eitaa logo
نکته ها
1.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
1.4هزار فایل
وَ قَالَ عليه السلام مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ حکمت 297 نهج البلاغه پندها چه بسيار است و پند گیرنده چه اندك.. نشانی نشرمطالب کانون پژوهشی کوثر @noktaha
مشاهده در ایتا
دانلود
The hand that shook the world
... انسان بايد اعتماد بر نفس و اعمال خود نكند، و در هر حال، خصوصا در خلوات، با تضرع و زارى از حق تعالى بخواهد كه محبت خودش را در دلش القاء فرمايد و قلبش را به نور معرفت و محبتش روشنى بخشد، و محبت دنيا و غير خودش را از دلش بيرون كند. البته اين دعا در اوّل امر بي مغز و محض لقلقه لسان است، زيرا كه با محبت مفرط به دنيا خواهش زوال آن جدا مشكل است، ولى پس از مدتى تفكر و مواظبت و به دل فهماندن نتايج حسنه محبة اللّه و نتايج سيّئه حب دنيا را، اميد است كه حقيقت پيدا كند ان شاء الله... حضرت امام خمینی رحمه الله علیه چهل‏حديث ص 462
اگر يك در به روى خواهش نفس باز كنى ….اى عزيز، بدان كه خواهش و تمناى نفس منتهى نشود به جايى و به آخر نرسد اشتهاى آن، اگر انسان يك قدم دنبال آن بردارد، مجبور شود پس از آن چند قدم بردارد و اگر با يكى از هواهاى آن همراهى كند، ناچار شود با چندين تمناى آن همراهى كند. اگر يك در به روى خواهش نفس باز كنى، لابدّى كه درهاى بسيارى به روى آن باز كنى. يك وقت به واسطه يك متابعت نفس به چندين مفاسد و از آن به هزاران مهالك مبتلا شوى، تا آنكه خداى نخواسته در دم آخر جميع راه حق را بر تو منسد كند.... حضرت امام خمینی رحمه الله علیه چهل حدیث صفحه 171
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضَی الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‌ وَ حُجَّتِکَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِصَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ
🌷به دخترم می‌گویم ..من قائل بی‌خبر و بی‌عمل به دخترم می‌گویم در قرآن کریم این سرچشمه فیض الهی تدبر کن هر چند صِرف خواندن آن که نامه محبوب است به شنونده محجوب آثاری دلپذیر دارد، لکن تدبر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می‌کند افَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرآنَ امْ عَلی‌ قُلُوبٍ اقْفالُها. و تا این قفل و بندها بازنگردد و به هم نریزد، از تدبر هم آنچه نتیجه است حاصل نگردد. خداوند متعال پس از قَسَم عظیم می‌فرماید انَّهُ لَقُرآنٌ کَریمٌ فی‌ کِتابٍ مَکْنُونٍ لا یَمَسُّهُ الّا الْمُطَهَّرُونَ و سر حلقه آنها آنان هستند که آیه تطهیر در شأنشان نازل گردیده. تو نیز مأیوس نباش، که یأس از اقفال بزرگ است، به قدر میسور در رفع حُجُب و شکستن اقفال برای رسیدن به آب زلال و سرچشمه نور کوشش کن. تا جوانی در دست‌ تو است کوشش کن در عمل و در تهذیب قلب و در شکستن اقفال و رفع حُجُب، که هزاران جوان که به افق ملکوت نزدیکترند موفق می‌شوند و یک پیر موفق نمی‌شود. قید و بندها و اقفال شیطانی اگر در جوانی غفلت از آنها شود، هر روز که از عمر بگذرد ریشه دارتر و قویتر شوند. درختی که اکنون گرفتست پای به نیروی شخصی برآید ز جای‌ گرش همچنان روزگاری هِلی‌ به گردونش از بیخ بر نَگْسلی‌ ... قسمتی از نامه امام خمینی رحمت الله علیه به بانو فاطمه طباطبایی متن کامل نامه درنشاتی زیر https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/18/title/162 .
پسرم! چه خوب است به خود تلقین کنی و به باور خود بیاوری یک واقعیت را که‏‎ ‎‏ مدح مداحان و ثنای ثناجویان چه بسا که انسان را به هلاکت برساند و از تهذیب دور و‏‎ ‎‏دورتر سازد. تأثیر سوء ثنای جمیل در نفس آلودۀ ما، مایۀ بدبختی ها و دورافتادگی ها از‏‎ ‎‏پیشگاه مقدس حق ـ جلّ و علا ـ برای ما ضعفاء النفوس خواهد بود. و شاید‏‎ ‎‏عیب جویی ها و شایعه پراکنی ها برای علاج معایب نفسانی ما سودمند باشد که هست، ‏‎‏همچون عمل جراحی دردناکی که موجب سلامت مریض می شود . آنان که با ثناهای‏‎ ‎‏خود ما را از جوار حق دور می کنند دوستانی هستند که با دوستی خود به ما دشمنی‏‎ ‎‏می کنند و آنان که پندارند با عیب گویی و فحاشی و شایعه سازی به ما دشمنی می کنند‏‎ ‎‏ دشمنانی هستند که با عمل خود ما را اگر لایق باشیم اصلاح می کنند و در صورت دشمنی‏‎ ‎‏ به ما دوستی می نمایند.‏ ‏‏ من و تو اگر این حقیقت را باور کنیم و حیله های شیطانی و نفسانی بگذارند واقعیات‏‎ ‎‏را آنطور که هستند ببینیم، آنگاه از مدح مداحان و ثنای ثناجویان آنطور پریشان‏‎ ‎‏می شویم که امروز از عیب جویی دشمنان و شایعه سازی بدخواهان. و عیب جویی را آن‏‎ ‎‏گونه استقبال می کنیم که امروز از مداحی ها و یاوه گویی های ثناخوانان. ا گر از آنچه ذکر‏‎ ‎‏شد به قلبت برسد، از ناملایمات و دروغ پردازیها ناراحت نمی شوی و آرامش قلب پیدا‏‎ ‎‏می کنی، که ناراحتی ها اکثراً از خودخواهی است . خداوند همۀ ما را از آن نجات مرحمت‏‎ ‎‏فرماید.‏... صحیفه امام رحمت الله علیه جلد 18 ص516
کوشش کنید که در عمل کتاب شما قرآن باشد ....قرآن را که کتاب ماست و کتاب شماست، کوشش کنید که به حقیقت، کتاب باشد. کتاب ما به حقیقت باشد نه فقط لفظاً بگوییم که کتاب ما، قرآن است. نبی ما، رسول اکرم است. امام ما، علی بن ابی‌طالب است لفظ، آسان است. آسان است که من بگویم شیعه علی بن ابی طالبم لکن شیعه چی است؟ آنی است که دنبال او باشید... شیعه پیرو است. اگر بنا باشد که ما، هی دم بزنیم که شیعه‌ایم لکن در عمل هیچ پیروی نداشته باشیم یا پیروی‌مان بسیار ضعیف باشد، ما به حسب واقع، شیعه نیستیم، به حسب ادعا شیعه هستیم. اگر ما ادعامان این باشد که قرآن، کتاب ماست لکن هیچ صفحه‌ای از قرآن را به آن عمل نکرده باشیم، قرآن را ادعا داریم که کتاب ما است، به حسب واقع کتاب ما نیست. اگر ما بگوییم پیغمبر، پیغمبر ما هست، ادعایش آسان است، لکن تا پیروی ازش نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم پیام‌آوری است از خدا. اگر ما به حرف او اعتنا نکنیم، پیامبریش برای ما فایده ندارد، و اگر چنانچه به حرف اولیا عمل نکنیم، شیعه‌گریش برای ما فایده ندارد، فایده‌اش ضعیف است کوشش کنید که در عمل کتاب شما قرآن باشد و پیامبر شما، رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم باشد، و امام شما، علی‌بن ابی‌طالب سلام الله علیه صحیفه امام رحمت الله علیه ج۱۰، ص ۵۳۲
