636631820653275789-۲.mp3
5.21M
#تفسیر
#آیات105و106اسراء
بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَ نَذِيراً «105»
و ما قرآن را به حقّ نازل كرديم و به حقّ نازل شد و ماتورا جز به عنوان بشارت دهنده و بيمرسان نفرستاديم.
وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا «106»
و قرآنى كه آن را بخش بخش كرديم تا آن را با تأنّى ودرنگ بر مردم بخوانى و آن را آنگونه كه بايد به تدريج نازل كرديم.
🔹نکته ها
يكى از اعتراضهاى كفّار اين بود كه چرا قرآن يكباره نازل نمىشود، «لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً» «1» اين آيه پاسخى به گفتهى آنان است.
آيات قرآن چون با حوادث مختلف ارتباط دارد و براى رفع نياز همهى طبقات در طول تاريخ است، بخش بخش نازل شده تا با رويدادهاى گوناگون، تطبيق داشته و براى منتظران دلچسبتر باشد. مثلًا اگر آيات جهاد در زمان صلح نازل مىشد، در جايگاه واقعى خود نبود.
تدريج، يكى از سنّتهاى الهى است، چه در آفرينش، كه جهان را در شش روز آفريد و چه در نزول قرآن، با آنكه مىتوانست يكباره نازل كند يا بيافريند.
نزول تدريجى آيات قرآن براى آن بود كه علم به آن توأم با عمل به آن شود. البتّه از نزول تدريجى قرآن، ارتباط دائمى پيامبر صلى الله عليه و آله با مبدأ وحى نيز استفاده مىشود.
❇️@noor133Qoran
«بُكَاءُ الْعُيُونِ وَ خَشْيَةُ الْقُلُوبِ رَحْمَةٌ مِنَ اللّهِ».
امام حسين (ع) فرمود: «گريستن چشمها و ترسيدن قلبها، رحمتى از جانب خداست».
(مستدرك الوسائل، ج ۱۱ ص ۲۴۵ ح۳۵ )
❇️ @noor133Qoran
﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
🕊🥀••♧۰۰﷽۰۰♧••🥀🕊 #سلوک_با_زیارت_عاشورا #قسمت_بیستم ✍اگر کسي وارد عاشورا شد و پا به وادي بلاي س
🕊🥀••♧۰۰﷽۰۰♧••🥀🕊
#سلوک_با_زیارت_عاشورا
#قسمت_بیست_ویکم
🔹🔸 رسيدن به حيات طيبه
و ممات طيبه
✍دعاي ديگر در زيارت عاشورا که آخرين منزلت از سلوک با عاشورا در عالم دنياست، اين است:
«اللهُمَّ اجْعَلْ مَحْيايَ مَحْيا مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد و َمَماتي مَماتَ مُحَمَّد وَآل مُحَمَّد»
❌ اين چه موتي و چه حياتي است که نبي اکرم صلی الله علیه وآله دارند و آيا انسان ميتواند به اين مقام برسد که حيات نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) و اهل بيتش (عليهم السلام) را پيدا کند و حيات و مماتش، شعبه هاي از حيات و ممات ايشان باشد؟
🔻◾️ در روايت آمده است:
«مَنْ سَرّهُ أَنْ يَحْيَا حَيَاتِي وَ يَمُوتَ مِيتَتِي وَ يَدْخُلَ الْجَنّةَ الّتِي وَعَدَنِيهَا رَبّي وَ يَتَمَسّكَ بِقَضِيبٍ غَرَسَهُ رَبّي بِيَدِهِ فَلْيَتَوَلّ عَلِيّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع وَ أَوْصِيَاءَهُ مِنْ بَعْدِهِ»
اين شجره، شجره طيبه طوبي است که اميرالمؤمنين هستند؛
«اَلسَّلامُ عَلى شَجَرَةِ طُوبى وَسِدْرَةِ الْمُنْتَهى».
اين شجره، آن درختي است که خداي متعال غرس کرده
☘«ضَرَبَ اللّه ُ مثلاً کلِمَةً طيبَةً کَشَجَرَةٍ طيبةٍ اَصلُها ثابِتٌ و فَرعُها في السَّمآء»
(ابراهیم/24)
و اين کلمه طيبه همان #کلمه_توحيد است؛
✍لذا در روايات توضيح دادهاند که اصل اين شجره، نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) و اهل بيت (عليه السلام) هستند
و فرع آن، محيط ولايت آنهاست و کساني که وارد وادي ولايت ميشوند سماواتي ميشوند ۰
(فَرعُها في السَّمآء) و به ثمرات اين درخت و ثمرات ولايت که «علم» است ميرسند.
🔻◾️ پس، اگر کسي بتواند متولي به اميرالمؤمنين
(عليه السلام) شود، متمسک به آن درختي شده که خداوند غرس کرده است و حيات و ممات اهل بيت (عليهم السلام) را پيدا ميکند. در اين صورت، اين انسان، وارد وادي حيات شده و مرگ و زندگي اش با ديگران، متفاوت خواهد بود.
در آن روايت معروف، فرموده اند:
🔹«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِية»
🔸 اما کسي که به معرفت امام
(عليه السلام) ميرسد حياتش متحول ميشود و به حيات طيبه و ممات طيبه ميرسد.
📚حجت الاسلام میرباقری
//eitaa.com/joinchat/1362690062C752fb4e28d
🕊•🕊••🥀••🕊••🥀••🕊•🕊
🌺 قرآن در مورد بهشتی ها
می فرماید:
«وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ
و هر گونه کینه اى را از سینه هایشان مى زداییم»
🌹🍃 زیرا کینه خیلی خطرناک است. از این رو، در ورودی بهشت، کینه را بر می دارند. چون اگر کوچکترین ذره ای از کینه در دلی کسی وجود داشته باشد،
نمی گذارد کسی وارد بهشت شود.
☘وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا
خدایا! در دلهایمان نسبت به کسانى که ایمان آورده اند
[هیچ گونه] کینه اى مگذار».
🌺🍃✨🍃🌺🍃✨🍃🌺
❇️@noor133Qoran
⭕️فیلم کمتر دیده شده از خواب شهادت #شهید_مجید_سلمانیان
❇️@noor133Qoran
🕊🥀••♧۰۰﷽۰۰♧••🥀🕊
روزى حضرت امیرالمؤ منین (ع ) در مسجد کوفه جوانى را مشغول نماز خواندن دید. جوان با حضور قلب و توجه تام نسبت به آداب نماز، نماز مى خواند. حضرت به او فرمود: اى جوان ، تاءویل نماز چیست ؟
جوان عرض کرد: آیا نماز را جز عبودیت ، تاءویلى است ؟! که بدون آن ، ناقص و ناپسند است .
🌹🍃 تاءویل حقیقت نماز، عبارت است از: قربت ، خلوص ، حضور قلب و توجّه ، معرفت خدا و محبّت اهل بیت علیهم السّلام ، که بدون آن هیچ عملى صحیح نخواهد بود، اگر چه در همه دهر صائم و روزه دار باشد و در بین صفا و مروه به عبادت قیام کند.
✍آرى ، روح نماز همانا قربت و خلوص ، توجّه و حضور قلب ، و معرفت و محبّت اهل بیت علیهم صلوة المصلّین است
🌺🍃✨🍃🌺🍃✨🌺
//eitaa.com/joinchat/1362690062C752fb4e28d
🕊•🕊••🥀••🕊••🥀••🕊•🕊