گفتگوی تفصیلی دکتر نجف لک زایی با روزنامه فرهیختگان به مناسبت هفته پژوهش- دوشنبه دوم دی ماه 98pdf.pdf
3.64M
https://eitaa.com/isca24/6162
✅نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با «فرهیختگان
🔷نرمافزارهای اداره کشور هنوز اسلامی نیست
✅روزنامه فرهیختگان ،دوشنبه 2 دی ماه 98
♦️گفتگو از محمد علی بیگی،محسن جبارنژاد
🔷وحدت حوزه و دانشگاه غالبا بهعنوان وحدت دو نهاد برای حل مشکلات تعبیر میشود اما چنین وحدتی نمیتواند فارغ از وحدتی علمی یا مراوده و مبادلهای منظم و فکر شده باشد.
از همین رو در گروه اندیشه «فرهیختگان» سراغ چند نهاد علمی که لزوما بر پایه چنین وحدت نظری تشکل یافتهاند، رفتهایم که در روزهای آتی در صفحه اندیشه به چاپ خواهند رسید.
چنان نهادی لازم است که تلقیای از علوم انسانی و نسبت آن با علوم اسلامی داشته باشد و متناسب آن سامان یافته و مشغول فعالیت شده باشد.
🔷پس پرسش اول این خواهد بود که ایدهای که مبنای تاسیس و تشکیل آن نهاد علمی بوده، چیست و دوم آنکه اگر آن ایده دوام یافته، تا چه حد به مقصود نائل آمده است. طبعا سوالاتی فرعی مانند روند مراودات علمی و عملی میان این نهادها با نهادهای دیگر نیز میتواند ذیل این بحث مطرح شود.
🔷اولین گفتوگو از این مجموعه با حجتالاسلام والمسلمین، دکتر نجف لکزایی صورت گرفته است. دکتر لکزایی ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را برعهده دارند که وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. این پژوهشگاه، از سال ۱۳۶۳ با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۴ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد. پژوهشگاه، نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است و بر آن است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزههای علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزشهای اسلامی و انقلابی» و «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» بپردازد.
✅وحدت حوزه و دانشگاه را میتوان از منظر ایدههای وحدت علمی نیز مورد بررسی قرار داد. در رابطه با ایدهای که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی براساس آن شکل گرفته است، توضیح دهید و نیز بفرمایید پژوهشگاه تا چه میزان در تحقق این ایده توفیق بهدست آورده و در این مسیر چه موانعی وجود داشته است؟
⏹پژوهشگاه، درواقع یک پژوهشگاه تقاضامحور و مسالهمحور است. یعنی از ابتدا که آن واحدهای و سلولهای پژوهشی، به شکل جداجدا تاسیس شدند (قبل از آنکه بخواهد پژوهشگاهی وجود داشته باشد) براساس نیازهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمد، شکل گرفتند و بلکه بعضی از کلان پروژههایی که در پژوهشگاه تا الان هم پیگیری میشود، وقتی ریشهیابی میکنیم به قبل از انقلاب میرسد. حتی بعضی از آنها به زندانها مربوط میشود؛ انقلابیونی که زندانی شده بودند و نیازی را تشخیص داده بودند، فعالیت میکردند که این نیاز را برطرف کنند. اگر بخواهیم اینها را کپسوله کرده و در یک تقاضا و بهعنوان یک مساله آن را بیان کنیم، «ارائه اسلام به شکل کامل» است.
◾️در بهمن ۱۳۴۸ که امام بحث ولایتفقیه را شروع کردند، این مطلب را مطرح میکنند که چرا امروز ولایت فقیه و حکومت اسلامی حتی در حوزههای علمیه بدیهی نیست و احتیاج به استدلال پیدا کرده است. یعنی ما باید بیاییم و برای طلبهها استدلال کنیم که بهعنوان مثال، ضروری است حکومت اسلامی تشکیل شود. بعد طلبه از شما سوال میکند چهکسی این را گفته است؟ و چرا؟ چون نظر امام این است که [بحث ولایت فقیه و تشکیل حکومت] یک امر بدیهی است.
🔶 بعد امام در همانجا سه جواب به این سوال میدهند. یک جواب آن مربوط به اقدامات استعمارگران میشود که به بیان امام (در سال ۴۸) در این ۳۰۰ سال اخیر خیلی در این راستا تلاش کردند. (تدریس امام در بهمنماه بوده است و ما، بهطور ویژه، امسال [در پژوهشگاه] به پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه خواهیم پرداخت (جلساتی میگذاریم و یک سری از کسانی که پای آن درس بودند را پیدا کردیم که بیایند و صحبت کنند و خاطراتشان از آن زمان را بگویند و نمایشگاهی در این زمینه در بهمنماه برگزار خواهد شد).
