◾️خلاصه بحث جلسه هشتم کارگاه نوحه
✔️شگرد "تکرار" در نوحه
۱. تکرار یکی از بهترین و اثرگذارترین شگردهای زبانی و موسیقایی در نوحه محسوب میشود.
۲. تکرار یک واژه یا عبارت در نوحه میتواند یک یا چند وجه داشته باشد که این وجوه عبارتند از:
الف) القای حالت یا فضایی خاص
ب) بیان کثرت
ج) تأکید
د) تنبّه و آگاهیبخشیدن
هـ) اشباع موسیقایی
۳. گاهی تکرار باعث مخدوششدن معنا میشود و گاهی واژه یا عبارتی که برای تکرار انتخاب شده، کاربرد درستی ندارد.
۴. واژه یا عبارتی که برای تکرار انتخاب شده، باید قابلیت و شایستگی تکرار را داشته باشد.
۵. با تکرار صامتها(حروف) و مصوّتها(حرکات) میتوان به موسیقی کلمات قوت بخشید؛ همانطور که تکرار نتها در ملودیِ نوحه میتواند به زیبایی اثر کمک کند. البته این تکرارها اگر با تعمّد و بر اساس یک فلسفۀ مشخص باشد و برای مخاطب، القاکنندۀ معانی خاصی باشد، طبیعتاً زیباتر و جذابتر و نشانۀ هنر و تخصص صاحب اثر است.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار مطالب، درصورتیکه بدون ذکر نام و آدرس کانال باشد، موردرضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه نهم کارگاه نوحه
✔️شگرد "فضاسازی" و "ترکیبسازی" در نوحه
1. یکی از شگردهای مؤثر زبانی که در نوحه به آن توجه چندانی نمیشود، فضاسازی است؛ یعنی پیش از بیان موضوع اصلی، با ارائه کدها و نشانهها و استفاده از کلیدواژهها، زمینههای ذهنی مؤثر در مخاطب ایجاد شود.
2. از نمونههای خوب شعر عاشورایی که شگرد فضاسازی در آن دیده میشود، اثر ایرجمیرزا در رثای حضرت علیاکبر(ع) است.
3. از فضاسازی در هر درونمایهای – مرثیه، مدح، حماسه، عاطفه – میشود استفاده کرد.
4. یکی دیگر از امکانات زبانی، ترکیبسازی است؛ یعنی برقرارکردن ارتباط معنایی بین دو یا چند واژه بهگونهای که ترسیمکنندۀ یک مفهوم باشد. همچون: جلوۀ بیپایان، گوهر دریای نور
5. ساخت واحدهای عددی نیز جزء شگرد ترکیبسازی محسوب میشود. همچون: یک مدینه غربت
6. یکی دیگر از امکانات زبانی، استفاده از معادلهای زبانی است؛ شاعر برای تنوع در بهکاربردن یک مفهوم، از معادلهای دیگر آن نیز بهره میبرد. همچون استفاده از ترکیبهای امیرالمومنین یا یعسوبالدین بهجای ذکر نام علی(ع). ارتباط معادل زبانی و ترکیب از منظر منطق، عموم و خصوص منوجه است؛ یعنی نه همۀ ترکیبها، معادل هستند و نه همۀ معادلها، ترکیب محسوب میشوند.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار این مطلب، بدون ذکر منبع، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه دهم کارگاه نوحه
✔️پاسخ به چند پرسش
1. مهمترین، بهترین و ملموسترین تأثیر مطالعۀ اشعار فاخر گذشته در نوحۀ امروز، تقویت زبان نوحهسراست.
2. یکی از ویژگیهای بارز شعر حافظ، مردمگرایی و از ویژگیهای غزلیات مولوی، موسیقی است که هر دو در جذابیت و فراگیری نوحۀ امروز نقش کلیدی دارد.
3. یکی از ملاکهای زیبایی ملودیِ اثر، بداعت است؛ البته بداعت لزوماً به زیبایی نمیانجامد اما آنچه قطعی به نظر میرسد این است که لازمۀ تداوم در بداعت، تسلّط بر دستگاههای موسیقیست که یک منبع آهنگین بهشمار میرود؛ نوحهسرایی که فقط بر اساس ضمیر ناخودآگاه، تصنیف میسازد، تماماً از ملودیهایی بهره میبرد که قبلاً شنیده حتی اگر خودش خبر نداشته باشد.
4. از دیگر مؤلفههای زیبایی ملودی: ترکیب آوازها، تنوع در فراز و فرودها، تنوع در کششها و تقطیعهای موسیقایی، تغییر بجا و درست در ریتم و... میباشد.
