✅توجه به کشف و کرامات از نظر فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
✍️ اگر عارفي توجه به کشف و کرامات داشته باشد، اين خودش باعث انحراف است.
✍️عارف واقعي کسي است که به کشف کرامات دل نبندد و آن را براي خودش حدي نداند.
✍️عارف واقعي نظر و ديدش بالاتر از کسي است که يک سري رياضت هايي را به نفس مي دهد تا به جايي برسد که مثلا اسرار باطني مردم را بفهمد.
✍️ اگر اينچنين باشد، نشانه اين است که آن شخص به هدف نرسيده است.
✍️سالکي که هدفش بلند است و نهايت مسيرش خداست، کشف و کرامات را دام و دانه اي مي داند که براي مرغان راه ريخته اند.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🔷 سیره سعادت
🔸اخبار از غیب، اظهار کرامات و خوارق عادت و نشان دادن عجایب و کارهاى حیرت انگیز براى عقول عادى از جاذبه هاى کارخانه هاى تولید عرفان بوده و هستند، به طورى که هر چند این امور مى توانند به حق از اهلش صادر شوند اما چون هدف عرفان صحیح هرگز رسیدن به این امور نبوده و نیست و از سوى دیگر، ارایه این مسایل، بیشتر جنبه نفسانى و خودخواهانه انسان را ارضا مى کند.
🔸فلذا، به هیچکدام از افراد یا دسته جاتى که این امور را مستمسک و وسیله جذب مرید قرار مى دهند نمى توان اعتماد کرد و هر مخبر از غیب یا ظاهرکننده کرامتى را نمى توان عارف قلمداد کرد.
✍️ برگزیده سخنان یکی از شاگردان
https://eitaa.com/Nedayesaadat
🏴 ...أبى الحسن الرّضا عليه السّلام: «... أنّ شيعتنا لمكتوبون بأساميهم و اسامى آبائهم، أخذ اللّه علينا و عليهم الميثاق، يردون موردنا، و يدخلون مدخلنا، ليس على جملة الإسلام غيرنا و غيرهم الى يوم القيامة ...» 📖 بحار الأنوار، ج 26، ص 241، الرّواية 5
🏴 ...امام رضا عليه السّلام: «...شيعيان ما و نيز پدرانشان با نام و نشان مشخص شده اند، خداوند از ما و آنها پيمان گرفته است، در مسير ما هستند و به جايگاه ما راه مى يابند، جز ما و آنها كسى تا روز قيامت بر اسلام باقى نمى ماند ...»
📚به نقل از کتاب: الشموس المضیئه؛ فی الغیبة و الظهور و الرجعه، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🕋دحو الارض
🌔از همه آيات و روايات و دعاى [دحوالارض]، به طور اجمال، چهار مطلب استفاده مى شود:
1.خلق كعبه؛ 2. خلق زمين آن؛ 3. بسط خلق زمين؛ 4. رحمت بودن آن ها.
🌔 ذكر از نزول كعبه و خلق زمين و بسط آن از زير كعبه، ممكن است به حساب ذكر از عظمت آن باشد
🌔 و ذكر از نزول رحمت و رحمت نخستين كه بر زمين نهاده و نشر شده، ممكن است به اعتبار، هم كعبه و هم خلق زمين باشد
🌔و بعيد نيست كه مراد از رحمت نيز، رحمت رحمانيّه و رحيميّه باشد؛ چرا كه از كعبه و زمين، مطلقاً هر دو رحمت را مى توان انتظار داشت.
📚برگرفته از شرح فرازهایی از معارف ادعیه، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
💠 اى فرزندم! از كسانى مباش كه در دنيا سخن زاهدين را به زبان جارى مى كند، ولى مطابق عمل تمايل دارندگان به دنيا عمل مى كنند.
