🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌼 هفت دعای قرآنی، که خداوند به پیامبر(ص) آموخته:
🌼۱. قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (24)اسراء
🌼۲. قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا. (80) اسراء
🌼۳.قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا (114)طه
🌼۴. َقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِين.(29)مومنون
🌼۵.قُلْ رَبِّ إِمَّا تُرِيَنِّي مَا يُوعَدُونَ (93)مومنون
🌼۶. َقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ واعوذ بک رب آن یحضرون. (97)مومنون
🌼۷.. قُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ. (118)مومنون
#پیامهای_قرآنی
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✌️تعاونوا علی البر والتقوی👌
📽 انیمیشن جذاب و تاثیرگذار مورچه ها📽
همکاری را از مورچه ها یاد بگیریم!
#کلیپ_مفهومی
#پیامهای_قرآنی
🐜🌼🐜🌼🐜🌼🐜🌼🐜🌼
﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻 #فضیلت_و_خواص_سوره_ص1 «ص» جزو حروف مقطّعهی قرآن حکیم است و یکی از نامهای خداوند متعا
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
#فضیلت_و_خواص_سوره_ص2
5-امام صادق، علیهالسّلام، فرمودند: هر کس سوره ص را در #شب_جمعه قرائت کند خیر دنیا و آخرت به او داده میشود آنگونه که به احدی از مردم داده نشدهاست مگر به پیامبران یا فرشتگان مقرّب خدا. همچنین خداوند او و همه کسانی از خانوادهاش که محبوب او هستند و حتّا خادمش که به او خدمت کردهاست را با شفاعت او وارد بهشت میکند.
6-#عزل_حاکم: در آثار این سوره از پیامبر اکرم، صلّیالله علیه و آله و سلّم، نقل شده است: اگر سوره ص را بنویسند و آنگاه زیر جایگاه و مسند قاضی یا والی (بدکار) نهاده شود سه روز بیشتر در مسندش نمیماند و عیبهایش آشکار شده و عزل شده اطرافیانش از دورش کنار میروند.
7-برای #فراوانی_آب_چاه، هنگام حفر چاه، آیهی 42 سوره ص را زیاد بخواند که جوشش آن بسیار خواهد بود.
8-در محضر مبارک جناب استاد علامه طباطبایى، قدّسسرّه، صاحب المیزان تشرف حاصل کردم، عرض نمودم حضرت آقا امشب شب جمعه و شب عید است لطفى بفرمایید، فرمودند: #سورهی_مبارک_ص_و_القرآن_ذى_الذکر را در #نمازهاى_وتیره بعد از حمد بخوانید که در حدیث است سوره ص از ساق عرض نازل شده است. سپس فرمود: من در مسجد سهله در مقام ادریس نماز مىخواندم در نماز وتیره سوره مبارک ص را قرائت مىکردم که ناگهان دیدم از جاى خود حرکت کردم ولى بدنم در زمین است به قدرى با بدنم فاصله گرفتم که او را از دورترین نقطه مشاهده مىکردم تا پس از چند به حال اوّل خود برگشتم. وقت دیگر نهر آب دیدم که در روایت آمده است ص «نهر فى الجنه». حقیر گوید که چون در مقام ادریس نبى، علیهالسّلام، نماز مىخواند و خداى متعال در شأن وى فرمود «و رفعناه مکانا علیا»، آن رفعت و صعود روى آورده است. و مناسبات زمانى و مکانى براى حالات و واردات انسان عجیب است.
#پی_نوشتها:
1-سورهی یس (38) آیهی 1.
2- تفسیر جامع، ج 6، ص 8.
3-تفسیر صفی، جلد 1، ص 634.
4-مجمع البیان، ج8، ص340
5-ثواب الاعمال، ص112
6-تفسیرالبرهان، ج 4، ص 639.
7-المصباح کفعمی، ص 457.
8-علامه حسنزاده آملی، هزار و یک کلمه.
9-مجمعالبیان، ج 8، ص 465؛ معانیالاخبار، ج 2، ص 22؛ اطیبالبیان، فی تفسیر القرآن، ج 11، ص 207؛ ترجمه بیانالسعاده، ج 12، ص 264.
10- بحارالانوار، ج 6، ص 86.
منبع : از تحقیقات و مقالات: محمدامین احمدی فقیه
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 #حفظ_قرآن #مرحله7 #کتابت(نوشتن آیات از حفظ) این مرحله رو خیلی ها انجام نمیدن... توصیه میک
🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
#حفظ_قرآن
#چند_نکته_مهم
1. ازکجای قرآن شروع کنیم؟
برخی از اساتید میگن که ازجزء30 شروع کنیم بهتره چون سوره ها کوچیکه و حفظ راحت تره...
