eitaa logo
سیستانی ها
876 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
2.1هزار ویدیو
29 فایل
جهت اطلاع از برنامه ها و جلسات وهمچنین مرگ وزند و آشنایی با فرهنگ و آداب ورسوم نیاکانمان؛هم افزایی و وحدت و همدلی
مشاهده در ایتا
دانلود
امشب کسی از این دنیا بار سفر می بندد که شخصیت ایمانی و انسانیش تا دنیا دنیاست تکرار نخواهد شد. .... امشب چشمان منتظر نه تنها یتیمان کوفه که یتیمان عالم چشم به راهی می ماند که تاقیامت پدرشان علی(ع) را صدا می زند . ... از مولایمان علی (ع) سخن گفتن نه راحت است و نه در توان کسی است اما در این جا سخنی زیبا از "جرج جرداق" از نویسندگان مسیحی در وصف امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می آوریم که عنوان داشت: " ای علی! اگر بگویم تو از مسیح بالاتری، دینم نمی پذیرد ! اگر بگویم او از تو بالاتر است ، وجدانم نمی پذیرد ! نمی گویم تو خدا هستی !... پس خودت بگو بما ای علی : تو کیستی...!!!؟؟؟ قرارگاه رسانه ای در غرب استان تهران بهمن لك زائی فرد کارشناس مسائل حوزه حقوق ارتباط با بنیادنیمروز⇦ 🆔@nimroozonline
جایگزینی،روز طبیعت به احترام پدر امت @nimroozonline1 کانال سیستانیها
🏴به احترام شاه مردان مولا امیرالمومنین علیه السلام و 🌙ماه مبارک رمضان 🌱 امسال،گردش در طبیعت، را به موکول می‌کنیم. جایگزینی،روز طبیعت به احترام پدر امت @nimroozonline1 کانال سیستانیها
، 🔻🌹🔷  تذکر برای روز ۲۱ رمضان و روز طبیعت : ( مهم ، مهم ) 🌹 عنایت فرموده یک دقیقه مطالعه بفرمایید : 🌹 حرمت پدر واجب است ! 🌹 حضرت علی(علیه السلام) همیشه برای ما عزیز بوده و هست. 🌹 همانطور که ما ولادت حضرت را جشن گرفته و بنام "روز پدر" گرامی میداریم، 🌹 حفظ حرمت شهادتش هم لازم است. 🌹 او پدر همه، و خصوصا  پدرشیعه است.... 🔻🔥  ۱۳ فروردین، سالروز شهادت مولاست . 🔻🔥 من ندیدم کسی سالروز وفات پدرش، به گردش و طبیعت و تفریح برود، آنهم پدری بالاتر از تمام مخلوقات ! 🔻🔥  بالاخره تفریح رفتن، بگو بخند و شادی هم دارد، 🔻🔻شاید آنروز اطراف شما توسط دیگران، روزه خواری و پایکوبی و... هم بشود، 🔻🔻 شاید دلتان به درد بیاید... شاید دل حضرت زهرا (سلام الله علیها) بشکند... 🔻🔻 بیاییم امسال را به احترام و عشق مولا مراعات کنیم، و به حرمت نان و نمک حضرت، روز ۱۳ را از تفریح و بگو بخند اجتناب کنیم... 🌹🔻 این یکروز میگذرد و تمام میشود، 🔻🔻 اما ما تا قیامت با این پدر کار داریم... کاش رویمان بشود یاعلی بگوییم.... @nimroozonline1 کانال سیستانیها
✍محمدمرادقلی ⚫️علی ع درسرزمین مردان مردسیستان 🟩اولين افتخار بزرگ مردم سيستان اين است كه از سال 41 هجرى كه طبق بخشنامۀ معاوية بن ابى سفيان در سراسر دنياى اسلام خطبا و ائمه جمعه و جماعات مكلف شدند كه حضرت امير المؤمنين على عليه السّلام را سبّ كنند، مردم سيستان زير بار اين ننگ بزرگ نرفتند، و حتى اين مطلب را در قرارداد صلح گنجاندند! با اين‌كه در همان زمان از طرف معاويه افراد خاندان زياد بن اميه بر سيستان حكم مى‌راندند، اما مردم سيستان از ارتكاب آن عمل ننگين سرباز زدند و حكام ناچار آن‌ها را آزاد گذاشتند. شهيد سعيد قاضى نور اللّه شوشترى مقتول در هند به سال 1091 هجرى به نقل از «معجم