5. یکی دیگر از نکات مهم در نوحه، وحدت است؛ وحدت زبانی نوحه که در واژهها و عبارات باید دیده شود، وحدت موضوعی و تناسب میان مضامین، و وحدت موسیقایی که در نتها و بخشها و فرازها جلوهگر میشود از مصادیق وحدت در نوحه است.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار این مطلب، بدون ذکر منبع، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
* انشاءالله ادامه جلسات کارگاه مجازی نوحه، پس از دهه اول محرم برگزار خواهد شد.
#کارگاه_مجازی_نوحه
کارگاه نوحه #خوشدل با ۳۳۰ نفر ثبتنامی کار خود را آغاز کرد و پس از بررسیهای آثار دریافتی ۱۱۰ نفر وارد کارگاه شده و با گذراندن ۱۵ جلسه در دو مرحله، نهایتاً ۱۸ نفر بهعنوان اعضای نهایی کارگاه انتخاب شدند.
فهرست نهایی اعضای #کارگاه_نوحه خوشدل به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر میباشد:
۱. سیدمحمدحسن احمدی؛ اصفهان
۲. میلاد باربازی؛ اصفهان
۳. صادق بچم؛ کرج
۴. حسین حاجی؛ قم
۵. مجتبی حاجیپور؛ رشت
۶. سیدیاسر حسینینسب؛ تهران
۷. امیرحسین خوشرو؛ قم
۸. محمدرضا رازقیپور؛ بوشهر
۹. محمدرضا زارعی؛ تبریز
۱۰. یاسین زندی؛ ورامین
۱۱. یوسف زندیه؛ ملایر
۱۲. مرتضی سراوانی؛ گرگان
۱۳. محمدحسین سعادتی؛ کاشمر
۱۴. محمدجواد صادقی؛ اصفهان
۱۵. سیدعلی کاظمینسب؛ یزد
۱۶. احسان مقارهزاده؛ اصفهان
۱۷. علیاکبر مکاری؛ اصفهان
۱۸. حسین ملکوتی؛ تهران
@kargah_nohe
📦 بسته محتوایی #خوشدل
🔺ویژه ایام محرم
🎼 شامل 30 اثر در قالبهای مختلف
زمزمه | زمینه | واحد تند | شور
🖨 به همراه فایل چاپی Pdf | A5
📥 جهت دریافت این بسته به کانال تلگرام کارگاه مراجعه کنید
| https://t.me/kargah_nohe |
37.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #گزارش_ویدئویی
🔺چهارمین نشست حضوری کارگاه نوحه خوشدل
تهران | تیرماه ۱۴۰۰
با حضور :
#حاج_جواد_حیدری
#محمد_حسین_پویانفر
| @kargah_nohe |
ضمن عرض سلام و ادب به همه همراهان گرامی
به اطلاع عزیزان میرساند:
بسته #فاطمیه ۱۴۰۱ از همین رسانه اطلاع رسانی خواهد شد لذا خواهشمند است نسبت به معرفی کانال به دیگران کوشا باشید
@Nohe_khoshdel
اطلاع رسانی زمان و نحوه توزیع بسته فاطمیه ۱۴۰۱ کارگاه نوحه خوشدل به زودی در همین کانال انجام خواهد شد
#بسته_فاطمیه
#نوحه_خوشدل
https://eitaa.com/Nohe_khoshdel
بسم الله الرحمن الرحیم
مداحان گرامی که تمایل دارند بسته #فاطمیه_۱۴۰۱ که توسط کارگاه نوحه #خوشدل تهیه شده را دریافت کنند، می توانند بر اساس تقسیمبندی استانی و آیدیهایی که مشخص شده، در پیام رسان های #ایتا و #تلگرام ، پیگیری بفرمایند:
✔ مداحان در استانهای
اردبیل/آذربایجان غربی/آذربایجان شرقی/زنجان/کردستان/کرمانشاه
@mo_zareeii
✔ مداحان در استانهای
ایلام/لرستان/چهارمحال و بختیاری/کهگیلویه و بویراحمد/خوزستان/بوشهر/هرمزگان
@mri330
✔ مداحان در استانهای
اصفهان/فارس/یزد/کرمان/سمنان/سیستان و بلوچستان
@Miladfarooghi213
✔ مداحان در استانهای
خراسان رضوی/خراسان شمالی/خراسان جنوبی/گیلان/مازندران/گلستان
@Morteza_s_315
✔ مداحان در استانهای
تهران/البرز/قم/اراک/همدان/قزوین
@Sadegh_najm
*تقسیمبندی استانی فقط بخاطر پیشبینی حجم بالای درخواستها صورت گرفته؛ و بهمعنای تفاوت محتوا نیست. محتوای بسته برای همه استانها مشترک است.
*آیدی های رابطین در تلگرام و ایتا یکسان میباشد
@nohe_khoshdel