابیر، طرحها و برنامههایی در نظر گرفته شده است...
بر این اساس، به نظر میرسد اگر این راهبردهای تحولی در معاونت تهذیب و تربیت دنبال شوند، ارتقا و تعالی تهذیب و تربیت در حوزههای علمیه بصورت چشمگیری رقم خواهد خورد، إنشاءالله...
راهبرد محوری تهذیب و تربیت در ورای همه این راهبردها، «تربیت ایمانی، آرمانی و جهادی» است که در «نظریه بنیادین تربیت» تبیین گشته است...
در پوسترهای بعدی، اشاره مبسوطتری به این راهبردها، راهکارها و برنامهها خواهد شد...
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔸امام خامنه ای:
❗️#تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست؛ اینجور نیست که ما خیال کنیم بنشینیم ببینیم چه شبههای وجود دارد، پیشگیری کنیم از آن شبهه، یا پاسخ بدهیم به آن شبهه؛ خب بله، این کار که واجب است، لازم است امّا فقط این نیست؛ طرفِ مقابل #مبانی_فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ طرفِ مقابل حرف دارد، فکر دارد، منطق دارد؛ مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم.
⚡️در تبلیغ، موضع تهاجم لازم است. اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است؛
💡یعنی شما باید بدانید که وقتی با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه میشوید، با چه کسی طرفید؛ ما با چه کسی طرفیم؟ حالا فرض کنید که یک شبههای را فلان سرمقالهنویس یا فلان ستوننویسِ فلان روزنامه یا مثلاً فلان توییتزن در فلان شبکه یک چیزی را مطرح کرده؛ ما با چه کسی طرفیم؟ این کیست؟ آیا این خودش است که این کار را دارد میکند؟ احتمال قوی هست که اینجور نباشد، احتمال قوی هست که این یک پشتِصحنهای داشته باشد؛ آن پشتِصحنه کیست؟ باید او را شناخت.
🗓 بیانات در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور؛ ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
.🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 3
☘️محورهای پیشرفت و تحول؛
۱-توسعه اخلاق و معنویت فردی به اخلاق و معنویت اجتماعی متناسب با عصر انقلاب و رسالت اجتماعی حوزه و طلبه
۲-توسعه ساحات تربیت از سه ساحت به ۱۳ ساحت
۳-توسعه معیارهای ارزیابی در رتبهبندی طلاب و مدارس از عملکرد به جهت، برنامه، عملکرد و محصول
۴-توسعه مخاطبان از طلاب سطح یک به ۱۶ دسته مخاطب از جمله سطوح عالی و مراکز تخصصی
۵-توسعه عاملان تهذیب و تربیت از کارمندان و متولیان تربیت به همه مربیان و اساتید و متربیان در راستای راهبرد مردمیسازی تربیت
۶-توسعه مقیاس اداره قرآن و حدیث از یک اداره فرعی به یک بنیاد ملی و بین المللی به عنوان سرپرست حوزوی قرآن و حدیث در نظام و جامعه
۷-توسعه کنشگری معاونت تهذیب و تربیت در سطح جامعه از طریق پیشنهاد و تاسیس یا همکاری با ستادهای راهبری اخلاق، قرآن، مشاوره، گفتمان انقلاب اسلامی، زن و خانواده و...
۸-توسعه شمولیت و محوریت تهذیب و تربیت و اثرگذاری آن در حوزههای علمیه از طریق شورای تحول تهذیب و تربیت حوزهها و ارائه طرحهای «ساز تربیت» و پیشنهادات تحولی
۹-توسعه و ارتقای عملکرد معاونت از صفی به ستادی و مدیریتی با راهاندازی شورای راهبردی ادارات و دیگر تدابیر
۱٠-توسعه نقش تربیتی اساتید حوزههای علمیه از طریق طرح تعالی اساتید
۱۱- توسعه کار ویژههای تهذیبی و تربیتی و تلاش جهت ساماندهی آنان
۱۲- توسعه دروس اخلاق از لحاظ کمی و کیفی با تدوین سند جامع تحول دروس اخلاق و اجرای آن
و...
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🍃 #پخش_درس_اخلاق
💠 آیتالله صفائی بوشهری
⏱ شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰
🎥 معاونت تهذیب با "ترافیک رایگان"🔻
https://heyatonline.ir/tahzibtarbiat
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت اول
💎پدید آوردن عالم ربانی نقشآفرین تمدنساز غایت تأسیس #حوزه_های_علمیه و نیاز اوّلی و فوری اسلام است.
👈در این میان وظیفه مدیریت حوزه «مهندسی نظام عینی تربیت این عالمان» است.
🖇طبعا پروژه اصلی در این میان، شکلدهی یک دستگاه منتظم تربیتی است که تحقق این موضوع را سهلتر و امکانپذیرتر گرداند.
🔨#معاونت_تهذیب_و_تربیت در مهندسی فضای تربیتی حوزهها و بارگذاری سازه موثر تربیتی موظف است جایگاه هر یک از عناصر تربیتی از قبیل؛
🔅استاد
🔅راهنمای تربیتی
🔅مشاور
🔅استاد اخلاق و... را معلوم سازد.
*بنابراین:
💠مدرسه علمیه باید بهکلیت خود #تربیت_محور باشد؛ یعنی همه اجزا و نظامات آن در این مسیر قرار گیرد.
💠اهتمام جمعیِ همه مسئولان خصوصا مدیر و اساتید مدرسه، ذیل سازهای به نام #شورای_تهذیب برای این مهم ضروری است.
💠برنامهها و فعالیتهای عمومی تربیتی و راهنماییهای گسترده و عام برای تربیت کافی نیست و در کنار آن رسیدگی فردی و ارتباط اختصاصی #چهره_به_چهره و مستقیم نیز باید افزوده گردد.
⚜️از این رو در دستگاه منتظم تربیتی، «مربی یا راهبر تربیتی» یعنی کسی که امور تربیتی افراد را به شکل مباشر و از نمای نزدیک عهدهدار باشد و در یک ارتباط مستقیم فعال، مستمر و دوسویه با طلبه به او #ایمان، #افق، #آرمان و #هویت دهد و در ابعاد و ساحتهای مختلف تربیت، او را به سوی #تعالی و #کمال راهبری و سرپرستی کند ضرورت انکارناپذیر دارد.
🦋مربی یا راهبر تربیتی آموزههای کلی تربیتی را بر احوالات فردی و موارد خاص تطبیق میدهد و نسخه شخصی صادر میکند.
💠برای تأمین این نیاز در سیره سلف حوزوی «استاد راهبر تربیتی» وجود داشته و در علوم تربیتی مدرن، «مشاور مدرسه» پیشنهاد شده است.
👈مطالعه قسمت دوم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔖امام خامنه ای مدظله العالی:
📜عن عطاء بن یَسار، عن عائشة قالَت: قال رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله»: ما خُیِّرَ عمّارُ بن یاسر بین أمرَین الّا اِختارَ أشدَّهما.(امالی، صفحۀ ۴۹۰).
✨این، روایتی است از پیغمبر در مدح و تمجید از جناب عمّار یاسر. راوی هم جناب عایشه، زوجۀ پیغمبر اکرم است. تقریباً یک معیاری را دست میدهد.
🔆میفرماید: هرگز عمّار بین دو کار مخیّر نشد یعنی دو کارِ نیک، دو کارِ خیر، مگر اینکه سختترینِ آن دو کار را انتخاب کرد.
🎁فرض بفرمایید انسان میخواهد مالی را صدقه بدهد؛
👈🏻یک طور صدقه دادن کارِ آسانی است، مثلاً در صندوق صدقات یک پولی میاندازد.
👈🏻یک طور هم کارِ سختتری است، و آن اینکه انسان میگردد، آن مستحِقِّ حقیقی را پیدا میکند و پول را به دست او میرساند. این، سختتر است.
📌اگر جناب عمّار بین این دو کار مخیّر میشد، کار سخت را انتخاب میکرد.
🗡یا فرض بفرمایید جناب عمّار هم در زمان پیغمبر که جوان بود، هم در زمان امیرالمؤمنین که پیرمردی شده بود، در جهاد شرکت میکرد. به دو صورت میشود در جبهه کار انجام داد؛ بعضی کارها آسان است، بعضی کارها سخت، او سختتر را انتخاب میکرد. لذا در جنگ صفّین، جناب عمّار سختترین کار را انتخاب کرده بود یعنی هم میجنگید، شمشیر میزد، هم آن کسانی را که دچار وسوسه و تردید میشدند، با استدلال، با بیان وافی و شافی، آنها را هدایت میکرد و این، از جملۀ کارهای مهمی بود که جناب عمّار انجام میداد.
📍 این، یک ضابطۀ تقریباً کلّی است که:
🚶🏻انسان بالطبع، #سهلگرا است، کارِ آسانتر را ترجیح میدهد.
⏰اگر از لحاظ زمانی هم دو کار در طول یکدیگر قرار داشته باشند، ما اوّل سراغِ آن کارِ آسان میرویم و آن را انتخاب میکنیم!
🎭امروز در مواجهۀ با جبهۀ عظیمی از #دشمن که با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها،
#ابزارهای_سخت، #ابزارهای_نرم، در مواجهۀ با نظام اسلامی و با اسلام در واقع، با پرچم برافراشتۀ اسلام قرار گرفته است،
🎯بعضی از کارها کار آسانی است،
🧩بعضی از کارها سخت است،
💭فکرکردن لازم دارد،
📖مطالعه کردن و دقت کردن لازم دارد،
🔍فحص لازم دارد،
👥پیدا کردن یاران و همکاران لازم دارد.