....بسيار اتفاق افتد كه شخص ريا كار خودش هم ملتفت نيست كه ريا در اعمال او رخنه كرده و اعمالش ريايى و ناچيز است، زيرا كه مكايد شيطان و نفس به قدرى دقيق و باريك است و صراط انسانيت به طورى نازك و تاريك است كه تا انسان موشكافى كامل نكند نمى‏فهمد چه كاره است. خودش گمان مى‏كند كارهايش براى خداست، ولى براى شيطان است. انسان چون مفطور به حب نفس است، لهذا پرده خودخواهى معايب او را بر خود او مى‏پوشاند... انسان ميل دارد در محضر علما و رؤسا و فضلا مطلب مهمى را حل كند به طورى كه كسى ديگر حل نكرده باشد، و خود او متفرد باشد به فهم آن، و هر چه مطلب را بهتر بيان كند و جلب نظر اهل مجلس را بنمايد بيشتر مبتهج است، و هر كس با او طرف شود ميل دارد بر او غلبه كند و او را در بين جمعيت خجل و سرافكنده كند، و حرف خود را، حق يا باطل، به حلق خصم فرو ببرد، و بعد از غلبه يك نحو تدلل و فضل فروشى در خود ادراك مى‏كند، اگر يكى از رؤسا هم تصديق آن كند نور على نور مى‏شود. بيچاره غافل از آنكه اينجا در نظر علما و فضلا موقعيت پيدا كرده، ولى از نظر خداى آنها و مالك الملوك همه عالم افتاد، و اين عمل را به امر حق تعالى وارد سجّين كردند. در ضمن، اين عمل ريايى مخلوط به چندين معصيت ديگر هم بود، مثل رسوا كردن و خوار نمودن مؤمن، اذيت كردن برادر ايمانى، گاهى جسارت كردن و هتك كردن از مؤمن، كه هر يك از آنها از موبقات و براى جهنمى كردن انسان خود مستقل‏اند. .. ... حضرت امام خمینی رحمه الله علیه چهل‏حديث ص 48 ص37 نسخه pdf زیر https://eitaa.com/noktaha/1302
...نمازى كه براى خاطر خواهى زن باشد چه زن دنيايى يا بهشتى اين نماز براى خدا نيست، نمازى كه براى رسيدن به آمال دنيا باشد يا آمال آخرت به خدا ارتباط ندارد پس چرا اين قدر ناز و غمزه فروشى مى‏كنى و عشوه و غنج و دلال مى‏كنى، به بندگان خدا به نظر حقارت نگاه مى‏كنى، خود را از خاصّان درگاه حق حساب مى‏كنى؟ بيچاره، تو با همين نماز مستحق عذابى و مستوجب زنجير هفتاد ذراعى هستی (اشاره به آيه مباركه‏ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ثمّ ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ. بگيريدش، پس برگردنش غلّ در افكنيد، سپس در دوزخش اندازيد، سپس او را در زنجيرى كه طول ان هفتاد ذراع است در آريد سوره مبارکه حاقه ایات 31تا -33) پس چرا خود را طلبكار مى‏دانى، و براى خود در همين طلبكارى و تدلّل و عجب عذابى ديگر تهيه مى‏كنى؟ تو اعمالى را كه مأمورى بكن و متوجه باش‏ كه از براى خدا نيست‏.... حضرت امام خمینی رحمه الله علیه چهل‏حديث ص : 73 شرح حدیث عجب
