🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 28
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
🔅لباس روحانیت (قسمت دوم)
سوال: آیا لباس روحانیت، لباس شهرت و خلاف عرف جامعه نیست؟ و روحانی، با این لباس در میان مردم انگشتنما نمیشود؟
این لباس، نظیر لباس نظامیان، پرستاران، كارگران و ورزشكاران یك نماد كاملاً شناخته شده و موجه برای یك گروه اجتماعی است؛ گروهی كه وجود آن در جامعه ضروری و جایگاه و رسالت آن بسیار پراهمیت است. مشاهده این لباس، برای كسی كه با صنف روحانیت آشنا باشد، نه موجب شگفتی و نه مجوزی برای تمسخر و هتك حرمت است و كسی كه با این صنف آشنایی ندارد، باید به مرور آگاهی خود را افزایش دهد. بنابراین، این لباس، خلاف عرف نیست، بلكه لباس یك «عرف خاص اجتماعی» است و به جهت مصالح فراوانی كه بر آن مترتب است، باید حفظ شود.
بله، اگر كسی لباس پاره، چرك، آشفته یا وارونه بر تن كند یا رنگ سرخ و زرد را برای عمامه، عبا و كفش انتخاب نماید، لباس شهرت پوشیده و شگفتی، نفرت و تمسخر مردم را برانگیخته است. و نیز، اگر پارچه لباس، فوقالعاده گرانقیمت و نفیس باشد، به حدی كه از انواع متعارف میان مردم، فاصله زیادی داشته باشد و در نگاه اول چشمها را خیره كند، پوشیدن آن، عنوان «لباس شهرت» دارد و ممنوع است. اما لباس ویژه هر یك از اصناف در میان مردم، غریب و غیرعادی نیست؛ همانگونه كه لباسهای عمومی اقشار مردم نیز، در نوع و طرح و جنس و رنگ با هم متفاوت است، اما همه آنها لباس متعارف محسوب میشود.
بنابراین، لباس روحانیت حتی اگر برای برخی عجیب باشد؛ اما خلاف عرف یا زشت نیست.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
@لباس_روحانیت
#ندای_تهذیب
@nedaye_tahzib
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مومنون، صفحه 345، آیات 43 تا 59
🗓1399/10/21
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: پاداش رفع حاجات دیگران
روایات اخلاقی، شماره 27
#طراوت_معرفت
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 16
🌺آیت ا... بروجردی / قسمت هفتم / توجه ویژه به کارکرد فرهنگی در خارج از کشور و...🌺
🔅 توجه ویژه به کارکرد فرهنگی در خارج از کشور
استاد مطهری رحمه الله در این باره می گوید: «از گام های برجسته ای که در زمان آیت الله بروجردی و به وسیله ایشان برداشته شد، اعزام مبلّغ و نماینده مذهبی به کشورهای خارجی بود. آقای بروجردی که علاوه بر جنبه فقاهت، مطالعاتی در متن اسلام و معتقدات اسلامی داشت و اسلام را خیلی بی پیرایه و عریان از توهمات عوامانه پذیرفته بود و از طرفی برخلاف گذشتگان از تاریخ قرون جدید و اوضاع عصر حاضر تا حدود نسبتا خوبی آگاه بود، معتقد بود که اگر حقایق فطری اسلامی بر افکار حقیقت جو و کاوشگر و کم تعصب اروپایی عرضه داشته شود، این دین حنیف را تدریجا خواهند پذیرفت و روی همین جهت به آلمان و امریکا نماینده اعزام کرد و در تدارک اعزام نماینده به لندن و بعضی از نقاط دیگر بود که اجل او فرا رسید» (تکامل اجتماعی انسان، ص 205.)
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ #نقش_الگو_در_تربیت❇️
شماره 4
—————————
🔅ضرورت وجود الگوها
از نظر تاریخی، گابریل تارد، بیش از دیگر اندیشمندان، مفهوم تقلید را در زمینه روان شناسی اجتماعی به کار برده است. به باور وی، «تقلید، یک واقعه اجتماعی اساسی است و قوانینی وجود دارد که طبیعت و اثر تقلید را تشریح و توصیف می کنند. تحول اجتماعی نیز از این نظر ممکن است که افراد از آنچه تازه و خیره کننده است، تقلید کنند؛ یعنی جامعه بدون تقلید قابل تصور نیست».(روان شناسی اجتماعی، ج 2، ص 494.)