البلدان» ياقوت حموى در گذشتۀ 626 كه در عداوت نسبت به امير المؤمنين شهرت داشته است، آن‌جا كه از سيستان نام مى‌برد، از جمله نوشته است: «و در مردم آن‌جا نوخاستگى و جلادت غالب است، تا آن‌جا كه به كوچه و بازار به غير سلاح راه نمى‌روند، و بازاريان آن‌جا به غايت نيك معامله‌اند، و در ميزان و در تسعير به قدرى نقيرى 1كم نمى‌نمايند، و در فريادرسى ملهوف و تدارك حال ضعيف مألوف و امر به معروف، اگرچه كار به قرع سيوف و جذع انوف 2كشد، خود را معاف نمى‌دارند. و بزرگ‌تر از اين اوصاف كه مذكور شد آن است كه بر وجهى كه ذهبى شامى در كتاب «ميزان الاعتدال» ذكر نموده، در زمان فراعنه بنى اميه بر منابر شرق و غرب، مكه و مدينه، لعن على بن ابيطالب كردند، و اهل سيستان از آن امتناع نمودند. تا آن كه در عهدنامۀ خود با بنى اميّه، لعن ناكردن آن حضرت را داخل ساختند، و الحق همين شرف ايشان را كافى و در صفاى فطرت اصلى ايشان برهانى وافى و شافى است. و از اكابر آن ديار كه به فضل و تقوى اشتهار دارند، حريز بن عبد اللّه است كه از اصحاب امام جعفر صادق عليه السّلام بوده، و خليد سجستانى-است-كه تاريخ آل محمد صلّى اللّه عليه و اله تأليف نموده» . 3 و نيز زكريا بن محمد قزوينى متوفاى سال 682 هجرى كه نسبش به مالك بن انس مى‌رسد، در كتاب «آثار البلاد» در لفظ «سجستان» از جمله مى‌نويسد: «اهل آن ولايت، مردمان نيك اعتقاد مى‌باشند. محمد بن بحر الذهبى 4از ورع و تقواى اهل آن ولايت تعريف بسيار نموده. بهترين وصف ايشان، آن است كه در زمان تغلب بنى اميّه كه حكم به لعن حضرت امير المؤمنين على عليه السّلام نمودند، اهل سجستان امتناع بليغ در قبول اين حكم نمودند و هرگز مرتكب اين عمل شنيع نشدند. 1) . يعنى در كشيدن جنس و قيمت آن ذره‌اى كم نمى‌گذارند. 2) . قرع سيوف، يعنى: شمشير زدنها، و جذع انوف، يعنى بريدن بينى‌ها. 3) . مجالس المؤمنين، ج 1، ص 116. 4) . بايد رهنى باشد. و مى‌نويسد: از عادات اهل آن ولايت، آن است كه زن [در روز]هرگز از خانه بيرون نرود و براى ديدن اقوام و عشيرۀ خود، شب‌ها تردد نمايند. 1 نكته جالب توجه اين است كه در سيستان زن از حرمت و قداست بالايى برخوردار بود و گاهى چادر زن از درگيرى‌هاى خونين منطقه‌اى جلوگيرى مى‌نمود. هركسى كه زير چادر زن پناه مى‌گرفت از تعرض مصون بود. امويان كه از اين مهم اطلاع داشتند براى وارد كردن سيستانى‌ها به سبّ على عليه السّلام دستور دادند تا سر زنان آنان را در ملاء عام بتراشند. با اين حال تاريخ گواهى مى‌دهد كه عليرغم همۀ قداستهايى كه زن نزد مردان سيستانى داشت، آنان حاضر به تراشيدن سر زنان خود شدند، اما به انجام اين عمل شنيع تن ندادند.» 2 در كتاب «احياء الملوك» كه توسط ملك شاه حسين بن ملك غياث الدين محمد بن شاه محمود سيستانى، شامل تاريخ سيستان از ادوار باستانى تا سال هزار و بيست و هشت هجرى قمرى، و به گفتۀ علامه محمد قزوينى «در نهايت درجۀ اهميت است» از جمله مى‌نويسد: «و مردم سيستان به حميت و غيرت مشهور و معروفند و تغيير در دين و ملت خود نمى‌كنند. و هرچند معاويه و آل مروان تكليف سبّ امير المؤمنين به آن جماعت نمودند، از اين معنى ابا كردند، و افسون و افسانۀ آن قوم قبول طبع سيستانيان نيفتاد. بالأخره از دار الظلم بنى اميّه فرمان رسيد كه از هريك نفر، يك مثقال طلا بازيافت نمايند، چون مردم بى‌اكراه آن وجه را ادا نمودند، رفته رفته آن وجه به ده مثقال طلا رسيد. چون [در]يافتند كه بالطوع و الرغبه، هرچيز كه طلب شود مى‌دهند و مرتكب آن عمل شنيع نمى‌شوند، حكم كردند كه در بازار سرهاى زنان اكابر آن‌جا را بتراشند تا به گفتن آن كلمۀ زشت راضى شوند. 1) . اخبار البلاد و آثار العباد، ترجمه فارسى، ص 259. 