اما برخی اساتید دیگه میگن فرقی نداره
2. چه مقدار حفظ کنیم؟
بنظر بنده روزی نصف صفحه یا روزی 5خط از قرآن عثمان طه که هر صفحه 15 خط میباشد برای افراد مبتدی مناسب است
بهترین قرآن برای حفظ ، قرآن عثمان طه میباشد و در حالت استاندارد 15 خط دارد این قرآن نباید خیلی کوچک باشد چون به چشم ضرر میزند...
10 درس چیست؟
10درس یعنی ده روزی که قرآن حفظ کردید... اگه روزی 1صفحه باشه میشه 10 صفحه و اگه روزی نصف صفحه باشه میشه 5 صفحه...
10 درس باید هرروز مرور بشه.. یعنی حفظ جدید بدون مرور 10 درس فایده نداره ( چون محفوظات یادتون میره )
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
4_5891224743763247289.mp3
1.13M
💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐
"صفحه #۸۷ کلام الله مجید"
🌼🌻🌼
#یک_نکته_تفسیری_از_آیاتی_که_امروز_قرائت_کردیم
[سوره النساء آیه ۵۹]
🔸اشاره👇
یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اَللّٰهَ وَ أَطِیعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِی اَلْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنٰازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اَللّٰهِ وَ اَلرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّٰهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ ذٰلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً (۵۹)
ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول و اولی الامر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت کنید. پس اگر درباره چیزی نزاع کردید آن را به حکم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و قیامت ایمان دارید. این (رجوع به قرآن و سنّت برای حلّ اختلاف) بهتر و پایانش نیکوتر است.
🔹نکته ها👇
آیه ی قبل، بیان وظایف حکّام بود که دادگر و امانتدار باشند، این آیه به وظیفه ی مردم در برابر خدا و پیامبر اشاره میکند. با وجود سه مرجع «خدا» ، «پیامبر» و«اولی الامر» هرگز مردم در بن بست قرار نمی گیرند.
آمدن این سه مرجع برای اطاعت، با توحید قرآنی منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولی الامر نیز، شعاعی از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است.
در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است که وقتی پیامبر اسلام، هنگام عزیمت به تبوک، علی علیه السلام را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود: «انت منی بمنزلة هارون من موسی» این آیه نازل شد.
در آیه قبل سفارش شد که امانات به اهلش سپرده شود. این آیه گویا میفرماید:
این سپردن به اهل، در سایه اطاعت از خدا و رسول و أولی الأمر است.
تکرار فرمانِ «أَطِیعُوا» رمز تنوّع دستورهاست. پیامبر گاهی بیان احکام الهی میکرد، گاهی دستور حکومتی میداد و دو منصب «رسالت» و «حکومت» داشت.
قرآن گاهی خطاب به پیامبر میفرماید: «أَنْزَلْنٰا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّٰاسِ مٰا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ» [۱] آنچه را نازل کرده ایم برای مردم بیان کن. و گاهی میفرماید: «لِتَحْکُمَ بَیْنَ النّٰاسِ بِمٰا أَرٰاکَ اللّٰهُ» [۲] میان مردم بر اساس قوانین الهی، حکومت و قضاوت کن.
قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور«لا تطع»و «لا تتبع»می دهد. بنا بر این موارد «أَطِیعُوا» باید کسانی باشند که از اطاعتشان نهی نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول قرار نگیرد.
در آیه اطاعت از أولی الأمر مطرح شده است، ولی به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلکه تنها مرجع حلّ نزاع، خدا و رسول معرفی شده اند. و این نشانه آن است که اگر در شناخت أولی الأمر و مصداق آن نیز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه کنید که در روایات نبوی، أولی الأمر اهل بیت پیامبر معرفی شده اند. [۳]
حسین بن ابی العلاء گوید: من عقیدهام را درباره ی اوصیای پیامبر و اینکه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق علیه السلام عرضه کردم، حضرت فرمود: آری چنین است، اینان همان کسانی هستند که خداوند درباره ی آنان فرموده: « أَطِیعُوا اللّٰهَ... »و همان کسانی اند که درباره ی آنها فرموده: «إِنَّمٰا وَلِیُّکُمُ اللّٰهُ»، «وَ هُمْ رٰاکِعُونَ» [۱] حضرت علی علیه السلام در خطبه ۱۲۵ نهج البلاغه و عهدنامه مالک اشتر فرمودند: مراد از مراجعه به خدا و رسول، مراجعه به آیات محکمات و سنّتی که همه بر آن اتّفاق داشته باشند.
حضرت علی علیه السلام فرمود: هر حاکمی که به غیر از نظر اهل بیت معصوم پیامبر علیهم السلام قضاوت کند، طاغوت است. [۲]
---------------
[۱]: ۱). نحل، ۴۴.
[۲]: ۲). نساء، ۱۰۵.
[۳]: ۳). کمال الدین صدوق، ص ۲۲۲.
