*بسمالله الرحمن الرحیم*
☘️☘️☘️☘️☘️
🌻 *رسول الله صلّى الله عليه و آله* فرمودند :
قالَ حَبِيبي جَبرَئِيلُ : إنَّ مَثَلَ هَذا الدِّينِ كَمَثَلِ شَجَرَةٍ ثابِتَةٍ الإيمانُ أصلُها وَ الصَّلاةُ عُروقُها وَ الزَّكاةُ مَاؤها وَ الصّومُ سَعَفُها وَ حُسنُ الخُلُقِ وَرَقُها وَ الكَفُّ عَنِ المَحارِمِ ثَمَرُها ؛ فَلا تَكمُلُ شَجَرةٌ إلاّ بالثَّمَرِ ، كَذلِكَ الإيمانُ لا يَكمُلُ إلاّ بالكَفِّ عَنِ المَحارِم.
🍃دوست من جبرئيل گفت: مَثَل اين دين، مَثَل درخت استوارى است كه ؛
🌿ريشه اش ايمان،
🌿و رگبرگ هایش نماز،
🌿و آبش زكات،
🌿و شاخه هايش روزه،
🌿و برگهايش خوش اخلاقی،
🌿و ميوه اش خويشتندارى از كارهاى حرام است.
🍃(پس همچنانکه) هيچ درختى جز با داشتن ميوه به كمال نمی رسد،
🍃ايمان نيز چنين است و جز با خويشتندارى از محرّمات كامل نمى گردد.
📚 بحار الأنوار، ۷/۳۸۸/۴۰
☘️☘️☘️☘️☘️
*بسمالله الرحمن الرحيم*
رهبرانقلاب: پرچمی که در مقابل انقلاب ایستاده، همان پرچمی است که در مقابل ابراهیم و موسیٰ و عیسیٰ برافراشته بود. آنها نابود شدند و موسیٰ و عیسیٰ و ابراهیم زندهاند. علّت این است که خدای متعال به حضرت موسیٰ فرمود: نترسید، دچار اشتباه در محاسبه نشوید، خدا با شما است، اِنَّنی مَعَکُما.
#یازهرا 🌾
🔰 لوح | إن مع العسر یسرا
🔻 *حضرت آیتالله خامنهای:*
*«به ملّت ایران هم عرض میکنم همانطور که در طول این سالهای متمادی -نه فقط سال ۹۸- با حوادث گوناگون شجاعانه برخورد کردند، با روحیه برخورد کردند، بعد از این هم با روحیه و با امید برخورد کنند با همهی حوادث، و مطمئن باشند که تلخیها خواهد گذشت، و «اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا». قطعاً یُسر در انتظار ملّت ایران است؛ در این تردیدی نیست.»*
علی علی دوست:
*🕋بسمالله الرحمن الرحیم*
*آرمان شهیدان در کلامرهبری انقلاب اسلامی*
*🌹حجاب، حکم دینی، وصیت و آرمان شهیدان*
*🇮🇷رهبر انقلاب اسلامی مد ظله العالی:*
*دیدید در وصیت نامه های شهدا*
*چقدر دربارهی حجاب توصیه شده،*
*خب، حجاب یک حکم دینی است،*
*این آرمان شهیدان فراموش نشود.*
🕋 *بسمالله الرحمن الرحیم*
*عبارات، اشارات، لطائف و حقایق قرآن کریم*
*امام حسین (علیه السلام)*
*کتابُ اللّهِ عزوجل عَلی أربَعَةِ أشیاءَ: عَلَی العِبارَةِ، وَ الإِشارَةِ، وَ اللَّطائِفِ، وَ الحَقائِقِ؛ فَالعِبارَةُ لِلعَوامِّ، وَ الإِشارَةُ لِلخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلأَولِیاءِ، وَ الحَقائِقُ لِلأَنبِیاءِ علیهم السلام.*
*کتاب خدا، بر چهار گونه است: عبارت، اشارت، لطائف و حقایق.*
*1.عبارت، برای عموم مردم است؛*
*2.اشاره؛ برای خواص؛*
*3.لطائف، برای اولیا؛*
*4.حقایق، از آنِ پیامبران علیهم السلام است.*
منبع : مجلسی، بحارالأنوار، ج 92، ص 20
*۱- عبارت، برای عموم مردم است؛*
*1. قرآن کریم هدی للناس است، هدايت برای مردم است قرآن سفره ایست که هر کسی به اندازه ظرفیتش می تواند از آن بهره برداری کند.*