جامعه بدون تقلید از این نظر قابل تصور نیست که افراد جامعه نیازمندی هایی دارند که برای برآوردن بخش زیادی از آنها باید به کارشناسان رشته های گوناگون روی آورند. بدیهی است هیچ یک از انسان ها نمی توانند در همه رشته ها به تخصص و مهارت دست یابند و از تقلید بی نیاز شوند. علامه طباطبایی رحمه الله با توجه به ضرورت و نیاز زندگی اجتماعی به تقلید و پیروی انسان های نامتخصص از کارشناسان می گوید: «کسی که می پندارد در زندگی خود زیر بار تقلید نرفته و نخواهد رفت، با یک پندار دروغین و خنده دار، خود را فریب می دهد».(سید محمدحسین طباطبایی رحمه الله، مقاله «اجتهاد و تقلید در اسلام و شیعه» در کتاب مرجعیت و روحانیت، ص 20.)
اکنون پرسش مهم این است که چرا انسان به تقلید و الگوپذیری نیازمند است؟ چرا جوانان بیش از دیگران چنین نیازی را احساس می کنند؟ نخستین پاسخی که به نظر می رسد، این است که ویژگی کمال گرایی آدمی، او را از درون به حرکت وا می دارد تا خود را به کسانی که مظهر کمال اخلاقی هستند، نزدیک و صفات آنها را اقتباس کند. از سوی دیگر، زندگی دربردارنده قواعدی است که جوانان می خواهند آنها را بیاموزند و از بهترین رفتارها پیروی کنند تا بتوانند به شخصیت مرد یا زن کامل دست یابند.(محمدرضا شرفی، جوان و نیروی چهارم زندگی، تهران، انتشارات سروش، 1379، چ 1، ص 23.)
جوان تحت تأثیر حس کمال جویی که در فطرت و سرشت او نهفته است، به پیروی از انسان هایی راضی می شود که درجه های بیشتری از کمال را پشت سر نهاده و وجود خویش را به فضایل و صفات پسندیده بیشتری آراسته اند. انسان در هر سنی به ویژه جوانی، کمال گرا و ترقی خواه است. بنابراین، به عواملی که سبب رشد و شکوفایی این ویژگی شوند، اهمیت می دهد. از مهم ترین این عوامل، الگوها و قهرمانانی هستند که مراحلی از کمال و منزلگاه هایی از جاده رشد را پیموده باشند؛ چون با توجه به همسانی نسبی امکانات و استعدادهای افراد مختلف، انسان می داند که در او نیز امکان دست یابی به آن درجه ها وجود دارد. پس قدم در راه آنها می نهد و به پیش می رود.(نقش اسوه ها در تبلیغ و تربیت، ص 59.)
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت پانزدهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
راهها و عوامل گناه نکردن:
1.. شناخت گناه
شیطان گناه را برای انسان تزیین میکند
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 29
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
🔅لباس روحانیت (قسمت سوم)
سوال: پوشیدن این لباس موجب محدودیت میشود، بلندی لباس دست و پاگیر است و حركت انسان را كند میكند، در سرما و گرما هم مشكلساز است.
پاسخ:
اولاً، این مقدار زحمت و محدودیتی كه برای این لباس فرض شده در مقابل بهرهها و فواید آن بسیار ناچیز است. برای رسیدن به آن بهرهها این مقدار هزینه را باید با جان و دل پرداخت. بسیاری از لباسهای اقشار دیگر نیز، زحمت خاص خود را دارد. سزاوار نیست آسایش خود را به عنوان ملاك اصلی انتخاب و عمل در نظر بگیریم؛ زیرا دفاع از جبهه حق با راحتطلبی و تنآسایی امكانپذیر نیست. و باید بدانیم خدای شكور (قدرشناس) به تناسب رنج و تلاشی كه انسان در راه حمایت از دین او متحمل میشود، به وی پاداش میدهد:
«وَ لَینصُرَنَّ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ» .
ثانیاً، طبیعت انسان به گونهای است كه با گذشت زمان به شرایط سخت خو میگیرد و دشواری شرایط بر اثر عادت قابل تحمل بلكه نامحسوس میشود. تا پیش از نهضت رنسانس و حتی تا مدتها پس از آن، تقریباً همه اقوام و ملل، لباس بلند میپوشیدند و كسی هم احساس محدودیت و خفگی نمیكرد. موزههای لباس در كشورهای اروپایی شاهد این مدعا است.
