فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی رحمةالله این ابهت را از کجا آورد؟!
🔺علت ترس ابرقدرتهای شرق و غرب از امام خمینی رحمةالله از زبان سردار دلها
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره ۲۰
——————————
◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️
1⃣ اخلاق محور باشیم
2⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم
3⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم
4⃣ همچون پدری مهربان باشیم
5⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم
از جمله ضرورت های رفتاری ما روحانیان در عرصه سیاسی و از الزامات رفتار پدرانه، این است که در سیاست ورزی - به خصوص در عرصه انتخابات که از منازعات سیاسی، تبلیغات جناحی، کشمکش های فکری و فرهنگی مملو است - نباید با طرفداری علنی از گروه یا حزبی خاص، گروهی دیگر را ناشایست معرفی کنیم؛ زیرا همه نامزدهای انتخابات، بنا بر نظر نهادهای ذی صلاح، واجد صلاحیت در تصدی منصب مورد نظر هستند، و نفی صلاحیت برخی، موجب تشکیک در
نظر قانونی نهادهای ذی صلاح می شود. علاوه بر این، این عمل به اعتماد و احترام مردم به ما لطمه شدید وارد می سازد و با فروکاستن ما از جایگاه «پدری مهربان» به «رقیبی سرسخت»، زمینه تلاش برخی جهت تضعیف و شکست ما را فراهم می آورد و نفوذ کلام، اقتدار و احترام ما را کاهش میدهد.
این امر باعث کدورت و ناراحتی برخی از گروه ها و احزاب معتقد و وفادار به نظام ولایی خواهد شد که در نهایت، موجب از بین رفتن یا کاهش جایگاه معنوی و مذهبی ما در جامعه می شود و دوری مردم از مساجد و محافل دینی را رقم خواهد زد.
از این رو سزاوار است برای حفظ خاستگاه و جایگاه فکری و دینی، ما روحانیان که مهم ترین نهاد مورد اعتماد مردم بوده و عمدتا مرجع مشورت آنان محسوب می شویم، حالت پدری و هدایتگری را حفظ کنیم و از اموری چون دخالت مستقیم در انتخابات و جانبداری افراطی از نامزدها یا گروه های خاص، موضع گیری علیه برخی از افراد و گروه ها، تندروی و افراط در بیان مواضع شخصی، پیگیری منافع فردی و گروهی از تریبون های مذهبی و استفاده نابجا از امکانات مساجد و محافل مذهبی به نفع اشخاص، پرهیز کنیم.
امام خمینی در این راستا روحانیان را مورد خطاب قرار داده، اظهار داشتند:
روحانیون محترم ... سعی کنند در حوزه خود، از افراد و گروه های مسلمان که در انتخابات کاندید شده و یا از کاندیداهای مورد علاقه خود طرفداری میکنند، چون پدری مهربان باشند و آنان را با دید محبت بنگرند.
رویکرد پدرانه، و فراجناحی، مقتضی این نیست که برای حفظ جایگاه خويش، نسبت به انتخابات و امور آن، مسامحه و پرهیز کنیم و از آن کناره بگیریم؛ زیرا این خطر همواره وجود دارد که دشمنان از این نقطه نفوذ کنند و با وارد کردن افراد غیر شایسته، بلکه نفوذی، ضربات جبران ناپذیری را بر کشور وارد سازند؛
همان خطری که امام خمینی آن را اینگونه گوشزد نمودند:
«اگر در انتخابات مسامحه کنیم، مطمئن باشید که از راه مجلس به ما لطمه می زنند» .
ما روحانیان با رصد گرایش ها و جناحهای سیاسی و عملکرد آنها، باید ضمن هشدار و توجه به آنان در خصوص انحراف احتمالی از مسیر درست، به مردم نیز در این مورد اطلاع رسانی کنیم.
طبیعتا عدم طرفداری یا مخالفت صریح ما روحانیان در صورتی است که انحراف واضحی وجود نداشته و همگان ذیل قانون و شرع به فعالیت سیاسی و انتخاباتی مشغول باشند.