2) . جاذبه‌هاى سياحتى و توريستى سيستان، ص 23. آن توفيق يافتگان به اين امر راضى شدند و به سبّ حضرت امير راضى نشدند. چون ديدند كه به هيچ‌وجه به اين گفتگو همداستان نشدند، دست از ايشان برداشتند. از آن زمان تا حال (اهالى سيستان) به محبت اهل بيت راسخ و ثابت قدمند.»  🟣 محمدمرادقلی؛ کمیته تخصصی مردم شناسی سیاسی 🆔 @nimroozonline1
هدایت شده از سیستانی ها
✍محمدمرادقلی ⚫️علی ع درسرزمین مردان مردسیستان 🟩اولين افتخار بزرگ مردم سيستان اين است كه از سال 41 هجرى كه طبق بخشنامۀ معاوية بن ابى سفيان در سراسر دنياى اسلام خطبا و ائمه جمعه و جماعات مكلف شدند كه حضرت امير المؤمنين على عليه السّلام را سبّ كنند، مردم سيستان زير بار اين ننگ بزرگ نرفتند، و حتى اين مطلب را در قرارداد صلح گنجاندند! با اين‌كه در همان زمان از طرف معاويه افراد خاندان زياد بن اميه بر سيستان حكم مى‌راندند، اما مردم سيستان از ارتكاب آن عمل ننگين سرباز زدند و حكام ناچار آن‌ها را آزاد گذاشتند. شهيد سعيد قاضى نور اللّه شوشترى مقتول در هند به سال 1091 هجرى به نقل از «معجم البلدان» ياقوت حموى در گذشتۀ 626 كه در عداوت نسبت به امير المؤمنين شهرت داشته است، آن‌جا كه از سيستان نام مى‌برد، از جمله نوشته است: «و در مردم آن‌جا نوخاستگى و جلادت غالب است، تا آن‌جا كه به كوچه و بازار به غير سلاح راه نمى‌روند، و بازاريان آن‌جا به غايت نيك معامله‌اند، و در ميزان و در تسعير به قدرى نقيرى 1كم نمى‌نمايند، و در فريادرسى ملهوف و تدارك حال ضعيف مألوف و امر به معروف، اگرچه كار به قرع سيوف و جذع انوف 2كشد، خود را معاف نمى‌دارند. و بزرگ‌تر از اين اوصاف كه مذكور شد آن است كه بر وجهى كه ذهبى شامى در كتاب «ميزان الاعتدال» ذكر نموده، در زمان فراعنه بنى اميه بر منابر شرق و غرب، مكه و مدينه، لعن على بن ابيطالب كردند، و اهل سيستان از آن امتناع نمودند. تا آن كه در عهدنامۀ خود با بنى اميّه، لعن ناكردن آن حضرت را داخل ساختند، و الحق همين شرف ايشان را كافى و در صفاى فطرت اصلى ايشان برهانى وافى و شافى است. و از اكابر آن ديار كه به فضل و تقوى اشتهار دارند، حريز بن عبد اللّه است كه از اصحاب امام جعفر صادق عليه السّلام بوده، و خليد سجستانى-است-كه تاريخ آل محمد صلّى اللّه عليه و اله تأليف نموده» . 3 و نيز زكريا بن محمد قزوينى متوفاى سال 682 هجرى كه نسبش به مالك بن انس مى‌رسد، در كتاب «آثار البلاد» در لفظ «سجستان» از جمله مى‌نويسد: «اهل آن ولايت، مردمان نيك اعتقاد مى‌باشند. محمد بن بحر الذهبى 4از ورع و تقواى اهل آن ولايت تعريف بسيار نموده. بهترين وصف ايشان، آن است كه در زمان تغلب بنى اميّه كه حكم به لعن حضرت امير المؤمنين على عليه السّلام نمودند، اهل سجستان امتناع بليغ در قبول اين حكم نمودند و هرگز مرتكب اين عمل شنيع نشدند. 