eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
936 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ «اپلیکیشن جامع استاد » 🔸در این نرم افزار که از پیشرفته‌ترین دانش نرم‌افزاری بهره‌گیری شده و دارای امکانات متنوعی است، تمامی کتب آن شهید فرزانه عرضه شده است. 🔸امکانات و بخش‌های این نرم افزار: - امکان جستجو در متن و فهرست کتب - برگزاری مسابقات کتابخوانی - برگزاری دوره‌های آموزشی الکترونیکی - سخنرانی‌ها - کتاب‌های صوتی آثار ✅ دانلود از 👇 portal.motahari.ir/app ⭕️ کانال «طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری حوزه‌های علمیه» 🔻 eitaa.com/rahemotahar www.tahzib-howzeh.com
☀️ حضور قلب امام سجاد علیه‌السلام در نماز☀️ 🎤 آیت الله شهید مطهری(قدس سره): 🔸امام سجاد علیه‌السلام مشغول عبادت بود. یکی از بچه‌های امام، از پشت‌بام افتاد دستش شکست. زنها ریختند؛ داد و فریاد کردند که دست بچه شکست، برویم شکسته بند بیاوریم. رفتند شکسته بند آوردند، دست بچه را بستند. بچه گریه کرد، زنها ناله کردند، افراد دیگر داد و قال کردند، تمام شد. قضیه گذشت. امام بعد از آنکه از عبادت فارغ شد آمد در حیاط، چشمش افتاد به بچه‌اش، دید دست او را بسته‌اند. 🔸فرمود: چطور شده است؟ 🔸گفتند: بچه از بام افتاد، دستش شکست، شکسته بند آوردیم، دست او را بستیم در وقتی که شما مشغول نماز و عبادت بودید. ✅ امام قسم‏ خورد که اصلاً من متوجه نشدم. 🔸ممکن است شما بگویید او امام زین‌العابدین است، همه مردم که امام زین‌العابدین نمی‌شوند. 🔸بنده خودم در عمر خودم افرادی را دیده‌ام- البته نمی‌گویم در این حد و درجه- که برای من محسوس بود که از اولی که شروع به نماز می‌کنند تا آخر نماز چنان غرق در ذکر خدا و یاد خدا می‌شوند و چنان غرق در نماز می‌شوند که واقعاً متوجه اطراف خودشان نیستند؛ و من دیده‌ام چنین کسانی را. 📚 آزادی معنوی، ص۴۸ ⭕️ کانال «طرح مطالعاتی آثار شهید حوزه‌های علمیه» 🔻 eitaa.com/rahemotahar www.tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ ☀ 🎤 مقام معظم (مدظله) 💠 آثار دنیوی و اخروی سخن نیکو: ☑️افزايش رزق ☑️تأخير در اجل انسان ☑️محبوبيت در ميان خانواده ☑️ورود به بهشت www.tahzib-howzeh.com
☀️ به مناسبت ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران ☀️ ❓چرا روحانیت شیعه توانسته در طول تاریخ منشأ حرکتها و انقلابهای بزرگ بشود ولی روحانیتهای دیگر حتی روحانیت اسلامی تسنن نتوانسته است؟ 🎤 آیت الله شهید مطهری (قدس سره): ✅ این، دو ریشه دارد: 1⃣ یکی این که فرهنگ این روحانیت فرهنگ شیعی است. خود فرهنگ شیعی یک فرهنگ زنده حرکت‏‌زا و انقلاب‏‌خیز است. 🔸 فرهنگی است که از روش علی، از افکار و اندیشه علی و از نهج‌البلاغه علی تغذیه می‌شود، دیگران که چنین چیزی ندارند. 🔸فرهنگی است که در تاریخ خودش عاشورا دارد، دیگران که عاشورا ندارند. 🔸فرهنگی است که‏ صحیفه سجادیه‏ دارد، دیگران‏ صحیفه سجادیه‏ ندارند. 🔸فرهنگی است که دوره امامت 250 ساله و دوره عصمت 273 ساله دارد، دیگران چنین دوره‌ای ندارند. 2⃣ دوم این که روحانیت شیعه که به دست ائمه شیعه پایه‌‏گذاری شده است، از اول، اساسش بر تضاد با قدرتهای حاکمه بوده است. 