اما در صورتی که انحراف از اصول مشخص دین و قانون، صورت بپذیرد، نه تنها نباید از دخالت در این قضایا کناره بگیریم، بلکه باید با دخالت فعال، با انحراف و کژی برخورد کنیم و ضمن نصیحت و هدایت، مردم را نیز از آن آگاه سازیم و از حمایت آن منصرف کنیم.
علاوه بر این، بسیاری از مردم، با وجود شناخت ملاک ها قادر نیستند افراد منطبق بر ملاکها را بشناسند؛ از این رو از روحانی مورد اعتماد خویش انتظار دارند فرد یا گروه شایسته را به آنان معرفی کند.
لذا نباید مراجعان را از دیدگاه شایسته و منطبق بر معیارهای دینی، محروم کنیم.
بدیم نفلور لازم است مانند سایر افراد جامعه، نظر خود را فارغ از هرگونه تعصب و گرایش حزبی، اعلام نماییم.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 491، آیات 23 تا 32
🗓1400/03/15
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
👈 انگيزهها و اهداف قيام پانزده خرداد 👉
منشا و خاستگاه قيام پانزده خرداد انديشههاي روحانيت مبارز شيعه، به رهبري حضرت امام خميني (ره) بود. در انديشهها و تفکر آن حضرت، تشکيل حکومت اسلامي و اجراي احکام اسلام جايگاه خاصي داشت. بر اين اساس، پياده شدن قوانين اسلام در حوزههاي سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع از انگيزههاي اصولي نيروهاي مذهبي محسوب ميشد. اما با توجه به تخطي رژيم شاه از حدود الهي و عدم اجراي احکام اسلام، امر به معروف و نهي از منکر، دفاع از سنتها و ارزشهاي اسلامي، مقابله با برنامههاي استعماري آمريکا و اسرائيل، مبارزه با حاکميت و گسترش فرهنگ غربي که منافي با معيارهاي فرهنگ اسلام ناب محمدي بود، از انگيزههاي نسل جديد روحانيت، براي ورود به عرصه سياسي کشور و وقوع قيام پانزده خرداد به شمار ميرفت.
( ر. ک. علي بابابي، غلامرضا. فرهنگ علوم سياسي، دو جلد، چاپ دوم، تهران: شرکت نشر و پخش ويس، 1369، جلد دوم، ص. 147.)
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 نتايج و پيامدهاي قيام پانزده خرداد 1342 👉
قيام پانزده خرداد اگرچه توسط رژیم سرکوب شد، اما تاثيرات بلند مدت خود را بر روند سياسي و اجتماعي ايران باقي گذاشت. اين تاثيرات عميق ناشي از ويژگي هاي ناب اين قيام بود که عبارتند از مذهبي بودن نهضت و حضور نيروهاي مذهبي در آن که موجب حضور گسترده مردم در جريان مبارزه شد، پيروي از مباني دين اسلام در جريان مبارزه، مشخص بودن رهبري مبارزه که در وجود امام خميني تجلي يافته بود، اخلاص و قاطعيت رهبر نهضت و جبنه بيگانه ستيزي جنبش که لبه تيز آن متوجه آمريکا، اسرائيل و شخص شاه بود.
با توجه به اين خصوصيات، نتايج و پيامدهاي قيام را ميتوان به اختصار اينگونه برشمرد:
1 - افزايش رشد سياسي روحانيت و حوزههاي علميه و ورود آنها به عرصه سياست کشور;
2 - الگو قرار گرفتن مذهب براي مبارزه و رويکرد بيشتر نيروهاي مبارز به مذهب;
3 - رشد و آگاهي تودههاي مردم و تکامل مبارزات آنان;
4 - افشاي چهره منافقانه و رياکارانه شاه و روشن شدن ماهيت رژيم وي براي مردم;
5 - بياعتبار شدن شرق و غرب، به دليل موضع گيريهاي منفي آمريکا و شوروي در مقابل قيام مذکور;
6 - تثبيت مرجعيت و رهبري امام خميني با تاييد مراجع و علما و حمايت و پشتيباني مردم;
7 - روشن شدن ماهيت گروههاي سياسي وابسته و ليبرال و محو شدن جاذبه گروههاي سياسي غير مذهبي;
8 - توسل به شيوه مبارزه قهرآميز توسط برخي گروههاي مبارز;
9 - احساس ضرورت ايجاد تشکل براي ادامه مبارزه با رژيم.