🔷ادامه گفتگو را از لینک زیر مطالعه کنید
💠https://b2n.ir/308022
🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت اول)
🔶زمان: چهارشنبه 4 دی ماه 98
◼️مکان: مشهد/دانشگاه فردوسی/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی
✅بسم الله الرحمن الرحیم
💠کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمتآمیز
◼️دکتر نجف لکزایی
◼️استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم)علیهالسلام( و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حضار محترم و اساتید گرامی به همه شما سلام عرض می کنم و خوشحالم که توفیق پیدا کردم در جمع شما درباره کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمتآمیز گفتوگو کنم.
همه می دانیم که امنیت نیاز اولیه تمامی انسانها و اولین کارویژه هر دولتی نسبت به شهروندانش محسوب می شود.
با توجه به وقوع ناامنیها و جنگ های گسترده در اوایل قرن بیستم، از نیمه های این قرن تاکنون، پیوسته مطالعات امنیت، صلح و همزیستی در سطح جهان ،در حال گسترش بوده است.
نظریه پردازی در این زمینه ها با توجه به اینکه این ها پدیده های هنجاری هستند، به ویژه که بخش عمده ای از جهان اسلام همچنان از انحطاط امنیتی در رنج است، از سوی مرکز علمی کشورهای اسلامی و با مراجعه به پیشینه مطالعات صلح و امنیت در تمدن اسلامی امری لازم و بلکه ضروری است.
اما متأسفانه امروز مطالعات صلح و امنیت ،بهویژه با توجه به فرهنگ اسلامی و مشکلات داخلی در سطح دانشگاه های کشورهای اسلامی وضعیت شایسته ای ندارد و هم چنان بیشترین مطالعات امنیتی در کشورهای دیگر انجام می شود.
به نظر میرسد دانش و دانشگاه و حوزه های علمیه هم می توانند در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت آ میز عمل کنند و هم نسبت به آن بیت فاوت باشند و یا علیه آن وارد عمل شوند.
ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت آمیز ملازم با امنیت متعالیه در سطح نظری و عملی است. چنان که میان فقدان امنیت و با تضعیف و انحطاط امنیت نیز با امنیت های متدانیه در سطوح نظری و عملی تلازم برقرار است.
بر این اساس معتقدم که اندیشه و انگیزه سازنده رفتارها، و از جمله رفتارهای امنیتی انسان است. از این رو بنیاد دعوت انبیای الهی بر تأثیرگذاری بر رفتارهای انسان، از طریق اصلاح اندیشه و انگیزه انسانها بوده است.
مهمترین کارویژه نظام تعلیم و تربیت نیز انتقال فرهنگ به نسلهای جدید، به منظور آماده کردن آنها برای یک زندگی عزت مندانه است. با توجه به اینکه سمت و سوی اندیشه و انگیزه انسان چه باشد، رفتارهای او، و از جمله رفتارهای امنیتی او نیز متفاوت خواهد بود.
به نظر می رسد مهم ترین چالش کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام، تربیت نخبگان دانشگاهی به ویژه نخبگان علوم انسانی، در حاشیه نظام معرفتی سکولاریستی است.
این مسأله، در صورتی که چاره جویی نشود، به لحاظ امنیتی آینده پرمخاطره ای را برای جهان اسلام رقم می زند. زیرا در نظام دانشگاهی جهان اسلام مهندسی اندیشه ها و انگیزه ها با تئوری های عمدتاً غیربومی ،تقلیدی و غیراجتهادی صورت می گیرد. بهترین مثال برای این بحث ادبیات تولید شده در زمینه مطالعات امنیتی در جهان اسلام است، که علی رغم ناامنی گسترده در جهان اسلام هم چنان توجه کمی به مطالعات امنیتی صورت می گیرد.
🔶🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت دوم)
🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت دوم)
💠پیشنهاد می شود توجه به علوم اقتدارآفرین و امنیت ساز مورد توجه جدی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی جهان اسلام قرار گیرد.
در این صورت است که ما شاهد ارتقای صلح و امنیت و همزیستی مسالمت آمیز خواهم بود.
لازمه این اقدام رفع موانع پیشرو است.
✅ مهمترین مانع پیشرو ممانعت نظام سلطه از پرداختن مراکز علمی جهان اسلام و از جمله ایران برای ورود به عرصه علوم قدرت آفرین و استقلال علمی است. فناوری هسته ای یک نمونه آن است.
در این جهت تا آنجا پیش رفتند که حتی دانشمندان این رشته ها را نیز در ایران و آن چنان که در رسانه ها آمده بود در برخی از کشورهای اسلامی به شهادت رساندند. آیا جهان اسلام نمی تواند در علوم انسانی به چنین جایگاه اقتدارآفرینی برسد که بتواند چالش های فرهنگی، سیاسی و امنیتی خود را حل نماید؟ ما معتقدیم در مبانی اسلامی ظرفیت هایی وجود دارد که میت واند ما را در علوم انسانی نیز به چنین جایگاهی برساند.
◼️امروز حرکت به سمت دست یابی به مرجعیت علمی مؤثر یک ضرورت است. مرجعیت علمی زمانی مؤثر است که هم مسئولانه باشد و هم دردمندانه و ناظر به حل مشکلات جهان اسلام. در این صورت است که می توانیم با بهره گیری از دانش تولید شده توسط خودمان و نه تقلید از دیگران و با همافزایی از طریق ارتقای امنیت و مبارزه با عوامل ناامنی از جمله اشغالگری و استعمار و سلطه و افراطگرایی به سوی همگرایی، هماهنگی، همکاری ،همبستگی و پیوستگی و در یک کلام تمدن نوین اسلامی گام های مؤثری برداریم.
🔶من و همکارانم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تلاش کرده ایم با چنین رویکردی به تولید و تحقیق در عرصه های متنوع علوم انسانی و اسلامی در قالب ده پژوهشکده و دو مرکز و سی و سه گروه علمی بپردازیم و آمادگی داریم با دانشگاه های جهان عرب کارگاه ها و تألیفات مشترک داشته باشیم.
فرصت را مغتنم شمرده از همه شما دعوت میکنم جهت آشنایی با پژوهشگاه و محصولات آن، که همزمان با نشر کاغذی در فضای مجازی نیز منتشر می شود از کتابخوان همراه پژوهان به آدرس https://pajoohaan.ir استفاده کنید.
در پایان از همه دستاندرکاران برگزاری این همایش بهویژه دانشگاه فردوسی و ریاست محترم آن جناب آقای دکتر کافی و شما که به سخنانم گوش دادید تشکر میکنم.
والحمدلله ربّ العالمین
🔶🔷سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب/ مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی(قسمت اول)
سخنرانی دکتر نجف لک زایی در اختتامیه همایش بین المللی گفتگوی فرهنگی ایران و جهارن عرب 981002.mp3
4.57M
برنامه های اختتامیه همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب
🔷سخنران ویژه اختتامیه:حجة الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی / معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه فم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام
💠مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | تالار شیخ طوسی
💠https://eitaa.com/isca_seda/428
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سخنرانی استاد دکتر لک زایی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب مشهد دانشگاه فردوسیدانشکده ادبیات و علوم انسانی.mp3
7.62M
🔶🔶سخنرانی استاد دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب
💠 مشهد دانشگاه فردوسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی
🔷زمان: چهارشنبه 1398/10/4
🌐https://eitaa.com/isca_seda/434
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کارکردهای دانش در جهت ارتقای امنیت و همزیستی مسالمت_آمیز.pdf
209.3K
جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم در دفتر امام جمعه شاهین شهر با حضور مسئولان ادارات و نهاد های شهرستان و امام جمعه شاهین شهر برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا هاشمی امام جمعه محترم شاهین شهر در رابطه با فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی توضیحاتی ارائه و افزودند: دوران ما با دمیدن خورشیدی چون حضرت امام خمینی(ره) که یگانهی دین و فلسفه و سیاست و یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود بر اساس اندیشه و نگاه حکمی در برابر طواغیت دوران قیام کرد، انقلاب کرد و حکومت اسلامی را بنیان نهادند.
امام جمعه شاهین شهر ضمن تاکید بر لزوم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص اهداف برگزاری سمینار بیان کردند: در چهل سالگی انقلاب اسلامی و با صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب ضرورت گفتمان سازی در باب فلسفه سیاسی اجتماعی انقلاب در بین نخبگان علمی فرهنگی، مسئولان و کارگزاران نظام، تبیین فلسفه متعالیه بعنوان پشتوانه و پشتیبان انقلاب اسلامی و احیای ارزش های انقلاب اسلامی از منظر حکمت متعالیه , نگاه و رویکرد حکمی به ماهیت انقلاب اسلامی و آسیب شناسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهای عملیاتی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه بمنظور خروج از مشکلات حاضر، بازخوانی کارویژه های انقلاب و نظام اسلامی، بازخوانی مفاهیمی چون عدالت، آزادی و... بر اساس این فلسفه و تجربه 40 ساله گذشته و... در تحقق انتظارات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بسیار ضروری می نماید.
ایشان افزودند: برگزاری همایشی تحت عنوان فلسفه سیاسی اجتماعی انقلاب (حکمت سیاسی متعالیه و گام دوم انقلاب اسلامی) با حضور اساتید صاحب نظر در این زمینه از حوزه و دانشگاه برای گروههای هدف بمنظور آموزش، آشنایی گروههای هدف و گفتمان سازی عمومی در این زمینه , ضروری می باشد.
درپایان جلسه مقرر شد همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی وگام دوم در روز 12 بهمن 98 سالروز ورود تاریخیحضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه فرخنده فجر در تالار شیخ بهایی برگزار گردد.
@soroushadineh