🏷 اینها کارهای سخت است که ما معمولاً میرویم سراغ آسانترها! آن کاری که آسان است، آنرا انجام میدهیم.
❗️اگر رسیدیم به کار سخت، آنها را هم یا انجام میدهیم، گاهی هم انجام نمیدهیم. اما ترجیح میدهیم کارِ سهل را! یعنی #سهلگرائی، #آسانگرائی، دنبال کارهای آسان بودن. و این، غیر از سهلانگاری است، آسانگیری است.
🤚آسانگیری حرف دیگری است، کاری را که پیچیده است، انسان به پیچیدگیِ آن توجه نکند، آنرا با نگاه سطحی نگاه کند. این، #سهلانگاری است.
🤷🏼♂️سهلگرائی این است که انسان دنبال کار آسان برود، کار سخت را رها کند!
📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 4
☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیبشناسی(1)
🔸آسیبها و مسائل:
1- محدودیت جایگاه و ساختار تهذیب و تربیت،
2- محدودیت امکانات و مقدورات تهذیب و تربیت،
3- جزئینگری و عدم جامعیت تهذیب و تربیت در همه ساحات،
4- فقدان اراده و مشارکت جمعی در تهذیب و تربیت،
🔸راهبردها:
1- محوریت تهذیب و تربیت (ارتقای جایگاه و حاکمیت آن بر همه شئون)،
2- توانمندسازی و تقویت تهذیب و تربیت (توسعه ساختار، بودجه، نیرو و امکانات)،
3- برنامه جامع تهذیب و تربیت (جامع در همه ساحات تربیت خصوصاً ساحت رسالت اجتماعی عصر انقلاب اسلامی)،
4- اهتمام جمعی در تهذیب و تربیت (فراگیری دغدغه تهذیب و تربیت در همه عوامل و عناصر)
🔸راهکارها و برنامهها:
1- بازنگری در حوزه اختیارات و تصمیمات معاونت و ارائه بسته پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی،
2- پیوست تهذیبی نسبت به همه نظامات و ارکان و اجزای حوزههای علمیه،
3- پیشنهاد ساختار، نیرو، برنامه و بودجه متناسب با نیازمندیها و برنامهریزیهای تحولی،
4- تبیین علمی ساحات تربیت و امتداد آن در همه برنامهریزیها با هدف تربیت جامع و متوازن در همه ساحات،
5- تدوین و اجرای برنامه جامع تهذیب و تربیت،
6- تقویت و توانمندسازی شورای تهذیب و تربیت استانی و همه واحدهای حوزوی،
7- تأسیس تشکلهای طلبگی مانند دارالقرآنها (استانی و واحدهای حوزوی)، دارالمعارف، دارالشهداء و... با هدف تقویت مشارکت جمعی طلاب در امر تهذیب و تربیت،
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت دوم
🔖تفاوت مشاوره در مدارس با مشاوره در مراکز(1)
📍مشاوره در مدارس با مشاوره در مراکز مشاوره متفاوت است.
🏷مراکز مشاوره متولی رسمی درمانگری هستند و حل و فصل اختلالات، اولا و بالذات به آن مراکز ارجاع میشود؛ گرچه میتوان برای رسیدگی به برخی نیازهای فوری یا آسیبها و مسائل خاص در مدارس به صلاحدید مدیر مدرسه از حضور مستقیم مشاوران درمانگر در مدارس علمیه نیز بهره گرفت.
🔸تفاوتهای مشاوران مدرسه با مشاوران مراکز مشاوره به این شرح است:
1. مشاوران مراکز مشاوره معمولاً منفعل، منتظر و مراجعپذیرند؛ 👈 اما مشاوران مدرسه موظف به رسیدگی ابتدایی و فعال نسبت به دانشآموز یا طلبه است.
2. مراکز مشاوره معمولاً مداخله موردی میکنند؛ در حالی که مشاور مدرسه موظف به تمشیت جامع و متوازن مخاطب خود در همه ساحتهای تربیت است.
3. ارتباط مراجع با مراکز مشاوره معمولاً نقطهای و گاهیانه است؛ ولی ارتباط مشاور مدرسه با مخاطب خود خطی و مداوم است؛ یعنی به جای احساس مسئولیت مقطعی، راهبری و عهدهداری مستمر میکند و در یک چرخه زمانی متناوب مخاطب را معاینه و رسیدگی میکند.
4. مراکز مشاوره معمولاً در صدد حل بحران و رفع آسیبها و اختلالات تا سر حد سلامت و اعتدال هستند؛ در حالی که مشاور مدرسه موظف به افقنمایی، هویتبخشی، ارتقا و رشد مخاطب تا رسیدن به شکوفایی و کمال است.