1) . يعنى در كشيدن جنس و قيمت آن ذره‌اى كم نمى‌گذارند. 2) . قرع سيوف، يعنى: شمشير زدنها، و جذع انوف، يعنى بريدن بينى‌ها. 3) . مجالس المؤمنين، ج 1، ص 116. 4) . بايد رهنى باشد. و مى‌نويسد: از عادات اهل آن ولايت، آن است كه زن [در روز]هرگز از خانه بيرون نرود و براى ديدن اقوام و عشيرۀ خود، شب‌ها تردد نمايند. 1 نكته جالب توجه اين است كه در سيستان زن از حرمت و قداست بالايى برخوردار بود و گاهى چادر زن از درگيرى‌هاى خونين منطقه‌اى جلوگيرى مى‌نمود. هركسى كه زير چادر زن پناه مى‌گرفت از تعرض مصون بود. امويان كه از اين مهم اطلاع داشتند براى وارد كردن سيستانى‌ها به سبّ على عليه السّلام دستور دادند تا سر زنان آنان را در ملاء عام بتراشند. با اين حال تاريخ گواهى مى‌دهد كه عليرغم همۀ قداستهايى كه زن نزد مردان سيستانى داشت، آنان حاضر به تراشيدن سر زنان خود شدند، اما به انجام اين عمل شنيع تن ندادند.» 2 در كتاب «احياء الملوك» كه توسط ملك شاه حسين بن ملك غياث الدين محمد بن شاه محمود سيستانى، شامل تاريخ سيستان از ادوار باستانى تا سال هزار و بيست و هشت هجرى قمرى، و به گفتۀ علامه محمد قزوينى «در نهايت درجۀ اهميت است» از جمله مى‌نويسد: «و مردم سيستان به حميت و غيرت مشهور و معروفند و تغيير در دين و ملت خود نمى‌كنند. و هرچند معاويه و آل مروان تكليف سبّ امير المؤمنين به آن جماعت نمودند، از اين معنى ابا كردند، و افسون و افسانۀ آن قوم قبول طبع سيستانيان نيفتاد. بالأخره از دار الظلم بنى اميّه فرمان رسيد كه از هريك نفر، يك مثقال طلا بازيافت نمايند، چون مردم بى‌اكراه آن وجه را ادا نمودند، رفته رفته آن وجه به ده مثقال طلا رسيد. چون [در]يافتند كه بالطوع و الرغبه، هرچيز كه طلب شود مى‌دهند و مرتكب آن عمل شنيع نمى‌شوند، حكم كردند كه در بازار سرهاى زنان اكابر آن‌جا را بتراشند تا به گفتن آن كلمۀ زشت راضى شوند. 1) . اخبار البلاد و آثار العباد، ترجمه فارسى، ص 259. 2) . جاذبه‌هاى سياحتى و توريستى سيستان، ص 23. آن توفيق يافتگان به اين امر راضى شدند و به سبّ حضرت امير راضى نشدند. چون ديدند كه به هيچ‌وجه به اين گفتگو همداستان نشدند، دست از ايشان برداشتند. از آن زمان تا حال (اهالى سيستان) به محبت اهل بيت راسخ و ثابت قدمند.»  🟣 محمدمرادقلی؛ کمیته تخصصی مردم شناسی سیاسی 🆔 @nimroozonline1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یــــــاکـریـمـ
✵ٌٍٍٍٍٍٍٜٜٜٜٜٜٜٜٜٜۘۘۘۘ͜͡🇮🇷کارگروه ایثاروشهادت بنیادنیمروزسیستانی ها✵ٌٍٍٍٍٍٍٜٜٜٜٜٜٜٜٜٜۘۘۘۘ͜͡🕊 ✨طاعات شما قبول حق✨ «‍ش‍ه‍ـــــــدا را ‍ی‍اد ‍ک‍‍ن‍‍ی‍ــــــــــــــــد» ≪ •❈• ≫ ════╗ سردار شهید🌹 مـُحـسـن جهانـتـیــــــــــغ نام پدر : علی تاریخ تولد : ۳ مرداد ۱۳۳۰ محل تولد : روستای جهانتیغ - شهرستان زابل شماره شناسنامه : ۹۱۰ محل سکونت : روستای حاجی آبادکتول تحصیلات : ابتدائی شغل : راننده ماشین آلات سنگین وضعیت تأهل : متأهل - صاحب پنج پسر یگان : سپاه - لشکر ویژه ۲۵ کربلا سمت : جانشین فرماندهی گردان مهندسی تاریخ شهادت : ۲۰ تیر ۱۳۶۳ محل شهادت : کوشک - اصابت ترکش خمپاره به سر محل تدفین : گلزار شهدای امامزاده عبدالله(ع) گرگان نثار روح ملکوتی اش صلوات✨ ━─────╮•╭─ 📲شهدای سیستانی استان گلستان🔻🔻 @shohadayesistani_golestan ░░░░░░░░░░░░🕊
