eitaa logo
﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
12.2هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
9.2هزار ویدیو
591 فایل
تقدیم به امام زمان علیه السلام [ کپی حلال ] دعامون کنید باعمل کردن به قرآن نورانی شویم اسرائیل رفتنی است فلسطین کلیدرمزآلودظهور است امام خامنه ای 👇 تبلیغات کانال نورالقران @Noorghran 👇ادمین رزرو تبلیغات مدیر @Eerfan313
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است. 🌳«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» 🌳 چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» 🌳این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد. ▪️هم اخلاق فردى «عفو»، ▫️ اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، ▪️هم با دوست «عفو»، ▫️هم با دشمن «أعرض»، ▪️ هم زبانى «وأمر»، ▫️هم عملى «أعرض»، ▪️هم مثبت «خُذ»، ▫️هم منفى «أعرض»، ▪️هم براى رهبر، ▫️ هم براى امّت، ▪️هم براى آن زمان ▫️و هم براى این زمان. 🌲چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه هاى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست. 🌲البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال. 🔸وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد. 🏜جبرئیل پیام آورد كه 🔸 «تَعفُو عمّن ظلمك، 🔸تُعطى مَن حَرمك، 🔸تَصِل مَن قطعك»، ✨ از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن. 🏘سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. 🔹اعتدال در حقوق (آیه 29)، 🔹در مصرف (آیه 31)، 🔹در زینت (آیه 32)، 🔹در عبادت (آیه 56)، 🔹در خانه سازى (آیه 74)، 🔹در اقتصاد (آیه 85) 🔹و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨✨✨ 🌸🍃 همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو» 🌸🍃تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد) 🌸🍃تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف» 🌸🍃 مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمتها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...» 🌸🍃 هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف» 🌸🍃 مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم. 7-🌸🍃در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
♥️امام علی (ع) فرمودند: 🌴إنَّ الفُرَصَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فَانتَهِزوها إذا أمكَنَت في أبوابِ الخَيرِ ، وإلّا عادَت نَدَماً 🍃فرصت ها چون ابر بهارى در میگذرند. پس آن را در انجام دادن انواع خير غنيمت بدانيد؛ زيرا در غير اين صورت، پشيمانى به بار می‌آيد. 📖غررالحكم، ح3598،.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات خاصّه ی امام رضا علیه السلام
5⃣ 🌼🍃عطر برای استفاده است ، برای استعمال است ، برای این نیست که روی طاقچه یا توی جیب بگذاریم ، عطر برای این است که باز کنیم و به تن بزنیم ، به جامه بزنیم ، ... تا فضا معطر شود ، عطر آگین شود . 📚 قران هم دقیقاً شبیه عطر است ، 🔸برای استعمال است ، 🔸 برای استفاده است ، 🔸 برای بکار بستن است ، 🌾👈 مثل مشک می ماند ، چه فایده دارد که مشک را در شیشه کنید یا در جیب خودتان بگذارید فایده ندارد . 🌸🍃 قران هم همینطور است در طاقچه باشد چه فایده دارد؟ یا اصلا در حافظه باشد ، یا کسی حافظ کل قران باشد ؛ ‼️ حجاج بن یوسف ثقفی حافظ کل قران بود ! ‼️ هشتادو سه نفر از سپاهیان یزید حافظ کل قران بودند! 🚫 فایده ای ندارد .🚫 ✅ مثل گرانبها ترین عطر در شیشه آنهم در جیب شما۰۰۰۰۰۰۰ چه فایده ای دارد ؟ ❎ قران باید بیاید در گفتار شما ، در کردار شما ، حتی در پوشش شما باید این آیات دیده شود . 🔰مولوی می گوید : مشک رابر تن بزن ، بر جان بمال مشک چه بود ، نام پاک ذو الجلال ✨✨✨✨✨✨✨ 🆔@noor133Qoran https://eitaa.com/noor133Qoran/18180
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
l🔉 اعراف آیه۲۰۱و۲۰۲.mp3
