هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حضور نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پویش ملی کتاب_خانه
https://pajoohaan.ir
💠چه مقدار با کتابخوان پژوهان آشنا هستید؟
♈️کتابخوان همراه پژوهان، سامانه پژوهشی تولید و توزیع كتاب الكترونیك است که با رعایت قانون كپی رایت پیاده سازی شده و در پی آن است كه ضمن فراهم آوردن دسترسی سریع و آسان به كتابها و مجلات، دایره مخاطبان محتوای وزین تولیدی را نیز گسترش دهد
🔷فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک
✅دسترسی سریع و ارزان به هزاران کتاب و مجله علمی و پژوهشی به صورت رایگان و تخفیف تا 80 درصد
🔷اجرا روی دستگاههای مختلف
♈️مستقل از پلتفرم و مطالعه کتاب از طریق دستگاه اندرویدی ، ویندوز و آیفون
💠امکانات متعدد پژوهشی
🔷تطابق صفحات با نسخه چاپی، جستجوی تماممتن، یادداشتگذاری و رنگیکردن و اشتراک متن، نشانگذاری
💠لذت مطالعه در محیط دلخواه
✅سفارشیسازی محیط مطالعه کتاب شامل: رنگ پسزمینه، نور صفحه نمایش، نوع و سایز قلم و ...
❎روش های متنوع خرید کتاب
🔷خرید کتاب از طریق درگاه بانکی، کارت هدیه و کارت تخفیف با امکان صدور کارت هدیه برای سازمانها و ناشران
💠ذخیرهسازی اطلاعات کاربر
🔶ذخیرسازی اطلاعات مربوط به کتابخانه و میز مطالعه شخصی کاربر، یادداشتها، هایلایتها و ... در ابر پژوهان
🌐https://pajoohaan.ir
کتاب تاسوکی(خاطرات یک گروگان) را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/4993
کتاب شراب طهور (زندگی نامه ابوالشهید حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد لک زایی اعتمادی) را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/4232
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد اول را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/774
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد دوم را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/775
کتاب پیشوایان هدایت 9 امام موسی کاظم (علیه السلام) را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/399
هدایت شده از کتابشناخت
کتاب اندیشه سیاسی محقق سبزواری را در کتابخوان پژوهان ببینید.
pajoohaan.ir/document/1338
هدایت شده از کتابشناخت
✅برگی بر گرفته از کتاب اندیشه سیاسی محقق سبزواری
♈️نویسنده:دکتر نجف لک زایی
❎تهیه کننده:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔷رعایت عدالت برای پادشاهان
فواید عدل برای پادشاهان فراوان است و اگر آنان عدالت را رعایت کنند، نه اینکه فقط به مردم سود میرسانند، بلکه قبل از آن خود سود میبرند؛ از جمله این فواید است:
1⃣ تحصیل خشنودی و رضایت خداوند؛
2⃣تحصیل درجات اخروی و نجات از
عذاب؛
3⃣دوام و بقای دولت؛
4⃣« آن که رعایا وزیردستان امانتی چندند که خدای عزوجل نزد پادشاهان سپرده، بر ایشان لازم است که حفظ امانت کنند و در روز باز خواست از عهده امانت بیرون آمده باشند »؛
5⃣ کسب نام نیکو؛
6⃣کسب دعای خیر مردمان وزیردستان؛
7⃣« آثار و برکات عدل به اولاد و اعقاب سرایت میکند و ظلم باعث قطع نسل میشود »؛
8⃣ عدل باعث معموری و آبادانی ملک میشود .(روضه،قسم اول،باب پنحم،فصل اول)
.
✅شرایط تحقق عدالت پادشاه
حقیقت عدالت وقتی محقق میشود که پادشاه امور زیر را انجام دهد:
1⃣ از حال رعایا غافل نباشد؛
2⃣ از اطراف و جوانب ملک و حوادثی که در آنها اتفاق میافتد، با خبر باشد؛
3⃣ حق مظلومان از ظالمان بستاند؛
4⃣ظالمان را طبق قانون حق تنبیه کند تا باعث عبرت دیگران شود؛
5⃣اگر ظالم دارای منصب و مقام است، « باید که ظالم را از منصب عزل نماید و او را از نظر اعتبار بیندازد و به او توجه و التفات نکند »؛
6⃣ روزهایی تعیین کند تا مردم بتوانند عرایض و مطالب خود را به عرض او برسانند و تعیین کسانی برای دادرسی کفایت از این امر نمیکند، چه ممکن است مردم از همان مأموران شکایت داشته باشند؛
7⃣ ترک راحت طلبی؛ همچنانکه کار آخرت با راحت طلبی به دست نمیآید، کار دنیا نیز چنین است. « در عزل و نصب عمال و ارباب مناصب، اندیشهها باید کرد و مشاورات باید نمود و به حقیقت ها باید رسید ... و در تعمیر مملکت و ترفیه و دادرسی مظلومان و تأدیب ظالمان سعی باید کرد. و اینها همه مشقّت و آزار دارد و با راحت و فراغت بسیار جمع نمیشود »؛
8⃣به سخن خوش آمدگویان و چاپلوسان توجه نکند وسعی نماید از حقیقت هر چیز به قدرامکان با خبر شود؛
9⃣کسانی جهت دادرسی تعیین کند؛
خلاصه کلام اینکه « قوام پادشاهی و نظام سلطنت و جهانداری به عدل است »؛ چون « سلطنت نمیپاید إلا به لشکر، ولشکر نمیباشد إلا به مال، و مال نمیباشد إلا به معموری ملک، و معموری ملک نمیباشد إلا به عدل ».(روضه، قسم اوّل، باب پنجم، فصل اوّل.)
🔷با توجه به این نکته که در تفکر دینی، آزادی نیز با اجرای عدالت و از مجرای عدالت قابل تأمین است، بحث عدالت در تفکر سیاسی اندیشهگران مسلمان دارای جایگاه مهمی است.
🔵از مباحث دیگر در بحث عدالت، قواعد معدلت است که پادشاه باید آنها را رعایت کند. در بحث وظایف پادشاه متذکر آن خواهیم شد.
______________________
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🕯اى بر همه خلق مقتدا ادركنى
🕊اى روح و روان مرتضى(ع)ادركنى
🕯اى موسى كاظم اى امام محبوس
🕊اى یوسـف آل مصطفى(ص)ادركنى
#شهادت_امام_موسے_ڪاظم(ع)
تسلیت باد🏴
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅برگی از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام
🔶تهیه کننده:انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه
✅فساد و اختناق سیاسی
دوران امام کاظم(ع) علاوه بر فساد سیاسی حاکمان عباسی، اختناق شدیدی هم علیه آن حضرت و طرفداران اهلبیت: اعمال میشد. عباسیان خلافت خود را به عنوان یک حق مشروع مطرح کرده و چنین جا انداخته بودند که جانشینی پیامبر اکرم(ص) از طریق عباس عموی آن حضرت به ارث به ایشان رسیده است.
🔷حاکمان این خاندان، بدون در نظر گرفتن آرای مسلمانان، این منصب الهی را که هیچ بهرهای در آن نداشتند، به یکدیگر وامیگذاشتند و از سپردن آن به صاحبان حقیقی خلافت که به فرمان خداوند و تعیین رسول خدا(ص) برگزیده شده بودند، سرباز میزدند.
💠حاکمان عباسی، همه چیز را زیر سلطه خود میخواستند؛ از همینرو، منصب قضاوت و قاضیان را تسلیم خویش کرده، دین را به عنوان پوششی برای فریب مردم به کار گرفتند. آنان با همین ابزار، میان مردم چنین ترویج کردند که حاکمان برگزیده خداوند هستند و مردم مجاز نیستند از این خاندان انتقاد و حسابرسی کنند. از طرف دیگر، عباسیان اوضاع سختی را برای علویان به ویژه امام کاظم(ع) رقم زدند.
❎هارون که به ارتباط عمیق و ریشهدار میان امام کاظم(ع) و مسلمانان پی برده بود و میدید پایگاه مردمی روز به روز توسعه مییابد و اگر امام زنده بماند، بیشک مسلمانان به مقایسه میان روش رفتاری امام کاظم و هارون پرداخته، شیوه درست را از شیوه انحرافی باز خواهند شناخت، به این نتیجه رسید در صورتی که امام کاظم(ع) آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند، وجودشان خطر بزرگی برای دستگاه خلافت خواهد بود
.
♈️ به همین دلیل، در صدد برنامهریزی برای زندانی کردن حضرت و کنترل فعالیتها و پیشگیری از تأثیرگذاری ایشان بر مسلمانان برآمد.
🔷از دیگر سو، رویاروییهای مکرر امام کاظم(ع) با هارون و خردهگیری
حضرت برای کسی چون هارون سخت دشوار بود و امکان نداشت تا در برابر امام و موضع گیریهای ایشان خاموش بماند. امام کاظم(ع) نیز در موقعیتی قرار داشتند که خاموش ماندن در برابر اقدامهای تجاوزگرانه هارون علیه امت اسلامی و شریعت و سنت پیامبر اکرم(ص) را ناروا و بیجا میدیدند.
✅ این رویارویی، در موضعگیریهای متعددی رخ نمود که بر هارون بسیار سنگین و ناگوار میآمد. برای مثال، هارون به امام کاظم(ع) عرض کرد: «ای ابوالحسن، حدود فدک را بازگو تا آن را به تو مسترد کنم.»
♈️امام فرمودند: «آن را به طور کامل و با همان حدود باز پس میگیرم.» آن گاه چهار حد آن را از عدن تا سمرقند و افریقیه و کناره دریا تا نواحی خزر و آسیای صغیر ذکر کردند.
🔷امام کاظم(ع) با این بیان، روشن کردند که فدک در واقع همان خلافت و وصایت غصبشده پیامبر(ص) است. از همین جا بود که هارون تصمیم به کشتن حضرت گرفت.[۳۹۳] زمانی که هارون وارد حرم پیامبر(ص) شد، رو به قبر رسول خدا(ص) کرده، عرض کرد: «سلام بر تو ای رسول خدا، ای عموزاده!» امام کاظم(ع) در حضور او خطاب به جد بزرگوارشان چنین سلام دادند: «سلام بر تو ای پدر.» هارون که در تنگنای سیاسی و روحی قرار گرفته بود، ناچار زبان به اعتراف گشوده، گفت: «افتخار همین است و بس.»
💠اما این برخورد امام کاظم(ع) کینهای را در دل او پدید آورد تا این که در
سال ۱۶۹قمری، هارون امام را احضار کرده است
🔶ادامه از کتابخوان پژوهان مطالعه کنید.
❎http://pajoohaan.ir/document/775
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب: امسال سالِ جهشِ تولید است. کسانی که دستاندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید انشاءاللّه جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم انشاءاللّه به وجود بیاورد.
🌷 #جهش_تولید
💻 @Khamenei_ir