🕋بسمالله الرحمن الرحیم
معنی شعر لطف خدا
اگر لطفش قرین حال گردد
همه اِدبارها اِقبال گردد
۱- به نام چاشنی بخش زبان ها
حلاوت سنج معنی در بیان ها
معنی: به نام خدایی که بردن نامش، سخن را شیرین می کند و معیار دلنشین بودن یک سخن، بردن نام اوست. (نام خدا در هر کلامی که برده شود به آن معنا و ارزش می بخشد.)
۲- بلند آن سر که او خواهد بلندش
نژند آن دل که او خواهد نژندش
معنی: هرکه را بخواهد عزت و اقتدار می بخشد و هرکه را بخواهد خوار و ذلیل می کند. (اشاره به آیه یعزٌُ مَن یشاء و تُذلٌُ مَن تشاء)
بلند کردن سر: کنایه از عزت و مقام دادن
نژند: خوار و ذلیل
۳- درِ نابستۀ احسان گشادهست
به هر کس آنچه میبایست داده ست
معنی: خداوند همیشه درهای احسان و نیکی به بندگانش را باز گذاشته (یعنی لطف خدا دائمی است) و به هرکس آنچه را که شایسته اوست، می بخشد.
۴- به ترتیبی نهاده وضع عالم
که نی یک موی باشد بیش و نی کم
معنی: خداوند چنان بادقت و منظم عالم را آفریده که محال است حتی به اندازه یک موی کوچک، چیزی سر جای خودش نباشد. (به اندازه یک مو هم چیزی کم و زیاد نشده و در هرصورت اعتدال را در آفرینش رعایت کرده)
۵- اگر لطفش قرین حال گردد
همه اِدبارها اِقبال گردد
معنی: اگر لطف خدا شامل حال بنده ای شود، همه بدبختی هایش به خوشبختی مبدل می گردد.
ادبار: پشت کردن روزگار به انسان، بدبختی و مشکلات
اقبال: رو آوردن روزگار به انسان، خوشبختی
۶- وگر توفیق ِ او یک سو نهد پای
نه از تدبیر کار آید نه از رای
معنی: اگر توفیق انجام کاری را از انسان بگیرد، نه از چاره اندیشی های انسان مشکل حل می شود نه از فکر و اندیشه اش کاری برمی آید.
پای یک سو نهادن: کنار کشیدن
تدبیر: چاره اندیشی
رای: اندیشه
۷- خرد را گر نبخشد روشنایی
بماند تا ابد در تیره رایی
معنی: اگر خداوند به عقل انسان روشنایی (علم) ندهد، تا ابد در تاریکی جهل و کج اندیشی باقی خواهد ماند.
۸- کمال عقل آن باشد در این راه
که گوید نیستم از هیچ آگاه
معنی: وقتی عقل انسان کامل میشود که بداند از هیچ چیز آگاه نیست و بگوید: نمی دانم. (یعنی اگر کسی بسیار دانا و عاقل شود، به جهل خود اقرار خواهد کرد و همین اقرار کردن به جهل نشان می دهد که انسان عاقل شده است.)
شعر وحشي بافقي
www.daneshchi.ir دانشچي
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
یاعلی
@noor114
📗حدیث غیرت
یوسف(علیهالسلام) که بسیار غیور و عفیف بود، باکمال مقاومت، زندان را برگزید، و از کید و مکر آنها فرار کرد در حالی که طبق قرآن، به درگاه الهی چنین می گفت: «ربّ السّجن احبّ الیّ مما یدعوننی الیه؛پروردگارا زندان نزد من محبوب تر است از آن چه این ها مرا به سوی آن فرا می خوانند.»(سوره مبارکه يوسف)
خداوند دعای یوسف(علیهالسلام) را به استجابت رسانید، وگرچه سال ها به جرم غیرت و عفت، زندانی شد، ولی غیرت او، او را از انحراف و رویکرد به سوی بی عفتی باز داشت.
2ـ خداوند برای حفظ غیرت و عفت زنان می فرماید: «ولا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ؛ زنان باید هنگام راه رفتن پاهای خود را بر زمین نزنند تا مبادا زینت پنهانیشان دانسته شود.» (و صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسد.)
( سوره نور، آیه 31)
حدیث غیرت
رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: «بوی خوش بهشت تا مسیر پیمودن پانصد سال راه، می رسد، ولی به مشام چند نفر نمی رسد، یکی از آن ها بی غیرت است.»(١) یعنی آدم بی غیرت تا این اندازه (میلیون ها فرسخ) از بهشت دور است.
امام صادق(علیهالسلام) فرمود: «خداوند غیور است، و هر غیوری را دوست دارد، و به خاطر غیرتش تمام کارهای زشت ـ اعم از آشکار و پنهان ـ را حرام فرموده است.»(٢)
امیر مؤمنان علی(علیهالسلام)فرمود:
به من خبر رسیده که زنان شما در مسیر راه ها به مردان تنه می زنند، آیا حیاء نمی کنید، خداوند لعنت کند کسی را که غیرت نمی ورزد.
نیز روایت شده: به مردم کوفه فرمود: «آیا خجالت نمی کشید، و زنان شما غیرت نمی ورزند؟ به طوری که در بازارها رفت و آمد می کنند، و با مردان بیگانه رخ به رخ شده و به همدیگر تنه می زنند؟»
عصر خلافت امیر مؤمنان علی(علیهالسلام) بود، به آن حضرت گزارش رسید که در مسیر راه ها بعضی از مردان و زنان رعایت حریم عفت را نمی کنند، بسیار ناراحت شد.
مردم کوفه را جمع کرد، در ضمن سخنرانی به آنها فرمود:
«نبّئت انّ نسائکم یدافعن الرّجال فی الطّریق، اما تستحیون؟ لعن اللّه من لایغار؛
به من خبر رسیده که زنان شما در مسیر راه ها به مردان تنه می زنند، آیا حیاء نمی کنید، خداوند لعنت کند کسی را که غیرت نمی ورزد.»(٣)
نیز روایت شده: به مردم کوفه فرمود: «آیا خجالت نمی کشید، و زنان شما غیرت نمی ورزند؟ به طوری که در بازارها رفت و آمد می کنند، و با مردان بیگانه رخ به رخ شده و به همدیگر تنه می زنند؟»
١. من لا یحضره الفقیه، ج3، ص 281.
٢. فروع کافی، ج5، ص 535.
@noor114
(٣و٤) وسائل الشیعه، ج 14، ص 174.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جواب آیت الله العظمی بهجت
رحمة الله علیه به جوانی که
از ایشان پرسیده بود :
💢چطور صاحب الزمان را ملاقات کنم!
✅ اسرارنهجالبلاغه را دنبال کنید👇
╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮ @asrareenahjolbalaghe
╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
🌹بركات صلوات
رهایی از آتش جهنم
قالَ مُولانا الصّادقُ علیه السلام لصباحِ بنِ سَیابِة:
ألا أعَلِّمُكَ شَیئاً یقِی اللهُ بهِ وَجْهَكَ مِن حَرِّ جَهَنَّمَ؟ قالَ، قلتُ: بَلی، قالَ: قُلْ بَعدَ الفَجْرِ:أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ مائةَ مَرَّةٍ یقَی اللهُ به وَجْهَكَ مِنْ حَرِّ جَهَنَّمَ.
حضرت صادق علیه السلام به صَباح بن سیّابِه فرمودند:
آیا میخواهی به تو دعایی بیاموزم كه خدای متعال به بركت آن، چهره تو را از حرارتِ آتش جهنم نگه دارد؟ صَباح گوید: به حضرت عرض کردم: آری. حضرت فرمودند: بعد از سپیدهدم صد مرتبه بگو: أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ خداوند به بركت این ذکر، تو را از آتش جهنم حفظ خواهد کرد.