2.51M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_201_202 #سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي 🌸
┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅ ⏮سوره 7. اعراف آيه 201, 202 آيه🔻 ⤵️إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّيْطَنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ⤵️وَإِخْوَنُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ ترجمه🔻 ⤵️همانا كسانى كه تقوا پیشه كرده اند، هرگاه وسوسه هاى) شیطانى به آنان نزدیك شود، متوجّه مى شوند (وخدا را یاد مىكنند)، آنگاه بینا مى گردند. ✨و برادرانشان، (شیطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى كشند و نگه مى دارند و هیچ كوتاهى نمى کنند
🍃🌟🍃آیات ۲۰۱ و۲۰۲ اعراف ┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅ نکته ها🔻 ⤵️كلمه ى «مس»، به معناى اصابت و برخورد كردن همراه با لمس نمودن مى باشد. «طائف»، به معنى طواف كننده است، گویا وسوسه هاى شیطانى همچون طواف كنندهاى پیرامون فكر و روح انسان پیوسته گردش مى كند تا راهى براى نفوذ بیابد. 🔵⚪️👈شاید مراد از توجّه در این آیه، تذكّر به شنوایى و بینایى خداوند است كه در پایان آیه ى قبل آمده بود، یعنى توجّه مى كنند كه خدا كار آنها را مى بیند و حرفشان را مى شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترك گناه مى شود. 📚چنانكه امام صادق علیه السلام درباره ى این آیه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مى آید، او به یاد خداوند مى افتد، متذكّر شده و انجام نمى دهد. ♦️💦در برخى روایات، ذكر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه هاى شیطان توصیه شده است. ♦️❄️وسوسه ى شیطان، ▫️گاهى از دور است، «فوسوس الیه» ، ▫️گاهى از طریق نفوذ در روح و جان، «فى صدور النّاس» ▫️گاهى با همنشینى، «فهو له قرین» ▫️گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مسّهم» ┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅
🍃🌟🍃آیات ۲۰۱ و۲۰۲ اعراف ┅═══🍃✼⭐️✼🍃═══┅ پيام ها⚡️📨 1-📌 شیطان، سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مى رود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم» 2-🔱 شیطانها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف» (وسوسه هاى نفسانى و شیطانى، مثل میكرب همه جا وجود دارند و دنبال ایمان هاى ضعیفند تا در آنها نفوذ كنند.) 🌼🍃 گاهى ممكن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماسهاى مشكوك براى القاى خط انحرافى قرار گیرند كه باید هشیار باشند و در مسیر خواسته هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذكّروا» 4-🔱 یاد خدا، به انسان بصیرت مى دهد و او را از وسوسه ها نگاه مى دارد. «تذكّروا، مبصرون» 5 -📌 متّقى، به خدا توجّه كرده و شیطان شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذكّروا» 6-🔱 گناهكاران و گرفتاران شیطان، كورند و نجات یافتگان از دامهاى ابلیس، بینایند. «مبصرون» 7-📌 اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشد، رفت و آمدها وتماسها با شیطان صفتان در آنها كارساز نخواهد بود. «تذكّروا، مبصرون» 8 -🔱 اگر تقوا و تذكّر نباشد، شیطانها با انسان برادر مى شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى گردد و انسان را به عمق گمراهى مىكشانند. «اخوانهم یمدّونهف فى الغىّ» 9-📌 راه انحراف، نهایت و حدّ ندارد. «یمدّونهم فى الغىّ» 10-🔱 خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مى دهد، چنانكه در آیات قبل خواندیم، «انّ ولىّ اللّه... و هو یتولّى الصالحین» ولى بى تقوایان، گرفتار اُخوّت شیطانى مى شوند. «اخوانهم یمدّونهم فى الغىّ» 11-📌 شیطانها، پس از به گمراهى كشاندن انسانهایى كه برادر آنها شده اند، دستبردار نیستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مى برند. «فى الغىّ لایقصرون» 12-🔱 شیطان صفتان، در مسیر انحراف به كسى رحم نمى كنند و از هیچ كس دست برنمى دارند. «لا یقصرون» 🌼🍃🌼