*۲- اشاره؛ برای خواص؛ *علما و دانشمندان خواص هستند*
*ضرب المثل های قرآنی برای علما و دانشمندان است (که اهل تفکر و تعقل هستند)، و وظیفه دارند آنها را به مردم تعلیم دهند.*
*وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ ﴿۴۳﴾* سوره مباركه عنکبوت
*و اين مثلها را براى مردم مى زنيم و[لى] جز دانشوران آنها را درنيابند (۴۳)*
*۱-لطائف، برای اولیا؛ لطائف قرآن، برای متقین است.*
*قرآن هدی للمتقین است، متقین اهل ولایت هستند.*
*(اهل تقوی به علوم خصوصی و ویژه قرآن می رسند.)*
*متقین اولیاءالله هستند. (والله ولی المتقین)*
*4.حقایق، از آنِ پیامبران علیهم السلام است.*
*حقایق قرآن برای مطهّرون است.*
*حقایق، از آنِ پیامبران و ائمه معصومین علیهم السلام است.*
*لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿۷۹﴾*
*كه جز پاكشدگان بر آن دست ندارند (۷۹)*
🌿🌸 *قرآن کریم کتاب امید و آرامش*🌸🌿
🌿🌸 *امیدواری به رحمت خدا*🌸🌿
🌿🌸 *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ*🌸🌿
*به نام خداوند رحمتگر مهربان*
*قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۵۳﴾*
*بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشته ايد از رحمت خدا نوميد مشويد در حقيقت خدا همه گناهان را مى آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است (۵۳)*
*سوره ۳۹: الزمر - جزء ۲۳*
[۵/۳۰، ۱۷:۴۲] یاعلی: *بسمالله الرحمن الرحیم*
«مکتب فاطمه» مکتب عشق و عرفان است؛ عرفان فاطمه، اشراق
ملکوت و بازتاب وحی بر آینه دل عرشی اوست، چنان که فروغ عرفان فاطمی ملکوت را نور باران می سازد.
به راستی «فاطمه» بر چه افقی می درخشد، و کلام سراسر نورش را چگونه می توان تفسیر کرد؟ که «عرشیان» هنوز از شرح و تفسیر «نیایش فاطمی» فراغت نیافته اند:
و اسئلک لذّة النّظر الی وجهک(21)؛
و اسئلک النظر الی وجهک و الشوق الی لقائک(22)؛
الّلهمّ اجعلنا ممّن کأنّه یراک الی یوم القیامة الّذی فیه یلقائک.(23)
[۵/۳۰، ۱۷:۴۳] یاعلی: *اوست که فانی در عشق و محبّت خداوند است؛ آنگاه که پدر به او می گوید: «فاطمه جانم! اینک جبرئیل در کنار من است و از سوی خدا پیام آورده: فاطمه هر چه از خدا می خواهد، بخواهد که به او عطا می کنیم.» و او جواب می دهد:*
*«شغلتنی عن مسألة لذّة خدمته، لا حاجة لی غیر النّظر الی وجهه الکریم فی دار السلام».(24)*
*آری، فاطمه فقط او را می خواهد، و به زیارت جمال او می اندیشد!*
*به هر روی، از عرفان و دعای زهرا علیهاالسلام «فروغ قرآن» ساطع است. نیایش او، قرآنِ صاعد است؛ زیرا باران «وحی» بر جان زهرا علیهاالسلام شکوفه های عشق آفریده است.*
21. «فلاح السائل» ابن طاووس، ص 187، الدعاء عقیب الصلوة العصر.22. «فاطمه الزهراء امّ الائمّة» ص 252، دعا الرضا بالقضاء.23. همان، ص 257، دعاء فاطمة الزهرا فی یوم الجمعه؛ «فروغ آفتاب» ص 48.24. «ریاحین الشریعة» ج 1، ص 105.
[۵/۳۰، ۱۷:۴۷] یاعلی: پرتوی از معرفت و یگانه ستایی فاطمه علیهاالسلام
نیایش
«دعا و نیایش» تجلّی عشق است؛ سرود دل های پر کشیده از هستی خویش و پیوسته به ملکوت است؛ سکوت گویا و فریاد خاموش جان های عاشق است؛ زمزمه عشق است در خلوتگه یار؛ معراج روح است به سوی ابدیت؛ پرواز به سوی بی نهایت است و طلوع بر افق بیکران هستی.
«دعا» پیام بیداری، بازتاب عصاره عبودیت و بندگی، عروج از خاک بر افلاک، حضور در برابر خدا، و قداستِ عشق است در لباس فقر.
«دعا» پیوند عاشق است و معشوق؛ میثاق عبد است و معبود.
«دعا» دمیدن روح امید و حیات، خروج از غفلت، صفای دل، و بهار روح است.
«نیایش» بارقه عشق است از عمق فطرت انسانی، و نواختن درکوب رحمت الهی. «نیایش» رمز قرب و فناست، و پیوستن قطره به دریا. و در یک کلام، «دعا و نیایش» رویش، پویش و جوشش است.
کتاب پرتوی از معرفت و یگانه ستایی فاطمه علیهاالسلام
💠 برگزاری جشن بزرگ «دختران آفتاب» در روز میلاد حضرت معصومه(س)
♦️مسئول امور فرهنگی بانوان حرم مطهر بانوی کرامت گفت: جشن بزرگ «دختران آفتاب» در سالروز میلاد حضرت معصومه سلامالله علیها و روز دختر با حضور دختران 12 سال به بالا در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار می شود.
#خبر #بانوان
📎https://news.amfm.ir/?p=117962
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@astanqom
💠 ویژه برنامههای رسانهای به مناسبت میلاد کریمه اهلبیت(س)
#اطلاع_رسانی
🔶🔹💠🔹🔶
کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@astanqom
*🕋بسمالله الرحمن الرحیم*
*«لکل شیی ء اساس*
*و اساس الاسلام حبنا اهل البیت »;*
*هرچیزی راپایه ای است و پایه اسلام،*
*محبت ما، اهل بیت علیهم السلام است.*
*✨🌸ویژگی های شیعیان از نگاه امام صادق(علیهالسلام)*
امام صادق(علیهالسلام) در سفارش های خود به عبدالله بن جندب پس از هشدارشیعیان به دام های شیطان، ویژگی های برجسته دوستان حقیقی خود رابر می شمرد و سپس خصلت های دیگر شیعیان را بیان می کند. دو ویژگی ممتاز شیعیان از نگاه امام صادق(علیهالسلام) عبارت است از:
1- آخرت
«لقد جلت الاخره فی اعینهم حتی ما یریدون بها بدلا... و انماکانت الدنیا عندهم بمنزله الشجاع الارقم و العدو الاعجم »; آخرت در نگاه آن ها بسیار بزرگ است، به اندازه ای که چیزی را با آن عوض نمی کنند... و دنیا نزد آن ها همانند مارگزنده و دشمن بی زبان است.
پیروان حقیقی و دوستان واقعی خاندان نبوت علیهم السلام به چیزی جز آخرت نمی اندیشند و تمام کردارها و رفتارهای خود را با نگاه به آخرت می سنجند. دنیا در نظر مؤمن وسیله ای است برای رسیدن به هدفی بزرگ که همان زندگی جاودان آخرت است. دوستان حقیقی اهل بیت علیهم السلام از مواهب دنیوی بهره می برند، اما هرگز زندگی جاودان را با زندگی گذرای دنیا عوض نمی کنند.
2- انس با خدا
«انسوا بالله واستوحشوا مما به استاءنس المترفون »; آن ها باخدا انس گرفته اند و از آن چه که مال اندوزان به آن انس گرفته اند، در هراسند.
مومنان از نعمت های الهی بهره می برند اما به آن ها وابسته نمی شوند. وابستگی به مال دنیا موجب بندگی انسان در برابرمادیات خواهد شد. زراندوزان هماره به ثروت خود وابسته اند.شیعیان واقعی با یاد خدا آرامش می یابند نیستند.
حضرت صادق(علیهالسلام) پس از برشمردن این دو ویژگی مهم، فرمود: «اولئک اولیائی حقا بهم تکشف کل فتنه و ترفع کل بلیه »; آن ها دوستان حقیقی من هستند. به وسیله آن ها فتنه شکست می خورد و هرگرفتاری هابر طرف می شود.
حسابرسی خود
«حق علی کل مسلم یعرفنا ان یعرف علمه فی کل یوم ولیله علی نفسه فیکون محاسب نفسه فان رای حسنه استزاد منها و ان رای سیئه استغفر منها، لئلایخزی یوم القیمه »; بر هرمسلمانی که مارا می شناسد، سزاوار است که کردارش را در هر شبانه روز بر خودعرضه دارد و به محاسبه آن ها بپردازد، تا اگر کار نیکی در آن هادید، برآن ها بیفزاید و اگر کردار بدی در اعمال خود مشاهده کرد،از آن ها توبه کند، تا دچار ذلت و خواری روز قیامت نگردد.
سخاوت
«یابن جندب! ان شیعتنا یعرفون بخصال شتی: بالسخاء و البذل للاخوان »; ای پسر جندب! همانا شیعیان ما به چند خصلت شناخته می شوند: به سخاوت و بخشش به برادران.
خواندن پنجاه رکعت نماز و رعایت وقت نماز
«وبان یصلوا الخمسین لیلا و نهارا... و یحافظون علی الزوال »;شیعیان ما در شبانه روز پنجاه رکعت نماز می خوانند و توجه به وقت نماز ظهر (خواندن نماز اول وقت) دارند.
دوری از پرخاش و داد و فریاد
«لایهرون هریرالکلب »; شیعیان ما همانند سگ وزوزه نمی کشند.
دوری از طمع
«ولایطمعون طمع الغراب »; شیعیان ما همانند کلاغ طماع و حریص نیستند.
دوری از دشمنان
«و لایجاورون لنا عدوا و لا یساءلون لنا مبغضاولوماتوا جوعا»;شیعیان ما با دشمنان همسایگی نمی کنند و اگر از گرسنگی بمیرند،چیزی از آن ها نمی خواهند.
دقت در خوراک
«شیعتنا لایاءکلون الجری... و لا یشربون مسکرا»; شیعیان مامارماهی نمی خورند... و شراب نمی نوشند.
برگزیده ای از سایر سفارش ها
آثار استقامت
«یابن جندب لو ان شیعتنا استقاموا لصافحتهم الملائکه و لاظلهم الغمام و لاشرقوا نهارا و لا کلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم ولما ساءلوا الله الا اعطاهم ».
اگر شیعیان ما استقامت کنند، فرشتگان دست در دست آن هامی گذارند، ابرهای سفید(رحمت) برآن ها سایه می افکند، چون روزدرخشنده و تابناک می شوند، از زمین و آسمان روزی می خورند و آنچه از خدا بخواهند، خداوند به آن ها عطا می کند.
شیوه برخورد با گناهکاران
1- گفتن خوبی ها و پرهیز از سخن ناروا
«یابن جندب لاتقل فی المذنبین من اهل دعوتکم الا خیرا»; ای پسرجندب! به گناهکاران از همکیشان خود جز خوبی و نیکویی چیزی مگو.
در برخورد با گناهکاران باید با سخنان نیکو و گفتن خوبی های آنان، امید مرده در آن ها را زنده کرد و از خشونت، گفتارناروا وبازگو نمودن لغزش های آن ها پرهیز کرد; زیرا چنین برخوردهایی مجرمان را از پیمودن راه درست ناامید و نسبت به دین و آموزه های آن گریزان می سازد.