بانوان مسلمان، قرنها است در محیط اجتماع، چادر به سر میكنند و به راحتی حضور اسلامی خود را ادامه میدهند و بر خلاف تصور برخی نه تنها احساس زحمت نمیكنند، بلكه تصور نداشتن چادر پیش چشم نامحرم لرزه بر اندامشان میاندازد. اكنون نیز، هزاران روحانی این لباس مقدس را به تن دارند و همه فعالیتهای اجتماعی خود را بدون احساس تنگنا انجام میدهند. پس نباید گمان كرد سختی اولیه یك عمل تا ابد باقی میماند.
نمونههای دیگری از محدودیت نیز وجود دارد كه بیشتر موجب مصونیت طلبه میشود. طلبه در انجام هر كاری آزاد نیست و نسبت به سایر مردم محدودیت رفتاری دارد و این امر، به جهت شأن طلبه، مناسبت او با دین و دیدگاه توده مردم به اوست كه رفتار وی را دارای جهت شرعی میشمارند.
طلبه، در به كار بردن واژهها، سخن گفتن یا سكوت كردن، شركت یا غیبت در مجالس، نوع نشستن، برخاستن، راه رفتن، نگاه كردن، خندیدن، شوخی كردن، خشم گرفتن، خرید كردن، حضور در فضای خاص و عملكرد خود باید بسیار دقیق باشد و به تبعات این رفتارها توجه ویژه كند.
بازتاب نهایی عملكرد طلبه چه بسا موجب پیدایش سنت یا بدعتی در اجتماع شود كه مسئولیت آن مستقیماً بر عهده طلبه است.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#لباس_روحانیت
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مومنون، صفحه 346، آیات 60 تا 74
🗓1399/10/22
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: مقابله عملی با مفسدین اقتصادی
اقتصاد مقاومتی، شماره 23
#اقتصاد_مقاومتی #مفسدین_اقتصادی
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت نهم➖➖
🔹ثمرات تولید و استقلال ملی (قسمت دوم)👇🏿👇🏿🔹
♻️نتیجه تحریم اقتصادی، استقلال و خودکفایی
امام خمینی رحمه الله:
وقتی محاصره اقتصادی بشود، افکار همه مردم توجه به این پیدا می کند که ما باید خودکفا باشیم و متخصصین ما مشغول می شوند و افکار خودشان را به راه می اندازند و قدرت خودشان را به راه می اندازند و ایران را مستغنی می کنند از خارج و من به شما اطمینان می دهم که اگر تا یک مدتی ما در این فشارها باشیم، ایران بیشتر ثبات پیدا می کند و مغزهای متفکر مکتبی ایران بیشتر به کار می افتد و ایران را خودکفا می کند.
[صحیفه نور، ج 16، ص 75]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 15 #جلودار_حرکت_انقلاب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
May 11
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 8
🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت ششم🌸
✴️ مشارکت دادن سرمایه در تولید
سرمایه به معنی «پول» یا کالایی است که برای کسب، تجارت و تولید به کار گرفته می شود. [فرهنگ صبا، ص 588]
در علم اقتصاد، سرمایه یکی از عوامل اصلی تولید است و بهترین شیوه استفاده از آن، سرمایه گذاری در تولید است؛ زیرا افزون بر بهره وری برای صاحب سرمایه، از راکد ماندن آن در جامعه جلوگیری می کند و هم می تواند برای عده زیادی در جامعه اشتغال ایجاد کند و موجب رونق اقتصادی در کشور شود.
سرمایه در نظام اسلامی، ودیعه ای الهی است که در اختیار انسان قرار دارد و باید از آن در راه مصالح مردم و جامعه بهره گرفت. به همین دلیل، از آن به امر «خیر» تعبیر شده است. چنان که قرآن به کسانی که در پایان عمر هستند، سفارش می کند، تکلیف سرمایه خود را روشن کنند:
«کُتِبَ عَلَیْکُم اِذا حَضَر اَحَدَکُمْ الْمَوتُ اِنْ تَرَکَ خَیراً الوِصِیَّه؛ بر شما مقرر شده است که چون یکی از شما را مرگ فرا رسد، اگر مالی بر جای گذارد، وصیت کند». (بقره:180)
«کلمه خیرا که بدون هیچ قید و شرط در آیه بالا آمده، بیانگر این حقیقت است که اموالی که از طریق مشروع به دست آمده، خیر مطلق است. یعنی خیر برای دین، خیر برای پیشبرد برنامه های فرهنگی [و اقتصادی]، خیر برای برقرار ساختن عدالت اجتماعی یا خیر برای دفاع از استقلال و آزادی یک جامعه و خیر برای هر مقصودی». [خطوط اصلی در اقتصاد اسلامی، ص41]
با توجه به اهمیت و نقش سرمایه در تولید، نباید آن را در جامعه راکد گذاشت. اسلام با وضع قانون «خمس»، مانع از راکد ماندن سرمایه در جامعه می شود، ولی باز هم سرمایه های فراوانی در خانواده ها وجود دارد که یا در خانواده راکد است یا به شیوه نامناسب از آنها استفاده می شود.