به طور کلي قيام مردم ايران در پانزدهم خرداد 1342، باعث افزايش آگاهي سياسي مردم و حضور بيشتر آنها در صحنه شد و با تثبيت رهبري امام خميني (ره) ، گروههاي سياسي غير مذهبي به حاشيه رانده شدند، امام خميني (ره) با دميدن روح خودباوري و نفي از خودبيگانگي، زمينههاي بازگشتبه اسلام اصیل را در ميان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهي فراهم ساخت و باعث رويکرد نيروهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور به سوي مذهب شد. بنابراين، قیام پانزده خرداد به رهبري امام خميني (ره) در واقع، آمادهسازي شرايط و زمينههاي لازم برای وقوع و شکل گیری انقلاب اسلامي را در دامن خود پرورش داد.
منبع: پایگاه https://www.pasokh.org/
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 492، آیات 33 تا 32
🗓1400/03/16
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
⏺#نقش_الگو_در_تربیت
شماره 16
—————————
🔅شرایط اثرگذاری الگوها (قسمت سوم)
1️⃣ ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال
2️⃣ نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
3️⃣ گونه گونی الگوها
4️⃣ استمرار معرفی الگو
5️⃣ هماهنگی میان الگوها
✔️ب) نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
نزدیکی و هماهنگی بین الگو و الگوپذیر، فرآیند الگوبرداری و همانندسازی را سرعت می بخشد. همچنین انگیزه تربیت شونده را در الگو برداری افزایش می دهد و اعتماد به نفس را در او تقویت می کند. بنابراین، هرچه فاصله میان الگو و الگوپذیر نزدیک تر باشد، انگیزه و علاقه بیشتری برای پیروی و همانندسازی در الگوپذیر به وجود می آید. کم بودن فاصله میان الگو و الگوپذیر و نزدیک و هماهنگ بودن آنها در جهت های گوناگون، سبب می شود الگوپذیر، الگو را از خود بداند و نوعی ارتباط عاطفی نسبت به او پیدا کند. برای نمونه، اگر اسوه هایی از زندگانی ائمه اطهار علیهم السلامدر خردسالی، برای کودکان و به همین ترتیب، از دوران جوانی ائمه برای جوانان معرفی شود، نتیجه الگوگیری، بسیار مفیدتر و کارآمدتر خواهد بود.
قرآن کریم از این مطلب غافل نیست و به آن توجه کرده است. خداوند در نخستین گام برای هدایت انسان ها، پیامبرانی از جنس خود بشر فرستاده است.
قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی إِلَیَّ. (کهف: 110؛ فصلت: 6)
(ای پیامبر) بگو همانا من بشری مثل شما هستم که به من وحی می شود.
خداوند، پیامبران را الگوهایی از جنس خود بشر قرار داد تا بشر با الگوهای تربیتی خود احساس بیگانگی نکند. همچنین خداوند با این کار می خواست به ما انسان ها بفهماند که شما نیز مانند این پیامبران هستید و با تلاش و پیروی از این الگوها می توانید از کمال این پیامبران بهره مند شوید.