💠از مرگ كراهت دارد به سبب بدكارى، و حال آن كه در زندگانيش از بدكارى دست برنمى دارد
💠از مرگ كراهت دارد براى آن چه رها نمى كند و زندگانى را دوست دارد براى آن چه انجام نمىدهد
💠اگر از دنيا منع شود قانع نمى شود و اگر از آن به او داده شود، سير نمى شود
💠و اگر شهوتى بر او عرضه شود، مى گويد: كفايت مى كند تو را عمل، پس در آن وارد مى شود
💠و اگر عملى بر او عرضه شود كسالت دارد و مى گويد ورع، تو را كفايت مى كند، ترسش كسالت را برطرف نمى كند و تمايلش او را بر عمل برنمى انگيزاند
💠اميد به پاداش دارد بدون عمل و توبه را به سبب آرزوى دراز تأخير مى اندازد
💠نسبت به آن چه برايش خلق شده است سعى نمى كند و تمايلش نسبت به رزقى است كه براى او تضمين شده است و بى رغبت است نسبت به عملى كه به آن امر شده است ...
📚از وصاياى یکی از عرفا (عون ابن عبد اللَّه بن عتبه) برگرفته از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور(ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
📩 نامه ای از حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) به یکی از سالکان
🔹بسمه تعالى🔹
✍️ تصدّقت شوم!
- ز چهره پرده برافكند، عاشقان را سوخت
- امان نداد كسى را كند تماشايى
✍️مصيبات و ابتلائات دنيا، شما را از سير باز دارد؟! حاشا و كلا كه اين، نه رفتار عاشق و محب است.
✍️عاشق بايد پيش از سوختن، پرواى سوختن را بسوزاند. نمىبينى پروانه را پيش از آنكه بسوزندش، آتش بسوخت خرمَن پروا را
✍️در كافى است از حضرت صادق- عليه السّلام- كه فرمود: «إِنَّما الُمُؤْمِنُ بِمَنْزِلَةِ كَفَّةِ الْميزانِ؛ كُلَّما زيدَ فِى إِيمانِهِ زيدَ، فِى بَلآئِهِ.» (اصول كافى، ج 2، ص 235)
"به راستى كه مؤمن، هم چون كفّۀ ترازو مى ماند كه هر مقدار ايمانش افزايش يابد، گرفتارى [و امتحان] او افزون مى شود."
✍️ابن فارض مىگويد:
- وَ لَوْ عَزَّ فِيهَا الذُّلُّ ما لَذَّ لِى الهَوى
- وَ لَمْ تَكُ لَوْ لَا الْحُبُّ فِى الذُّلِّ عِزَّتِى
(و اگر در راه عشق به محبوب خوارى يافت نشود، عشق برايم لذيذ نيست و اگر عشق نبود، هرگز عزّت و سربلندى من، در خوارى و ذلت نبود )
✍️ممكن است گفته شود: ما كجا و اين مراتب؟
گفته مى شود: ماييم و اين مراتب، ما كه چهارپا نيستيم، بايد ان شاء اللَّه كمكم، قدم به بالاتر گذاشت.
📚رسائل عرفانی، ص 217
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🏴ابن ابى نجران نقل مى كند: از حضرت جواد- عليه السّلام- در مورد توحيد پرسيدم و گفتم:
🏴آيا بايد براى درك خداوند، چيزى را تصوّر نمايم؟ فرمود:
🏴 بله، ولى آن چيز بايد در انديشه نگنجد و اندازه اى نداشته باشد.
🏴 هر چيزى كه فكر و تصور و خيالت ايجاد كند، غير از خداست. چيزى شبيه او نيست و انديشه ها او را در نمى يابد.
🏴 چگونه انديشه و تصور مى تواند او را دريابد، در حالى كه او بر خلاف چيزى است كه فهميده مى شود و در انديشه نقش مى بندد؟ تصوّر خداوند، تصوّر چيزى است كه در انديشه نمى گنجد و حدّ و اندازه اى ندارد.(بحارالانوار، ج 3، ص 366، حديث 32)
📚پاسداران حریم عشق🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره):
🌙دهۀ اوّل ماه ذى الحجّة فضيلت دارد… و از ايّام اللَّه مى باشد و خداوند آن را بر ايّام ديگر سال برترى و شرافت داده است.
📖قرآن شريف نيز اين دهه را (گويا به حساب فضيلت آن) بر مُواعدۀ حضرت موسى- عليه السّلام- اضافه فرموده، آن جا كه مى فرمايد: وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ
📖از ...[عبارت] وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ، معلوم مى شود اين ايّام خصوصيّتى براى تكميل مواعدۀ حضرت موسى- عليه السّلام- داشته؛
📖زيرا ابتداى مواعده، اوّل ذىالقعده و انتهاى آن، پس از گذشتن دهه ذى الحجة قرار داده شده است.