در حال حاضر (شرایط جنگ اقتصادی)، این فرصت فراهم آمده است تا این سرمایه ها که بخشی از سرمایه ملی هستند، به اشکال مختلف از جمله مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم و نیز در امور عام المنفعه در جریان تولید قرار گیرند.
الف) مشارکت مستقیم سرمایه در تولید
ب) مشارکت غیر مستقیم سرمایه در تولید
ج) مشارکت سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#تولید
#اقتصاد
#خانواده
#اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🖥 پخش زنده درس اخلاق از خبرگزاری حوزه
⏱ دوشنبهها ساعت ۱۹
⏱ چهارشنبهها ساعت ۱۰
پخش زنده:🔻
https://www.hawzahnews.com/service/live
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍 #کلام_رهبر_انقلاب
برگزیدهای از نکات مهم آقا در سخنرانی تلویزیونی ۱۹دی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 30
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
🔅دو لباسی
اگر ضرورت یا فایده لباس روحانیت ثابت شده باشد، این ضرورت و فایده به صورت عام و برای شرایط مختلف ثابت است. این لباس، لباس رسمی دایم روحانی است و اختصاصی به زمان، مكان یا موقعیت ویژه ندارد. طلبه به همان دلیل كه لباس میپوشد، پوشیدن لباس را باید ادامه دهد.
روحانی برخلاف پلیس كه ساعت كار محدودی دارد و تنها در همان ساعت به ادای وظایف صنفی میپردازد، در تمام ساعات شبانهروز روحانی است و هرگاه با مردم ارتباط برقرار میكند، رسالتهای روحانیت را بر دوش دارد.
روحانی وظیفه دارد با عمل خود رفتار اسلامی را در موقعیتهای مختلف به مردم نشان دهد و تجسم زندگی دینی و اخلاقی باشد. از این رو، همه وقت و همه جا مبلّغ آموزههای دین است: در مسجد، مدرسه، بازار، خیابان، ماشین و اتوبوس، مجالس و ... .
فواید لباس روحانیت در همه این محیطها انتظار میرود و حضور روحانی در هر شرایطی پیام ویژهای دارد. بر این اساس، شایسته است طلاب ملبّس بر پوشیدن این لباس ثابت قدم باشند و فقط در موارد استثنایی، یعنی تنها در جایی كه پوشیدن این لباس امكان ندارد یا موجب هتك احترام آن میشود ـ مثلاً هنگام ورزش، اثاثكشی منزل، بنّایی ساختمان و حضور در بعضی تفریحگاهها ـ لباس را كنار بگذارد.
تغییر لباس و دو لباسی كه بدون شك در میان مردم پدیدهای غیرمتعارف و سبك تلقی میشود، احتمالاً ناشی از یكی از این عوامل است:
1️⃣.. طلبه از داشتن این لباس احساس سرشكستگی و كوچكی میكند و از ابراز هویت خود، لااقل در محیط خاصی شرم یا بیم دارد. چنین كسی كه تكلیف خود را با موقعیت صنفی خویش روشن نكرده و ایمان كامل به روش زندگی خود ندارد، بهتر بود از اول لباس نمیپوشید و از این پس نیز تا تعیین تكلیف نهایی به این لباس در نیاید.
2️⃣.. طلبه در شرایط خاص زمانی و مكانی ضرورتی در پوشیدن این لباس نمیبیند.