اثر صلوات با اخلاص
قال الصّادقُ علیه السَّلام:
مَنْ صَلَّی عَلی النَّبی وَآلِه مَرَّةً واحِدَةً بِنِیةٍٍٍٍٍ وَ إخْلاصٍ مِنْ قَلبِهِ قَضَی اللهُ لَه مائَةَ حاجَةٍ؛ منها ثلاثونَ للدُّنیا وَسَبْعُونَ للآخِرَةِ .
حضرت صادق علیه السلام فرمودند:
كسی كه یك مرتبه با نیت [پاك و پسندیده] و با اخلاص کامل صلوات بر پیامبر و خاندان گرامیشان بفرستد، خدای متعال یکصد حاجت او را برآورده میكند: سی حاجت از حوائج دنیا، و هفتاد حاجت از حوائج آخرتش را.
صلوات خدا بر فرستنده صلوات
عَن الصَّادقِ علیه السلام عن النَّبی صَلَّی الله علیه وآله:
مَنْ صَلَّی عَلَی صَلَّی اللهُ علیهِ وَمَلائِكَتُهُ ، وَمَنْ شَاءَ فَلْیقِلَّ وَمَنْ شَاءَ فَلْیكْثِرْ .
حضرت صادق علیه السلام از رسول گرامی صلّی الله علیه وآله روایت کردهاند:
هر كسی كه بر من صلوات فرستد، خداوند متعال و ملائكه بر او درود و رحمت میفرستند (پس) هر كه میخواهد كم، و هر كه میخواهد بسیار صلوات بفرستد.
صلوات، دور کننده شیاطین
قالَ النَّبیُّ صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَآلِهِ:
إنَّ الشَّیطانَ اثنانِ: شَیطانُ الجِنِّ وَ یُبَعَّدُ بـ لاحُولَ وَلاقُوَّۀَ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ، وَشِیطانُ الإنْسِ وَیُبَعَّدُ بِالصَّلاۀِ عَلیَ النَّبیِّ وَآلِهِ.
رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند:
شیاطین دو گروهاند؛ شیاطین جنّی که با ذکر لاحُولَ وَلاقُوَّۀ إلاّ بِاللهِ العَلِّی العَظِیمِ رانده میشوند، و شیاطین انسی که با صلوات بر محمّد و آل محمّد [شر و آزارشان] از شخص دور میشود.
نادانی و خسران در ترک صلوات
عن الصّادقِ علیه السلام:
إذا ذُکِرَ النَّبیُّ صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَآلِهِ فَأکْثِرُوا الصَّلاۀَ علیهِ، فَإنَّهُ مَنْ صَلَّی عَلی النَّبیِّ صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَآلِهِ صَلاۀً واحِدَۀً صَلَّی اللهُ عَلیهِ ألفَ صَلاۀٍ فِی أَلْفِ صَفٍّ مِن المَلائِکَۀِ، وَلَمْ یَبْقَ شَیءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللهُ إلاّ صَلَّی عَلی العَبدِ لِصَلاۀِ اللهِ عَلیهِ وَصلاۀِ مَلائِکَتِه،ِ فَمَنْ لَمْ یَرغَبْ فِی هذا فَهُوَ جاهِلٌ مَغْرورٌ، قَد بَرِﺉَ اللهُ مِنهُ وَرَسولُهُ وَأهلُ بِیتهِ.
حضرت صادق علیه السلام فرمودند:
چون نام پیغمبر برده شود، بسیار بر او صلوات بفرستید؛ زیرا هر که یک مرتبه بر پیامبر صلوات بفرستد خدای متعال هزار مرتبه به همراه هزار گروه از ملائکه بر او درود میفرستد و هیچ مخلوقی از آفریدههای الهی باقی نمیماند مگر آنکه – به خاطر صلواتِ خدا و ملائکه - بر آن بنده صلوات میفرستد،[حال] پس اگر کسی در فرستادنِ صلواتِ با این فضیلت میل و رغبتی پیدا نکند، او شخصی نادان و فریب خورده(ی شیطان) بوده، و خدا و رسول و اهل بیت رسولش از چنین شخصی بیزارند.
