فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد اللیثی، قاری بین المللی مصری در تاریخ ۲۸ بهمن سال ۱۳۷۷ به دانشگاه فارابی دعوت شد تا در محفل انس با قرآن کریم تلاوت کند اما به دلیل خستگی، نپذیرفت. ایشان پس از گذشت لحظاتی ناگهان با حالتی دگرگون پس از گوش فرا دادن به مصائب حضرت اباعبد الله(ع) با اعلام این که میخواهد قرآن بخواند، تلاوت ماندگار آیات 189 تا 195 سوره آلعمران را به یادگار گذاشت. در فیلم ماجرای این تلاوت شنیدنی را از زبان اساتید بنام میشنوید.
🌹پرسمان شرعی: اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند آیا با توجه به این که بعضی از پزشکان اطلاعی از مسائل شرعی ندارند، عمل به گفته او واجب است؟
جواب:
اگر مکلّف از گفته پزشک اطمینان پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.موفق باشید پورحسینی
34.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل آیت الله قزوینی از ماجرای درمانگاه قم
جالبه!!
#نشرحداکثری
💠آیت الله بهجت(ره) :
ما خود را از اطرافیان و دوستان آن حضرت میدانیم ولی در این امر (دعای برای تعجیل ظهور) مسامحه و کوتاهی میکنیم
📚 در محضر بهجت/ج۳/ص۲۲۷
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
آیت الله العظمی جوادی آملی:
دنیا جاده ای یک طرفه به سوی قیامت است که در آن درنگ شدنی نیست؛ اگر در مسیر زندگی، با تقوا حرکت کنیم، ندای حق به گوشمان میرسد که راه پیشرفت باز است: «يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَ فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»[سوره زخرف آیه ۷۱] و چنانچه بی تقوایی پیشه کنیم، به آنجا میبرند که میخواهند:«خُذُوهُ فَغُلُّوهُ»[سوره حاقه آیه۳۰].
📚کتاب سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی (تحریر نهج البلاغه) ج۲ ص۱۵۱
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
🗓 جمعه ١٣ بهمن ماه ١۴٠٢
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 آیا میتوانیم سالم، بار به منزل ببریم و در عین حال به امور مسلمانان و مؤمنین بیتفاوت باشیم؟! آیا امکان دارد بدون اهتمام به امور مسلمانان، به مقصود برسیم؟!
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۵۱
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
💠آیت الله بهجت(ره) :
ما خود را از اطرافیان و دوستان آن حضرت میدانیم ولی در این امر (دعای برای تعجیل ظهور) مسامحه و کوتاهی میکنیم
📚 در محضر بهجت/ج۳/ص۲۲۷
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
آیت الله العظمی جوادی آملی:
دنیا جاده ای یک طرفه به سوی قیامت است که در آن درنگ شدنی نیست؛ اگر در مسیر زندگی، با تقوا حرکت کنیم، ندای حق به گوشمان میرسد که راه پیشرفت باز است: «يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَ فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»[سوره زخرف آیه ۷۱] و چنانچه بی تقوایی پیشه کنیم، به آنجا میبرند که میخواهند:«خُذُوهُ فَغُلُّوهُ»[سوره حاقه آیه۳۰].
📚کتاب سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی (تحریر نهج البلاغه) ج۲ ص۱۵۱
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
🗓 جمعه ١٣ بهمن ماه ١۴٠٢
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 آیا میتوانیم سالم، بار به منزل ببریم و در عین حال به امور مسلمانان و مؤمنین بیتفاوت باشیم؟! آیا امکان دارد بدون اهتمام به امور مسلمانان، به مقصود برسیم؟!
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۵۱
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
💠
لذت قناعت🔹 زندگی ساده، برای ذائقه جان طیب و طاهر، گواراست. ما می خواهیم از زندگی لذت ببریم؛ مثل اینکه ائمه (علیهم السلام) لذت می بردند، رجال الهی لذت می بردند. لذت بردن چیز بسیار خوبی است؛ منتها ما با راهش آشنا نیستیم. 🔹 آیا لذت، در مُسرف و مُترف بودن است، یا در قانع_بودن؟ در این آیه که در سوره مبارکه «نحل» است که فرمود اگر کسی مؤمن بود و عمل صالح داشت، ﴿فَلَنُحْیینَّهُ حَیاَةً طَیبَةً﴾، وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) #حیات_طیبه را به قناعت تفسیر کرد. 🔹 ما واقعاً دلمان می خواهد که #لذت_ببریم، خوب زندگی کنیم و این چیز خوبی است. این نقص نیست که در زندگی خودمان، همسرمان، بچههای مان، با صفا و صمیمیت و خوشی و خرمی زندگی بکنیم، این چیز بسیار خوبی است؛ اما آیا این در مُسرف بودن است، در مُترف بودن است، در متکاثر بودن است یا در قانع بودن، آن را اشتباه می کنیم. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق کانال علامه حسن زاده آملی 🔻 http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔻اگر درست به قرآن عمل میکردیم، با عمل خود دیگران را جذب میکردیم؛
🔸زیرا مردم، غالباً به جز عده معدود، خواهان و طالب نور هستند و آنان که به اسلام و قرآن نگرویدهاند، قاصرند و نور به آنها عرضه نشده است.
