eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
954 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
486.mp3
476.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 486 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉 1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی (قسمت اول) بصیرت عنصری است كه با تحقق دو عامل در فرد، تحقق پیدا می‌کند؛ یك عامل، شناختی و عامل دیگر، رفتاری است؛ یعنی برای كسب بصیرت، نخست باید مطالب صحیح را شناخت و در گام بعد، به‌مقتضای آن شناخت عمل كرد. دراین‌صورت است كه نوعی روشنی دل، شرح صدر و آرامش قلبی برای انسان پیدا می شود. بنابراین در كنار شناخت، باید به خودسازی نیز پرداخت تا بصیرت به دست آید. در حوزه شناخت باید توجه داشت كه اگر در رویارویی با مسائل پیرامون خود، سطحی برخورد كنیم، به دلیل ضعف باور، به‌راحتی در دام شیاطین خواهیم افتاد؛ اما اگر به تقویت باورها بیشتر اهمیت دهیم و با استدلال بتوانیم پاسخ شبهات را فرا‌گیریم، هرگز گرفتار این دام نخواهیم شد. بنابراین باید با بهره‌گیری از تجربیات عینی، عقل و استفاده از بیانات قرآن، انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم السلام، باورهای خود را تقویت کنیم. اگر بخواهیم نهال ایمان در ما پابرجا باشد، باید ریشه‌های عمیق آن در زمینِ دل ما، گسترده شده باشد؛ دراین‌صورت است كه كسی نمی تواند با یك سخنرانی، مقاله یا فیلم، آن را سست کند. كسانی هم‌اكنون می‌کوشند تا به هر قیمتی، ایمان را از جوانان این مرز و بوم بگیرند. رهبر معظم انقلاب نیز بارها تأكید فرموده‌اند كه دشمن، ایمان جوانان ما را هدف قرار داده است. پس، برای اینكه ریشه‌های این نهال در درون زمین دل، استوار شود، باید آن را با تقویت باورهای خود آبیاری کرد. اگر انقلاب اسلامی برای تحقق حاكمیت دین در جامعه شكل گرفته است، باید برای رسیدن به این هدف، باورهای دینی را زنده نگه داشت. سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو ایمان و باورهای دینی است و برای سالم ماندن این باورها باید همواره به آن رسیدگی و آن را تقویت کرد. همان‌گونه كه افراد، در زندگی خود، سهمی برای كار، خانواده، رفاه، تفریح، زیارت، و اموری ازاین‌قبیل قائل‌اند، سهمی هم باید برای تقویت ایمان خود در نظر داشته باشند. ما باید بکوشیم تا تحت تأثیر مباحث شك‌گرایانه، كه به‌منظور تضعیف اعتقادات دینی مطرح می‌شود، قرار نگیریم و در اصول سه‌گانة توحید، نبوت و معاد، به هر قیمتی، به یقینی دست یابیم كه شك و شبهه‌ای نتواند خللی در آن ایجاد كند؛ در غیر این صورت، اگر نگاه ما به این اصول، سطحی باشد، همواره در معرض سقوط و لغزش خواهیم بود. بنابراین اگر ما معتقدیم باید اسلام باقی باشد و اسلام حکومت دارد و قوام حکومت اسلامی به امام معصوم علیه السلام و در زمان غیبت به ولی فقیه است، باید سعی کنیم این مبانی و معانی را به‌خوبی بفهمیم و باور کنیم؛ وگرنه در هر زمان احتمال دچار ‌شدن به سرنوشت کسانی که در آزمون‌های سخت، گمراه شده‌‌اند، وجود دارد ما هنگامی می‌توانیم در شدائد و فتنه‌ها، از آزمون‌ها سربلند بیرون آییم که پایه‌های فکری‌مان محکم شده باشد. این پایه‌های فکری، باید در مراكز علمی، مساجد و مجالس دینی و سایر مراكز مرتبط، به‌درستی، تقویت ‌شود. كسی نباید تصور كند كه این اعتقادات و باورهای دینی ارثی است و نیازی به كسب كردن ندارد؛ بلكه اساساً زندگی در دنیا برای رسیدن به چنین شناخت‌هایی است. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉 1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی (قسمت دوم) بصیرت فقط از راه علوم نظری حاصل نمی‌شود؛ بلكه عاملی معنوی نیز وجود دارد كه مرتبط با تقویت اعتقادات و باورهای دینی در خود است. هر اندازه توجه فرد به انجام وظیفه و توكل به خدا و اولیای الهی بیشتر شود، از درون، بیشتر حقایق را تشخیص می دهد و نور باطنی قوی‌تری پیدا می كند: فَاتَّقُوا فِرَاسَةَ اَلْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اَللَّهِ اَلَّذِي خُلِقَ مِنْهُ از زیرکی مؤمن بهراسید؛ چراکه مؤمن با نور خدا که از آن خلق شده به شما می‌نگرد (بحار الأنوار , جلد۶۴ , صفحه۷۵». هركس ایمانش بیشتر باشد، نور باطنی دل او بیشتر است و با نور خدا حقایق را می بیند؛ هرچه توجه افراد به خدا و مظهر انوار او وجود مقدس ولی عصرعجل الله تعالی فرج الشرف بیشتر شود، بر بصیرت آنها نیز افزوده می شود. نكته‌ای كه باید در تقویت باورها و اعتقادات دینی بدان توجه شود، این است كه افكار و عقاید همانند یك هرم است؛ قاعده هرم، سطحی بسیار گسترده را دربر می‌گیرد و از‌این‌رو بسیاری از باورها و ارزش‌ها در آن می‌گنجد؛ اما هرچه از قاعده به طرف رأس هرم برویم، آن باورها و ارزش‌ها محدودتر می شود تا به رأس هرم می‌رسد كه تنها یك نقطه قرار دارد. اگر كسی آن نقطه را محكم كند، تا آخر محكم پیش خواهد رفت؛ اما اگر اول كسی سراغ قاعده هرم برود با هزاران مطلبی رو‌به‌رو خواهد شد كه در این قاعده قرار گرفته است و هركدام را كه بخواهد ثابت كند، نیازمند بحث فراوان و زمان زیادی خواهد بود، و همه كس چنین فرصتی ندارند. پس، ابتدا باید آن رأس هرم را شناخت و سپس سراغ قسمت‌هایی رفت كه نزدیک به رأس هرم قرار گرفته‌اند. اگر آن پایه‌ها محكم شود، می‌توان به‌تدریج به سراغ مراحل دیگر رفت و آن بخش‌ها را نیز تقویت كرد. اگر در آن بخش‌ها اشكالی هم پیدا شود، با مراجعه به آن مباحث پایه‌ای و اساسی، می توان ابهام را برطرف كرد. در دین اسلام تأكید شده است ابتدا سه مسئله توحید، نبوت و معاد را محكم كنید؛ اگر این سه اصل درست شد، سایر مسائل نیز حل می‌شود. به دنبال بحث نبوت، وقتی ثابت گردید كه هرچه پیامبرصلی الله علیه و آله فرموده، صحیح است، می‌توان به‌راحتی متوجه شد كه بعد از آن حضرت باید سراغ چه كسی برای اداره جامعه رفت. اگر كسی نگاهی منصفانه به زندگی پیامبرصلی الله علیه و آله داشته باشد، پی خواهد برد كه ایشان در هر فرصتی كه پیش می‌آمد، علی علیه السلام را جانشین خود معرفی می‌فرمود؛ اما اگر كسی در اصل نبوت آن حضرت شك داشته باشد و ایشان را همچون افراد عادی بپندارد كه دچار خطا و اشتباه می‌شود، دیگر حرف‌های آن حضرت برایش اعتباری نخواهد داشت. در اینجا چون آن نقطه اولی را محكم نكرده، در مسائل دیگرش نیز دچار مشكل شده است؛ اما اگر این نقطه را محكم می‌كرد و باور می‌داشت كه پیامبرصلی الله علیه و آله اشتباه نمی كند، در بحث امامت نیز دچار مشكل نمی‌شد. باور به قرآن و آموزه‌های آن نیز از جمله باورهای پایه‌ای است. قرآنی كه فرستاده شد تا شكی در آن نباشد، اگر ادعا شود كه نقدپذیر است، دیگر با سایر كتب تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین برای شناخت درست حق، باید از رأس هرم آغاز و پایه ها را محكم کرد؛ به‌تدریج باید به سمت قاعده هرم حركت كرد و بر معلومات خود افزود. اگر كسی آن پایه را محكم كند، اگر‌چه به تمام حقایق دست نیابد، چون پایه را محكم كرده، امید نجاتش هست؛ اما اگر خود آن پایه متزلزل شود، دیگر پایه ای نخواهد بود كه ساختمان بر روی آن بنا شود. دلیل آنكه دشمن هم‌‌اكنون دست بر روی