فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت ترتیل قرآن کریم صفحه ۵۶۰
همراه نگارش اسان
استاد پرهیزکار
#تفسیر_صوتی_قرائتی
#احادیث_شان_نزول
#ترجمه_تصویری_قران_کریم
#ترجمه_صوتی_نمایشی_قران
برای آشنایی بیشتر قران
عضو کانال نور شوید 👇
https://eitaa.com/noore1
18.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه تصویری قرآن کریم صفحه ۵۶۰
مترجم مسعود ریاعی
گوینده : بهروز رضوی
#تفسیر_صوتی_قرائتی
#احادیث_شان_نزول
#ترجمه_تصویری_قران_کریم
#ترجمه_صوتی_نمایشی_قران
برای آشنایی بیشتر قران
عضو کانال نور شوید 👇
https://eitaa.com/noore1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح نکات صفحه ۵۶۰ قرآن کریم
استاد سعیدی
#تفسیر_صوتی_قرائتی
#احادیث_شان_نزول
#ترجمه_تصویری_قران_کریم
#ترجمه_صوتی_نمایشی_قران
برای آشنایی بیشتر قران
عضو کانال نور شوید 👇
https://eitaa.com/noore1
شأن نزول آیات ۱ الی ۵ تحریم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
شأن نزول:
در شأن نزول آیات فوق روایات زیادى در کتب تفسیر، حدیث و تاریخ شیعه و اهل سنت نقل شده است که ما از میان آنها آنچه مشهورتر و مناسب تر به نظر مى رسد انتخاب کرده ایم و آن این که:
پیامبر(صلى الله علیه وآله) گاه که نزد «زینب بنت جحش» (یکى از همسرانش) مى رفت «زینب» او را نگاه مى داشت و از عسلى که تهیه کرده بود خدمت پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى آورد، این سخن به گوش «عایشه» رسید، بر او گران آمد، مى گوید: من با «حفصه» (یکى دیگر از همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله)) قرار گذاشتیم هر وقت پیامبر(صلى الله علیه وآله) نزد یکى از ما آمد، فوراً بگوئیم آیا صمغ «مغافیر» خورده اى؟! («مغافیر» صمغى بود که یکى از درختان «حجاز» به نام «عرفط» (بر وزن هرمز) تراوش مى کرد و بوى نامناسبى داشت) و پیامبر(صلى الله علیه وآله) مقیّد بود که هرگز بوى نامناسبى از دهان یا لباسش شنیده نشود، بلکه به عکس اصرار داشت همیشه خوشبو و معطر باشد!
به این ترتیب، روزى پیامبر(صلى الله علیه وآله) نزد «حفصه» آمد، او این سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفت، حضرت فرمود: من «مغافیر» نخورده ام، بلکه عسلى نزد «زینب بنت جحش» نوشیدم و من سوگند یاد مى کنم که دیگر از آن عسل ننوشم (نکند زنبور آن عسل روى گیاه نامناسبى و احتمالاً «مغافیر» نشسته باشد) ولى این سخن را به کسى مگو (مبادا به گوش مردم برسد و بگویند: چرا پیامبر غذاى حلالى را بر خود تحریم کرده؟ و یا از کار پیامبر در این مورد و یا مشابه آن تبعیت کنند و یا به گوش «زینب» برسد و دل شکسته شود).
اما او سرانجام این راز را افشا کرد و بعداً معلوم شد اصل این قضیه توطئه اى بوده است، پیامبر(صلى الله علیه وآله) سخت ناراحت شد، آیات فوق نازل گشت و ماجرا را چنان پایان داد که دیگر این گونه کارها در درون خانه پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکرار نشود.
در بعضى از روایات نیز آمده است: پیامبر(صلى الله علیه وآله) بعد از این ماجرا یک ماه از همسران خود کناره گیرى کردو حتى شایعه تصمیم آن حضرت(صلى الله علیه وآله) نسبت به طلاق آنها منتشر شد، به طورى که سخت به وحشت افتادندو از کار خود پشیمان شدند.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/319651/%D8%B4%D8%A3%D9%86-%D9%86%D8%B2%D9%88%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-(1-%D9%80-5)-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%C2%AB%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85%C2%BB
احادیث آیه ۱ از سوره تحریم - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام صادق (علیه السلام)- عبداللهبنسنان گوید: دربارهی مردی که سوگند یاد کرده بود: «هر نوشابهای از آب انگور چه حلال باشد و چه حرام اگر نوشیدم، همسرم بهوسیلهی طلاق از من جدا میشود و همهی بردگانم آزاد میباشند، از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند، آن حضرت فرمود: «امّا حرام را هرگز اطراف آن نرود؛ چه سوگند یاد کرده باشد چه نکرده باشد. و امّا آب انگور حلال، چیزی بر او نیست که هرچه را خداوند حلال دانسته او حرام کند، چرا که خداوند به رسولش میفرماید: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللهُ لَکَ؛ پس روا نباشد سوگند در حرامکردن چیز حلال و یا حلالکردن چیز حرام و یا به قطع رحم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۸۲
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85/1
احادیث آیه ۳ از سوره تحریم - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام صادق (علیه السلام)- با به غفلتزدن خود [نسبت به خطای دیگران] شخصیّت و بزرگواری خود را بیشتر کنید؛ خدای عزّوجلّ فرمود: عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۸۶
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85/3
احادیث آیه ۴ از سوره تحریم - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام باقر (علیه السلام)- پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) علیّبنابیطالب (علیه السلام) را دوبار به اصحاب خود معرّفی کرد، یکبار هنگامیکه گفت: «هرکس که من مولای او هستم علی (علیه السلام) مولای اوست و بار دیگر هنگامی بود که این آیه نازل شد: فَإِنَّ اللهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ المُؤْمِنِینَ پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست علی (علیه السلام) را گرفت. و فرمود: «ای مردم! شایستهترین مؤمنان این شخص است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۸۸
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85/4
احادیث آیه ۵ از سوره تحریم - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام عسکری (علیه السلام)- سعدبنعبد الله القمی میگوید: خدمت امام حسن عسکری (علیه السلام) رسیدم که دیدم امام قائم (روی ران چپ ایشان درحالیکه پسر بچّه بودند نشستند و طوماری در دست دارند که در آن پاسخ چهلواندی مسئله از مسئلههای سخت را که پاسخش یافت نشده بود را مینویسد که امام (علیه السلام) به سعد فرمود: «ای سعد تو برای چه آمدهای»؟ عرض کردم: «احمدبن اسحاق مرا تشویق به زیارت آقایم نمود». فرمود: «مسائلی را که میخواستی بپرسی چه کردی»؟ عرض کردم: «آقا همچنان بدون جواب مانده است». فرمود: «آنچه به نظرت میرسد از نور چشم من سؤال کن». و با دست مبارک اشارهی به همان طفل نمود. من روی به آن آقازاده نموده و عرض کردم: «آقا و آقازاده ما! از اجداد شما برای ما روایت کردهاند که پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) اختیار طلاق زنان خود را به دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) داده بود. حتی روایت شده که علی (علیه السلام) در جنگ جمل برای عایشه پیغام فرستاد که اسلام و پیروان آن را گرفتار فتنهی خود نمودی و فرزندان خود را از روی نادانی به سراشیب مرگ افکندی، اگر خود برمیگردی فبها وگرنه تو را طلاق میدهم؛ با اینکه مرگ پیغمبر (صلی الله علیه و آله)، زنهای آن حضرت را طلاق داده بود». امام زمان (پرسید: «طلاق بهمعنی چیست»؟ عرض کردم: «یعنی رهاکردن زن [که اگر بخواهد شوهر کند آزاد باشد]». فرمود: «اگر رحلت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) زنهای او را یله و رها کرده بود، پس چرا جایز نبود که آنها بعد از پیغمبر شوهر کنند»؟ عرض کردم: «زیرا خداوند متعال ازدواج آنها را [بعد از پیغمبر (صلی الله علیه و آله)] حرام کرده بود». فرمود: «پس چگونه رحلت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آنها را رها گردانید»؟ عرض کردم: «آقازاده عزیز! معنی طلاقی که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) حکم آن را واگذار به امیرالمؤمنین (علیه السلام) نمود چیست»؟ فرمود: «خداوند متعال مقام زنان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را بزرگ داشت و آنها را به شرف مادری مؤمنین گردانید، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هم به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: یا علی (علیه السلام) این شرافت تا وقتی که اطاعت میکنند برای آنها خواهد بود، ولی هرکدام بعد از من نافرمانی خداوند کردند و علیه تو سر به شورش برداشتند، آنها را آزاد بگذار تا اگر بخواهند با دیگری ازدواج کنند و از مقام امّ المؤمنینی ساقط گردند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۹۰
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85/5
احادیث آیه ۶ از سوره تحریم - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی سخن خداوند عزّوجلّ: قُوا أَنفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ، پرسیدم. و گفتم: «این نفس من است، میتوانم آن را حفظ کنم، ولی چگونه اهل بیت خودم را حفظ کنم»؟ فرمود: «آنان را به آنچه خداوند به آن امر کرده است، امر کنید و از آنچه خداوند از آن نهی کرده، نهی کنید؛ اگر تو را اطاعت کنند، آنان را حفظ کردهای و اگر از تو سر پیچی کردند، آنچه بر عهدهی تو بود، به انجام رساندهای».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۹۲
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85/6
احادیث آیه ۷ از سوره تحریم - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام صادق (علیه السلام)- خداوند در دنیا مردم را به نام پدرانشان میخواند تا شناخته شوند ولی در آخرت بهوسیلهی اعمالشان تا پاداش بگیرند میفرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا و یا أَیُّهَا الَّذِینَ کَفَرُوا ای مؤمنین و ای کافران.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۹۶
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85/7