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
⏺#نقش_الگو_در_تربیت
شماره 17
—————————
🔅شرایط اثرگذاری الگوها (قسمت چهارم)
1️⃣ ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال
2️⃣ نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر
3️⃣ گونه گونی الگوها
4️⃣ استمرار معرفی الگو
5️⃣ هماهنگی میان الگوها
✔️ج) گونه گونی الگوها
کمال و خصلت های نیکو، گوناگون است و هر الگویی نیز در جهتی خاص، قابلیت الگودهی دارد. بنابراین، لازم است بر اساس اختلاف نیازهای الگوپذیران، الگوهای گوناگون و کاملی معرفی شود معمولاً الگوها هم به سبب بهره مندی از کمال های خاص، در همان جهت خاص، دارای قدرت اثرگذاری بیشتری هستند. به همین دلیل، الگوهایی که قرآن کریم معرفی کرده است، معمولاً بسیار گوناگون هستند(1) که به چند مورد اشاره می شود:
1. حضرت یوسف؛ الگوی مقاومت در مقابل دیو شهوت.(یوسف: 21 _ 56)
2. جوانان اصحاب کهف؛ اسوه های مهاجرت در راه خدا برای دست یابی به رشد و تربیت.(کهف: 9 _ 26)
3. داوود جوان؛ اسوه شهامت و شجاعت در مبارزه با طاغوت.(سبأ: 4 _ 13؛ انبیا: 78 _ 80 ؛ ص : 17 _ 26؛ بقره: 251)
4. حضرت اسماعیل؛ الگوی تسلیم در مقابل فرمان خدا.(حج: 26، 42، 43، 51 و 58)
5. حضرت ابراهیم؛ الگوی فطرت جویی، عادت گریزی و بت شکنی.(همان)
6. حضرت نوح؛ الگوی پایداری و استقامت در تبلیغ دین.(نوح: 1 _ 27)
7. حضرت ایوب؛ الگوی بردباری در سختی های روزگار.(نساء: 163؛ انعام: 84 ؛ ص : 41 _ 46؛ انبیا: 83 _ 84)
8. حضرت محمد صلی الله علیه و آله؛ الگوی کامل مکارم اخلاقی.(احزاب: 21؛ قلم: 4؛ انبیاء: 107؛ توبه: 128)
پی نوشت:
1.. نک: رضا رستمی زاده، مقاله «الگوهای تربیتی در قرآن»، مجله معرفت، شماره 69، ص 12.
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
امام صادق علیهالسلام و شبکهٔ مبلغان
امام صادق (علیهالسلام ) در اواخر دوران بنیامیه، شبکهٔ تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعهٔ امامت آلعلی (علیهالسلام ) و تبیین درست مسألهٔ امامت بود، رهبری میکرد؛ شبکهای که در بسیاری از نقاط دوردست کشور مسلمان، به ویژه در نواحی عراق و خراسان، فعالیتهای چشمگیر و ثمربخشی دربارهٔ مسألهٔ امامت عهدهدار بود، ولی این تنها یک روی مسأله و بخش ناچیزی از آن است. موضوع تشکیلات پنهان در صحنهٔ زندگی سیاسی امام صادق (علیهالسلام) و نیز دیگر ائمه (علیهمالسلام)، از جمله مهمترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهولترین و ابهامآمیزترین فصول این زندگینامهٔ پرماجراست.
مقام معظم رهبری، ۲۱خرداد۱۳۵۸
مطالعهٔ بیشتر در سایت khamenei.ir
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔴شیعیان ما صبورترند
يكى از اصحاب از امام صادق عليه السّلام روايت مىكند فرمود: ما صابر هستيم ولى شيعيان ما از ما صابرتر مىباشند، عرض كردم قربانت گردم چگونه شيعيان شما از شما صابرتر هستند، فرمود؛ ما مىدانيم و صبر مىكنيم و آنها صبر مىكنند در حالی که نمىدانند چه خواهد شد.
عَن بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّا صُبَّرٌ وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَارَ شِيعَتُكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ قَالَ لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ شِيعَتَنَا يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُونَ .
بحار الأنوارج68 ص80
خوشبحال کسانی که در راه دین صبر کنند و ثابت قدم باشند و دینداری را رها نکنن
الاستقامة ثم الاستقامة
الصبر ثم الصبر
⬛️شهادت امام صادق علیه السلام را تسلیت عرض مینماییم
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره 21
——————————
◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️
1⃣ اخلاق محور باشیم
2⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم
3⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم
4⃣ همچون پدری مهربان باشیم
5⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم
6⃣ تعادل و میانه روی را در پیش گیریم
ما طلاب و روحانیان باید از دو سو به اعتدال و میانه روی توجه کنیم .