2- در خواست توفیق برای گناهکاران
«واستکینوا الی الله فی توفیقهم »; توفیق آن ها را خاضعانه ازخداوند بخواهید.
3- در خواست توبه برای گناهکاران
توبه از حالات سازنده انسان است که انجام دهنده آن محبوب خداونداست:
«ان الله یحب التوابین »; خداوند کسانی که بسیار توبه می کنندرا دوست دارد. (1)
توبه روشی است که امام صادق(علیهالسلام) برای پاکسازی گناهکار توصیه کرده است. شیعیان واقعی باید از خ
دا بخواهند که گناهکاران ازکردار ناشایست خود پشیمان شوند و به سوی خدا بازگردند، زیراخداوند بسیار توبه پذیر و بخشنده است; «اناالله هوالتواب الرحیم » (2)
راه بهشتی شدن
حضرت امام جعفر صادق(علیهالسلام) سه راه را فراروی جویندگان بهشت قرارداده است:
1- پیروی از ائمه علیهم السلام .
2- برائت از دشمنان.
3- سخن گفتن آگاهانه و سکوت هنگام نا آگاهی.
«فکل من قصدنا و تولانا و لم یوال عدونا و قال ما یعلم و سکت عما لایعلم او اشکل علیه فهو فی الجنه »
هر کس جویا و پیرو ما باشد و از دشمنان ما پیروی نکند و چیزی که می داند، بگوید و از آن چه که نمی داند، یا بر او مشکل (مشتبه)است، سکوت کند، در بهشت است.
ارزش سکوت
«علیک بالصمت، تعد حلیما، جاهلا کنت او عالما، فان الصمت زین لک عندالعلماء و سترلک عندالجهال.»
عالم باشی یا جاهل، خاموشی را برگزین تا بردبار به شمار آیی;زیرا خاموشی نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است.
دوری جستن از عقاید منحرف
خطر بدعت ها، گرایش های منحرف و قرائت های ناصواب از دین، همیشه متوجه جوامع شیعی بوده است.
«یابن جندب! بلغ معاشر شیعتنا و قل لهم: لاتذهبن بکم المذاهب »; ای پسر جندب! به شیعیان ما بگو; مبادا را عقایدمنحرف، شما را از مذهب خودتان بیرون برد.
نشانه های ناتوانی
«قد عجز من لم یعد لکل بلاء صبرا و لکل نعمه شکرا و لکل عسریسرا»; ناتوان است کسی که برای هر بلایی صبری، برای هر نعمتی شکری و برای هر سختی آسانی آماده نکند.
کردارهای برتر
«یابن جندب! صل من قطعک، واعط من حرمک، و احسن الی من اساءالیک، و سلم علی من سبک، و انصف من خاصمک، واعف عمن ظلمک، کماانک تحب ان یعفی عنک، فاعتبر بعفوالله عنک، الاتری ان شمسه اشرقت علی الابرار و الفجار و ان مطره ینزل علی الصالحین والخاطئین.»
ای پسر جندب! با کسی که از تو بریده، وصل کن; به کسی که چیزی به تو نداده، چیز بده; باکسی که به تو بدی کرده، خوبی کن; به کسی که به تو دشنام داده، سلام کن; باکسی که با تو دشمنی کرده،انصاف داشته باش و از کسی که به تو ظلم کرده، در گذر، همچنان که دوست داری از تو در گذرند. پس از گذشت خداوند از خودت عبرت بگیر. آیا نمی بینی خورشید خداوند برخوبان و بدان می تابد وبارانش بر صالحان و مجرمان نازل می شود؟
اساس اسلام
آخرین جمله از سفارش های امام صادق(علیهالسلام) به ابن جندب درباره اهمیت و ارزش محبت اهل بیت علیهم السلام است.
«لکل شیی ء اساس و اساس الاسلام حبنا اهل البیت »; هرچیزی راپایه ای است و پایه اسلام، محبت ما، اهل بیت علیهم السلام است.
پی نوشتها:
1- بقره، آیه 222.
2- توبه، آیه 118.
نشر حداکثری