بسم الله الرحمن الرحیم
ما یک مسئله داریم [با عنوان] هویّت حوزه، چیستیِ حوزه؛ حوزه چیست؟ حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرامیگیرد و برای تحقّق آن وارد میدان میشود. فرق هم نمیکند که این عالم دین در رشتهی فقه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی فلسفه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی کلام تخصّص پیدا کرده باشد». (مقام معظم رهبری، 18-2-1398)
✍️ستاد راهبری به عنوان مرکز راهبری و نظارت نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه امکان رصد ظرفیتهای انسانی و دانشی، شناسایی مسائل، ایدهها، پیگیری تاثیرات اقدامات را برخوردار خواهد بود و میتواند بر اساس ظرفیتهای تخصصی و منطقهای، حل مسائل را واگذار و پیگیری نماید.
🔸انسجامبخشی حاصل از فعالیت ستاد از یک سو به هماهنگی فعالیت، رویدادها و جریانات حل مسئله در حوزههای علمیه و توسعه کمی و کیفی آنها نظر دارد و از سوی دیگر پایگاهی برای تخاطب با نهادهای حاکمیتی برای تعریف و شناساندن ظرفیت حل مسئله حوزههای علمیه و تحویل مسائل آنان خواهد شد.
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
چیستی نوآوری اجتماعی
#نوآوری، بازتنظیم داشتههای سابق، برای تامین نیازهای روزآمد است. «نوآوری» هرچند عموما با مفهوم «خلاقیت» قرین است اما بر خلاف آن، همیشه در افق تامین نیازهای فردی و اجتماعی تعریف میشود. برخی «تامین نیار» در تعریف نوآوری را به «بهینگی» در نتیجه مقید ساخته و صرفا مواردی را نوآوری میشمرند که گونهای بهرهوری را بههمراه داشته و پاسخهای بهصرفهتری برای نیازهای گذشته، ارائه نماید؛ اما با بسط دیدگاههای نوآوری به سویههای اجتماعی، «بهینگی» نه شرط نوآوری که گونهای از انواع متعدد آن شمرده میشود. این مهم در نوآوریهای حوزه عمومی که درصدد پاسخ به نیازهای اجتماعی هستند، بهخوبی آشکار است.
نوآوری اجتماعی، نوعی بازتنظیم مشارکتی ساختارها و شیوههای اجتماعی موجود در یک قلمروی انسانی خاص قلمداد میشود که در صدد تامین نیازهای روزآمد آن قلمرو با مداخله فرهنگی است. در نوآوری اجتماعی، همانگونه که فرآیند، صورتی مشارکتی دارد، غایت آن نیز، حل یک مسئله عمومی و تامین منافع عمومی قلمرو مشارکت است.
همچنین در نوآوری اجتماعی داشتههای سابق که مورد بازتنظیم قرار میگیرند، ماهیتی انسانی و فرهنگی داشته و مجموعهای از دیدگاهها، شیوهها یا ساختارهای اجتماعی هستند که بازتنطیم آنها منجر به حل کمی یا کیفی مسائل خواهد شد. از این رو نوآوریهای اجتماعی در سویههای مختلف، حاوی تغییرات خرد و کلان فرهنگی هستند. البته این سخن نافی این معنا نخواهد بود که برخی از بازتنظیمهای اجتماعی به وساطت ابزارهای مادی صورت میگیرند.
—————-
ستاد نوآوری اجتمای حوزه های علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/24556339
زیستبوم نوآوریهای فرهنگی و اجتماعی حوزههای علمیه
#زیست_بوم نوآوری، مجموعهای است متشکل از اشخاص، تشکلهای حوزوی، الگوها، نظامات مفهومی و زیرساختهای مادی و فناورانه که بر اساس یک الگوی هماهنک و میانبخشی، به کشف مسائل فرهنگی و اجتماعی، ایدهپردازی، حل و اثرسنجی آنها اقدام نموده و زمینه کاربست میراث گرانبهای حوزههای علمیه برای حل روزآمد و نوآورانه مسائل اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم مینماید.
زیستبوم، یک شهر، جامعه یا جهان اجتماعی است که تعاملات خرد و کلان اعضای آن بر اساس نقش آنها در فرآیند کشف و حل مسائل تنظیم میشود. هر یک از اعضای حقیقی و حقوقی بسته به استعداد و توانمندیهای مادی و معرفتی، میتوانند بخشی از فرآیند را بر عهده گرفته و در مسیر حل مسائل انقلاب اسلامی سهیم باشند.
⬅️در الگوی جاری، جایگاه فردی و نهادی اعضای زیست بوم، معتبر شمرده شده، جایگاه هر یک در نقشه کلان الگوی هماهنگ و مشارکتی حل نوآورانه مسائل جانمایی میشوند و ظرفیت موجود آنها در این مسیر کشف و فعال میشود تا با همافزایی مادی و معرفتی، نظام حل مسائل به جهت کمی و کیفی ارتقاء یابد.
—————-
ستاد نوآوری اجتمای حوزه های علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/245563399
#الگوی_شناخت_مسئله
👈جهت تنظیم تعاملات میانبخشی موثر در حوزه نوآوری، نیازمند سازوکارهای شفاف و زیرساختهای مفهومی و فناورانه گردش کار هستیم. نظام تعاملات در زیست بوم، حول محور «فرآیند نوآوری» شکل میگیرد. این فرآیند گامهای حل یک مسئله اجتماعی، رویههای گذر از مراحل و شیوههای توزیع و چرخ میانبخشی اقدامات را تعریف میکند. بر این اساس هر اقدام نوآورانه ذیل فرآیند نوآوری و در قالب یک «جریان نوآوری» چهار مرحلهای شکل میگیرد. بدین صورت، همه اعضای زیستبوم از هنجار واحدی برای مشارکت در جریانهای متنوع نوآوری و حل مسائل برخوردار هستند و امکان اقدام مشارکتی و هماهنگ و همچنین پایش فرآیند و تاثیرات فراهم خواهد شد.
———
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b