📚کتاب حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ص٢٨۶
مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: این احساس لذت در #نماز ، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز!
⚠️ آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که:
🔻انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند.
🔻و معصیت، روح را مکدّر می کند و نورانیّت دل را می برد.
🍃 و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند.
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
☫بِسْـــــمِالـلَّـهِالرَّحْـمَنِالرَّحِیـــــمِ☫
دستگاه هستى كارخانه انسان سازى است و انسان عالم عقلى مضاهى عالم عينى است بلكه محيط ما سوى الله گردد و جملگى از شئون ذاتيه او باذن الله تعالى شوند، و به تعبيرى از عالم، عالم مىرويد چنانكه مثلا از گندم گندم.
📔هزار و یک نکته
عـــــلامه #حســـن_زاده_آمــلی
📚متن دروس و شرح دستورالعملهای عرفانی و اخلاقیِ سیر و سلوک علامه ذوفنون
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
❓روایت داریم #نگاه_کردن به #چهره_عالم #ثواب دارد، آیا #بوسیدن_دست_عالم هم ثواب دارد
✅آیت الله خوشوقت ره: هر چیزی که باعث میشود آدم به #عالم_عامل نزدیک شود خوب است. از او استفاده میکند، منظور این است دیگر. حتی #روایت داریم به #درِ_خانه_عالم هم نگاه کنی #عبادت است. آدم نگاه کند گاهی هوس میکند داخل برود. میرود داخل و با او #صحبت میکند یک چیزی گیرش میآید، منظور این است دیگر.
📌چون فقط آنها که #دین را بلدند دیگران که بلد نیستند؛ بنابراین #تشویق کرده که به آنها نزدیک شوید. معمولا علمای عامل درِ خانه شان باز است.
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
آیت الله مصباح یزدی ره: فایده صلوات اين است كه مشمول عنايت خاصى از اهل بيت خواهيم شد. جز [این پاسخ کریمانه، از سوی ایشان] تصور دیگری نداريم. آنها خیلی کریم تر از این هستند که کسی به آنها احترامی کند، برایشان تحیتی بفرستد و آنها ندیده بگیرند.
🔹️صلوات ما به اهلبیت علیهمالسلام، باعث می شود از سوی ایشان مشمول دعای خاصی شویم و دعای آنها در حق ما حتما مستجاب می شود.
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
آیت الله حائری شیرازی ره: در زمان امام راحل در فارس خشکسالی شد. نماز باران ها خواندیم [اما باران نیامد]. حضرت آیت الله محلاتی (مسئول دفتر امام راحل) به شیراز آمده بودند و در گردهمائی ائمه جمعه استان شرکت کردند. خواسته های ائمه جمعه مطرح شد. ایشان گفتند: این مطالب جزء مسئولیت های دفتر امام نیست. من برای رفع دلخوری بین طرفین عرض کردم: ائمه جمعه از خواسته خود صرف نظر می کنند اما ما چیز دیگری می خواهیم! ما معتقدیم به وساطت امام زمان علیه السلام باران می بارد و امام(ره) را هم واسطه ی بین مردم و امام زمان می دانیم. ما می خواهیم که ایشان برای آمدن #باران دعا کنند. چون صبح آن روز عشایر را در حال کوچ در وضع بسیار رقت آوری دیده و به ایشان گزارش داده بودم و ایشان متأثر شده بود، قول داد خدمت امام (ره) مطلب را برساند.
[این درخواست در روز] پنجشنبه بود. ایشان جمعه را در نماز جمعه صحبت کردند و شنبه قضایا را به امام راحل گفته بودند. از عصر روز بعد که یکشنبه بود تا یک شنبه هفته بعد، باران چنان بارید که به من اطلاع دادند اگر چند ساعت دیگر باران ادامه پیدا کند سیل خواهد آمد! در ساعات آخر آن روز که آقای رسولی برای کاری به من زنگ زد، به ایشان عرض کردم به امام بگویید از شما باران خواستیم و بحمد الله آمد. حالا برای رفع خطر سیل هم دعایمان کنید. همین طور هم شد و قبل از سیل باران قطع گردید!
شما چنین نعمت هایی دارید. این خداست که شاه را برداشته [و ولی فقیه را به شما داده]؛ کتاب هایی درباره [زندگی] شاه نوشته اند که آدم شرمش می شود. خداوند این نوکر اجنبی را برداشته و جایش امام مستجاب الدعوه ای گذاشته است.
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله جوادی آملی: ممكن است چند روز اول سخت باشد كه آدم جلوی زبان را بگيرد، جلوی چشم را بگيرد، بعد همه اينها كمك انسان هستند، ياری كننده انسان هستند، انسان را كمك ميكنند، انسان چشم و گوشش از بدی و گناه رنج ميبرد و نگاه نميكند و حرف نميزند، انسان راحت است؛ اينطور نيست كه آنها كه مواظب حلال و حراماند در زحمت باشند؛ برای اينكه اينها بوی بد گناه را استشمام ميكنند، خيلی لازم نيست ما به افراد سفارش كنيم شما وقتی به سطل زباله رسيديد نزديك نشويد، اين بوی بد گناه را استشمام ميكند؛ اينها تشبيه نيست، اينها تمثيل نيست، اينها واقعيّتی است.
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌳🌹 آغاز روزمان را مزین و منور میکنیم به کلام روحبخش و دلنشین قرآن کریم..🌹🌳🌹
🌹🌳 فواید تلاوت قرآن:
🍃1. هدایت میکند...........
2 بقره
🍃2. شفا ورحمت است.......
82 اسرا
🍃3. ذکر وآرام بخش است..
28 رعد
🍃4. زیادکننده ایمان است......
2 انفال
🍃5. نور و روشن کننده دل است
15 مائده
🍃6. موعظه وزنده کننده دل است.
57یونس
❀💌❀💌❀💌❀💌❀
اَلْحَمْدُلِلّٰهْ_کَمٰاهُوَاَهْلُهْ
❀💌❀💌❀💌❀💌❀
امروز کاری که در غزّه دارد انجام میگیرد، از دو طرف در اوج است: از لحاظ جنایت و خباثت و وحشیگری و خونخواری در اوج است. بنده سراغ ندارم در جایی دشمنی مجهّز به انواع سلاح، حمله کند به یک مردمی که هیچ سلاحی ندارند؛ نه اینکه سلاحشان عقبتر است؛ هیچ سلاحی ندارند. مردم بیدفاع غزّه، مردم عادّی در بیمارستان، در مسجد و در کوچه و بازار که سلاح ندارند؛ با انواع سلاح [به این مردم] حمله کند و به این اکتفا نکند، گرسنگی و تشنگی بدهد به این مردم بیدفاع، و بچّههای کوچک و کودکان شیرخوار از گرسنگی بمیرند! بنده سراغ ندارم؛ این اوج خونخواری است، اوج وحشیگری است؛ این مفتضحکنندهی آن تمدّنی است که عقبهاش اینها است؛ اینها تمدّن غرب است؛ این دیگر پشت پرده نیست؛ این واضح است، آشکار است، جلوی چشم همه است، همهی دنیا دارند میبینند. این از این طرف قضیّه. آن طرف هم در اوج است؛ این صبر بینظیر، این ایستادگی مردم. قدرت رزمندگی حماس و مقاومت موجود فلسطین در غزّه یک طرف، استقامت مردم و خسته نشدن مردم یک طرف.
البتّه دشمن هیچ غلطی نتوانسته بکند، نتوانسته به مقاومت ضربه بزند. مبارزین مقاومت به بیرون پیغام دادند ــ که حالا به گوش ما هم رسیده ــ که از ناحیهی ما نگران نباشید؛ بیش از اغلب، یعنی مثلاً نزدیک به نود درصد امکاناتمان و تواناییهایمان محفوظ است. این خیلی مهم است.
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
📗خود قرآن هنر است؛
خود قرآن یک اثر هنریِ خدایی و الهی است؛
یک اثر هنری است. حالا افرادی که صاحب نظرند و صاحب دقّتند و صاحب تدبّرند، بتدریج یک چیزهایی از گوشه کنارهای این اثر هنری را در طول تاریخ فهمیدهاند؛ از جمله اینکه مثلاً قرآن هنر تصویر دارد، یعنی حوادث را تصویر میکند؛ [مثل] این کتابی که نوشتهاند: التّصویر الفنّی فی القرآن؛(۱۴) تصویر هنری در قرآن. قرآن وقتی خیلی چیزها را میخواهد بیان کند، یک منظرهای را، مثلاً منظرهی قیامت را، شما ببینید در قرآن با چه بیانهای متنوّع و متعدّدی قیامت و صحنههای قیامت و عرصهی قیامت جلوی چشم انسان تصویر شده؛ یا عرصهی جهاد تصویر شده: «وَ العادیاتِ ضَبحاً * فَالموریاتِ قَدحاً»؛(۱۵) این تصویر است، دارد نشان میدهد. میشود گفت که خب سوار اسب شدند، اسبسوار رفت طرف میدان، امّا اینکه در این آیه میآید قسم میخورد به آن اسبی که دارد نفَسنفَس میزند، قسم میخورد به آن اسبی که سُمش به سنگ میگیرد و مثلاً جرقّه میزند، این [دارد] تصویر میکند منظره را.
🌹🇮🇷رهبر معظم انقلاب اسلامی
🎹۲۲ اسفند ۱۴۰۲
در سورهی مبارکهی بقره در وصف منافقین این آیهی شریفه «مَثَلُهُم کَمَثَلِ الَّذِی استَوقَدَ نارَاً فَلَمَّا اَضاءَت ما حَولَهُ ذَهَبَ اللٰهُ بِنورِهِم وَ تَرَکَهُم فی ظُلُمات»،(۱۶) این تصویر، یک بُعدی از ابعاد منافق است؛ این منافقی است که اوّل از روی هیجان یک ایمانی آورده، اِستَوقَدَ نارَاً فَلَمَّا اَضاءَت ما حَولَهُ ذَهَبَ اللٰهُ بِنورِهِم، [امّا] مرضی که در دل او بوده موجب شده که خدا این نور را از او بگیرد: وَ تَرَکَهُم فی ظُلُمات؛ تصویر میکند؛ این تصویرِ یک بُعد از ابعاد شخص منافق است. بعدش بلافاصله یک بُعد دیگر: «اَو کَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعدٌ وَ بَرقٌ یَجعَلونَ اَصابِعَهُم فی آذانِهِم مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ المَوت»،(۱۷) این هم یک بُعد دیگر از ابعاد منافقین بوده. «صیّب» باران تند است. خب باران که رحمت است امّا در کنار این باران، رعد هست، برق هست، این [فرد] میترسد؛ ظلمات هست، از آن میترسد؛ از بارانش بهره نمیبرد امّا از رعد و برقش میترسد؛ همان که در سورهی منافقون «یَحسَبُونَ کُلَّ صَیحَةٍ عَلَیهِم»(۱۸) [آمده]؛ این ابعاد منافق را بیان میکند؛ ببینید قرآن تصویر [میکند]. خب این را شما میخواهید بیان کنید، شما میخواهید این تصویر را که در کلام هست و معجزه است، به ذهن و دل مخاطبِ خودتان منتقل کنید؛ این خیلی هنر بزرگی است، هنر عظیمی است.
یک مسئله، مسئلهی تفسیر قرآن است. تفسیر قرآن خب خیلی مهم است. یعنی از ظاهر قرآن انسان میتواند موارد زیادی استفاده کند، لکن گاهی در تفاسیری که بزرگان ما نوشتهاند، نکاتی هست که برای انسان تازه است. خب بنده خودم سالها است با تفسیر مأنوسم امّا در عین حال همین حالا یک مواردی پیش میآید که ابهام دارم، به تفسیر مراجعه میکنم، مطلب نویی را استفاده میکنم، علاوه بر آنچه انسان از خود تلاوت استفاده میکند. و این به تدبّر کمک میکند ــ اینکه گفتم راجع به تدبّر [مطلبی میگویم] ــ این کمک میکند به اینکه بتوانید اصحاب تدبّر باشید. مثلاً یک روحانیِ فاضلِ مرتبطِ با قرآن، روحانی قرآنی، دعوت بشود و با ابتکار، به صورت جذّاب ــ نه به صورت کسلکننده ــ تفسیر بگوید. مثلاً فرض کنید شما دارید تلاوت میکنید، یک جا متوقّف کند خواننده را، یک آیهای را، یا یک نکتهای را که در خلال این آیه وجود دارد، برای مستمعین بیان کند؛ بعد با صدای خوشِ همان خواننده، [آیه] مجدّداً تکرار بشود؛ اینها بعضیهایش تجربهشده است ــ البتّه خیلی اندک ــ بعضیهایش را هم شما میتوانید با ابتکارات خودتان ایجاد کنید و توسعه بدهید. غرض، تلاوت قرآن را به سمت ترجمهی قرآن و مرتبهی بالاتر، تفسیر قرآن پیش ببرید که این موجب تدبّر بشود. اوّل ترجمهی قرآن است؛ یعنی واقعاً اینجور باید باشد که در کشور در جمعهای مختلف ــ جوانها، نوجوانها ــ وقتی آیهی قرآن خوانده میشود، مضمون آیه را همه بفهمند؛ ولو حالا به جزئیّات و تفاصیل نتوانند دست پیدا کنند، مضمون آیه را همه بفهمند و آیاتی را حفظ داشته باشند و از آیاتی استفاده کنند؛ این به ارتقاء سطح معرفت دینی کشور و جامعه کمک میکند.