💡البته برخی مدارس، اتاقهای مشاورهای دارند که دقیقاً همانند مراکز مشاوره عمل میکنند. آن اتاقها به واقع شعبهای از مراکز مشاوره هستند که به هدف حل مسائل فوری و مشکلات خاص در مدرسه تأسیس شده است و نباید با مشاوره در مدرسه اشتباه شود.
🔆اگر مشاور مدرسه نه به سان مشاوران مراکز مشاوره بلکه با همین تعریف کامل، انجام وظیفه کند به استاد راهبر تربیتی در حوزههای سنتی بسیار شبیه است؛ بنابراین آنچه در دانش علوم تربیتی با عنوان «مشاور مدرسه» تعریف شده و به شرایط و ملزومات آن پرداخته شده است تقریبا همان «راهبر تربیتی یا مربی» است که پیشترها در #حوزه_علمیه بوده و امروزه به عنوان #مربی، #سرپرست، #مسئول_پایه، #راهنمای_تهذیبی_و_تربیتی و مانند آن طرح میشود.
👉مطالعه قسمت اول
👈 مطالعه قسمت سوم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔖امام خامنه ای مدظله العالی:
⚠️واقعاً امروز #حوزههای_علمیه بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است.
📖اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد.
🚫من توصیه نمیکنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبهها را محروم بگذارند!نه، این هم کارِ لازمی است اما 👈 از کارهای سخت غفلت نباید کرد!
🔍نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است.
⁉️برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه #ابزار_سختِ او، چه #ابزارِ_نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار میتوانیم انجام بدهیم؟
📍این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است.
🧩کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیلههای او را بفهمیم، راههای نفوذ دشمن را پیدا کنیم.
👨🎓امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاقاند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند.
❓این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمیکرد، نگاه میکرد اگر میدید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام میداد، اما اگر میدید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سختترین را انتخاب میکرد.
🔖این، شد ضابطه، شد درس، معیار، اینگونه باید حرکت کرد.
📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 5
☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیبشناسی2
🔸آسیبها و مسائل:
1- سهم حداقلی تهذیب و تربیت در نظامات حوزوی و برنامه تحصیلی،
2- خلاء برنامه و فرایند منسجم و مدیریت تربیتی در همه ادوار تحصیل و اشتغال،
3- خلاء نظریه پشتیبان تربیتی،
4- ضعف رویکرد «ستادی» در مدیریت تهذیب و تربیت،
🔸راهبردهای تحولی:
1- «فراگیری» تهذیب و تربیت در همه نظامات و برنامهها و فرایندهای تحصیلی،
2- «فرایندمحوری» تهذیب و تربیت در همه مراحل حیات طلبگی،
3- «دانشبنیانی» تهذیب و تربیت،
4- «مردمیسازی» تهذیب و تربیت (مدیریت شبکهای؛ غیرمتمرکز و فراگیر مبتنی بر نقشآفرینی طلاب)،
🔸راهکارها و برنامهها:
1- تدوین تقویم تهذیب و تربیت حوزههای علمیه،
2- فرایند تحصیلی تربیت محور (ساماندهی تربیتی نظامات حوزوی)،
3- فعال کردن مدیریت تهذیب و تربیت در دورههای مختلف تحصیلی (سطوح عالی، مؤسسات تخصصی، سربازی، تشکیل خانواده، اشتغال ...)،
4- تدوین مکتب تربیتی امامین انقلاب بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی،
5- طرح مردمیسازی تهذیب و تربیت (تولید محتوا، فرهنگسازی، جریانسازی)،
6- تقویت تشکلهای طلبگی و طرح سافات (ساماندهی امور فعالان اخلاق و تربیت)،
7- تقویت نقشآفرینی تربیتی مدارس و طرح شهام (شبکه همافزای مدارس علمیه)،
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت سوم
🔖تفاوت مشاوره در مدارس با مشاوره در مراکز(2)
❕در حوزههای علمیه
🔅هم رشته تخصصی «روانشناسی و مشاوره» وجود دارد
🔅و هم رشته تخصصی «اخلاق و تربیت»؛
✨یعنی هم کسانی را به عنوان #مشاور_روان_شناس مجهز به دانش و تکنیکهای روانشناختی میسازد
✨هم کسانی را برای #راهبری_اخلاقی_و_تربیتی آماده میسازد.
📚دورههای تعالی برای اساتید نیز با رویکرد تربیت جامع و متوازن به همین هدف طراحی شده است.
🖇هم مشاور مدرسه (در نظام تربیتی مدرن) و هم راهنمای تربیتی (در نظام تربیتی حوزهها) در اینکه رسیدگی فردی، جزئی و مستقیم به متربی میکنند مشترکاند؛ اما در تعریف و تحقق آنها در دو نظام تربیتی، تمایزهایی وجود دارد.
