eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
950 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
13990930_40519_64k.mp3
5.99M
سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها و روز پرستار 99/09/30 پرستاران عزیز ما در دوران کرونایی و در شرایطی بسیار دشوارتر و پراضطراب‌تر از شرایط معمولی، کار بزرگی را به ثبت رساندند و صحنه‌ها و فعالیت‌هایی را به نمایش گذاشتند که حقیقتاً اعجاب‌انگیز است. در زمینه بهبود جسمی بیمار، پرستار شریک و مددکار پزشک است و هر چقدر هم که پزشک حاذق و توانا باشد اما نبود پرستار ممکن است بهبود جسمی را با مشکل مواجه کند. پرستار از نظر کمک روحی نیز با یک لبخند و یا یک حرکت و سخن مهربانانه در واقع غمگسار و روحیه‌بخش بیمار است و این، یکی از ارزشهای والای اسلامی است. مجاهدتی که پرستاران در این مدت انجام دادند، آنها را در چشم مردم، عزیزتر و شرافتمندتر از همیشه کرد. یکی از کارهای لازمی که به من گزارش شده و مسئولان باید انجام دهند، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران است که مدتها قبل تصویب شده اما هنوز اجرا نشده است. همچنین استخدام پرستاران یکی دیگر از کارهای ضروری و خیلی خوب است که باید با جدیت دنبال شود تا وضع پرستاران به‌گونه‌ای باشد که با خیال راحت به کار خود بپردازند و خانواده‌های آنها هم نسبت به وضعیت آنها خاطر جمع باشند. 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 19 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 6- پرهیز از عمل تنفرانگیز هر كاری كه به صورت طبیعی موجب تنفر دیگران باشد و نوع مردم از آن احساس چندش و انزجار كنند، بد است و باید از آن اجتناب شود. انسان حق ندارد دیگران را با رفتار و ظاهر خود آزار دهد، كام‏شان را تلخ گرداند و به اصطلاح حال‏شان را برهم زند. گویا برای بیان این موضوع دلیلی نیاز نباشد؛ زیرا همه دانشمندان منطق و اصول، گزاره «الظّلم قبیح» را بدیهی و مستغنی از برهان برشمرده‏اند و بدون تردید، چنین عملی مصداق روشن ستم است. ما در این ملاك تنها با قضاوت و اظهار نظر دیگران روبه‏رو نیستیم، بلكه تأثیر مستقیم عمل بر دیگران و تصرف در احوال آنان را در نظر می‏گیریم. از این جهت، این قاعده با قاعده پیروی از عرف تمایز آشكاری دارد. از مهم‏ترین اهداف شارع، ایجاد انس و الفت میان مردم و نزدیكی و اجتماع كلام آنها است. و هر عملی كه باعث اشمئزاز و مذمت توده مردم شود، این انس و الفت را مخدوش می‏سازد و در معرض خطر قرار می‏دهد. رفتارهای زیر، نمونه‏های اعمال تنفرانگیز یا آزاردهنده است: انگشت در بینی، گوش یا دهان كردن، عطسه بلند، آروغ زدن، آب دهان انداختن، استفاده از ضمایر و صیغه‏های مفرد مانند «تو» و «بیا» به جای «شما» و «بفرمایید» در محیطی كه این‏گونه سخن گفتن حمل بر توهین و جسارت می‏گردد. ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه325، آیات 36 تا 44 🗓1399/10/01 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
325.mp3
476.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 325 🗓1399/10/01 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
246.pdf
124.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️درخواست هدایت و آمرزش همه مومنان 🗓1399/10/01 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: در نظر گرفتن مصالح نظام اسلامی اقتصاد مقاومتی، شماره 21 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت هشتم➖➖ 🔹ثمرات تولید و استقلال ملی (قسمت اول)👇🏿👇🏿🔹 ♻️ تولید ملی تنها راه مقابله با تحریم های اقتصادی امام خمینی رحمه الله: امروز می دانید که ما را دارند تهدید می کنند به حصر اقتصادی، ما باید فکر بکنیم برای این کار، فکر این است که کشور مشغول کشاورزی بشوند... ما محتاج نشویم به خارج، اگر محتاج شدیم به خارج، اگر خدای نخواسته اینها چنین کردند، ما احتیاج پیدا کردیم که (آنها) گندم بدهند، این احتیاج اسباب این می شود که ما وابستگی سیاسی هم پیدا کنیم، وابستگی فرهنگی هم پیدا کنیم، وابستگی نظامی هم پیدا کنیم و همه چیزمان از دست برود. [صحیفه نور، ج 14، ص 90] ♻️آزادی حقیقی در گرو استقلال اقتصادی امام خمینی رحمه الله: اگر شما بخواهید استقلال پیدا کنید و آزادی حقیقی یابید، باید کاری بکنید که در همه چیز خود خودکفا باشید، مستغنی باشید. کشاورز باید کاری بکند که دیگر ما احتیاج گندمی به خارج نداشته باشیم. دانشگاهی باید کاری بکند که ما در طبقات دیگر احتیاج به خارج نداشته باشیم. در مهندسی احتیاج به خارج نداشته باشیم. [صحیفه نور، ج 14، ص 106] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 7 🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت پنجم🌸 ✴️ تولید در منزل (قسمت دوم) متأسفانه کاهش نقش تولیدی خانواده در ایران فقط شامل خانواده های شهری نمی شود، بلکه خانواده های روستایی در نتیجه تعامل با شهر، تحت تأثیر فرهنگ شهری قرار گرفته اند و بیشتر آنها مصرف گرا شده اند. در طول تاریخ، همواره خانوار روستایی یک واحد تولیدی خودکفا به شمار می آمد که زیر نظر رئیس خانواده اداره می شد و قسمت اعظم مصرفش را خود تولید می کرد. تولید اقتصادی در خانواده به شکل تعاونی و با همکاری و هم یاری تمام اعضای خانواده از کودکان گرفته تا سال خوردگان، زن و مرد انجام می گرفت. در واقع، هر خانوار روستایی، مرکزی برای کار تولیدی بود. امروزه بسیاری از خانوارهای روستایی با وجود فضا و ظرفیت های لازم برای تولید، ترجیح می دهند که مانند شهری ها زندگی کنند. مثلاً می توانند با نگه داری چند رأس دام و طیور یا با سبزی کاری مختصر در حیاط منزل، همچنین کاشت چند درخت مثمر، بسیاری از احتیاجات غذایی خود نظیر شیر، گوشت، لبنیات، سبزی، میوه و... را تأمین کنند و به زندگی بدون تولید در روستا پایان دهند، ولی به دلیل راحت طلبی، این کار را انجام نمی دهند. این سال‌هایی که کشور ایران درگیر جنگ‌های اقتصادی است، فرصت مناسبی است که خانوارهای ایرانی اعم از شهری و روستایی نسبت به نقش تولیدی خود و رفع وابستگی از دیگران، بیشتر اندیشه کنند. ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: حجت‌ الاسلام محسن قرائتی «ربا، برکت ندارد / تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۷۶» کلمه‏ «محق» به معناى نقصان تدریجى است و مُحاق به ماه گفته مى‏ شود که نورش در شب هاى آخر آن چنان کاهش یافته که دیده نمى‏ شود. و در مقابل، «ربا» به معنى رشد تدریجى است. این آیه یادآور مى‏ شود که هرچند رباخوار به قصد انباشت ثروت، از دیگران ربا مى‏ گیرد، ولى خداوند برکت و آثار خوبى که باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا مى‏ گیرد. لازم نیست خود مال رَبَوى از بین برود، بلکه اهدافى که از افزایش ثروت در نظر است از بین مى‏ رود. در نظام رَبَوى، سعادت، محبّت و امنیّت نیست و چه بسیار ثروتمندانى که از سرمایه خود، هیچ نوع راحتى و آرامش و یا محبوبیّتى بدست نمى‏ آورند، ولى در نظامى که در آن انفاق، صدقه و قرض‏ الحسنه رایج باشد، آن جامعه از برکات زیادى برخوردار است. در آن نظام، فقرا مأیوس نبوده و اغنیا در فکر تکاثر نیستند. محرومان به فکر انتقام و سرقت، و اغنیا نگران حراست و حفاظت اموال خود نمى‏ باشند و جامعه از یک تعادل نسبى همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیّت برخوردار خواهد بود. در تفسیر کبیر فخررازى آمده است: وقتى رباخوار، عواطف و عدالت انسانى را در خود محو کند، خود و اموالش مورد نفرین فقرا قرار مى‏ گیرد و کینه و انتقام و توطئه سرقت هر لحظه او را تهدید مى ‏کند و این نمونه‏ اى از آن نابودى است که در آیه مطرح شده است. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 20 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 7ـ رعایت انصاف و پرهیز از برآوردن آه حسرت دیگران (قسمت اول) روشن است كه انسان اجازه ندارد در جان دیگران هرگونه تصرفی نماید. همان‏گونه كه نباید كاری كنیم كه در شناخت و اندیشه دیگران تصرف نادرستی صورت گیرد، در امیال و احساسات آنها هم نباید تصرف نابجا كنیم. همان‏طور كه حق نداریم دیگران را بیازاریم، حق نداریم احساس ناكامی و حسرت در آنان ایجاد كنیم. از این رو، باید همواره مراقب تأثیراتی باشیم كه بر دیگران می‏گذاریم و مسئولیت آن را بپذیریم. سوزاندن دل دیگران و برآوردن آه حسرت و سوز ناكامی از نهادشان مصداق ظلم است. انصاف، عبارت است از این‏كه در شرایطی كه دیگران در تأمین نیازهای اولیه خود درمانده‏اند، انسان به نیازهای درجه دو و لذت‏های ثانوی خود نپردازد و درباره درد دیگران و نیاز مبرم‏شان بی‏احساس، سرد و بی‏خیال نباشد. هر عملی كه نشان بی‏انصافی و بی‏مروتی باشد و نیاز درجه دو ما را بر نیاز درجه یك دیگران ترجیح دهد، مذموم است. ممكن است كسی به لطف و نعمت خدا از نیازهای اولیه عبور كرده و توان توسعه داشته باشد؛ اما انصاف اقتضا می‏كند كه توسعه خود را به نفع رفع نیازهای اولیه مردم كنار بگذارد. از این بالاتر آن است كه ایثار كند؛ یعنی نیازهای ضروری خود را هم مقدم بر دیگران نكند. از طلبه انتظار می‏رود كه اگر اهل ایثار نیست، دست كم اهل انصاف و مواسات باشد و از هم‏دردی با بی‏نوایان و تهی‏دستان دریغ نكند. هم‏دردی نیز، تنها در عبارات ملاطفت‏آمیز و آه كشیدن خلاصه نمی‏شود. كسی كه صادقانه برای دیگران آرزوی آسایش دارد، نمی‏تواند ناظر بی‏طرف درد آنان باشد و خود در رفاه بی‏كران به سر برد. باید در مقابل نیازهای ضروری دیگران، از خوشی‏های خود در گذرد. اگر رفتار ما، دارایی ما، مخارج ما و ظهور و بروز ما موجب دل‏آزردگی و تشویش دیگران گردد، آه و سوز آنان را برآورد و بر روان آنان اثر نامناسب داشته باشد، مرتكب بی‏انصافی شده‏ایم. ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir