eitaa logo
نجف لک زایی
376 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
383 ویدیو
141 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد نجف لک زایی www.lakzaee.ir لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2181300224C7d6b4e2a42
مشاهده در ایتا
دانلود
1_828707653.pdf
620.4K
مقاله قدرت و تمدن
حکمرانی در قرآن جلسه پنجاهم.mp3
24.49M
نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه پنجاهم ) رسول الله بخش شانزدهم👇👇👇👇👇👇 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/iscahokmrani50 ✅ ارائه دهنده:استاد نجف لک زایی 🔶دبیر علمی نشست:دکترمختار شیخ حسینی 🕒زمان :شنبه 1399/11/4 💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی) ⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️آرشیو صوت نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1291
نشست علمی آیت الله مصباح یزدی و امتداد سیاسی اجتماعی فلسفی- استاد نجف لک زایی.mp3
7.42M
✅نشست علمی آیت الله مصباح یزدی و امتداد سیاسی اجتماعی فلسفی 👤سخنران: استاد نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️موضوع:حکمرانی سیاسی در اندیشه استاد مصباح یزدی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi001 ⏰زمان: دوشنبه 1399/11/20 از ساعت 9 الی 12 ⬅️مکان: قم – پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1292
انجمن مطالعات سیاسی حوزه
31.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️نماهنگ | سرگذشت چهل ساله ▫️پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه بیست و دوم بهمن ماه نماهنگ «سرگذشت چهل ساله» را منتشر کرد. 🆔 @isca24
🔷 رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: اطاعت، شرط نخست نصرت الهی است. 🔹 حجت‌الاسلام ‌و المسلمین دکتر لک‌زایی در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به مناسبت دهه فجر، ضمن تبریک این ایام به طرح نکاتی پیرامون انقلاب اسلامی ایران پرداخت. 🔹 مشروح خبر: https://b2n.ir/a15885 @BouNEWS
حکمرانی در قران ج پنجاه و یکم حکمرانی نبوی ج17.mp3
25.86M
نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه پنجاه و یکم ) رسول الله بخش هفدهم👇👇👇👇👇👇 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/iscahokmrani51 ✅ ارائه دهنده:استاد نجف لک زایی 🔶دبیر علمی نشست:دکترمختار شیخ حسینی 🕒زمان :شنبه 1399/11/11 💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی) ⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️آرشیو صوت نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1305
در وبینار گام دوم لبنان مطرح شد: انقلاب اسلامی و چالش های جهانی پیش رو به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی نشست وبیناری بررسی و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری با عنوان «رویکرد فکری برنامه‌های پیام گام دوم انقلاب» را با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از ایران، لبنان، عراق، مصر و تونس برگزار کرد. به گزارش ایسنا، عباس خامه یار-رایزن فرهنگی کشورمان- در این مراسم طی سخنانی با تشریح پیام مقام معظم رهبری، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصویری واقعی و جدید از وضعیت علمی و فکری جامعه ایران و جمهوری اسلامی در حال حاضر ارائه می کند. پیشنیه انقلاب اسلامی هنوز به درستی آن چنان که شایسته است معرفی نشده است و مقام معظم رهبری با ارائه گزارشی از گذشته ایران بیانیه خود را آغاز می کنند، چرا که ایشان از معدود شخصیت هایی هستند که خود در بطن اتفاقات حوادث گذشته حضور داشتند و از نزدیک شاهد این اتفاقات بوده‌اند و نه صرف یک روایتگر که تاریخ را مطالعه کرده باشد. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شیخ نعیم قاسم- جانشین دبیرکل حزب الله لبنان به ایراد سخنرانی پرداخت. سپس حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی -رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- با بیان این نکته که رهبر معظم انقلاب بر این نکته تأکید دارند که حکومت با موازین اسلامی باید اداره شود و احکام دین در جامعه اجرا شود، گفت: باید فهم درست از دین داشت و در برابر اوامر الهی تسلیم بود. نکته دیگر این که وقتی امت اسلامی برپا می شود، وظیفه ما نیز این است که به تعهدات خود نسبت به آن عمل نمائیم، لذا اگر امت به دین عمل کرد ما به تحقق امت اسلامی خواهیم رسید. وی افزود: با کمک رهبر انقلاب، آموزه های اسلامی در حال پیاده شدن بوده و رهبر انقلاب عناصر اصلی تحقق امت اسلامی را بر هفت محور تبیین کرده‌اند. علم و پژوهش؛ مسلمانان باید قله های علم را فتح کنند. معنویت و اخلاق؛ خداوند پیامبر اکرم را برای اتمام کرامت های اخلاقی مبعوث کردند و وظیفه امت اسلامی عمل به تعالیم اخلاقی و معنوی اسلامی است. اقتصاد؛ امت اسلامی باید از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل شود. عدالت؛ خداوند به عدالت دستور داده است، عدالت اجتماعی در تمام سطوح و مبارزه با فساد باید محقق شود. استقلال و آزادی؛ استقلال از غربی ها و خارجی ها و آزادی از زیر سلطه ستمگران. عزت در تمام ابعاد؛ و مهمترین آن عزت ملی است، روابط خارجی باید بر اساس عزت ملی تنظیم شود. باید دشمن شناس بود؛ باید دشمن را شناخت و در برابرش ایستاد. روش درست زندگی در جامعه اسلامی متمدن؛ برماست که روش زندگی خود را اسلامی و فارغ از هرگونه روش غربی و خارجی باشد. در ادامه عصام نعمان- وزیر و نماینده اسبق پارلمان لبنان و دیگر سخنرانان به ارائه مطالب خود پرداختند.
✅دفاع با نیت الهی مشروعیت می‌یابد ⬅️حجت‌الاسلام نجف لکزایی با اشاره به فلسفه امنیت و دفاع در اندیشه علامه مصباح بیان کرد: ایشان دو دیدگاه افراطی و تفریطی در این زمینه را مطرح و نقد فرموده و سپس به تبیین رویکرد اسلامی پرداخته است؛ بنابر این دیدگاه، دفاع فقط باید با نیت الهی انجام گیرد تا مشروعیت داشته باشد و تفاوت انسان و حیوان نیز در همین امر یعنی نیت نهفته است. ⬅️نشست «فلسفه سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی»، سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این نشست با موضوع «فلسفه امنیت و دفاع در اندیشه علامه مصباح» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: بحث بنده پاسخ به یک پرسش در حوزه فلسفه امنیت و دفاع از منظر علامه مصباح است. این پرسش که در جاهای مختلفی از ایشان مطرح شده، این است که چرا جنگ وجود دارد؟ این پرسش ایشان از موضع هستی‌شناسی مطرح شده و پاسخ‌ها نیز از این موضع بوده است. ⬅️وی تصریح کرد: ایشان می‌گوید در پاسخ به این سوال، یک بینش افراطی ارائه شده که آن را قبول نداریم و یک دیدگاه تفریطی نیز هست که این دیدگاه را هم قبول نداریم. پس از نقد این دیدگاه‌ها، دیدگاه اسلام را مطرح کردند که نظر منتخب ایشان است. دیدگاه افراطی که آیت‌الله مصباح طرد کردند، خود مشتمل بر دو نظریه است؛ یکی نظریه تنازع بقاء است که توسط داروین مطرح شد و از آن به داروینیزیم یاد می‌کنیم. از این حیث، جنگ یک قانون زیست‌شناسانه محسوب می‌شود تا اینکه اصلح باقی بماند. یک رویکرد نیز، رویکرد مارکسیستی است که بر این اساس، اصل تضاد، از اصول فلسفی حاکم بر جهان ماده است و پیداش هر پدیده‌ای نتیجه تضاد تِز و آنتی‌تز است. آیت‌الله مصباح، این دو دیدگاه که مربوط به بینش افراطی است، قبول ندارد. 💠دفاع در چه صورتی مشروع است؟ لک زایی در ادامه افزود: در دیدگاه دوم که تفریطی است، گفته شده که جنگ امر غیرطبیعی بوده و از جنس بیماری است و مکتب اصلی، مکتب ضدجنگ است و رویکردها نیز ضدجنگ هستند. لذا کسی جنگ را قبول ندارد و در این رویکرد، اعدام و کشتن حیوانات ممنوع است که ایشان این را نیز قبول ندارند. بینشی که آیت‌الله مصباح دارند، بینش اعتدالی اسلام است. ایشان می‌گوید که اصل دفاع و امور لازم‌الدفاع از چیزهایی است که اسلام به ما می‌گوید که باید این آمادگی را داشته باشیم و موظف هستیم که در برابر ظالمان بایستیم و از خود و از مظلومان دفاع کنیم. ایشان در ادامه هشت نوع دفاع مشروع و جنگ عادلانه را برشمرده‌اند و بحث می‌کنند که از همه چیزهایی که باید دفاع کنیم که از جمله آنها خانواده، ناموس، دین و عقل است. این دفاع مقید شده به اینکه اینها باید فی سبیل الله و با نیت الهی باشد و نه از روی تکبر و تبختر و از روی ریا و غرور. ⬅️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما باید از آب و خاک دفاع می‌کنیم، اما با نیت الهی این کار را انجام می‌دهیم. اگر کسی در دفاع از وطن، نیتش الهی نباشد، این کار مشروع نخواهد بود و ثوابی ندارد، لذا باید الهی باشد. ایشان می‌گویند از اولین آیاتی که در مورد جهاد نازل شده می‌توانیم فلسفه جهاد، جنگ و امنیت نظامی را درک کنیم که در سوره حج، آیات ۳۸ تا ۴۰ آمده است و خداوند در این آیات می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»، در حالی که تا پیش از این، اجازه دفاع نیز به مسلمانان داده نمی‌شد و می‌فرمود: «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»، اما در سوره حج برای نخستین بار فرمود اگر ما اجازه دفاع ندهیم، عبادت‌گاه‌ها از بین می‌رود و آیت‌الله مصباح می‌گوید همین مسئله، فلسفه جنگ و جهاد در ادیان الهی است، چون یاد خدا تنها حقیقتی است که انسان را به سعادت می‌رساند.