📖 علاوه خداوند در آيهاى بندگانش را به ياد خود در اين دهه امر مى فرمايد: وَ اذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ [که] ايّام معدودات را دهه ذى الحجة گفته اند.
📖در آيه اى ديگر دهۀ ذى الحجة مورد قسم الهى واقع گرديده است: وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْرٍ
اين دو آيه شاهد بر عظمت ايّام و ليالى عشر است
🔰... قطعاً مراد از بركات و نعمتهاى الهى كه [در ادعیه و احادیث]، درخواست شده، نه فقط نعمت هاى ظاهرى دنيوى و نه تنها نعمت هاى اخروى؛ بلكه نعمت ها و بركات معنوى منظور است.
📚برگرفته از کتاب نور هدایت🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅ چون رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه را به عقد علىّ درآورد، عدّه اى از قريش خدمتش رسيده و عرض كردند:
🔸شما با مَهْريّه مختصرى دخترت را به ازدواج علىّ در آورديد؟
🔸حضرت فرمود: من به ازدواج علىّ در نياوردم، «وَلكِنَّ اللّهَ- عَزَّوَجَلَّ- زَوَّجَهُ لَيْلَةً أُسْرِىَ بي عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى ...»
🔸- بلكه خداوند- عزّوجلّ- آن شبى كه به معراج برده شدم، نزد سدرة المنتهى اين ازدواج را واقع ساخت.
✍️ انتساب مستقيم امر ازدواج علىّ و فاطمه عليهما السلام به پروردگار، اشاره به عظمت اين دو بزرگوار دارد.
📘جلوه نور، (پرتوی از فضائل معنوی فاطمه زهرا سلام الله علیها)
https://eitaa.com/nedaysaadat
✅ اثر صفات رذیله!
💠 هر درّنده و گزنده اى اگر درندگى و گزندگى خود را به كار مى زند، براى آن است كه خميرۀ او چنين است، و يا مى خواهد دفع ضرر از خود كند، امّا ضررش به يك نفر بيشتر نمى رسد
💠 ولى اگر صفات رذيله، مانند حرص، بخل، نخوت، و ديگر صفات نامطلوب در بشر پيدا شود ضررش به همۀ عالم مى رسد؛ بلكه گاهى هزار سال بعد هم اثرش باقى مى ماند، بلكه در قبل هم اثر مى كند و به حساب از بين بردن سُنَن حسنه و ناراحت كردن واضِعين سُنَن حسنه، آنها را نيز مى گزد.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅فقیه عارف حضرت آیة الله حاج شیخ علی آقا سعادت پرور(ره):
✍علت غايب بودن حجت خدا از ديدگان مردم و محروميت آنها از مشاهده وجود شريفش، كه از اين جمله [روایت که می فرماید]: «به واسطه ستمگرى و جهالت مردم خداوند ديدگانشان را از مشاهده او فرو خواهد بست ». ...
✍ مقصود از ظلم و جهل، تمام اَشكال آن است، يعنى هم ظلم مردم به يكديگر و هم ظلم به خودشان به خاطر پيروى نكردن از حق و فطرت و حجت هاى الهى، هم جهل نسبت به حجت خدا و هم جهل نسبت به وظايف شرعى.
📖برگرفته از کتاب الشموس المضیئه (ظهور نور)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🏴 توحيد و ولايت؛ فطرت
◼️«[َ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع]: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها .
◼️ قال: هو لا إلَه إلّا اللَّهُ، محمّدٌ رسولُ اللَّهِ- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- علىٌّ أميرُ المؤمنينَ- عليه السّلام- إلى هَاهُنا التّوحيدُ.» «بحار الانوار، ج 3، ص 277، حديث 3.»
⚫️در مورد آيه: «فطرت الهى كه خداوند مردم را بر آن آفريد.» فرمود: مراد لا اله الا اللَّه، محمد رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم-، على- عليه السّلام- امير المؤمنين است و توحيد تا اين جاست.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir