#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 2
موضوع: اخلاق بد یک نوع بیماری است / قسمت اول
همه می دانیم که در میان تمام موجودات زنده، انسان یک وضع خاص و استثنایی دارد، زیرا وجود او مرکب از نیروهای متضادی است؛ از سویی یک سلسله هوسهای سرکش و غرایز و امیال حیوانی او را به طغیان، تعدی نسبت به حقوق دیگران، هوسبازی و شهوترانی، دروغ و خیانت دعوت می کنند؛ و از طرف دیگر نیروی عقل و ادراک، عواطف انسانی و وجدان، او را به عدالت، نوع دوستی، پاکدامنی، درستکاری و تقوی فرامی خوانند.
کشمکش این نیروها در همه انسانها وجود دارد و پیروزی نسبی یکی از این عوامل موجب می شود که افراد از نظر ارزشهای انسانی در سطوح کاملًا مختلفی باشند و فاصله «قوس صعودی» و «نزولی» انسان فوق العاده زیاد گردد. گاهی از مقربترین فرشتگان بالاتر و زمانی از خطرناک ترین درندگان پست تر شود!
این حقیقت از احادیث فراوانی نیز استنباط می گردد، به عنوان نمونه امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید:
«انَّ اللَّهَ خَصَّ الْمَلَکَ بِالْعَقْلِ دُونَ الشَّهْوَهِ وَ الْغَضَبِ، وَ خَصَّ الْحَیواناتِ بِهِما دُونَهُ وَشَرَّفَ الْانسانَ بِاعْطاءِ الْجَمِیعِ فَانِ انْقادَتْ
شَهْوَتُهُ وَغَضَبُهُ لِعَقْلِهِ، صارَ افْضَلَ مِنَ الْمَلائِکَهِ لِوُصُولِهِ الی هذِهِ الرُّتْبَهِ مَعَ وُجُودِ الْمُنازِعِ»( نراقی، جامع السعادات 1/ 34)
«خداوند فرشته را تنها عقل داد، نه شهوت و غضب؛ و حیوانات را تنها شهوت و غضب داد، نه عقل؛ ولی انسان را به اعطای همه اینها شرافت بخشید، لذا اگر شهوت و غضب او تحت فرمان عقلش قرار گیرد بالاتر از فرشتگان خواهد بود، زیرا به چنین مقامی با وجود نیروی مخالف رسیده است».
ولی نکته ای که در اینجا لازم است به آن توجه شود این است که غرایز و امیال و شهوات بصورت اصلی و طبیعی و متعادل نه تنها زیانبخش نیستند، بلکه وسایل ضروری ادامه حیات خواهند بود.
ادامه دارد......
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 2
موضوع: اخلاق بد یک نوع بیماری است / قسمت دوم
به عبارت دیگر، همانطور که در ساختمان جسم انسان یک عضو بی مصرف و بیکار آفریده نشده، در ساختمان روح و جان او نیز هر انگیزه و غریزه و میلی نقش حیاتی دارد، و تنها در صورت انحراف از وضع طبیعی و برهم خوردن تعادل، بصورتهای خطرناک و کشنده بیرون می آیند.
مثلًا چه کسی می تواند نقش «غضب» را در حیات انسان انکار کند؟
آیا هنگامی که حقوق یک فرد مورد تجاوز قرار می گیرد اگر تمام قدرتهای ذخیره وجود او در پرتو غضب برافروخته و بسیج نگردد چگونه ممکن است در حال خونسردی که شاید یک دهم نیروهای ذخیره خود را وارد میدان مبارزه نمی کند از حقوق خویش دفاع کند؟ اما همین خشم و غضب اگر از محور اصلی خود منحرف گردد و از صورت ابزار نیرومندی در دست عقل خارج شود، انسان را به صورت حیوان درنده ای بیرون می آورد که هیچگونه حد و مرزی را به رسمیت نمی شناسد.
همچنین نقش میل معتدل انسان به ثروت و مقام و امثال آنها، در کوشش هرچه بیشتر در راه ترقی و پیشرفت بر همه کس روشن است؛ همانطور که اثر مخرب ثروت پرستی و جاه طلبی یعنی افراط در این امیال بر هیچ کس مخفی نیست.
بنابراین همانطور که بهم خوردن تعادل جسمی همیشه با عوارض ناگواری همراه است که نام «بیماری» به آن می دهند، بهم خوردن تعادل قوای روحی و غرایز و امیال نیز یک نوع «بیماری روحی» محسوب می گردد که علمای اخلاق به آن «بیماری قلب» می گویند.
این تعبیر در اصل از قرآن مجید گرفته شده که نفاق منافق را مرض قلمداد کرده است آنجا که می فرماید:
(فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً)( سوره بقره( 2) آیه 10)
در دلهای آنها یک نوع بیماری است، خداوند (به خاطر اعمال زشتشان) بر بیماری آنان افزوده است.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
موضوع: محاسبه نفس راهي براي اصلاح
سخنران: آیت الله حق شناس
معصوم (ع) فرمود: «ای هشام ثمن و بهای بدن تو چیزی غیر از بهشت نمیباشد، پس اگر خدای نخواسته گناه کردی، خودت را به ثمن بخس فروختی و معامله کردی.» هرکسی که نفسش را محاسبه کند به عیبهایش آگاه میشود.
#حق_شناس
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
ندای تهذیب
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
☝️☝️
موضوع: سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی / قسمت اول
اخلاق یکی از شاخههای علوم اسلامی است كه از زمان شکلگیری آن تاکنون صدها کتاب در آن به روشهای مختلف (عقلی، شهودی، نقلی و تلفیقی) تألیف شده است. حوزههای علمیه از آغاز به اخلاق اهتمام داشته و درسهای پررونق فراوانی به خود دیده است. علاوه بر درسهای اخلاق كه منبر موعظه و ذكر و مجلس تربیت و تحول نفوس محسوب میشوند در سالهای اخیر توجه به دانش و معرفت اخلاقی و اخلاق نظری اسلامی نیز در حوزههای علمیه و دانشگاه-های کشور بیشتر شده است. همچنین رشتۀ اخلاق اسلامی به عنوان یك گرایش تخصصی در حوزههای علمیه دایر است.
اما آنچه¬که روشن است شرکت در این دوره¬های تخصصی برای همه مقدور نیست و روحانیون محترم مقیم شهرها و روستاها و نیز کسانی که از لحاظِ سنی واجد شرایط نیستند از شرکت در این دوره¬ها محرومند، در حالی که بسیاری علاقه¬مندند از طریق مطالعه آزاد، با دانش اخلاق اسلامی آشنا شوند و به نظر می¬رسد که در این حد نیز لازم است از تجارب و راهنمایی¬¬های استادان فن بهرمند شوند.
از این رو معاونت تهذیب و تربیت حوزه¬های علمیه با استفاده از نظرات اساتید، سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی را در سه سطح و با محوریت موضوعاتی همچون روش¬شناسی علم اخلاق، انسان¬شناسی، فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی، آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی، تربیت اخلاقی، سیرۀ اسوه¬های اخلاقی(معصومان(علیهم السلام)، عالمان و مجاهدان)، آداب و اخلاق خانوادگی،آداب و اخلاق طلبگی و اخلاق در متون ادبی به صورت آسان به مشکل و از عمومی به تخصصی تهیه و تنظیم و در اختیار طلاب و دانش پژوهان گرامی قرار داده است.
هر هفته روزهای #چهارشنبه با سیر مطالعاتی مذکور بیشتر آشنا خواهیم شد
ادامه دارد........
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
15.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شرح حدیث اخلاقی با بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی
موضوع: هشدار نسبت به پیروی از طاغوت
طاغوتها و پیروان آنها شما را فریب ندهند! پیروانشان در درجۀ اوّل اطرافیان، بعد هم آن تودهای از مردم که دل به طاغوت میسپارند، بدون تحقیق، بدون احساس مسئولیت و تعهّد دنبال او راه میافتند. برای این که به هوسها و حُطام دنیوی دست پیدا کنند.
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 24
موضوع: طلبه کارآمد / قسمت دوم/ کارآمدی در انتقال معارف و ابلاغ دین
پس از «تفقه»، هنر «پیام رسانی» و قدرت «انتقال آموزهها»، مهمترین مهارت لازم برای طلبه است. روحانی باید بتواند دانش خود را به جریان اندازد و از آنجا که در خطوط انتقال وحی قرار میگیرد، تجهیزات لازم برای توزیعِ با سلیقة تعالیم دینی را بدون هرگونه افتادگی و ضایعه، در میان تودهها داشته باشد. هر عنصری که به این هدف کمک کند، در راستای اهداف طلبگی است و طلبه را کارآمدتر و مؤثرتر میگرداند.
مهمترین این مهارتها قدرت نوشتن و هنر سخنوری است، زیرا بیشترین حجم اطلاعات از طریق گفتار و نوشتار منتقل میشود.
امروزه ارزش صنایع بستهبندی در توزیع فراوردههای صنعتی و جلب اقبال مشتریان، برای همه آشکار است؛ چه بسیار اجناس مرغوبی که به خاطر بستهبندی نامناسب، بر روی دست تولید کننده باقی میماند و چه بسیار اجناس نامرغوبی که به جهت استفاده از بستهبندی جذاب و زیبا، به سرعت به دست مصرف کنندگان بداقبال رسیده است.
مهارتهایی که موجب جلب توجه مخاطب، تحریک عواطف و تأثیرگذاری بیشتر پیام میشود؛ از صنایع ادبی و آرایههای لفظی و معنوی، آهنگ جذاب، نوسان صدا، شور و حرارت بیان، مثالها و تمثیلهای گویا و گیرا و سلیقه در انتخاب بهترین قالب برای عرضة فراوردههای فرهنگی، همسنگ آشنایی با صنایع بستهبندی است و عرضة کالای دین به مخاطب را موفقتر میسازد.
اگر بخواهیم میان این مهارتها و مهارت اول (شناخت عمیق دین)، مقایسه کنیم، باید به صراحت بگوییم که دستة دوم از نظر ارزش، در رتبة دوم و درجة نازلتری قرار دارد، زیرا دینشناسی، محتوا و درونمایة پیام را تشکیل میدهد و مهارتهای تبلیغی، قالب و شکل آن را؛ یعنی اگر امر تبلیغ میان «محتوای اصیل در قالب ضعیف» و «محتوای ضعیف در قالب جذاب» دائر باشد، بدون تردید گزینة اول مقدم است.
جنس مرغوب حتی اگر بستهبندی مناسب نداشته باشد، آرام آرام حقیقت خود را آشکار و اعتماد مخاطب را جلب میکند. به همین دلیل، بیشتر توجه طلاب علوم دینی باید به اصالت، استناد و استحکام محتوای پیام باشد و بهترین توان و استعداد خود را برای آن به کار گیرند، اما برای کارآمدی و تأثیرگذاری بیشتر، هرگز نباید از این ویژگیهای درجه دوم غفلت کرد؛ چنان که اعجاز بلاغی قرآن کریم، عامل انتشار اعجاب آور پیام آسمانی اسلام و نفوذ سریع آن در اعماق جان مخاطبان بود. از این رو، آنچه در دانش بلاغت و نیز صنعت خطابه در دانش منطق آموخته میشود باید با تلاش و تمرین مستمر به ملکه و مهارت تبدیل گردد.
ذکر این نکته لازم است که تکنیکهای امروزی بلاغت، بسیار بیش از آن است که در کتب گذشتگان گرد آمده است؛ بلاغت به معنای «رسایی پیام» است و امروزه در تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه محدود نیست. طرحها، نمودارها، جداول، تقسیم بندیهای درختی، خلاصه بحث، برجسته کردن واژهها و جملات مهم، ویرایش دقیق متن، تصویر، ابزارهای کمک آموزشی و استفاده از روشها و ابزارهای جدید انتقال پیام مانند رایانه و اینترنت نیز در بلاغت کلام مؤثراند. طلبه همان گونه که رسالت فهم دین دارد و باید در آن، کارآزموده و چالاک باشد، رسالت ابلاغ سخن دین را نیز دارد و باید بتواند تمام ظرفیتهای موجود را برای ابلاغ بهتر و کاملتر دعوت الهی به خدمت بگیرد.
پیامبر اسلام(ص) فرمودند:
إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فی اُمَّتی فَلیظهِرُ العالِمُ عِلمَهُ فَمَن لَم یفعَل فَعَلَیهِ لَعنَةُ اللهِ[كافی ج 1 ص 54.]؛
هرگاه انحرافات و بدعتها در میان امت من ظاهر شد، بر دانشمندان (دین) است که علم خود را آشکار کنند و هر کس چنین نکند، لعنت خدا بر او باد.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
170.pdf
132.2K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هفتاد
✅ اقسام ایمان
✏️ 3. ایمان گزینشی
🗓1399/07/10
🌺 @nedaye_tahzib