❗️بنابراین گرچه اصل این کارویژه در دستگاه تربیتی مدرسه ضرورت دارد؛ اما در شرایط اولیه، در آموزشهای مورد نیاز، در نحوه احراز صلاحیت و در نوع بارگذاری این عنصر در مدرسه تأملاتی وجود دارد و توجه به آن تمایزها ضروری است.
💠در سنت حوزوی کار راهنمایی تربیتی بر عهده #اساتید بوده است.
💡رابطه استاد با طلبه یک رابطه طبیعی است که در طول زمان به انس و صمیمت میگراید و اشراف و اطلاع او را از وضعیت طلبه بیشتر میگرداند و در نتیجه زمینه اثرگذاری او را فراختر میکند.👈🏻بعلاوه استاد اعتبار و وزانت بیشتری در نظر طلبه دارد و نیروی بومیتری در انتقال #هویت_طلبگی به شمار میرود.
🔍طبعا در جایگاه مهندسی نظام عینی تربیت به همه این ویژگیها و ظرفیتها باید توجه کرد.
👉مطالعه قسمت دوم
👈مطالعه قسمت چهارم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
اندیشه اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب.mp3
20.75M
فایل صوتی نشست علمی ترویجی با موضوع
🔖اندیشه اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی)
🎙ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری
🔸اطلاعات نشست
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 6
☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیبشناسی3
🔸آسیبها و مسائل:
1- فقدان تعامل و بهرهمندی از ظرفیتهای بیرونی،
2- خلاء نقشآفرینی پویا و مؤثر در مناسبات اخلاقی و معنوی جامعه،
3- ضعف در تربیت نیروی انسانی و پرورش عوامل ممتاز تربیتی،
4- فقدان نوآوری و تنوع محصولات و خدمات تهذیبی و تربیتی،
🔸راهبردها:
1- تعاون و تعامل جهادی تهذیب و تربیت (ایجاد سازکار حضور جهادی و تعاون ظرفیتهای فعال)،
2- «برونگرایی» تهذیب و تربیت (رسالت اجتماعی حوزه و طلبه)،
3- «نخبهگرایی» تهذیب و تربیت (پرورش و بهکارگیری نخبگان در جهت اهداف)،
4- «ابداع و نوآوری» تهذیب و تربیت (ارتقای کیفی و کمی و تقویت چرخه تولید، توزیع و مصرف خدمات و محصولات تهذیبی و تربیتی)،
🔸راهکارها و برنامهها:
1- طرح «مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی ره» (سازکار تعاون و تعامل با نیروهای متخصص و جهادی)،
2- طرح «گروههای جهادی» تهذیب و تربیت،
3- طرح «رسالت اجتماعی» مدارس علمیه و طلاب حوزه،
4- طرح «طلبه کارگزار»،
5- طرح «تعالی» نیروی انسانی تهذیب و تربیت،
6- تدوین سند جامع تحول دروس اخلاق (ارتقا و نوآوری دروس اخلاق)،
7- سیاستگذاری چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات و خدمات تهذیبی و تربیتی با هدف ارتقای کیفی و کمی و ابداع و نوآوری،
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت چهارم
🔖تمایزهای راهنمای تربیتی با مشاور(1)
🖇اکنون به تمایزهای دو دستگاه تربیتی میپردازیم. دستگاه تربیتی در حوزههای علمیه قدیم با محوریت #استاد_راهبر_تربیتی و دستگاه تربیتی مدرن با محوریت #مشاور_مدرسه.
1.استاد راهبر تربیتی در حوزههای علمیه شخصیت طلبگی و ویژگیهای آخوندی دارد؛ یعنی درس دین خوانده است و از تعلق به عالم طلبگی و داشتن هویت حوزوی بر خود میبالد؛ 👈🏻 در حالی که مشاور مدرسه در نمونه خالص خود در علوم تربیتی جدید، تخصص علوم تربیتی و روانشناسی دارد و با فنون و منابع و نظریات دانش روانشناسی در شاخههای مختلف آن آشناست و الزاماً اطلاعی از دین و هویت حوزوی ندارد.
2.استاد راهبر تربیتی در حوزههای علمیه متعهد به اسلام است، کمال انسان را در بندگی و توحید و ارزش او را در ایمان و عبودیت جستجو میکند ؛ 👈🏻 در حالی که مشاور مدرسه در نظام تربیتی مدرن پروژه اصلیاش القای ایمان و معنویت و تقویت روح بندگی نیست.
3.استاد راهبر تربیتی به مخاطب، #افق، #آرمان و #مقصد_متعالی میدهد و فداکاری کردن برای اسلام و جهاد در راه خدا را لازمه اصلی ایمان می شمارد 👈🏻 در حالی که دستگاه مشاوره در دانش مدرن، او را برای مجاهدت ورزیدن و فداکاری کردن در راه یک هدف بزرگ و مقدس آماده نمیسازد و به او عزم و اراده و صلابت در راه خدا نمیبخشد.