این فرد باید بداند كه ضرورت پوشیدن این لباس از فواید آن جدا نیست و به یك معنا، هیچ وجوب یا ضرورتی برای پوشیدن لباس وجود ندارد، هر چه هست فواید بیشمار و آثار مثبت فراوان این لباس است كه در افزایش بازده فعالیت نهاد روحانیت به آستانه ضرورت میرسد. و به این معنا ضرورت لباس منحصر به شرایط خاص نیست و اگر اضافه كنیم كه تغییر لباس موجب وهن جایگاه روحانی در نگاه مردم و اتهام به تلوّن و منفعتجویی میشود، این ضرورت پررنگتر و برجستهتر خواهد شد.
3️⃣.. طلبه، برای انجام برخی كارها احساس محدودیت میكند و با تغییر لباس میخواهد آزادتر و راحتتر باشد. این عامل نیز، دلیل موجهی برای تغییر لباس نیست؛ زیرا اگر چنین بود از اول نباید این لباس انتخاب میشد. انتخاب این لباس از ابتدا، به معنای پذیرش بعضی محدودیتها برای ادای یك رسالت بزرگ است و تحمل این محدودیتها هم، قدمی در پیشبرد اهداف دین به شمار میرود و اجر متناسب با خود را دارد.
اظهارنظر مردم در مقابل این پدیده بسیار متفاوت است. قشر جوان جامعه كه بیشترین آمادگی را برای شكستن قالبهای متعارف از خود نشان میدهد، از تغییر لباس روحانی چندان برنمیآشوبد و چه بسا آن را اقدامی جالب توجه، جدید و شجاعانه ارزیابی كند؛ اما توده جمعیت غیرجوان آن را به معنای تلوّن، تزلزل شخصیت، راحتطلبی، عدم پایبندی به شئون روحانیت و ... تفسیر میكند.
ذكر این نكته در پایان مفید است كه دو لباسی، دوگونه است:
ابتدایی و استدامهای.
دولباسی ابتدایی، آن است كه طلبه در ایام تبلیغ، همیشه ملبس به لباس روحانیت است و در محل تحصیل خود، به دلیل برخی مشكلات، همیشه غیر ملبس.
استدامهای، آن است كه طلبه با اینكه به صورت رسمی ملبس شده، ولی در محل زندگی و تبلیغ، بدون ضرورت و مرتب از دو لباس متفاوت استفاده میكند. بیشك، مورد اول كم اشكالتر از مورد دوم است.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#لباس_روحانیت
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مومنون، صفحه 347، آیات 75 تا 89
🗓1399/10/23
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
📝موضوع: جلوگیری از بدگویی
#علما_و_دوری_از_گناه
شماره 13
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / الگوهای زنده👇🏿👇🏿🔹
شماره 9
🔅الگوهای زنده
بیشترین تأثیرپذیری ما از الگوها، در «جهات عملی» آنان است؛ یعنی خصوصیات اخلاقی و ویژگی های رفتاری و آنچه محسوس و تبعیت بردار و پیروی کردنی باشد.
الگوها، هرچه متعالی تر باشند، دامنۀ اثرگذاری وسیع تر و عمق آن بیشتر است؛ به شرط آنکه راه این «الگوسازی» را بدانیم.
برای اینکه در همین موضوع هم کلّی گویی نکرده باشیم، نمونه می آوریم:
1. امام امت قدس سره که برای جامعۀ ما شناخته شده و محبوب است و حتی جملات او به عنوان کلمات قصار، تابلو می شود، از شخصیت های اثرگذار و الگوست. ذکر نمونه هایی از سیرۀ اخلاقی و ویژگی های برخوردِ او، مؤثر است تصویر امام در حالتی که ضریح حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام را می بوسد، به شیفتگان نوعی آموزش ادب و محبت به کریمۀ اهل بیت علیهم السلام است.
یاران و نزدیکان امام امت نقل می کنند که حضرت امام در سال های متمادی که در نجف بودند، هر شب به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف می شدند و «زیارت جامعه» می خواندند و این زیارتِ پیوسته به نحوی عرض ادب و تجدید عهد و پیمان با مولا بود و حتی در دوران های بحرانی عراق و آشفتگی اوضاع هم این زیارت را تَرک نمی کردند.
فیلم نماز و قرآن خواندن امام حتی در روزهای آخر عمرش، وقتی از سیما یا با نوارهای ویدئویی پخش می شود، به علاقه مندان حضرتش می آموزد و الهام می دهد که تعبد به وظایف شرعی و انس با قرآن کریم و تلاوت کلام الله، کارهای مثبت و سودمند در زندگی انسانی مکتبی و شیعی است.
2. علامه طباطبایی قدس سره را همه می شناسیم: مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف برجسته و چهره ای اخلاقی و علمی و عرفانی. در حالات علامه نوشته اند که وقتی روزه بود، هنگام افطار، اولین کاری که می کرد، تشرّف به حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام بود و درواقع، روزۀ خویش را با بوسه بر ضریح مقدّس افطار می کرد. این حرکت، الهام بخش عشق ورزی به ساحت اهل بیت علیهم السلام است.
یا وقتی تابستان ها به مشهد مقدس مشرف می شد، با اینکه از او تقاضا می کردند برای استراحت، در اطراف مشهد و جاهای خوش آب وهوا اقامت کند، نمی پذیرفت و می فرمود: «ما از پناه امام هشتم جای دیگر نمی رویم.» با توجه به جایگاه والای علامه در دل ها و دیده ها، آگاهی از این گونه خصوصیات، در جذب جوانان به معنویات بسیار سودمند است.
3. علامه امینی قدس سره ، مؤلف کتاب جهانی الغدیر که از دلباختگان و شیفتگان حضرت امیر علیه السلام بود، هنگام زیارت حرم حضرت علی علیه السلام حالت خاصی داشت: شور و حال و گریه و التهاب و نجوای عاشقانه و چشم های پُراشک او، همۀ زوّار را مجذوب می ساخت و در سیمای علامه امینی نشانه های عاشقی شیدا و محبّ واقعی اهل بیت علیهم السلام را می دیدند.
ذکر چنین نمونه هایی از خضوع در برابر عترت پاک پیامبر، در دل های مستعد اثر می گذارد و هر کدام، درسی از ادب و عشق به اولیاءالله است.
مهم آن است که با ذکر این گونه سیره های رفتاری از بزرگان دین و چهره های سرشناس و قهرمان و الگو، به ویژه آنان که در چشم و نگاه و نظر نوجوانان و جوانان محبوبیت دارند، بتوانیم بذر محبت اهل بیت را در دل فرزندان خویش بکاریم و بارور سازیم و از این محبت، در مسیر حفظ تعادل و سلامت فکری و روحی آنان بهره بگیریم. عشق به خاندان رسالت، در نهاد و فطرت و سرشت ما و فرزندان ما وجود دارد. باید آن را شکوفاتر و ثمربخش تر کنیم.
#تربیت_دینی_فرزندان
#خانواده
#الگو
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سه_شنبه_های_تربیتی
#کلیپ_تصویری | بچهها را با این روش تربیتی ضعیف و وابسته نکنید! | #پناهیان
میگویند کودک بعد از یک مدتی حدود مثلاً دیگر پنج شش سالگی به بعد تا هفت سالگی این سنین متوجه میشود که پدر و مادر منشأ قدرت نیستند، ابرقدرت نیستند؛ دنبال قدرت میگردد. اگر کسی را خوب تربیت بکنند ضعفاش تبدیل میشود به قوّت مگر در مقابل منشأ قدرت که پروردگار است، وابستگی او تبدیل میشود به استقلال مگر نسبت به منشأ قدرت که نمیشود نسبت به آن وابسته نبود و آن پروردگار عالم است.
دین چهکار میکند؟ دین یک برنامهای دارد برای انسان، انسان را به اوج استقلال و قوّت و قدرت میرساند. و خدا از چی بدش میآید؟ از اینکه کسی به چیزی وابسته باشد. اگر بچهات را به خدا وابسته نکنی متوجه منشأ قدرت خدا نکنی، بچهات به هر چیزی، به هر پَشیزی وابسته خواهد شد. بچهات ضعیف میشود، ذلیل میشود. میخواهی بچهات ذلیل بشود؟
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
📌عن امیر المومنین علی (علیه السلام) :
حُسنُ الخُلقِ راسُ کُلِّ بِرِّ
نیک خویی ، سرآمد همه نیکی هاست.
غررالحکم ۴۸۵۷
👌پخش زنده درس اخلاق
👈با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین مهدوینیا (دام عزه)
⏰چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۹۹ ساعت ۱۰
پخش زنده:🔻
www.hawzahnews.com
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخشزنده در ایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نماهنگ
🖤 شهادت حضرت #فاطمه سلام الله علیها 🖤
دستمو رها نکنی - #پویانفر
التماس دعای فراوان
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مومنون، صفحه 348، آیات 90 تا 104
🗓1399/10/24
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir