eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
950 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه248، آیات 104 تا 111 🗓1399/07/14 🌷 @nedaye_tahzib
248.mp3
559.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه248 🗓1399/07/14 🌷@nedaye_tahzib
174.pdf
129.2K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ تقوا و خداترسی ✏️ الف) اهمیت تقوا - تقوا؛ ملاک برتری 🗓1399/07/14 🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: تحریم فقهی و سیاسی مصرف کالاهای خارجی اقتصاد مقاومتی، شماره 11 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 1 خانواده و اقتصاد مقاومتی / قسمت اول: مقصود از اقتصاد سالم: «اقتصادی است که قائم به ذات و بی عیب ... باشد». [مرتضی مطهری، نظام اقتصادی اسلام، ص 21] آیت الله مکارم شیرازی درباره اقتصاد سالم می نویسد: «جریان یک اقتصاد سالم در پیکر اجتماع، همچون جریان خون سالم در کالبد یک انسان است. این ساده ترین و در عین حال گویاترین تفسیری است که می توان برای بیان نقش اقتصاد در جوامع انسانی ذکر کرد. ممکن است در حال عادی توجه به نقش گردش خون، در حیات یک انسان نداشته باشیم، اما هنگامی که مجرای یکی از شاه رگ ها به خاطر اختلال سیستم ... بسته می شود، بلافاصله عکس العمل شدید آن ظاهر می شود. عضوی که مجرای خونش بسته شده فوری فلج می شود، و اگر این عضو از اعضای اصلی باشد، مرگ حتمی خواهد بود. عوارض اقتصاد ناسالم نیز در پیکر اجتماع مانند اختلال در خون است. یک اجتماعی که با یک سیستم ناسالم اقتصادی دست به گریبان است [به عنوان مثال به بیگانگان وابسته است] هر آن باید در انتظار نارسایی ها باشد». [ناصر مکارم شیرازی، خطوط اصلی اقتصاد اسلامی، صص 24 و 25] امام علی علیه السلام درباره نیازمندی به دیگران می فرماید: «محتاج هر که شوی، اسیر او خواهی بود. بی نیاز از هر که گردی، با او برابر خواهی شد و به هرکه نیکی و احسان کنی، فرمانروای او خواهی شد». [عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم، ترجمه: سید جلال الدین حسینی، ج2، ص554] در واقع، از دیدگاه اسلام، هدف‌های اسلامی بدون اقتصاد سالم، غیر قابل تأمین است. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 11 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 5 بصیرت در لغت و اصطلاح بصیرت در لغت به معنای دانایی، بینایی، بینایی دل، هوشیاری، زیرکی و یقین است.( فرهنگ معین، ج1، ص546) و در اصطلاح، شناخت روشن و یقینی از مواردی چون دین، تکلیف، پیشوا، حجت خدا، راه، دوست و دشمن و حق و باطل، بصیرت نام دارد.( پیام های عاشورا، ص82) بصیرت یعنی انسان در گرد و غبار فتنه ها و تاریکی هایی که دشمن پدید می آورد تا حق و باطل با هم درآمیزد و انسان ها گمراه شوند، حق را از باطل بازشناسد و راه را گم نکند. در واقع بصیرت، عبارت است از: دیدن خویشتن و جهان آن گونه که هست و نه آن گونه که پنداشته می شود. برخی از اهل معرفت، بصیرت را به قوّه قلبی یا نیروی باطنی تعریف کرده اند که به نور قدس الهی روشن می شود و صاحب بصیرت در پرتو آن، حقیقت ها و باطن های اشیا را درک می کند. شهید مطهری در تعریف بصیرت که تجلی آن در رفتار امام حسین علیه السلام بود، می نویسد: «حسین علیه السلام در آن روز چیزهایی در خشت خام می دید که دیگران در آیینه هم نمی دیدند».(مرتضی مطهری، حماسه حسینی 2، ص 84) بصیرت جایگاه مهمی در دین مبین اسلام و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت مسلمانان و حفظ و قوام تشیع در بحران های اجتماعی داشته است. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
D1736670T15566556(Web)~1.mp3
8.18M
لزوم دشمن شناسی / حجت الاسلام مسعود عالی در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که، بنی امیه اجازه می دادند که مردم اصول ایمان را یاد بگیرند اما از یادگیری شرک آنها را منع می کردند. چرا که وقتی مردم به سمت شرک بروند، آن را یاد می گیرند و با یاد گرفتن اصول آن دیگر نمی توان آنها را به آن سوق داد. دشمن شناسی از این جهت لازم است که باید دشمن را شناخت تا از او دور بود. یکی از دلایل شکست مسلمانان در برخی موارد در تاریخ عدم شناخت دشمن بود که از این جهت ضربه هایی می خوردند. ماجرای ظلم یزید به مردم نتیجه ی همین امر است. با اینکه امام حسین علیه السلام به مردم زمان خود هشدار داده بود اما آنها به خاطر عدم آگاهی از موضوع، دچار مشکل شدند. یکی از دشمنان زمان ما که بارها در آیات و روایات به دوری از آن هشدار داده شده دَجّال است. با توجه به ویژگی هایی که برای آن برشمرده اند می توان گفت که این دشمن می تواند اشاعه ی فرهنگ یهودیت باشد. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 27 موضوع: ضرورت تحصیل حوزوی / 2.. سربازان نبرد فرهنگی در زمان دفاع مقدس ـ هنگامی که شعله‏های تجاوز استکبار جهانی به کشور ما روزبه‏روز زبانه می‏کشید و امام بسیجیان، شرکت در جبهه را واجب و جنگ را در رأس همه امور می‏دانستند ـ هزاران نفر از جوانان مخلص بسیحی در پادگان‏ها به آموزش نظامی اشتغال داشتند. گرچه جبهه‏های نبرد، تشنة حضور این جوانان بود اما در یک محاسبة عقلانی، معطل نگهداشتن این جوانان در پادگان و طی دوره‏های آموزشی فشرده، از حضور ابتدایی آن‏ها در جبهه، بهتر تشخیص داده ‏شده بود. زیرا گذران این دورة آموزشی، کارآیی نیروها را بالا می‏بَرد و یک سرباز ضعیف را که دانش و توان دفاع از خود را ندارد، تبدیل به نیروی توانمندی می‏کند که بسیار مؤثر و مفید است. امروز نیز گرچه صحنة نبرد فرهنگی، نیرو می‏طلبد اما بیش از آن که به سیاهی لشکر و سربازان ناتوان محتاج باشد به نیروهای مقتدری نیاز دارد که در مدیریت این نبرد سنگین، فعالانه حضور یابند و عملیات بزرگ فرهنگی را بر مدار معارف اسلامی، تدبیر و اداره نمایند. از این ‏رو نیاز گستردة جامعه به حضور فرهنگی طلبه در شرایط کنونی، بهانة موجهی برای کنارگذاشتن تحصیل دانش دین نیست. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com