از یک سو تکثرگرایی و وجود فرقهها، نحله ها و احزاب ، در اسلام، مورد پذیرش قرار گرفته و طبیعتا همگان نمیتوانند مانند هم فکر و یکسان عمل کنند؛ لکن این به معنای جواز گروه بندی بر محور ملاک های باطل و تعصب های فرقه ای و ستیزه جویی بر آن اساس نیست. بلکه فقط بخشی از گروه گرایی مورد تأیید است که در مدار حق بوده و تابع اختلاف سلائق یا اختلاف اجتهاد در فروع اسلامی باشد. براین اساس،
گروه گرایی که ناشی از افراط و تفریط، دوری از اخلاق و آموزه های دینی، کج روی و انحراف و گرایش به چپ و راست یا شرق و غرب بوده و در صراط مستقیم قرار نداشته باشد، مورد تأیید نخواهد بود.
طبیعتا ما طلاب و روحانیان که با آموزه های دینی آشنایی داریم و خط فکری خود را از منابع و مبانی دینی اخذ میکنیم، ضمن اینکه خود، بر این اعتدال فکری قرار خواهیم داشت، شایسته است ضمن ترسیم اصول سیاسی اسلام برای مردم، دیگران را نیز بدین سو دعوت کنیم.
امام حسن عسکری ع در این باره می فرماید:
الصراط المستقيم في الدنيا فهو ما قصر عن الغلو وارتفع عن التقصير واستقام فلم يعدل الى شيء من الباطل؛
صراط مستقیم دنیا، راهی است که از افراط و تفریط به دور است، پا برجا ایستاده و کمترین انحرافی به سوی باطل ندارد.
بر این اساس، لازم است در خصوص رعایت اعتدال فکری، از اعمال سلیقه های فردی و تأکید بر گرایش های خاص جناحی و قومی بپرهیزیم و با قرار داشتن بر محور میانه و طريق حق، همگان را به این مسیر دعوت کنیم؛
چنان که امام علی می فرماید:
اليمين والشمال مضلة و الطريق الوسطي هي الجادة عليها باقي الكتاب وآثار النبوة و منها منفذ السنة واليها مصير العاقبة
انحراف به راست و چه گمراهی و ضلالت است. راه مستقیم و میانه، جاده وسیع حق است.
قرآن و آثار نبوت همین طریق را توصیه میکند و دعوت پیامبر نیز به همین راه اشاره می نماید و سرانجام، همین جاده مقیاس کردار همگان است. راه همه باید
به آن منتهی گردد
از سوی دیگر، عقلانیت در رفتار سیاسی اقتضا میکند که فعالان سیاسی، در فعالیتهای خویش، از هرگونه افراط و تفریط به دور بوده و اعتدال را مراعات کنند. چه آنکه به مقتضای فهم عقلا و روایات اهل بیت، افرادی که در ورطه افراط و تفریط گرفتار می آیند، انسان های جاهل بوده و انسان عاقل، همواره میانه روست.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 493، آیات 48 تا 60
🗓1400/03/17
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉
1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی
2️⃣ تشخیص صحیح و دقیق حق و باطل (قسمت اول)
اگر دفتر تاریخ را ورق بزنیم درمییابیم كه تشخیصندادن صحیح حق و باطل، چگونه جامعة اسلامی را گرفتار مخاطرات جدی کرده است. پس از رحلت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، همان کسانی که در جنگها همسنگر بودند، به اختلاف، نزاع و کشمکش پرداختند و کار به جایی رسید که به روی هم
شمشیر کشیدند.
برای نمونه، در جنگهایی همچون صفین و جمل، همین اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله بودند که در برابر یکدیگر میجنگیدند. در اینجا این پرسش مطرح میشود که سرّ این اختلافات چیست؟ اگر این افراد فقط به فکر منافع شخصی و دنیوی خود بودند، چرا اسلام آوردند و حتی حاضر شدند در جنگ بدر با کفار و مشرکان بجنگند؟
بسیاری از آنان كه هنوز آثار معلولیتهای جنگی در بدنشان بود و اموال زیادی را برای اسلام صرف کرده بودند، بعد از پیامبرصلی الله علیه و آله به جان هم افتادند و در ظرف چند سال حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام ، جنگهای خونینی را برپا کردند.
افزون بر صدر اسلام، در طول تاریخ 1400سالة اسلام، در کشورهای اسلامی همانند اینگونه کشمکشها و نزاعها بسیار اتفاق افتاده است. گاهی جنگهایی كه در این كشورها رخ داده است، بهمنظور رویارویی با كفار و یا برای دفاع و اموری ازاینقبیل بوده است، كه این فهمپذیر است؛ اما گاهی این جنگها و كشمكشها بین كسانی اتفاق میافتد كه سالها دوست، همسنگر، همفکر و همکار هم بودهاند. در اینجاست كه فهم آن دشوار میشود.
در كشور ما هم نمونههای كوچكی از این نزاعها و كشمكشها بوده است؛ اگر مبارزة ما بعد از رحلت امام خمینی رحمه الله، با مزدوران استکبار جهانی و کسانی بود که رسماً علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت میكردند و مخالف علنی اسلام و دین بودند، بدیهی است كه مخالفت با چنین كسانی برای مردم فهمپذیر بود؛ اما وقتی کسانی که سالها در یک سنگر مبارزه میکردند و علیه کفار، مشرکان و منافقان میجنگیدند، به جان هم افتادند، سرّ آن بهراحتی برای مردم فهمپذیر نیست و دچار تردید میشوند.
گاهی آنچنان مسائل، پیچیده و بر ابهامات افزوده میشود که نمیتوان حق و باطل را تشخیص داد؛ حق و باطل در هم آمیخته میشود كه حتی زیرکترین افراد هم در تشخیص بعضی از مسائل دچار اشتباه میشود. در فرهنگ ما، موقعیتی را كه افراد در چنین وضعیتی قرار میگیرند و وقایع، تا آن حد، درهم میآمیزد كه تشخیص حق و باطل دشوار میشود، فتنه نامیدهاند.
افزون بر کتابهای فراوانی كه مشتمل بر داستان جریانهایی است كه بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله به وجود آمد، سخنان علی علیه السلام در نهج البلاغه نیز سرشار از واژة «فتنه» و مشتقات آن است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز قبل از رحلتشان، دربارة وقوع فتنهها پیشبینیها و رهنمودهایی کرده بودند.
پرسشی که طبعاً برای هرکسی مطرح میشود این است که تحلیل این فتنهها چیست؟ در خانوادة بنیهاشم، شخص محترمی به نام زبیر بود كه پسرعمة پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام بود. او از زمرة نخستین كسانی بود كه بعد از خلیفة سوم، با امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت کرد. چنین كسی پس از مدت كوتاهی از حكومت حضرت، جبههای در مقابل علی علیه السلام تشکیل داد و آشکارا بهروی علی علیه السلام و یارانش شمشیر كشید و جنگ جمل را به راه انداخت. نكتة حائز اهمیت این است كه پی ببریم چگونه میتوان این وقایع را تحلیل کرد؟
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#دوشنبه_های_بصیرتی
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉
1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی
2️⃣ تشخیص صحیح و دقیق حق و باطل (قسمت دوم)
پدیدههای اجتماعی تکعاملی نیست؛ بلكه معمولاً دهها و گاهی صدها عامل موجب رخ دادن پدیدهای میشود. در اینجا هم نمیتوان توقع داشت كه در پاسخ این پرسش، پاسخی داده شود كه عامل مشخصی را علت حقیقی این فتنهها معرفی كند.
قطعاً دهها و صدها عامل مختلف هستند که زمینه را برای وقوع فتنه فراهم میکنند. اما میتوان برخی عوامل مهم دراینزمینه را برشمرد و دستهبندی کرد و با استفاده از آنها، خطوط کلیای برای زندگی خود و حوادثی كه در پیش رو داریم، ترسیم کرد و به وظایف آیندة خویش آگاه شد.
اینگونه مباحث، یعنی چگونگی تحلیل پدیدههای اجتماعی، مربوط به حوزة علوم اجتماعی است كه متأسفانه، انگیزه برای تحقیق در اینگونه مسائل خیلی کمتر از مسائل طبیعی است و شمار بسیار اندكی از افراد دانشمند حاضرند كه برای تبیین صحیح یك پدیدة اجتماعی، عمر خود را صرف کنند.
یکی از خدمتهایی که انبیا و اولیای الهی به بشریت کردهاند، این است که این مسائلِ مورد نیاز بشر را، كه خود بشر انگیزة كمتری برای تحقیق در آنها دارد، مطرح کرده، سرنخهایی را نشان دادهاند تا اگر کسانی به دنبال جستوجو در این زمینهاند، بتوانند از این فرمایشها استفاده کنند و علل و عوامل پدیدههای اجتماعی سرنوشتساز را دریابند.
در اهمیت این مسئله همان بس، كه اگر حوادث پس از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله به گونة دیگری رخ میداد و به فرمایش پیامبرصلی الله علیه و آله در غدیر، زمانی كه دست علی علیه السلام را بلند كرد و فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلیٌ مَوْلاه؛ «هركس من مولای اویم پس علی مولای اوست»، عمل میشد، وضعیت كاملاً دگرگون میشد؛ اسلام بهسرعت گسترش مییافت، بسیاری از ملل دنیا از بركت اسلام
استفاده میكردند، از گناه و فساد بهشدت کاسته میشد و انحرافات به حداقل میرسید؛ اما با فتنهای که رخ داد، این امر میسّر نشد. در اینجاست كه باید علت وقوع این فتنهها را شناخت تا اگر موارد مشابهی در زمان حاضر به وجود آمد، جلوی فتنه گرفته شود.
امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه به بحث فتنه پرداختهاند كه فهم راز و رمزهای كلام ایشان، دقت زیادی میطلبد. درصورت إعمال چنین دقت نظری، میتوان از این فرمایشها برای زندگی خود استفاده كرد و از مفاسد و فتنههایی که در هر زمانی ممکن است رخ دهد، جلوگیری كرد. ایشان در بخشی از سخنان خود تصریح فرمودهاند:
إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَأَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا كِتَابُ اللَّهِ وَیَتَوَلَّی عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَی غَیْرِ دِینِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَی الْمُرْتَادِینَ وَلَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ وَلَكِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَمِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَی أَوْلِیَائِهِ وَیَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنی؛(سید رضی، نهج البلاغه، خطبة 50.)
همانا آغاز پدید آمدن فتنهها، هواپرستی و بدعتگذاری در احكام آسمانی است؛ نوآوریهایی كه قرآن با آن مخالف است، و گروهی بر گروه دیگر سلطه و ولایت یابند كه برخلاف دین خداست.
پس اگر باطل با حق مخلوط نمیشد، بر طالبان حق پوشیده نمیماند و اگر حق از باطل جدا و خالص میگشت، زبان دشمنان قطع میگردید؛ اما قسمتی از حق و قسمتی از باطل را میگیرند و بههم میآمیزند؛ آنجاست كه شیطان بر دوستان خود چیره میگردد، و تنها آنان كه مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند یافت.
درنتیجه، در هرجا فتنهای رخ میدهد، شاهد درهم تنیده شدن مسائل، ایجاد ابهامها و درهم آمیختن حق و باطل خواهیم بود. دراینصورت، تشخیص راه صحیح از غیرصحیح دشوار خواهد شد و حتی ممكن است افراد هوشیار و زیرک هم فریب خورند. اگر وضع همینگونه پیش رود، امکان دارد كار بدانجا كشیده شود كه عدهای را به فساد کشاند، خونها ریخته شود و ظلمها بشود، و كسانی بدون آنكه بخواهند به این سمت کشیده شوند؛ اما اگر عوامل ایجاد فتنه در جامعه، از قبل مشخص باشد، افراد بصیر در دام آن فتنه گرفتار نخواهند شد.
در این فرمایش علی علیه السلام ، دو عامل را منشأ پیدایش فتنه دانستهاند كه توجه بدانها زمینة آگاهی و بصیرت را فراهم میسازد. عامل شناختی و عامل احساسی ـ عاطفی.
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
#فیلم
#پیشنهاد_ویژه
#فراخوان_مهم
🎥 جذب نیروی مدافع حرم در مدت زمان بسیار محدود
#نشردهید
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#دوشنبه_های_بصیرتی
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉
1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی
2️⃣ تشخیص صحیح و دقیق حق و باطل (قسمت سوم)
باید توجه کرد كه حكمت فتنه، آزمودن مردم است و این آزمون، در هر زمان، رنگ و شكل ویژهای به خود میگیرد. اما نقطه مشترك تمام فتنهها، از صدر اسلام تاكنون، آن است كه قبل از ایجاد آن، ابهامها و آشفتگیهای ذهنی پدید میآید. معنای اصلی فتنه نیز همین آشفتگی است. اگر حق و باطل در هم آمیخته شوند و باطل رنگ حق بپوشد و حق آمیزه باطل پیدا کند، فتنه شكل میگیرد.
در اینجاست كه باید حق و باطل را شناخت تا تیرگیها و غبارآلودگیها برطرف شود.
بخشی از عبارت علی علیه السلام در نهج البلاغه، شاهد بر این مطلب است:
وَلَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ وَلَكِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَمِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ؛ اگر حق از باطل جدا و خالص میگشت، زبان دشمنان قطع میگردید؛ اما قسمتی از حق و قسمتی از باطل را میگیرند و بههم میآمیزند. (سید رضی، نهج البلاغه، خطبة 50)
بر این اساس، چنین نیست كه همواره حق در یک طرف باشد و هیچ نقطة باطلی در آن نباشد، و یا باطل در یک طرف باشد و هیچ نقطة حقی در آن نباشد. اگر بتوان باطل را از آمیزة حق بهكلی زدود و حق را نیز از آمیزة باطل پاك كرد، قطعاً افراد درصورت اول، دنبال حق خواهند رفت و درصورت دوم، كسی سراغ باطل نخواهد رفت؛ هرکس دنبال باطلی میرود به علت یک آمیزة حقی است که در آن هست و درواقع، آن باطل، پوششی از حق دارد. هرگاه هم كه فرد از آن حمایت میکند، روی همان نقطة حق آن تکیه میکند و توجهی به جنبة باطل آن ندارد. برای كسب بصیرت در اینگونه مواقع، باید آن نقطة اصلی را تشخیص داد و متوجه آن باطل شد.
همان گونه که اگر کسی بخواهد برای پختن پلو، برنج را تمیز کند باید اگر چیزی همچون شن دید آن را جدا کند. آن شخص در اینجا به علت وجود شن، آن برنج را دور نمیریزد؛ بلكه دنبال جدا كردن شن از برنج میرود. اما اگر در میان انبوهی شن چند دانه گندم باشد، آن چند دانه گندم را باید از میان شنها جدا كرد؛ نهاینكه به علت وجود چند دانه گندم در میان انبوه شنها، ارزش گندم برای آن شن در نظر گرفت.
در بحث ما نیز باید جنس حق از باطل را تشخیص داد و نمیتوان به علت اینكه در میان انبوهی از باطلها، چند دانه حق هم هست، به همان چند دانه دل خوش كرد. از آنطرف هم اگر یک اشتباهی در ناحیة حق واقع شود، نباید به سبب آن اشتباه، انبوه خوبیهای آن را به فراموشی سپرد.
البته باید نهایت کوشش را کرد تا حق را از آمیزههای باطل پیراسته کرد؛ اما اقتضای این عالَم آن است كه حق و باطل در هم آمیخته شود تا امتحان تحقق پیدا كند.
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#دوشنبه_های_بصیرتی
🔰 طرح | رهبر انقلاب: هر وقتی نامزدها در مناظرات تلویزیونی روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی ضرر کرد. ۱۴۰۰/۳/۶
💻 @Khamenei_ir
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9