مجلس بدون صلوات، مجلس حسرت و پشیمانی
قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَآلِهِ:
ما مِنْ قومٍ اجْتَمَعُوا فی مَجلِسٍ فَلَمْ یَذْکُروا اسْمَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَلَمْ یُصَلُّوا عَلَی نَبِیِّهِم إلاّ کانَ ذلکَ المَجلِسُ حَسْرَۀً وَ وَبالاً عَلَیْهم.
رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند:
هر عدهّای که در مکانی جمع شوند و خدا را یاد نکنند و بر پیامبرشان درود و صلوات نفرستند، آن مجلس مایه حسرت و پشیمانیشان (در قیامت) خواهد شد. خبر نگاران جوان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ِبه نام خداوند رحمتگر مهربان
دعاي قرإني براي نجات از فتنه
نجات از فتنه ستمكاران و كافرينِ
۸۵ و ۸۶ سوره مباركه يونس
وَقَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ ﴿۸۴﴾
و موسى گفت اى قوم من اگر به خدا ايمان آورده ايد و اگر اهل تسليميد بر او توكل كنيد (۸۴)
درفتنه ها اين دعا را بخوانيد:
فَقَالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۸۵﴾
پس گفتند بر خدا توكل كرديم پروردگارا ما را براى قوم ستمگر [وسيله] آزمايش قرار مده (۸۵)
وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿۸۶﴾
و ما را به رحمت خويش از گروه كافران نجات ده (۸۶)
#کمک مؤمنانه، دعا، صدقه
زیارت عاشورا حدیث کسا
(به همه سفارس كنيددعای علقمه(دعاي بعدزيارت عاشورا براي دفع اعدا ومكروتوطئه ها مهم)
برای جلب نظر ورحمت الهی
#تعجیل فرج و دفع بلاها.
#نشر حداكثري
🕋 *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم*
💚 *ِبه نام خداوند رحمتگر مهربان*
💚 *اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۳۵﴾*
💚 *خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى زند و خدا به هر چيزى داناست (۳۵)*
💚 *فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ﴿۳۶﴾*
💚 *در خانه هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت يابد و نامش در آنها ياد شود در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مى كنند (۳۶)*
*بسم الله الرحمن الرحيم*
قوی ترین اسباب کسب رزق و روزی
امام حسن مجتبی علیه السلام در فرمایشی، قوی ترین اسباب کسب رزق و روزی را برشمردند.
امام حسن (علیه السلام) فرمود:
قوی ترين اسباب کسب روزى،
نماز خواندن با تعظيم و خشوع
و خواندن سوره واقعه به ويژه در شب و وقت عشاء،
خواندن سوره «يس» و «مُلْك» در صبح،
حضور در مسجد پيش از اذان،
هميشه با طهارت بودن
و انجام نافلۀ فجر و نماز وتر در منزل
و این که سخن لغو نگوید.
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ (عليهما السلام) ... وَ أَقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ إِقَامَةُ الصَّلَاةِ- بِالتَّعْظِيمِ وَ الْخُشُوعِ- وَ قِرَاءَةُ سُورَةِ الْوَاقِعَةِ خُصُوصاً بِاللَّيْلِ وَ وَقْتِ الْعِشَاءِ- وَ سُورَةِ يس وَ تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَقْتَ الصُّبْحِ- وَ حُضُورُ الْمَسْجِدِ قَبْلَ الْأَذَانِ وَ الْمُدَاوَمَةُ عَلَى الطَّهَارَةِ- وَ أَدَاءُ سُنَّةِ الْفَجْرِ وَ الْوَتْرِ فِي الْبَيْتِ- وَ أَنْ لَا يَتَكَلَّمَ بِكَلَامٍ لَغْوٍ... .
بحار الأنوار، ج73، ص: 319