[۱]: ۱). کافی، ج ۱، ص ۱۸۷.
[۲]: ۲). دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۵۳۰.
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
#لغت_شناسی_قرآن_کریم
#لغت_چهل_و_سوم
🔹اَسْر: بستن، حبس، گرفتار کردن.
🔸این لغت ۶ بار در قرآن کریم ذکر شده است🔸
👇مثالهای قرآنی👇
«نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا اَسْرَهُمْ» (۲۸/انسان)، یعنی: ما آنها را آفریدیم و ترکیب وجودشان را محکم کردیم. میان اعضاء بدن، اتّصال و همبستگی است، ما آن پیوند را محکم کردیم. اسیر را از آن جهت اسیر گویند که گرفتار و بسته شده است. «اُساری» جمع اسیر است یعنی گرفتار شدگان و «تَأْسِرون فَریقا» (۲۶/ احزاب)، یعنی: قسمتی را اسیر و گرفتار میکنید «اُسَراء» نیز جمع اسیر است.
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
📢پوشاندن چانه در نماز
سوال: آیا پوشاندن کامل چانه در نماز واجب است یا این که فقط پایین آن باید پوشانده شود؟
✅امام خمینی(ره):
بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند و حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری (خمار = منظور از روسری همان خمار است، که زن سر خود را با آن می پیچد، و ژاید آن را بر سینه اش آویزان می کند. تفسیر المیزان ج5، ص 156) دیده می شود بنابر احتیاط واجب بپوشاند.
تحریرالوسیله، ج1، ص 142، م 4 عروةالوثقی، ج 1، ص 416، م 6
✅آیة الله اراکی(ره):
بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری دیده می شود بنابر احتیاط واجب، بپوشاند.
عروة الوثقی، ج1، ص 416، م 6
✅آیة الله بهجت(ره):
آن مقدار که از ظاهر صورت است، لازم نیست پوشانده شود، فقط زیر چانه باید پوشانده شود.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
✅آیة الله تبریزی(ره):
پوشاندن آن مقداری از چانه که داخل گردی صورت است که در وضو شسته می شود در نماز لازم نیست و پوشاندن غیر آن لازم است. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
✅آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
پوشاندن قسمت پایین چانه واجب است نه خود آن، زیرا چانه جزئی از صورت است.
اجویة الاستفتائات، 1384، ص 96، س 439
✅آیة الله خوئی(ره):
بنابر ظاهر پوشاندن همه زیر چانه که معمولاً روسری آن را می پوشاند، واجب است و پوشاندن بیشتر از آن مقداری که معمولاً با روسری (مقنعه) پوشیده می شود، واجب نیست.
تعلیقه بر عروة الوثقی، 1421 هـ ق، ج1، ص 398، فی الستر و ساتر (1258)، م 6
✅آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
بر زن واجب است در حال نماز گردن و زیر چانه خود را بپوشاند و نیز بنابر احتیاط مستحب مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری (مقنعه) دیده می شود، بپوشاند.
تعلیقه بر عروة الوثقی، 1425هـ ق، ج 2، ص 42، م 6 (1258)
منهاج الصالحین، 1426هـ ق، ج1، ص 174، م 518
✅آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری دیده می شود بنابر احتیاط واجب بپوشاند.
هدایة العباد، 1416 هـ ق، ج1، ص 112، م 662
✅آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری دیده می شود، بنابر احتیاط واجب بپوشاند.
عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 393، م 1258
✅آیة الله گلپایگانی(ره):
بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری دیده می شود بنابر احتیاط واجب بپوشاند.
عروة الوثقی (حاشیه مراجع)، ج1، ص 551، م 6
✅آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
آن مقداری که با مقنعه و روسری معمولاً پوشیده می شود باید در نماز پوشیده شود.
تعلیقات بر عروة الوثقی، ص 166، شماره 3، بحث یغسل فی الوضو
✅آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
واجب است مقداری از زیر چانه خود را که هنگام بستن روسری دیده می شود، بپوشاند و واجب نبودن پوشش بیشتر از آن مقداری که معمولاً با روسری پوشیده می شود، خالی از قوت نیست اگر چه احتیاط پوشاندن آن است.
تعلیقات بر عروة الوثقی، ص 124، فصل فی الستر و الساتر، م 6
✅آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته می شود لازم نیست اما برای آن که اطمینان کند که مقدار واجب را پوشانده است باید مقداری از اطراف صورت را هم بپوشاند.
(بنابراین مقدار وجوب پوشش چانه از مطلب فوق روشن می شود.)
منهاج الصالحین، ص 153، م 518
توضیح المسائل، 1379، ص 344، م 795
✅منبع سایت اسلامی تبیان
🌺احکام شرعی مورد نیاز🌹
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