مهم ترین آداب قرائت که باعث نزول برکات الهی می شود عبارتند از: وضو گرفتن، مسواک زدن، رو به قبله نشستن، از روی قرآن تلاوت کردن، پناه بردن به خداوند از شرّ ابلیس (استعاذه)، آرام و شمرده شمرده قرائت نمودن (ترتیل)، فکر و اندیشه کردن در مضمون آیات، با صوتی زیبا و حزین خواندن، خشوع داشتن، دعا قبل از شروع و بعد از تلاوت یکی ازدعاهای بامضمون قابل تامل قبل ازتلاوت أَللهُمَّ بِالحَقِّ أَنْزَلْتَهُ وَ بِالحَقِّ نَزَلَ، أَللهُمَّ عَظِّمْ رَغْبَتی فیهِ وَاجْعَلْهُ نُوراً لِبَصَری وَ شِفاءً لِصَدْری و ذَهاباً لِهَمِّی وَ غَمّی وَ حُزْنی اللهمَّ زَیِّنْ بِهِ لِسانی وَ جَمِّلْ بِه وَجْهی وَ قَوِّ بِهِ جَسَدی وَ ثَقِّلْ بِهِ میزانی وَارْزُقْنی تِلاوَتَهُ عَلی طاعَتِکَ آناءَ اللّیلِ وَ أَطْرافَ النَّهارِ، وَاحْشُرْنی مَعَ النَّبِیِّ محمّدٍ وَ آلِهِ الأَخْیارِ؛ بارخدایا! قرآن را به حق نازل کردی و به درستی هم نازل شده، بارالها! میل و رغبت مرا به قرآن، بزرگ گردان و آن را روشنایی دیده و شفای دل و بَرَنده غم، غصّه و اندوهم قرار ده. خداوندا زبانم را به خواندن قرآن زینت ده و چهره ام را به سبب آن نیکوئی بخش و جسمم را به پیروی از آن نیرو بخش وترازوی اعمالم را به تبعیّت از آن سنگین گردان و خواندن قرآن را شب و روز همراه با توفیق اطاعت روزی ام فرما و مرا با پیامبرت، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم و خاندان برگزیده اش محشور گردان
نامه محبوب، محبوب است فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو اگرچه با قرائت آن و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصوّر نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوب، محبوب است اگرچه عاشق و محب، مفاد آن را نداند و با این انگیزه حبّ محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. ما اگر در تمام لحظات عمر به شکرانه این که قرآن کتاب ما است به سجده رویم از عهده برنیامده‌ایم. صحیفه امام رحمت الله علیه ج۱۶، ص۲۱
مهجوريت قرآن اكنون ببيينم چه گذشته است بر كتاب خدا، اين وديعه الهي و ماترك پيامبر اسلام - صلي الله عليه و آله و سلم. مسايل اسف انگيزي كه بايد براي آنها خون گريه كرد، پس از شهادت حضرت علي علیه السلام شروع شده است. خودخواهان و طاغوتيان، قرآن كريم را وسيله اي كردند براي حكومتهاي ضد قرآني و مفسران حقيقي قرآن و آشنايان به حقايق را با بهانه هاي مختلف و توطئه هاي از پيش تهيه شده آنان را عقب زده و با قرآن در حقيقت، قرآن را، كه براي بشر بزرگترين دستور زندگاني مادي و معنوي بوده و هست از صحنه خارج كردند و هر چه اين بنيان كج به جلو آمد، كجی ها و انحراف‏ها افزون شد. تا آنجا كه قرآن كريم را كه براي رشد جهانيان و نقطه جمع همه مسلمانان، بلكه عايله بشري، از مقام شامخ احديت به كشف تام محمدي تنزل كرد، كه بشريت را به آنچه بايد برسند، برساند و اين وليده «علم الاسماء» را از شر شياطين و طاغوت‏ها رها سازد، و جهان را به قسط و عدل برساند و حكومت را به دست اولياء الله معصومين، عليهم صلوات الاولين و الاخرين بسپارد تا آنان به هر كه صلاح بشريت است بسپارند، چنان از صحنه خارج نمودند كه گويي نقشي براي هدايت ندارد... و مع ‏الاسف به دست دشمنان توطئه گر و دوستان جاهل، قرآن، اين كتاب سرنوشت ساز، نقشي جز در گورستان ها و مجالس مردگان نداشت و ندارد و آن كه بايد وسيله جمع مسلمانان و بشريت و كتاب زندگي آنان باشد، وسيله تفرقه و اختلاف گرديد و يا به كلي از صحنه خارج شد. بخشی از وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه
اي قرآن، اي تحفه آسماني و اي هديه رحماني! تو را خداي جهان براي زنده كردن دل هاي ما و باز كردن گوش و چشم توده مردم فرستاد، تو نور هدايت و رهنماي سعادت ما هستي تو ما را از منزل حيواني می خواهي به اوج انساني وجود رحماني برساني، افسوس كه آدميزادگان قدر تو را ندانسته و پيروي تو را فرض خود نشمردند، اسفا كه قانون هاي تو در جهان عمل نشد تا همين ظلمت خانه و جايگاه مشتي وحشيان و درندگان كه خود را متمدنين جهان می دانند، رشك بهشت برين شود و عروس سعادت در همين جهان در آغوش همه درآيد امام خمینی رحمت الله علیه كشف الاسرار، ص 220
برادر، در مكايد نفس و شيطان دقيق شو. بدان كه نمى‏گذارند تو بيچاره يك عمل خالصى بكنى، و همين اعمال غير خالصه را كه خداوند به فضلش از تو قبول كرده نمى‏گذارند به سر منزل برسانى. كارى مى‏كنند كه به واسطه اين عجب و تدلّل بيجا همه اعمالت به باد فنا برود، اين نفع هم از جيبت برود . از خدا و رضاى او كه دورى، به بهشت و حور العين هم نمى‏رسى، سهل است، مخلّد در عذاب و معذب در آتش قهر هم مى‏شوى. تو گمان كردى به واسطه اين اعمال پوسيده گنديده سر و دست شكسته مخلوط به ريا و سمعه و هزار مصيبت ديگر، كه هر يك مانع از قبولى اعمال است، استحقاق بر حق تعالى پيدا كردى؟ يا از محبين و محبوبين شدى‏ عابد در مقام تفاخر گويد من فلان عمل را كردم. و ديگران را تنقيص كند و اعمال خود را بزرگ شمارد. گاهى هم تصريح نمى‏كند ولى چيزى مى‏گويد كه لازمه‏اش تزكيه نفس است. و عالم گويد به غير: تو چه مى‏دانى؟ من فلان كتاب را چندين دفعه ديدم، چندين سال در مجامع علمى بودم و اساتيد و اساطين ديدم و زحمتها كشيدم، كتابها نوشتم، تصنيف و تأليفها كردم. و همينطور. ... و انسان بايد خيلى مواظبت از حال خود كند و در اطوار و اعمال خود دقيق شود كه مكايد نفس و دامهاى شيطان خيلى دقيق است و كمتر شخصى مى‏تواند از آن نجات پيدا كند. ممكن است انسان با يك اشاره در غير موقع يا يك كنايه بيجا از اهل دورويى و دو زبانى به شمار آيد. و شايد انسان تا آخر عمر مبتلاى به اين رذيله باشد و خود را صحيح و سالم و پاك و پاكيزه پندارد. . انسان بايد مثل طبيب دلسوز حاذقى و پرستار شفيق مطلعى از حالات نفس و اعمال در اطوار و اعمال خود دقيق شود چهل‏حديث حدیث عجب
تألیفات‌ امام خمینی رحمت الله علیه 1. مصباح الهدایة إلى الخلافة و الولایة؛ 2. شرح دعاى سحر؛ 3. شرح اربعین حدیث؛ 4. حاشیه بر فصوص الحکم قیصرى و مصباح الأنس؛ 5. حاشیه بر مفتاح الغیب؛ 6. أسرار الصلوة یا معراج السالکین؛ 7. رساله‌اى در طلب و اراده؛ 8. حاشیه بر رساله شرح حدیث رأس الجالوت، قاضى سعید و شرح مستقلى بر حدیث؛ 9. کشف الأسرار؛ 10. شرح حدیث جنود عقل و جهل؛ 11. آداب الصلاة؛ 12. الرسائل؛ 13. کتاب البیع؛ 14. کتاب الطهارة؛ 15. أنوار الهدایة فی التعلیقة على الکفایة؛ 16. مناهج الوصول إلى علم الأصول؛ 17. رسالة فی الاجتهاد و التقلید؛ 18. زبدة الأحکام؛ 19. المکاسب المحرمة؛ 20. تحریر الوسیلة؛ 21. جهاد النفس یا جهاد اکبر؛ 22. حکومت اسلامى یا ولایت فقیه؛ 23. تفسیر سوره حمد؛ 24. مناسک حج؛ 25. لمحات الأصول؛ 26. دیوان اشعار. 27- صحیفه نور مجموع پیام هاواعلامیه ها وسخنرانی ها در 22 جلد
نرم افزار مجموعه اثار متن کامل 170 عنوان کتاب فارسی و عربی در 384 جلد (شامل 36 رساله) از آثار امام خمینی رحمت الله علیه و شهید سید مصطفی خمینی رحمه‌الله علیه و مجموعه آثار موضوعی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمت الله علیه
دامی که شیطان از راه قدس پهن می کند حضرت امام خمینی رحمه الله علیه چهل‏ حديث ص : 56 ....انسان در نفس خود مشاهده مى‏كند كه وقتى تنهاست مايل به طاعات نيست اگر با زحمت يا از روى عادت هم عبادتى بكند آن را با حال نمى‏كند، بلكه سر و دست عمل را شكسته پاك و پاكيزه آن را تحويل نمى‏دهد . ولى وقتى در مساجد و مجامع حاضر شد، و در محضر عمومى مشغول آن گرديد، آن را از روى نشاط و دلچسبى و سرور و حضور قلب انجام مى‏دهد . مايل است ركوع و سجودش طولانى شده، مستحباتش نيكو انجام گرفته، اجزاء و شرايطش درست ملاحظه شود. اگرانسان قدرى هم ملتفت باشد [و] از نفس خود سئوال كند علت آن را، دام خويش را از راه قدس پهن كرده به انسان تعميه مى‏كند كه مثلا عبادت در مسجد چون ثوابش بيشتر است يا جماعت چون چنين و چنان است، نشاط دارى. يا اگر در غير جماعت و مسجد شد، مى‏گويد مستحب است عمل را پيش مردم نيكو انجام دادن تا اينكه كسان ديگر اقتدا كنند و تأسى نمايند و رغبت به مذهب پيدا كنند انسان را با هر وسيله‏اى هست گول مى‏زند. اين سرور و نشاط نيست جز از آن مرض قلبى كه انسان بيچاره به آن مبتلاست، و خود را صحيح و سالم مى‏داند و در خيال معالجه نمى‏افتد. مريضى كه خود را سالم مى‏داند، اميد صحت از او منقطع است. بدبخت در باطن ذات و لبّ سريره ميل دارد عمل خود را به مردم ارائه دهد و خود غفلت از آن دارد..
عیال مگر تو نمرده بودی.mp3
1.85M
عیال مگر تو نمرده بودی !؟
وصیت‌نامه امام خمینی سلام الله علیه https://noorsoft.org/fa/software/View/12689/
وصیت ماندگار.pdf
948.4K
وصیتی تاریخی وماندگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۖ ایه 5 سوره مبارکه فاطر