همین موارد گذاشته و در این مباحث بنیادین تشكیك می‌كند، به منظور تیشه به ریشه زدن است. امام خمینی رحمه الله در مقدمة وصیت‌نامة الهی ـ‌ سیاسی خود، با ذکر حدیث «ثقلین»، بر اهمیت این مباحث پایه‌ای تأكید كرده و توجهات را به کتاب و عترت معطوف ساخته‌اند: اِنّی‌ تاركٌ فیكُمُ الثّقلَینِ كتابَ اللهِ وعترتی‌ اهلَ بیتی‌؛ فإِنَّهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتّی‌ یرِدَا عَلَی الْحَوض؛ همانا من در میان شما دو وزنة سنگین برجای می‌گذارم: كتاب خدا و عترتم؛ این دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا اینكه در روز قیامت بر من وارد شوند». امام رحمه الله با آوردن این حدیث در ابتدای وصیت‌نامة خود نشان دادند كه برای گمراه نشدن باید به كتاب خدا و عترت چنگ زد. دشمن برای اینكه بتواند این دو گوهر گران‌بها را از ما بگیرد، تشكیك در آنها را جدّی گرفته است. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
💗 از جوانان عزيز توقع دارم در مورد مسائل اساسی کشور، جدّی باشند و جدّی برخورد كنند 🔻رهبرانقلاب: ما از جوانان عزیزمان - چه دختران و چه پسران - توقّع داریم که در مورد مسائل اساسی کشور، جدّی باشند و جدّی برخورد کنند. 🔹روی این مسأله «جدّی بودن» فکر کنید، بعد خواهید دید خیلی از کارهایی که در گوشه و کنار انجام میگیرد، ناشی از جدّی نبودن است. 🔹در دعای کمیل میخوانیم: «قوّ علی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزیمة جوانحی و هب لی الجدّ فی خشیتک». 🔹خیال نکنید این دعاها فقط تضرّع و انابه است. در لابه‌لای این تضرّع، معرفتهای لازم برای زندگی گنجانده شده. این دعاها چشمه معارف اسلامی است. 🔺«قوّ علی خدمتک جوارحی»؛ مرا بر انجام این خدماتی که بر عهده‌ام است، از لحاظ جسمانی توانا کن. «و اشدد علی العزیمة جوانحی»؛ اراده و عزم مرا مستحکم کن. «و هب لی الجدّ فی خشیتک»؛ به من حالتِ جد بده؛ سرسری نگرفتن؛ بازیچه نینگاشتن. ۸۲/۸/۱۵ 🗳 💻 @Khamenei_ir به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | انتخاب مردم، مدیر قوی و کارآمد 🔺 رهبر انقلاب: در مورد مسئله‌ی مشارکت، که بعضی نگرانند مشارکت کم خواهد شد. بنده به نظرم این جور میرسد که در مشارکت مردم عامّه‌ی مردم و عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند؛ عامّه‌ی مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریّتی است، [دارای] یک قوّت عمل یا قوّت اراده‌ای است، [دارای] یک کارآمدی‌ای است که میتواند مشکلات کشور را از میان بردارد؛ دنبال این هستند. اینکه حالا چه کسی با چه نامی، با چه عنوانی و از چه جناحی وارد میدان بشود، برای عموم مردم مطرح نیست؛ اگر نامزدهایی که امروز در صحنه‌اند بتوانند بیان کنند و به مردم نشان بدهند که دارای این کارآمدی هستند، مردم پای صندوقها هم میروند و مشارکت بالایی هم خواهد بود ان‌شاءالله به توفیق الهی. مهم این است که نامزدها بتوانند مردم را قانع کنند، مردم را به این نتیجه برسانند که این آقا یا این اشخاص میتوانند کشور را اداره کنند، مدیرند، مدبّرند، باصداقتند؛ باید صداقت افراد شناخته بشود و کسانی باشند که دردهای جامعه را بشناسند. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ 💻 @Khamenei_ir به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢📢 بپا خیزید که لیلة القدر انقلاب نزدیک است... 📽 بخش هایی از مراسم افتتاحیه ستاد حوزوی انتخاباتی ملت امام حسین (علیه السلام) 🇮🇷 🇮🇷 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره ۱۶ —————————— ◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️ 1⃣ اخلاق محور باشیم در خصوص دخالت اخلاق در عرصه سیاست بچند نظر اشاره می شود: الف: برخی غایت اخلاق و سیاست را از هم متمایز دانسته؛ لذا با انکار نسبت میان این دو، دخالت هر کدام در حریم دیگری را ناروا دانسته اند. ب: برخی دیگر بر این باور بودند که اخلاق باید در راستای اهداف سیاست به کار گرفته شود. ماکیاولی از جمله متفکرانی است که به تئوریزه کردن این مدعا پرداخت. او به این باور دامن زد که بی آنکه التزامی اخلاقی به اهداف سیاسی وجود داشته باشد، می توان از اخلاق برای دستیابی به هدف های سیاسی بهره گرفت. ج: در مقابل این دو دیدگاه، مکتب اسلام بر این باور است که سیاست باید بر محور اخلاق امتداد یابد و در تزاحم میان سیاست و اخلاق، بر اصالت اخلاق تأکید می ورزد. بررسی سیره سیاسی اهل بیت علیهم السلام نشان می دهد که آنان هیچگاه از منطق «هدف وسیله را توجیه میکند» پیروی نکرده و به هیچ وجه از ابزارهای غیر اخلاقی جهت وصول به اهداف اخلاقی - الهی بهره نگرفتند. از باب نمونه در این خصوص می توان به سیره حضرت علی (ع) اشاره کرد. ایشان در عبارتی، سر عدم به کارگیری راهکارهای غیر اخلاقی در مسائل سیاسی - اجتماعی را اطاعت از ارزشها و اوامر الهی دانسته و عبور از مرزهای اخلاق و شریعت را در گستره سیاست ورزی، غیرمجاز اعلام داشته است: «من به خوبی از تمام ریزه کاری های سیاست مخرب باخبرم، و راه های پیروزی بر دشمن را دقیقا می دانم و توانایی به کار بستن آنها را دارم؛ ولی می دانم که حفظ ارزش ها هرگز اجازه بسیاری از این چاره جویی های سیاسی را که از اصول شیطانی سرچشمه می گیرد، نمی دهد. من به اوامر و نواهی الهی چشم دوخته ام . هرجا به من اجازه پیشروی بدهد، می روم، و هرجا مانع شود، باز می ایستم. ایشان روش معاویه را برنتابیدند؛ چراکه حیله، نیرنگ، نقض پیمان و ظلم را برای رسیدن به اهداف خویش، تجویز می کرد. آن حضرت جدا از اینکه عرصه سیاست را از این امور مبرا میدانستند، تمایز روش خویش در سیاست ورزی را در مراعات اصول اخلاقی و الهی معرفی کردند و این گونه اظهار داشتند: : «به من میگویند پیروزی خود را در جور و ستم درباره کسانی که بر آنها حکومت میکنم، جست وجو نمایم. به خدا سوگند! هرگز به چنین کاری دست نمی زنم (نهج البلاغه خ ۱۲۶)». برخی از مواردی که در این راستا می توان به عنوان الگوی عملی ياد کرد، از قرار ذیل است: ۱. بعد از آنکه دشمن در جنگ صفین آب را به روی حضرت على ع و سپاهیانش بست و پس از آنکه یاران امام ع دشمن را عقب رانده و شریعه فرات را در اختیار گرفتند، برخی از یاران ایشان پیشنهاد کردند که آب را به روی لشکر دشمن ببندند تا از پای در آیند. ولی ایشان به این پیشنهاد اعتنا نکرده و فرمودند: «آبی را که خدا بر آنها حلال کرده از آنها منع نمیکنم» ۲. حضرت علی در جنگ صفین هنگامی که می توانست عمرو عاص را به قتل برساند، به این دلیل که وی برای فرار از کشته شدن، خود را کاملا برهنه کرده بود، از وی روی برگرداند و از کشتن او صرف نظر کرد. (ابن شهر آشوب، المناقب ج ۳، ص ۱۷۸) ٣. مسلم بن عقیل با اینکه می توانست ابن زیاد را غافلگیرانه در خانه هانی بن عروه به قتل برساند، با توجه به روایت پیامبر که ترور را منع کرده و فرموده بود: «الايمان قيد الفتك»؛ از این کار خودداری کرد و عملا جان خویش را در این راه نهاد (ابن اثیر، الکامل فی التاریخ ج ۴ ص ۲۷) گریز از اخلاق در عرصه سیاست، به اخلاق گریزی در جامعه کمک می کند. بهره گیری از موارد غیر اخلاقی، مانند خدعه و نیرنگ در سیاست، موجب خواهد شد گستره آن به مناسبات فرهنگی و اجتماع نیز سرایت کند و توسعه آن به حریم سیاسی و حکومتی، بنیان جامعه و اساس دین را به ورطه افول و خطر می اندازد. براین اساس، اهل بیت (علیهم السلام) به اقتضای مراعات مصلحت مهم تر، اخلاقی شدن فضای جامعه را در نظر گرفتند و با نفی به کارگیری امور غیر اخلاقی در عرصه سیاست، از بسیاری فرصت های در دسترس که بنا بر مقتضای مبارزات سیاسی می توانست فضای سیاسی را به نفع خود خاتمه دهند، چشم پوشیدند. با توجه به این مطالب درباره الگوی رفتار سیاسی، ما طلاب و روحانیان باید با تکیه بر سیره سلف صالح خویش، اخلاق محوری در رفتار سیاسی را مد نظر قرار دهیم ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 487، آیات 32 تا 44 🗓1400/03/11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
487.mp3
499.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 487 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 25 // اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 ——————————- 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 1️⃣ زمینه سازی 1. 9. زمینه های اولیه بعد از تولد اسلام به مادران توصیه می کند که در دوران بارداری و پیش و پس از آن، خود را برای داشتن فرزندی سالم و صالح آماده کنند یکی از سفارش های مهم به والدین این است که در بدو تولد، کام فرزند را با تربت امام حسین علیه السلام آشنا کنند تا عشق حسینی از همان ابتدا در روح و جان نوزاد نقش بسته و تأثیر خود را بر جای نهد. امام صادق علیه السلام فرمودند: «حَنِّکوا أَوْلَادَکمْ بِتُرْبَهِ الْحُسَینِ علیه السلام فَإِنَّهُ أَمَانٌ»؛ اگر می خواهید فرزندتان در امان باشد، کام او را با تربت امام حسین علیه السلام بردارید (ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، النص، ص278)» آشناکردن ذائقۀ فرزند را با تربت امام حسین علیه السلام بردن نوزاد به مراسم عزاداری آن حضرت و شیردادن مادر به نوزاد، در حالی که قطره های اشک روی سینه اش می ریزد بی شک در روح و روان کودک تأثیر می گذارد. سفارش دیگر اسلام به والدین این است که در بدو تولد، در گوش نوزاد اذان و اقامه بگویند. این کار سبب می شود، کودک که از همان ساعت های اولیۀ زندگی اش با توحید و حقایق اسلامی آشنا شود و پیام های توحیدی، همچون آب حیاتی فطرت الهی و خداجوی او را سیراب کنند و او را برای ورود به راه سعادت آماده تر سازند. رسول اکرم صلی الله علیه وآله نیز زمانی که حسن و حسین علیهماالسلام به دنیا آمدند، در گوش راستشان اذان و در گوش چپشان اقامه خواندند. آری، روح کودک با سخنانی که به او القا می شود، به مرور زمان اُنس می گیرد. شاید بتوان گفت که این آداب و آیین ها علاوه بر اینکه برای اطرافیان نوزاد ثمرۀ توحید عملی دارد و هدفمندی در زندگی و زندگی هدفمند و برنامه دار را غیرمستقیم یادآوری می کند، ثمرۀ دیگر آن، ایجاد حساسیت در ضمیر ناخودآگاه کودک است. بنابراین، والدین باید باورهای دینی را در بدو تولد بر ضمیر پاک کودک نقش زنند. ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 26 // اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 ——————————- 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 1️⃣ زمینه سازی 1. 10. تأثیر شیر مادر در پرورش کودک (قسمت اول) اسلام شیر مادر را در کیفیت پرورش کودک مؤثر می داند؛. از این رو توصیه می کند که در موقع انتخاب همسر، به این موضوع هم بیندیشید که این شخص قرار است، مادر آیندۀ فرزندانتان شود و به او شیر دهد. در سفارش های دینی پیشنهاد می شود که زنی عاقل و زیبا و خوش اخلاق و سالم و نیرومند را انتخاب کنیدتا فرزندانی زیبا و نیرومند و هوشمند و خوش اخلاق داشته باشید. همچنین، اسلام تأکید می کند که تا حد امکان کودک از شیر مادر تغذیه کند و اگر ناچار شدید برای فرزندتان دایه ای بگیرید. دقت کنید که دایه عاقل، زیبا، و خوش اخلاق و سالم باشد؛، چون شیر به هر حال، بر کیفیت پرورش کودک تأثیر می گذارد. از این رو سفارش شده است که هنگام شیر دادن به نوزاد، مادر با آرامش و به دور از اضطراب و استرس و در وضعیت مناسب باشد. امروزه ثابت شده است که هورمون های حاصل از استرس در بدن مادر بر محتوای شیر او تأثیر می گذارد . شیر مادر در صورت، سیرت، سعادت و شقاوت کودک نقش اساسی دارد. تغذیۀ کودک در تربیت او نقش بنیادین دارد و اگر بنیاد بنایی سست و کج باشد، دوام و استحکام آن خدشه دار می شود. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «دقت کنید که چه کسی فرزندان شما را شیر می دهد؛ زیرا کودک با همین وضع پرورش می یابد.»(مستدرک الوسائل،ج15، باب 57، ص162) امام باقر علیه السلام نیزمی فرمایند: «برای شیر دادن فرزندتان زنان پاکیزه را انتخاب کنید؛ زیرا شیر سرایت دهندۀ ویژگی های اخلاقی است.»(همان ، ص 162) شیر مادر در صورت، سیرت، سعادت و شقاوت کودک نقش اساسی دارد. بهتر است که در هنگام شیر دادن، مادر رو به قبله بنشیند و با وضو باشد و در حال ذکرگفتن باشد و هر لقمه ای را نخورد؛(به حلال و حرام و شبه ناک بودن آن توجه کند ) ازاین رو رسالت پدران در این زمینه سنگین است. پدران باید در کسب روزی حلال دقت کنند و از مال حرام یا مخلوط به حرام بپرهیزند ؛ زیرا لقمۀ حرام زمینۀ انحراف و گناه را آماده می کند. از همین رو، امام حسین علیه السلام در کربلا فرمودند ، دلیل اینکه دشمنان حرف هایمان را نمی پذیرند، این است که شکم هایشان از حرام پُر شده است. از این کلام نورانی معلوم می شود که خوردن حرام، انسان را تا سَر حدّ کشتن اولیاء الله الهی پیش می برد.(تحف العقول، ص 240) امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: «کَسْبُ الْحَرَامِ یُبِینُ فِی الذُّرِّیهِ؛.درآمد حرام اثرش در اولاد ظاهر می شود (الکافی، ج 5، ص125)» بنابراین، پدر و مادر باید مراقب باشند که غذای حرام نخورند، و گرنه غذای حرام، در فرزندانشان اثر نامطلوب باقی می گذارد. اسلام سلسله ای از مسئولیت های پرورش فرزندان را که پدران از آن محروم اند، منحصراً در اختیار مادران قرار داده است. یکی از این مسئولیت ها مراقبت غذای مادران در دوران حمل است. در این مدت که مستقیماً کودک از مادر تغذیه می کند، مادر مسئول حفظ دو نفر است و دو تکلیف دارد: یکی نسبت به خود و دیگری نسبت به کودک. پدر پیش از انعقاد نطفه موظّف است حلال بخورد و اگر بعد از انعقاد نطفه حرامی خورد، ارتباط تنگاتنگی با پرورش کودک ندارد؛ زیرا غذای حرام پدر در جهاز گوارشی پدر هضم می شود؛، اما غذای مادر در دستگاه گوارشی او به شیر تبدیل می شود و کودک از آن تغذیه می کند؛، بنابراین مادر موظف است که غذای حلال بخورد اسلام به لحاظ اهمیتی که برای آثار معنوی و روانی تغذیه قائل است، به موضوع شیر دادن کودک که زیر بنا و شالودۀ سعادت اوست، توجه کافی کرده است. به همین دلیل حضرت علی علیه السلام فرموده اند: «همان گونه که برای انتخاب همسر دقت می کنید، برای انتخاب شیردهنده نیز دقت کنید؛، زیرا شیر طبیعت را دگرگون می سازد (عبدالله بن جعفر حمیری، قرب الإسناد ، احادیث متفرقه، ص93)» ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9