▓▓ ࿇ ▓▓ ═════╗ 🔵(تیمور لنگ و دلیران ''سیستان 🔸 رسانه ای بنیادنیمروزسیستانی ها نگین شهر(محمدرضافراهی) ارتباط بابنیادنیمروز⇦ 🆔@nimroozonline 0936-087-6222 محمدآذری( )برای همکاری و خبرنگاری و... پیوستن به ابرگروه بنیادنیمروزسیستانی ها‼️👇‼️👇 https://eitaa.com/joinchat/2256077111C5bdff5b173 @nimroozonline1 کانال👈
47.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️🔴 ، فرهنگ غنی سیستانی‌ها در سبک عزاداری هم حماسی و اصیل است✔️ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بنیاد نیمروز در پاکدشت ،همزمان با شب نوزدهم رمضان، شب ضربت خوردن امیرالمومنین علی (ع)؛ مراسم اولین شب لیالی با فضیلت قدر، همراه باآیین شِنِستِکا «سینه زنی نشسته یا سه ضرب» سیستانی‌هادر مسجد و فاطمیه(س) باغلی مرامه برگزار شد. ⭕️ و هیات مدیره "بنیادنیمروز سیستانی‌ها"ضمن سپاس از استادمحمدقاسمی، ازنمایندگی باغلی مرامه و خانواده های محترمشان و معتمدین، هیات امنای مسجد و مداحان و عزیزانی که در گسترش فرهنگ اقوام بویژه عزاداری سنتی و عاری از بدعت ؛بویژه اصحاب رسانه، تلاش دارند قدردانی می کند لازم است قدردانی خودم را از هیات امنای محترم حسینیه سیستانیها در گرگان و گنبد و گالیکش و مساجد و حسینیه های سیستانی و هیات های مذهبی سراسر استان از شورای سیاست گذاری تا هیات مذهبی نخستین خونخواهان اباعبدالله الحسین ع سیستانی‌ها گنبد و....که در گسترش فرهنگ ناب مذهبی قوم ولایی مان تلاش کردند تا عزیزان ما در بخش فندرسک آقایان مطهری و کیان وسنچولی و یارانشان و از هاشم آباد واقای گلوی وبزی و گزمه و یارانشان و از بخش مرکزی علی آباد آقایان رمرودی وپودینه و گزمه وکریمی و تک تک یاران بنیادنیمروز سیستانی‌ها و تمام مساجد وهیات ها و اصحاب رسانه بابت توجه و گسترش عزاداری سنتی سیستانی می کند 🔺ارتباط با بنیادنیمروز سیستانی‌ها 👇 🆔 @nimroozonline 0936-087-6222 09113721921 کانال👇 @nimroozonline1
🟣حمایت از اشتغال / تولیدی 🔸مهندس سراوانی از جوانان ارزشی و خیر که هم کار فنی وهنری انجام می دهد و هم کار جهادی و یاری به نیازمندان هم اهل کار فرهنگی هست و هم در جوانی،کارهای مردمداری و تلاش برای نزدیکی دلهای فعالین اجتماعی... پس برماست که جوانان خود را حمایت کنیم 🔶بنیاد نیمروز پیشنهاد می کند: هر کسی هر جا که می تواند شرایطی فراهم کند و سفارش یا وساطت کند یقین داشته باشد که سربلند خواهد شد هم در کیفیت و قیمت و... 🔴 تولید کننده انواع سازه های فلزی و المان های شهری و مبلمان شهری و طراحی واجرا انواع سازه تابلو های تبلیغاتی و بیلبورد تبلیغاتی با ابعاد مختلف و پایه های روشنایی خیابانی طرح دکوراتیو 🔺با دو دهه همکاری و طرف قرار داد با تمام ادارات شهرداری و دهیاری ها و ادارات لشکری و کشوری و شرکت‌های دولتی و خصوصی‼️ ☎️برای هماهنگی سفارش 09119744674 مهندس سراوانی https://eitaa.com/14583538/1258 🔶 تولیدی خود را برای معرفی بیشتر به سیستانی‌ها بفرستید مهندس رضا فراهی09113800391 @nimroozonline1 🔺فراهی؛کمیته کارآفرینی و حمایت از فرصت های شغلی جوانان بنیادنیمروز