🔸حامد الگار در کتاب‏ نقش روحانیت پیشرو در نهضت مشروطیت‏ می‌گوید: «اساس روحانیت بر انکار حقانیت پادشاهان است.» روحانیت شیعه همیشه از نظر معنوی متکی به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعی متکی به مردم. هیچ وقت جزو دولت نبوده. 🔸روحانیت سنی از آنجا باخت که آقای ابویوسف آمد قاضی‌القضاة هارون شد، هم مفتی اعظم دینی و هم نوکر هارون. آدمْ مفتی اعظم باشد و نوکر خلیفه، دیگر نمی‌تواند پایگاه مردمی داشته باشد. 🔸فردی نظیر شیخ محمد عبده از روشنفکران روحانیین اهل تسنن وقتی می‌خواهد رئیس جامع ازهر بشود آقای خدیو عباس باید ابلاغ به نامش صادر کند، اگرنه مردم مصر می‌گویند مفتی بودنش باطل است چون خلیفه به او اجازه نداده. 🔸آقای شیخ محمود شلتوتِ مصلح باید جمال عبدالناصر برایش ابلاغ صادر کند، وقتی هم در اتاقش می‏نشیند عکس جمال عبدالناصر باید بالاسرش باشد. او قهرا دیگر نمی‌تواند پایگاه مردمی داشته باشد، نمی‌تواند علیه همان عبدالناصر قیام کند، چنان که شیخ محمد عبده نمی‌تواند علیه خدیو عباس قیام کند. ✳️ ولی روحانیت شیعه از اول بر اساس بی‌نیازی از قدرتهای حاکمه بوده است، همیشه سلاطین مجبور بودند آستان آنها را ببوسند و بر آن پیشانی بسایند و آنها بی‏‌اعتنایی کنند. ⭕️ فتحعلی‏‌شاه مجبور بود از میرزای قمی کسب حیثیت کند، میرزا احتیاج به او نداشت. می‌رفت قم، در رکاب میرزا حرکت می‌کرد. میرزا که از درس مثلاً می‌خواست به منزل برود می‌رفت رکاب الاغ میرزا را می‏گرفت... ✳️ روحانیت شیعه از اساس، یک روحانیت مستقل بوده، مستقل از قدرتهای حاکمه؛ هم مستقل از زورداران بوده، هم مستقل از پولداران، هر دو. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۱۹۵ ⭕️ کانال «طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری حوزه‌های علمیه» 🔻 eitaa.com/rahemotahar www.tahzib-howzeh.com
💠💠💠 ❓چرا بشر برای بعضی از اعداد و روزها نحوست قائل شده است؟ 🎤 آیت الله شهید مطهری (قدس سره): ✅ در ميان همه اشيائى كه بشر براى آنها نحوست قائل است، اعداد سهم بيشترى دارند. بشر در اين مسئله بيشتر پاپيچ اعداد شده است و در ميان اعداد هم از همه- به اصطلاح- مظلومتر و بيچاره‏‌تر و توسری‌خورتر، عدد 13 بوده است. 🔸عددى كه بدون ارتكاب هيچ جرم و جنايتى و بدون هيچ سابقه سوئى، اين بشر او را محكوم كرده و براى او نحوست قائل شده است و گناهان و جرمها و جنايات و تبعات و آثار سوئى كه اين گناهان و جرمها و جنايات دارد كه تمام اينها را خود بشر مرتكب شده است، همه را- زيركانه يا احمقانه- از دوش خودش برداشته است و به دوش چيزهاى ديگرى كه آنها را نحسها و شومها ناميده، گذاشته است... ❓ اساساً اين فكر از كجا پيدا شده است؟ ✅ به نظر من دو خاصيتى كه در بشر هست، سبب پيدايش فكر نحوست در اشياء و اعداد شده است: 1️⃣ يكى اينكه بشر به طور كلى خودخواه است، يك حالت گريز از مركزى در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعنى نمی‌خواهد مسئوليت شكستهاى خودش را متوجه خودش بكند. هميشه دنبال اين می‌‏گردد كه يك چيز ديگرى پيدا كند و بگويد اين بدى، اين شكست، اين بدبختى كه پيدا شد، اين، من نبودم، اين، فكر من نبود، اين، خُلق من نبود، اين، روح من نبود، اين، عادت اشتباه من نبود، اين، جهل و نادانى من نبود كه باعث اين شكست شد؛ يك چيز ديگرى بود. اين يك علت بوده است كه بشر براى اينكه از تقبل مسئوليتها فرار كند، آمده است براى اشياء، براى چهارشنبه، براى 13، براى 25، براى صداى كلاغ، براى صداى جغد، نحوست قائل شده است. 2️⃣ خاصيت ديگر، روح تنبلى است كه در انسان می‌‏باشد. انسان وقتى بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمى و عقلى كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعى اشياء را درك كند، ولى با خيال، همه قضايا را زود می‌‏شود حل كرد. اگر در جنگى شركت كرديم و شكست خورديم، چنانچه بنا بشود روى اصول دقيق علمى بررسى كنيم كه چرا شكست خورديم، دو ناراحتى دارد: ▪️يكى اينكه می‌‏رسيم به اينكه خودمان مسئول اين شكست بوديم؛ ▪️دوم اينكه مدتها بايد زحمت بكشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ ▪️بعد رنج ديگرى متحمل‏ شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح كنيم؛ ولى با يك كلمه خودمان را راحت می‌‏كنيم، می‌گوييم علت اينكه ما در اين جنگ شكست خورديم اين بود كه مثلاً در روز چهارشنبه شروع كرديم يا روز 13 بود. 📚 پانزده گفتار، ص 163 ✳️ جهت مطالعه بیشتر مراجعه شود به 👇 📚 پانزده گفتار، ص 161 تا 174 📚 آشنایی با قرآن، ج5، ص 241 تا 255 ⭕️ کانال «طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری حوزه‌های علمیه» 🔻 eitaa.com/rahemotahar www.tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 آیت الله شهید مطهری (قدس سره): ❓آیا برویم بیرون شهر، سبزه‌‏ها را گره بزنیم تا از نحسی خارج شویم؟! ❓با سبزه را در روز سیزده از خانه بیرون ریختن از نحسی خارج می‌شویم؟! ✅ ... از خودت بیرون بیا، از این رفتار زشت خودت بیرون بیا، از این عادات زشتت بیرون بیا، از این افکار زشت خودت خارج شو، از این ملکات کثیف و پلیدی که گرفتارش هستی خارج شو ... 13 چه گناهی دارد؟ خانه و زندگیت چه گناهی دارد؟ از سبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟! ... 📚 پانزده گفتار، ص ۱۴۸ ⭕️ کانال «طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری حوزه‌های علمیه» 🔻 🆔 eitaa.com/rahemotahar www.tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ ☀️ 🎤 حجت الاسلام والمسلمین (حفظه‌الله) ✅ در برخورد با مشکلات و سختی‌ها توجه به نکاتی لازم است: 1⃣ شناخت این دنیا که محل سختی‌ها و گرفتاری‌هاست ... 2⃣ شناخت خود که موجودی ضعیف و فقیر است ... 3⃣ شناخت خدا که او تنها پناهگاه و تکیه‌گاه است ... www.tahzib-howzeh.com
1_255968652.mp3
1.45M
☀️ ☀️ ❓ خداوند، دعای چه کسی را می‌شنود و دعای چه کسی را نمی‌شنود؟ 🎤 آیت الله شیرازی (قدس سره): ✳️ شنیدن، یک‌نوع اعتنا کردن و نشنیدن، یک‌نوع بی‌اعتنایی است ... www.tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ ☀️ 🎤 حضرت آیت الله (مدظله): ✳️ من خواهش دارم از شما این عمر را هدر ندهید؛ این عمر را بی‌جا مصرف نکنید؛ این عمر را بجا مصرف بکنید ... www.tahzib-howzeh.com