4.سلامت روان و اعتدال شخصیت از منظر روانشناسی امر خنثی و بیتعینی است که با انواع مکاتب و باورها سازگار است و به اعتقاد و ایمان او ربطی ندارد. ادبیات روانشناسی مدرن و مشاوره مبتنی بر آن، کاملا سکولار و بیخدا و تهی از معنویت است و با دنیاگرایی و برتریجویی هیچ منافرت یا مخالفتی ندارد.
5.دستگاه مشاوره در دانش مدرن، به #هویت_طلبگی غیرت نمیورزد و نسبت به آن لابشرط است. اینکه طلبه پای کار حوزه و امام زمان بماند و از راحت و عافیت و اعتبار خود برای آن خرج کند و به عنوان سرباز جاننثار مکتب، دغدغهمند آینده اسلام و اعتلای آن در جهان باشد نه نگران آینده و اعتبار فردی خود، در قاموس دانش مشاوره وجود ندارد.
📌عمدهی این تفاوتها به تفاوت در تعریف انسان است؛ انسان در دانش روانشناسی با انسان در فرهنگ اسلام متفاوت است.
🔆#دین_اسلام، انسان را موجودی بینهایت میشمارد که در عالم ذرّ با خدا پیمان بندگی بسته و پس از مرگ نیز در محضر پروردگار تا ابد باقی خواهد ماند.
🌍اما در تلقی #روان_شناسی_غربی، انسان موجودی احتمالاً از نسل اورانگوتان است که اول و آخر آن «از رحِم تا به گور» محدود شده است.
👉مطالعه قسمت سوم
👈مطالعه قسمت پنجم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد مؤیدی :
🔹قبل از ورود به #ماه_رجب، انسان بنشیند یک محاسبه عُمْری بکند؛ مخصوصاً عزیزانی که تا به حال، خیلی مقیَّد نبودهاند.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره7
☘️اهم فعالیتهای اداره قرآن و حدیث
1-آموزش، توانمندسازی و شبکه سازی؛
🔸برنامهریزی و برگزاری دورههای تربیت مربی قرآن کریم در رشتههای:
*زیباخوانی و تجوید
*روخوانی و روانخوانی
*حفظ قرآن
*مهارتهای بیان تفسیر
🔸برگزاری دوره های دانش افزایی اساتید تجوید جهت اهطای مجوز تدریس(23دوره و بیش از 600 نفر)
🔸برگزاری دوره های دانش افزایی مسئولان درالقرآنهای استانی و مدارس(10نشست و 400نفر)
🔸تشکیل کارگروههای تخصصی قرائت، حفظ و ترجمه و مفاهیم با حضور اساتید و کارشناسان
🔸تشکیل شورای راهبری قرآن و حدیث
🔸برنامهریزی طرح پایش قرائت قرآن و نماز طلاب مدارس و اجرا توسط مدیریتهای استانی(در بیش از 600مدرسه)
🔸راهاندازی و توسعه شبکه دارالقرآنهای استانی و مدارس(هر مدرسه یک دارالقرآن و عترت)
2-فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآن و حدیث
🔸برنامهریزی و برگزاری آزمون سالانه حفظ قرآن و نهج البلاغه(بیش از 3000نفر)
🔸برنامهریزی و برگزاری محافل انس با قرآن و عترت در سراسر کشور(بیش از 150محفل)
🔸برگزاری مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزههای علمیه در ۱۰ رشته(بیش از 8000نفر)
🔸برنامه ریزی جهت ایجاد گفتمان قرآنی و فضاسازی قرآنی در مدارس علمیه
🔸برگزاری یادبود استاد فرزانه و فقید حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدیپور
3-راهاندازی مدارس علمیه با رویکرد حفظ و معارف قرآن کریم
🔸مدارس علمیه حافظین در سراسر کشور (۴۱ مدرسه)
🔸تعداد طلاب تحت پوشش برنامه (1000 نفر طلبه)
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت پنجم
🔖تمایزهای راهنمای تربیتی با مشاور(2)
🏷تفاوتهایی که بیان شد تمایز میان «استاد راهبر تربیتی» با «مشاور مدرسه در نمونهی خالص تعریف شده در علوم تربیتی جدید» بود.
💡طبعا حوزویانی که در رشتههای #علوم_تربیتی، #روان_شناسی و #مشاوره تحصیل کردهاند همین علوم را خواندهاند؛ اما برحسب شخصیت حوزوی خود غالباً
◽️متعهد به اسلام،
◽️متعلق به عالم طلبگی و اصالتهای حوزوی،
◽️معتقد به آرمان اسلامی و باورمند به کارآمدی تعالیم پیامبران و رهاورد وحی هستند و مشمول بسیاری از این امور نیستند.
💎این حوزویان سرمایه ارزشمندی هستند که باید از ظرفیت گرانبهای آنان در تربیت عالمان ربانی مجاهد بهترین بهرهها را گرفت.
❗️بیان روشن این تمایزها تنها تذکری است برای حوزویان علاقهمند به دانش مشاوره و روانشناسی که مبادا تحت تأثیر دستگاه فکری و فرهنگی علوم جهتدار جدید به شکل ناخودآگاه و نامرئی اصالتهای حوزوی را از دست بدهند.
📚این علوم جدید که قرار است در #خدمت_دین و #آرمان_الهی قرار گیرند مبادا چموشی کنند و اعتقاد به دین را سست نمایند.
🍂یکی از آسیبهای پنهانی که مراوده با این علوم پدید میآورد این است که #افراد، #دین و #منابع_دینی را ناکارآمد تلقی میکنند و بیش از آنکه نسخه سعادت و درمان را در #قرآن و #حدیث بجویند در اندیشههای غیربومی و دانشهای جدید میجویند و آیات و روایات اهل بیت را بیشتر برای تایید و تزیین همان آرا و اندیشهها به کار میگیرند؛
👈زیرا اساساً فرصتی برای مرادوه با علوم اهل بیت ندارند و به مرور امید و علاقهای هم برای استفاده از معارف الهی در دلشان باقی نمیماند.
💬آنگاه کسی که آمده بود از دانش جدید برای تأمین مقاصد الهی استفاده کند، مصرفکننده و کارپرداز بیملاحظه این دانشها و توصیههای آنان میشود.
📍زبان حال این افراد در خلوت خود که گاهی در جلوت و جمع نیز آشکار میشود این است که «مگر منابع دینی و منابر مذهبی چقدر ظرفیت بهرهگیری در حل مسایل بغرنج انسان این عصر را دارند؟ دانش جدید همه جا نسخههای کارآمد و روشن و جزئی عرضه کرده است، اما توصیههای دینی بیشتر موعظههای کلی و نصیحتهای ابتدایی است که دوران آن به سر رسیده و اثرگذاری آن ملموس و مشهود نیست. احتمالا خدای متعال هم این امور را خود انسان واگذار کرده است!»
💠«فَلَمَّا جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ».
⚠️این تذکرات، هرگز به معنای اهانت یا در جایگاه قضاوت نیست و اگر بلند و صریح گفته شده، تنها به هدف ایجاد مصونیت از شیب لغزندهی است که دانشهای غیربومی پدید میآورند و کسان زیادی را به درون خویش میکشند.
🚫#مشاور_روانشناس اگر نظام فکری و شخصیتیاش تحت تاثیر تعالیم روانشناسی غربی باشد و عملکردش در چارچوب تربیت اسلامی و حوزوی نگنجد، نباید به فضای حوزه و مدرسه علمیه راه یابد و نباید تربیت طلاب را به دست گیرد؛ ☝️البته بسیاری از مشاوران روانشناس حوزوی مورد اعتماد و امتحانپسداده هستند، #هویت_طلبگی مستقر دارند و نظام فکری و شخصیتیشان بر محور دین و آموزههای مکتب اهل بیت شکل گرفته است.
👥اگر مشاور مدرسه را چیزی غیر از راهنمای تربیتی بدانیم و پیشنهادی غیر از آن برای مدرسه داشته باشیم معنایش این است که دو عنصر در کنار هم در مدرسه حضور دارند، آن گاه تفکیک مسئولیتهای این دو عنصر در محیط مدرسه و زیر نظر مدیر، محل سوال خواهد شد.
✨از این رو به جای دو عنصر تربیتی مشابه، تنها یک عنصر را در مدرسه بارگذاری کنیم و آن یک عنصر را با نامی بومیتر معرفی سازیم؛ یعنی به جای کلمه «مشاور مدرسه» که احتمال سوء برداشت دارد و شیب لغزندهای به سمت مشاورههای درمانگرانه، مراجعپذیر و گوشهی اتاقی یافته است از کلمه آشنای «مربی» و یا واژه «راهنمای تربیتی» استفاده کنیم. و توجه کنیم که این نام، عنوان مشیر به همان نیاز مهم (رسیدگی شخصی و مواجهه فردی با مخاطب) است.
❌از استعمال کلمه مشاور پرهیز کردهایم تا مفاهمه، سریعتر اتفاق افتد و جا برای سوء برداشت باقی نماند و البته توجیه و توضیح آن نیز آشکارتر و آسانتر شود.
📝آییننامه جذب بهکارگیری راهنمایان تهذیبی تربیتی در واحدهای حوزوی (مصوبه ۱۶۲۰ شورای عالی حوزههای علمیه) دقیقا همین عنوان را استفاده کرده و وظایف مشاوران مدرسه را ذیل عنوان راهنمای تربیتی مندرج ساخته است.
👉مطالعه قسمت چهارم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔊 از همه ظرفیتهای در اختیار برای برگزاری پرشور انتخابات بهره گیرید.
🖌معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در پیامی از زیرمجموعه های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواست تا مخاطبان خود خصوصاً طلاب و روحانیون را تشویق به کنشگری فعال، انگیزهسازی و تبیین ضرورت حضور فعال مردم در انتخابات و انتخاب اصلح مطابق با شاخصهای رجل سیاسی تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کنند.
متن کامل پیام در👇:
https://tahzib.ismc.ir/3388/
#اخبار
#انتخابات
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 "نعمت ولایت"
پادکست "نعمت ولایت" برشی از سخنان مرحوم علامه حسن زاده آملی است.
#امام_خامنه_ای
#ولایت_فقیه
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره8
☘️برنامههای مدارس علمیه با رویکرد حفظ و قرآن کریم
۱-حفظ بخشی از قرآن به صورت روزانه
۲-آشنایی با ترجمه و تفسیر
۳-برگزاری المپیادهای علمی-قرآنی بین طلاب حافظ
۴-نظارت و راهبری ستادی از برنامهها و فعالیتهای مدارس
۵-برگزاری همایش مدیران و اساتید مدارس حفظ و معارف قرآن
۶-برگزاری دوره دانش افزایی اساتید حفظ مدارس
۷-برگزاری دورههای تابستانی حفظ و معارف قرآن کریم
۸-تدوین نظامنامه آموزشی مدارس حفظ و معارف قرآن با همکاری معاونت آموزش
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت ششم
🔖وظایف راهنمایان تربیتی
📋مطابق ماده ۱۲ آن مصوبه وظایف راهنمایان تهذیبی و تربیت عبارت است از:
۱) راهنمایی و تعامل با طلاب بر اساس #نظام_تهذیبی_تربیتی و با تأکید بر موارد زیر:
الف) شناخت و تعمیق باورهای دینی؛
ب) انس با قرآن کریم و سیره و آثار اهل بیت عصمت طهارت (عليهم السلام)؛
ج) آراستگی به فضائل اخلاقی و انجام مستحبات و پیراستگی از رذائل؛
د) #رسالت_اجتماعی و عرصههای خدمت طلبگی
هـ) حفظ و تعمیق هویت حوزوی و ترغیب به تلبس به لباس مقدس روحانیت طبق ضوابط؛
و) ایجاد و ارتقای انگیزههای تحصیلی و تهذیبی در طلاب؛
ز) تأدب به آداب و زی طلبگی
۲) ارتباط فردی مؤثر با طلاب به منظور آشنایی با روحیات و ویژگیهای شخصیتی و تلاش جهت حل مسائل و مشکلات آنان در زمینههای تهذیبی و تربیتی؛
۳) رعایت شئونات اسلامی و حوزوی در ارتباط و ارائه راهنمایی تهذیبی تربیتی؛
۴) شناسایی استعدادها به منظور هدایت و جهت دهی به سیر طلبگی؛
۵)تلاش جهت رشد #بینشی و #بصیرتی و #انقلابی طلاب؛
۶) تحفظ کامل بر برخورد ناصحانه و مشفقانه و پرهیز از ایجاد فضای بی اعتمادی؛
۷) الگوسازی و آشنا نمودن طلاب با الگوهای علمی و معنوی برجسته حوزوی؛
۸)پرورش و تقویت روحیه اعتماد به نفس، خلاقیت، تعقل و نظم و انضباط مطابق با معیارها و ارزشهای دینی؛
۹)شناسایی مسائل و مشکلات تربیتی و تهذیبی واحد حوزوی و اعلام به معاونت تهذیب آن واحد؛
۱۰)#آسیبشناسی تربیتی طلاب واحدهای آموزشی و در سطوح مختلف تحصیلی و ارائه
راهکارهای مناسب برای رفع آسیبهای موجود؛
۱۱) تعامل با والدین طلاب در صورت لزوم با هماهنگی مدیر واحد حوزوی؛
۱۲) اهتمام و پیگیری نسبت به برگزاری #کارگاههای_تربیتی_تحصیلی_مهارتی و #سبک_زندگی برای طلاب و خانواده ایشان با رعایت شئون اخلاقی و حوزوی؛
۱۳) ارجاع موارد مورد نیاز به مداخله تخصصی و درمانگری به مراکز مشاوره حوزوی با هماهنگی معاونت تهذیب واحد حوزوی؛
۱۴) شرکت در دورههای آموزشی و ارتقای مستمر دانش و مهارتهای مورد نیاز؛
۱۵) ارائه #گزارش دوره ای از عملکرد خود و وضعیت تهذیبی تربیتی طلاب واحد آموزشی مربوطه؛
۱۶) انجام سایر وظایف محوله و همکاری با تمامی بخشها به ویژه #معاونت_تهذيب واحد حوزوی.
👉مطالعه قسمت پنجم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib