eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
946 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
Page252.mp3
433.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه252 🗓1399/07/18 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
💠مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔰 انس با امام زمان علیه السلام در سیره علما و بزرگان؛ شماره 11 🌼 @nedaye_tahzib
آیا امام مهدی علیه‌السلام یاران خود را هم‌اکنون برگزیده یا به هنگام ظهور انتخاب خواهد کرد؟ گزینش و انتخاب اصحاب از سوی آن حضرت، امری اعتباری و قراردادی نیست تا سؤال شود که آیا هم‌اکنون برگزیده شده‌اند یا بعداً برگزیده خواهند شد، بلکه این مسأله، بر اساس آنچه از روایات اسلامی استفاده می‌شود، به دو گونه است؛ به تعبیر واضح‌تر، اصحاب امام زمان دو دسته‌اند: دسته نخست، افرادی هستند که قبل از ظهور ایشان، از دنیا رفته‌اند و هنگام ظهور حضرتش، به اذن الهی، زنده می‌شوند و رجعت می‌کنند؛ به عنوان نمونه، می‌توان از سلمان فارسی و ابودجانه انصاری و مقداد و مالک‌اشتر نخعی نام برد.[۱] دسته دوم، افرادی هستند که تا زمان ظهور، زندگی می‌کنند و در کوران حوادث، آب‌دیده می‌شوند و امتحان خود را پس می‌دهند و مراحل کمال را طی کرده و شایستگی لازم برای یاری آن حضرت را در خود ایجاد می‌کنند. در روایات اسلامی، نام بعضی از این افراد و سرزمین‌هایی که این افراد از آنجا، به یاری امام زمان برمی‌خیزند، ذکر شده است. از کشور ایران، نام شهرهایی مانند قم، خراسان، طالقان، ری، شیراز و اصفهان را می‌توان ذکر نمود. همچنین نقل شده است که از شیراز، سه نفر به نام‌‌های حفضل و یعقوب و علی، و از اصفهان، چهار نفر به نام‌های موسی و علی و عبدالله و غلفان، به یاری حضرتش برمی‌خیزند.[۲] البته، ذکر نام افراد یا سرزمین‌هایی که محل تولد و زندگی یاران آن حضرت است، مربوط به علم ازلی خداوند متعال است که از لسان معصومین بیان شده است. ناگفته پیداست که ذکر نام و نشان، منافاتی با اختیار و انتخاب آن افراد در کسب کمالات که به سبب آن، شایستگی حضور در رکاب آن حضرت را پیدا می‌کنند، ندارد؛ در حقیقت، این نوع علم، مانند سایر موارد علم ازلی خداوند متعال در مورد‌ حوادث و پیشامدها ـ از ازل تا ابد ـ می‌باشد. پی‌نوشت‌ها ۱. چشم‌اندازی از حکومت مهدی، نجم‌الدین طبسی. ۲. همان. 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه253، آیات 29 تا 34 🗓1399/07/19 🌹 @nedaye_tahzib
253.mp3
557K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه253 🗓1399/07/19 🌹@nedaye_tahzib
179.pdf
144.5K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ برخورداری از روزی فراوان 🗓1399/07/19 🌹 @nedaye_tahzib
شنبه 29.pdf
86.4K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و نهم (شنبه) ✅ انسجام و همدلی ❌ اهمیت همدلی 🗓1399/07/19 🌹 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی آیات اخلاقی، شماره17 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
10 نکته در خصوص سلامتی در قرآن 1 . بخورید و بیاشامید ; اما به اندازه کافی و لازم ; زیرا پرخوری و زیاده روی، سلامت شما را به خطر می اندازد; (اعراف/31) . 2 . همه دردها و ناراحتی های خود را می توانید با قرآن ریشه کن سازید; قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستم های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند; (یونس/57 و اسراء/82) . 3 . در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری ها را شفا می دهد و دیگران، وسیله و واسطه اند ; (شعرا/80) . 4 . اصل اول در سلامتی و صحت غذاها به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند . این گونه غذا، می تواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم نماید; اما این که یک ماده خوراکی واحد با ترکیبات غذایی ثابت و مشخص، در اثر حلال یا حرام بودن، دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان گردد، بحث علمی بسیار عمیقی می طلبد; (نحل/114 و بقره 168) . حلال یعنی چیزی که ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی که موافق طبع سالم انسانی باشد . 5 . بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است ; یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد . این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه 62 آمده است . 6 . به فرمان قرآن، مؤمنان شایسته ترین افراد در استفاده از نعمت های الهی - مانند غذاهای پاکیزه - می باشند . خداوند می فرماید: چه کسی این غذاهای پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این ها زیبایی های زندگی دنیاست که خداوند برای بهترین بندگانش خلق نموده است . پس از نعمت های خداوند استفاده کنید; (اعراف/32 و مائده/87 و 88) . به قول امام علی (ع)، خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است، ناراحت می شود که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید . 7 . جالب است بدانید که خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره می کند و آنها را از نعمت های زندگی بخش الهی برمی شمارد و از ما می خواهد که از آنها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیه 1 و 96، سوره نحل، آیه 14 و سوره مؤمنون آیه 19 آمده است . 8 . مسئله خوراک در قرآن، آن قدر مهم است که در یک آیه مستقیما فرمان داده شده است که انسان با دقت و تامل در غذایی که می خورد، بنگرد; (عبس/24) ; یعنی این که یک انسان قرآنی، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد . 9 . خداوند در قرآن کریم خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی شمارد و آن را نعمتی قابل ستایش و آیه ای از آیات اعجازآمیز الهی معرفی می کند; (روم/23 و فرقان/47) . 10 . آیا می دانید در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و ناگوارترین بیماری ها چیست؟ قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می برد . این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد; چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می کند; (اعراف/179 و توبه/125) . 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com