eitaa logo
کانال مسجد حضرت نورالاصفیا(عج)
328 دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
3هزار ویدیو
56 فایل
کانال رسمی مسجد حضرت نورالاصفیاء(عج) - حکیمیه.ایران پایگاه اطلاع رسانی مسجد https://noorolasfia.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 پیوندی ناگسستنی 🔹مقام معظم رهبری 🇮🇷 قرارگاه فرهنگی مسجد نورالاصفیاء عج @noorolasfia_mosque
🔳 قرارگاه فرهنگی مسجد حضرت نورالاصفیاء عج برگزار می‌کند: شنبه ها : مشاوره حقوقی یکشنبه ها : مشاوره خانواده دوشنبه ها : وزیت پزشک عمومی ( ۵۰ درصد تخفیف) سه شنبه ها : پاسخگویی به سوالات شرعی چهارشنبه ها : مشاوره تحصیلی ✔️جهت دریافت خدمات جهادی به مسجد حضرت نورالاصفیاء عج مراجعه نمائید . ✔️زمان : از ۵ آذرماه ماه۱۴۰۳ ☎️ جهت تماس تلفنی با شماره های 02177010536 09116406232 ساعت ۱۷ الی ۱۹ تماس بگیرید . @noorolasfia_mosque
هدایت شده از جهاد کبیر
🍃💙🍃 💚 سلام صبحتون بخیر 💚 دوشنبه تون پر برکت 💐امیدوارم خدای مهربون 🌷به همه ی شما 💐خیر و خوبی و موفقیت 🌷سلامتی و آرامش و دل خوش 💐و زندگی پر از خوشبختی عطاکنه 💚 در پناه اهل بیت باشید ‌‌┅┅┄┄┅✾🌸🍃🌸✾┅┄┄┅┅
هدایت شده از جهاد کبیر
51-54.mp3
3.25M
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 📖🌿📖🌿📖🌿📖 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 فایل صوتی تفسیر آیات ۵۱ تا ۵۳ سوره یس توسط استاد قرائتی: وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭ ﺩﻣﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ ، ﻧﺎﮔﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﺘﺎﺑﻨﺪ .(٥١) قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻣﺎ ، ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﮔﺎﻫﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ؟ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻴﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺧﺪﺍﻱ ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ! !(٥٢) إِن كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَّدَيْنَا مُحْضَرُونَ [ ﺁﻥ ﺻﺤﻨﻪ ﻋﻈﻴﻢ ] ﺟﺰ ﻳﻚ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻧﻴﺴﺖ ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﻧﺎﮔﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﻭ ] ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺍﺣﻀﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٥٣) فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺫﺭﻩ ﺍﻱ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ، ﻭ ﺟﺰ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻳﺪ .(٥٤)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام و احترام خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت فطرت و بازگشت به فطرت الهی روز دوشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت یا قاضی الحاجات برکات معنوی ومعرفتی بازگشت انسان به فطرت الهی خویش واثرات عرفانی وسلوکی آن در تکامل روحی انسان به معنای رجوع به سرشت اصیل و پاک انسانی این مفهوم به معنای رجوع به سرشت اصیل و پاک انسانی است که به باور بسیاری از متفکران، همان فطرت الهی و خیرخواهانه‌ای است که در نهاد انسان قرار دارد. در ادامه نقش این بازگشت در تکامل و سعادت انسان بررسی می‌شود: بازگشت به فطرت و تکامل انسان بازگشت به فطرت به‌معنای کنار گذاشتن زواید و انحرافاتی است که بر اثر محیط، تربیت نادرست، یا خواسته‌های نفسانی به انسان تحمیل می‌شود. این بازگشت زمینه‌ساز تکامل فرد در ابعاد مختلف می‌شود: تکامل معنوی: فطرت انسان به‌طور ذاتی میل به کمال و ارتباط با حقیقت مطلق (خداوند) دارد. با رجوع به فطرت، انسان از سطحی‌نگری و مشغولیت‌های مادی فراتر می‌رود و به تعالی روحی می‌رسد. تکامل اخلاقی: فطرت انسان با مفاهیم اصیلی مانند عدالت، محبت، و راستگویی عجین است. بازگشت به این اصول، انسان را از انحرافات اخلاقی دور کرده و به یک حیات اصیل اخلاقی سوق می‌دهد. تکامل فکری : شناخت حقیقت و درک صحیح از هستی از ویژگی‌های فطری انسان است. با بازگشت به فطرت، انسان به تفکر انتقادی و تعمق بیشتر در مسائل زندگی و جهان هستی می‌پردازد. بازگشت به فطرت و سعادت انسان سعادت، به معنای خوشبختی و رضایت حقیقی، در گرو هماهنگی با سرشت اصیل انسانی است. بازگشت به فطرت نقشی کلیدی در تحقق این سعادت دارد: ارتباط با خدا: فطرت انسانی به طور ذاتی خداجوی است. بازگشت به فطرت، زمینه‌ساز ایجاد ارتباطی عمیق و عاشقانه با خداوند می‌شود که منبع آرامش و رضایت درونی است. تعادل در زندگی : فطرت، انسان را به اعتدال و هماهنگی دعوت می‌کند. بازگشت به آن باعث می‌شود انسان از افراط و تفریط در امور مختلف زندگی (مانند خواسته‌های مادی) پرهیز کند و به یک زندگی متوازن برسد. رفع تضادهای درونی: بسیاری از رنج‌های انسان ناشی از تضاد میان خواسته‌های نفسانی و گرایش‌های فطری اوست. با رجوع به فطرت، این تضادها کاهش یافته و انسان به آرامش درونی دست می‌یابد. احساس معنا: بازگشت به فطرت، زندگی انسان را معنادار می‌کند، چرا که او را با اهداف و مقاصد والایی همچون خدمت به دیگران و جستجوی کمال پیوند می‌دهد. . دیدگاه متفکران اسلامی برخی از متفکران اسلامی مانند علامه طباطبایی و امام خمینی معتقدند که فطرت انسان جلوه‌ای از تجلی الهی است. انسان در مسیر بازگشت به فطرت، به خداوند نزدیک‌تر می‌شود و این نزدیکی زمینه‌ساز سعادت ابدی اوست. همچنین در قرآن کریم آمده است: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» که نشان می‌دهد دین و فطرت انسان همسو هستند. چالش‌ها و موانع زندگی مادی‌گرایانه: دنیای مدرن با غلبه بر مادی‌گرایی، اغلب انسان را از فطرت دور کرده و به مصرف‌گرایی و سطحی‌نگری سوق می‌دهد. غفلت از خود: مشغله‌های زندگی و سرگرمی‌های بی‌هدف باعث می‌شود انسان از ماهیت اصیل خود غافل شود. فطرت انسان را به حقیقت وجودی‌اش نزدیک می‌کند بازگشت به فطرت به‌عنوان مسیری برای تکامل و سعادت، انسان را به حقیقت وجودی‌اش نزدیک می‌کند. این بازگشت نه‌تنها باعث رشد اخلاقی و معنوی می‌شود، بلکه آرامش، رضایت و معنا را به زندگی او بازمی‌گرداند. از این رو، توجه به فطرت و پرورش آن یکی از اساسی‌ترین راهکارها برای حل بحران‌های معنوی و اخلاقی انسان معاصر است. روم: ۳۰ التماس دعا دارم
هدایت شده از جهاد کبیر
🍂   🍃   🍂  سلام خدمت شما صبح قشنگ پاییزیتون بخیر🍏🍂 روزتـان شـاد و پـراز دلخـوشی 🍏🍂 و پـراز اتفاقات زیبـا براتون روزی پراز لطف خــداونـد 🍏🍂 دلـی آرام ، زنـدگی گـرم و یک دنیـا سـلامتی آرزومـندم...🍏🍂 سه شنبه تون عالی و بی نظیر🍏🍂
هدایت شده از جهاد کبیر
1-3.mp3
5.3M
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴 📖🌴📖🌴📖🌴📖 🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴 فایل صوتی تفسیر آیات ۱ تا ۳ سوره غافر توسط استاد قرائتی: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ. ﺣﻢ(١) تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭﺩﺍﻧﺎﺳﺖ ;(٢) غَافِرِ الذَّنبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ ﻛﻪ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪﻩ ﺗﻮﺑﻪ ، ﺳﺨﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻌﻤﺖ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ . ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ . ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭﺳﺖ .(٣)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت مراتب سیر و سلوک معنوی روز سه‌شنبه شما عزیزان بزرگوار همراه با سلامتی وعمرباعزت یا الرحم الراحمین جرم معصیت و حجاب معرفت چیست؟ جرم یعنی قطع شدن رحمت الهی جرم به قطع شدن رحمت الهی بر بنده‌ای به خاطر گناهی گفته می‌شود. مثال کسی عاق والد‌ین می‌شود، خدا از او روی بر می‌گرداند. سزای چنین کسی ضرر و زیان دنیوی و آتش و سعیر اخروی است. حجاب برای اهل عرفان و سیر و سلوک اما حجاب معرفت در عرفا و سالکین الی‌الله است. برای این افراد کوچکترین لرزش و لغزش در نیت، که گناه و جرم نیست، ولی نوعی ایجاد حجاب و پرده بین خالق و مخلوق می‌کند. کسی با یک بار موسیقی گوش دادن و یا شرکت در مجلس آواز جهنم نمی‌رود. در این لطف و رحمت حضرت حق تردیدی نیست. ولی همین امر، شنیدن یک موسیقی یا آوازِ خوش، برای عارف حجاب معرفت ایجاد می‌کند. نتیجه حجاب معرفت برای سالکان عارفان نتیجه حجاب معرفت، هر چند ضرر دنیوی و اخروی و جهنم نیست، ولی برای عارف بدترین تنبیه و مجازات است. چون به خاطر این حجاب معرفت، نماز شب‌اش قضا می‌شود و حس عبادت و گریه در عبادت که نشان رحمت الهی و لذت عمیقی برای یک عارف است، از او سلب می‌شود و عارف و سالک الی‌الله را در این زمان رنج و عذابی می‌رسد که بسیار سنگین است. از چیزی که بیشتر از همه دوست دارید ببخشید در آ دقت کنیم: لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ. هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعا خدا بدان داناست. حضرت حق برای کسانی که می‌خواهند به مقام قرب و نیکوکاری برسند و معرفت خدا را درک کنند امر کرده است از چیزی که بیشتر از همه دوست دارند ببخشند. در حالی که برای عموم مومنین توصیه به انفاق میانه می‌کند. [وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا] آنان‌كه هرگاه انفاق كنند، نه از حد گذرند و نه تنگ گيرند و ميان اين دو روش اعتدال دارند. خانواده حضرت علی (ع) برای رسیدن به حب محبوب خانواده حضرت علی (ع) علی رغم روزه بودن افطار نکردند و 3 شب غذای خود به نیازمند داده گرسنه ماندند. اگر غذای خود نداده بودند، قطعا اين كار هیچ معصیتی نداشت ولی برای رسیدن به حب محبوب باید چنین می‌کردند. اگر کسی این داستان را بخواند، هرگز نباید گمان کند که خدا آن چنان‌که معاذالله کم رحمت بوده که چنین کار سختی از آنان خواست. قطعا چنین نیست بلکه خدا برای آن‌ها چنان ارزش داشت و عزیز بود که سه روز در محبت او گرسنه ماندند. آیه (92) سوره آل عمران سوره فرقان آیه 67 التماس دعا دارم
هدایت شده از جهاد کبیر
ســلام صبحتون زیبـا🌸 🌸صبحتون به شادی 💓و پـراز عطر دعـا 🌸روزتـان را به شکرانه 💓هرآنچه خدا داده آغاز کنید 🌸الـهـی 💓حـال دلتـون خـوب 🌸لحظه های عمرتون شیرین 💓کارتون پـر رونق و سـایـه 🌸زندگیتون خوشبختی باشـه
هدایت شده از جهاد کبیر
28-29 (1).mp3
5.16M
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 📖🍃📖🍃📖🍃📖 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 فایل صوتی تفسیر آیات ۲۸ و ۲۹ سوره شوری توسط استاد قرائتی: وَهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَيَنشُرُ رَحْمَتَهُ وَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻧﺶ ]ﻧﻮﻣﻴﺪ ﺷﺪﻧﺪ ، ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﺴﺘﺮﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭ [ ﻭﺍﻗﻌﻲ ]ﻭ ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(٢٨) وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِن دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَىٰ جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَاءُ قَدِيرٌ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ] ﺍﻭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ [ ﻧﻴﺰ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺍﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺮ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻧﺸﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ .(٢٩)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق درک مفاهیم عالیه آیات قرآن در ایجاد جامعه سالم و سعادتمند روز چهارشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت یاحی یاقیوم نگاهی به شاخص‌های جامعه سعادتمند ومتعالی وعدالت محور در قرآن جامعه سعادتمند و متعالی در قرآن جامعه سعادتمند و متعالی در قرآن کریم به‌عنوان جامعه‌ای که بر پایه ارزش‌های الهی و اخلاقی بنا شده است، مورد توجه قرار گرفته است. قرآن معیارها، ویژگی‌ها و اصولی را برای شکل‌گیری چنین جامعه‌ای بیان می‌کند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود ایمان و تقوا به‌عنوان پایه جامعه ایمان به خدا و رعایت تقوا، محور اصلی سعادت و تعالی یک جامعه است: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ.. جامعه‌ای که ایمان و تقوا را در رفتارهای فردی و اجتماعی پیاده کند، از برکات الهی بهره‌مند خواهد شد. برابری و عدالت اجتماعی عدالت، زیربنای یک جامعه متعالی است: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ.. برپایی عدالت در میان افراد جامعه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستورات الهی ذکر شده است. شورا و مشورت در امور اجتماعی تصمیم‌گیری جمعی و مشورت از ویژگی‌های جوامع پیشرفته است: «وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَیْنَهُمْ» جامعه‌ای که بر اساس مشورت و خرد جمعی عمل کند، در مسیر رشد و تعالی قرار خواهد گرفت. امنیت و آرامش اجتماعی امنیت و آرامش از ضروریات یک جامعه سعادتمند است: «الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ» تأمین نیازهای مادی و امنیت روانی و اجتماعی از وظایف اساسی حکومت‌ها و جوامع است. - همکاری و همبستگی اجتماعی قرآن بر لزوم همکاری و کمک به یکدیگر در انجام امور خیر تأکید دارد: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ. همبستگی اجتماعی یکی از ارکان جامعه‌ای است که در مسیر سعادت و کمال حرکت می‌کند. رعایت حقوق و کرامت انسان‌ها حفظ حقوق و کرامت انسانی، اساس ساخت جامعه متعالی است: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ...» رعایت کرامت انسانی موجب ایجاد حس احترام و اعتماد در جامعه می‌شود. مبارزه با فساد و ظلم رشوه ورانت سیاسی فساد و ظلم از موانع اصلی سعادت جامعه است و قرآن بر ضرورت مقابله با آن تأکید دارد: «وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا...» جامعه‌ای که از فساد و ظلم پاک باشد، به تعالی خواهد رسید. ترویج علم و آگاهی وخردمحوری علم و آگاهی، از ابزارهای رشد و پیشرفت جامعه است: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ...» آموزش و ترویج علم از ویژگی‌های جامعه‌ای است که در مسیر کمال قرار دارد. دعوت به امر به معروف و نهی از منکر نظارت اجتماعی بر اساس امر به معروف و نهی از منکر در قرآن اهمیت ویژه‌ای دارد: «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ... این اصل تضمین‌کننده سلامت و پویایی جامعه است. صبر و استقامت در برابر مشکلات قرآن کریم صبر را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های جوامع موفق معرفی می‌کند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا...» استقامت در برابر سختی‌ها، جامعه را به سوی پیشرفت و کمال هدایت می‌کند. توزیع عادلانه ثروت و امکانات رسیدگی به نیازمندان و برقراری عدالت اقتصادی در جامعه تأکید شده است: «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» توزیع عادلانه منابع موجب کاهش فاصله طبقاتی و تقویت همبستگی اجتماعی می‌شود. حفظ اخلاق و ارزش‌های الهی اخلاق و پایبندی به ارزش‌های الهی زیربنای جامعه‌ای سعادتمند است: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ...» الگویی برای سایر جوامع جامعه سعادتمند و متعالی در قرآن کریم جامعه‌ای است که بر پایه ایمان، عدالت، امنیت، علم، همبستگی، اخلاق و رعایت حقوق انسانی بنا شده باشد. چنین جامعه‌ای می‌تواند به کمال و پیشرفت مادی و معنوی دست یابد و الگویی برای سایر جوامع باشد. حجرات: 13 (ذاریات: 19) (آل عمران: 200) (مجادله: 11) التماس دعا دارم
📜 | حکم اعدام _ גזר דין מוות ✏️ امام خامنه‌ای، در دیدار بسیجیان: ‌‌‌‌‌‌‏این کاری که رژیم صهیونی در غزه و لبنان کرده، پیروزی نیست، ‎جنایت جنگی است. حالا حکم بازداشت اینها را صادر کرده‌اند؛ این کافی نیست! و سران جنایت‌کار این رژیم باید صادر شود. ۱۴۰۳/۹/۵ طراحی توسط سلحشور رسانه 🔰https://eitaa.com/joinchat/587334119C3290f2b4f7
هدایت شده از جهاد کبیر
❣‌❣ 💖السلام علیــــــک یا بقیه الله هی گنه کردم و هی جار زدم یار بیا من ندانم چه شود عاقبت کار بیا💔 خود بگفتی دعا بهر ظهورت بکنیم خواندمت خسته ام ای یار بیا😢 سلام صبحتون امام زمانی 🌼
هدایت شده از جهاد کبیر
13-14.mp3
5.17M
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌴📖🌴📖🌴📖🌴 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 فایل صوتی تفسیر آیات ۱۳ و ۱۴ سوره محمد توسط استاد قرائتی: وَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ هِيَ أَشَدُّ قُوَّةً مِّن قَرْيَتِكَ الَّتِي أَخْرَجَتْكَ أَهْلَكْنَاهُمْ فَلَا نَاصِرَ لَهُمْ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ [ ﺍﻫﻠﺶ ]ﺍﺯ [ ﺍﻫﻞ ]ﺁﺑﺎﺩﻱ ﺗﻮ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻱ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﺬﺍﺏ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩ .(١٣) أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ كَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُم ﺁﻳﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﻟﻴﻞ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﻞ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻫﺎﻱ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ؟(١٤)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق تلاش برای رفع فقر وتحقق عدالت در جامعه و ایجاد امنیت روانی. روز پنجشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت لااله الاالله الملک الحق المبین نقش و اثرات مهلک فقر در جامعه از منظر قرآن فقر یکی از مسائل مهم اجتماعی فقر یکی از مسائل مهم اجتماعی است که در قرآن کریم به‌عنوان موضوعی بنیادین مورد توجه قرار گرفته و آثار آن در ابعاد مختلف زندگی انسان بررسی شده است. راهکارهای عملی، اخلاقی و اعتقادی کاهش فقر درقرآن قرآن کریم با ارائه راهکارهای عملی، اخلاقی و اعتقادی به‌دنبال کاهش یا از بین بردن این مشکل در جامعه است. در ادامه، نقش و اثرات فقر در جامعه از منظر قرآن مورد بررسی قرار می‌گیرد: فقر و تأثیر آن بر اعتقادات و اخلاق جامعه فقر می‌تواند زمینه‌ساز ضعف ایمان، نافرمانی از خدا و حتی انحرافات اخلاقی شود. قرآن کریم با اشاره به اهمیت مال و معیشت مناسب، نشان می‌دهد که فقر می‌تواند باعث تضعیف اعتماد به نفس، گسترش حسادت و کینه در جامعه شود: «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ...» (شیطان شما را از فقر می‌ترساند و به کارهای زشت فرمان می‌دهد.) این آیه نشان می‌دهد که ترس از فقر می‌تواند انسان را به‌سوی گناه و ناهنجاری‌های اخلاقی سوق دهد. . فقر به‌عنوان آزمون الهی قرآن کریم فقر را گاه به‌عنوان آزمونی برای صبر و ایمان انسان معرفی می‌کند. از دیدگاه قرآنی، فقر می‌تواند وسیله‌ای برای امتحان افراد در تحمل سختی‌ها و تلاش برای رضای الهی باشد: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ» (ما انسان را در رنج آفریدیم.) این آیه نشان‌دهنده آن است که رنج‌ها و سختی‌ها، از جمله فقر، بخشی از زندگی انسان و راهی برای تکامل روحی اوست. تأکید بر مسئولیت اجتماعی در رفع فقر قرآن کریم، کمک به نیازمندان و تلاش برای رفع فقر را وظیفه‌ای انسانی و الهی می‌داند. آیات زیادی به انفاق، زکات و صدقه توصیه کرده‌اند: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ... (صدقات تنها برای فقرا، مساکین و نیازمندان است...) این آیه به صراحت جامعه را مسئول تأمین نیازهای فقرا معرفی می‌کند. . عواقب غفلت از فقر در جامعه غفلت از فقر و نادیده گرفتن نیازهای مستمندان می‌تواند عواقب سختی برای جامعه به‌همراه داشته باشد. قرآن از کسانی که حقوق فقرا را ادا نمی‌کنند، انتقاد کرده است: «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ * فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ * وَلَا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ» آیا دیدی کسی را که دین را انکار می‌کند؟ او همان کسی است که یتیم را طرد می‌کند و دیگران را به اطعام نیازمند تشویق نمی‌کند.) این آیات نشان می‌دهد که بی‌توجهی به فقرا و نیازمندان نشانه‌ای از بی‌دینی و انحراف از مسیر حق است. . تشویق به تلاش و خودکفایی قرآن با تأکید بر تلاش و کوشش، از انسان‌ها می‌خواهد برای رفع نیازهای خود به کار و تولید بپردازند و از وابستگی به دیگران دوری کنند: «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (و این‌که برای انسان جز آنچه تلاش کرده، نیست.) این آیه به انسان‌ها یادآوری می‌کند که فقر می‌تواند با تلاش و پشتکار کاهش یابد. فقر یک آزمون الهی و یک معضل اجتماعی قرآن کریم فقر را هم به‌عنوان یک آزمون الهی و هم یک معضل اجتماعی می‌بیند که رفع آن نیازمند همت فردی و جمعی است. با توصیه به انفاق، زکات، تلاش اقتصادی و توجه به عدالت اجتماعی، قرآن راه‌حل‌هایی جامع برای کاهش فقر و بهبود وضعیت جامعه ارائه می‌دهد. در نهایت، مبارزه با فقر نه‌تنها باعث بهبود معیشت انسان‌ها، بلکه زمینه‌ساز ارتقای اخلاق و ایمان در جامعه است. سوره بقره، آیه 268: سوره نجم، آیه 39: سوره ماعون، آیات 1-3: سوره توبه، آیه 60 سوره بلد، آیه 4:
هدایت شده از جهاد کبیر
ســلام صبحتون زیبـا🌼 🌼صبحتون به شادی 🌱و پـراز عطر دعـای امام زمان 🌼روزتـان را به شکرانه 🌱هرآنچه خدا داده آغاز کنید 🌼الـهـی 🌱حـال دلتـون خـوب 🌼لحظه های عمرتون شیرین 🌱کارتون پـر رونق و سـایـه 🌼زندگیتون خوشبختی باشـه
هدایت شده از جهاد کبیر
41-46.mp3
6.95M
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌿📖🌺📖🌺📖🌿 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 فایل صوتی تفسیر آیات ۴۱ تا ۴۶ سوره قمر توسط استاد قرائتی: وَلَقَدْ جَاءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﻣﺪﻧﺪ .(٤١) كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُّقْتَدِرٍ [ ﺁﻧﺎﻥ ] ﻫﻤﻪ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ ; ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ] ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ، ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ .(٤٢) أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِّنْ أُولَٰئِكُمْ أَمْ لَكُم بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ ﺁﻳﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ [ ﺷﻬﺮ ] ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻗﻮﺍﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺷﻤﺮﺩﻳﻢ ، ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻧﺪ [ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻣﺼﻮﻥ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺎﺷﻨﺪ ؟ ] ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺍﻣﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﻫﺴﺖ [ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺟﺮﻣﻰ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﻮﻳﺪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺍﺷﺖ ؟ ! ](٤٣) أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُّنتَصِرٌ ﻳﺎ [ ﺁﻧﻜﻪ ]ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻣﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺘﺤﺪ ﻭ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻳﻢ [ ﻛﻪ ﻫﺮﻛﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺮﭼﻪ ﺗﻤﺎم ﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻳﻢ ؟ ](٤٤) سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَيُوَلُّونَ الدُّبُرَ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ [ ﺍﻳﻦ ] ﮔﺮﻭﻩ [ ﻣﺘﺤﺪ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺗﺪﺍﺭﻙ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ] ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﭘﺸﺖ ﻛﻨﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺰﻧﺪ .(٤٥) بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَىٰ وَأَمَرُّ ﺑﻠﻜﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﮔﺎﻫﺸﺎﻥ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻫﻮﻟﻨﺎﻙ ﺗﺮ ﻭ ﺗﻠﺦ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ .(٤٦)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق قرارگرفتن در مدار معرفت الهی وبهره مندی از برکات دعا. و نیایش ذرآستان ربوبی حضرت حق روز آدینه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم نگاهی به نقش دعا و ارتباط با خدا در سرنوشت مادی و معنوی انسان در قرآن اهمیت دعا و نیایش درقران نقش دعا و ارتباط با خدا در سرنوشت مادی و معنوی انسان در قرآن، به صورت گسترده و عمیق مطرح شده است. قرآن کریم به‌عنوان کتاب هدایت، بارها به اهمیت دعا و نیایش تأکید کرده و آن را یکی از ابزارهای ارتباطی انسان با خداوند معرفی کرده است. در اینجا به برخی از ابعاد این موضوع در قرآن پرداخته می‌شود دعا به‌عنوان وسیله تغییر سرنوشت قرآن دعا را ابزاری معرفی می‌کند که می‌تواند سرنوشت مادی و معنوی انسان را تغییر دهد. خداوند می‌فرماید: "وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ" این آیه نشان می‌دهد که خداوند نه تنها انسان را به دعا فرا می‌خواند، بلکه وعده اجابت نیز داده است. بنابراین، دعا می‌تواند در تغییر وضعیت انسان تأثیرگذار باشد، چه در امور مادی مانند رفع مشکلات و چه در امور معنوی مانند کسب آرامش و تقرب به خدا. دعا و ارتباط با خدا به‌عنوان ابزار هدایت و تقرب دعا در قرآن وسیله‌ای برای تقویت ارتباط با خدا و رسیدن به هدایت معرفی شده است: > "وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ" این آیه نشان می‌دهد که دعا پلی مستقیم بین انسان و خداوند است و خداوند نزدیک و شنواست. ارتباط با خدا از طریق دعا موجب هدایت و نورانیت دل می‌شود. تأثیر دعا در سرنوشت مادی در قرآن، موارد متعددی وجود دارد که دعا به تغییر سرنوشت مادی انسان منجر شده است. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از: حضرت ابراهیم (ع): دعای او برای امنیت و برکت مکه: > "وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ" دعای ابراهیم باعث شد که مکه به مکانی امن و پر از نعمت تبدیل شود. حضرت ایوب (ع): دعای او برای شفای بیماری: > "وَأَیُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ" خداوند دعای ایوب را پذیرفت و او را از بیماری نجات داد. . تأثیر دعا در سرنوشت معنوی انسان دعا و نیایش، ابزار تقرب به خدا و کسب مغفرت است. در قرآن آمده است: "رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً" این دعا از جانب اهل ایمان نشان می‌دهد که دعا می‌تواند مانع انحراف قلب و ابزار استمرار هدایت الهی باشد. همچنین، خداوند در قرآن می‌فرماید: > "رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ" این آیه به نقش دعا در طلب مغفرت و نجات اخروی اشاره دارد. شرط اجابت دعا و تأثیر آن بر سرنوشت قرآن شرط‌هایی را برای اجابت دعا بیان می‌کند: ایمان و عمل صالح لازمه اجابت دعا > "وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَخْشَ اللَّهَ وَیَتَّقْهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ" دعا زمانی مؤثر است که با ایمان و تقوا همراه باشد. لزوم اخلاص در دعا: > "فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ" دعا باید با نیت خالص و بدون شرک باشد. . دعا و سرنوشت امت‌ها قرآن به دعاهای پیامبران برای امت‌هایشان اشاره می‌کند که موجب تغییر سرنوشت جمعی شده است. مانند دعای حضرت نوح (ع) برای نجات مومنان و نابودی کفار: > "فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّی مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ" این دعا سرنوشت قوم نوح را تغییر داد. دعا ابزاری قدرتمند برای تغییر سرنوشت مادی و معنوی انسان قرآن دعا را به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای تغییر سرنوشت مادی و معنوی معرفی می‌کند. دعا نه تنها آرامش‌بخش روح انسان است، بلکه در حل مشکلات مادی، هد (سوره قمر، آیه 10) (سوره غافر، آیه 14) (سوره نور، آیه 52) (سوره ابراهیم، آیه 41) (سوره آل‌عمران، آیه 8) (سوره انبیا، آیه 83) التماس دعا دارم
حدیث از بانوی دو عالم صدیقه کبری✨✨ فرد سخاوتمند به خداوند و مردم و بهشت، نزدیک و از دوزخ دور است، خداوند خود، صاحب جود و بخشندگی است و اهل جود و بخشش را دوست دارد. اهدایی امروز بانوان مجاهد حکیمیه به مسجد حضرت نورالاصفیا جهت کمک به جبهه مقاومت💐👏
هدایت شده از معرفت شهدایی
42.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 🕕 قوم یهود و یهود صهیونیست 📢 به کلام : شیخ محمدمهدی اصغردوست 📎 📎 📎 •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• 🆔 @marefat_shohadai
هدایت شده از جهاد کبیر
💐ســــــــلام 💗صبحتون بخیر و شادی 💐به حق خالق صبح 💗وجودتون سرشار از سلامتی 💐زندگیتون روبه پیشرفت 💗دلتون خانه محبت و 💐سفره تون پر برکت باشه 💐در پناه خدای مهربان 💗روزتون سرشار از زیبایی
هدایت شده از جهاد کبیر
18 (1).mp3
5.1M
🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼 🌼📖🌼📖🌼📖🌼 🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼 فایل صوتی تفسیر آیه ۱۸ سوره حشر توسط استاد قرائتی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺮﺩﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﭘﻴﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(١٨)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان توفیق درک مسئولان درچگونگی اداره جامعه از نگاه قرآن و فرهنگ دینی روز آغازین هفته شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت یارب العالمین نگاهی به نقش تخصص، تعهد، و اخلاق‌محوری در اداره جامعه از منظر قرآن کریم نقش تخصص، تعهد، و اخلاق‌محوری در اداره جامعه نقش تخصص، تعهد، و اخلاق‌محوری در اداره جامعه از منظر قرآن بسیار مهم و حیاتی است. قرآن کریم، به‌عنوان یک کتاب هدایت، اصولی را ارائه می‌دهد که در صورت عمل به آن‌ها، جوامع انسانی به سعادت و عدالت نزدیک‌تر می‌شوند. این اصول در موارد مختلفی از قرآن بیان شده است که به توضیح هریک می‌پردازیم: سه اصل تخصص، تعهد، و اخلاق‌محوری در اداره جامعه از منظر قرآن، اداره جامعه بر پایه سه اصل تخصص، تعهد، و اخلاق‌محوری استوار است. تخصص، بهره‌گیری از توانایی‌ها و مهارت‌ها را تضمین می‌کند؛ تعهد، انجام وظایف با اخلاص و صداقت را به همراه دارد؛ و اخلاق‌محوری، ضامن عدالت و انسانیت در روابط اجتماعی و حکمرانی است. رعایت این اصول می‌تواند جامعه را به سمت تعالی و سعادت هدایت کند. نقش راهبردی تخصص در اداره جامعه قرآن کریم تأکید دارد که مسئولیت‌ها باید به اهل آن سپرده شود و انتخاب افراد باید بر اساس شایستگی و دانش باشد. در این زمینه، آیه زیر مورد توجه قرار می‌گیرد: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» خداوند امر می‌کند که امانت‌ها (وظایف و مسئولیت‌ها) به اهلش سپرده شود. این آیه نشان می‌دهد که واگذاری مسئولیت بدون توجه به تخصص و توانایی می‌تواند امانت‌داری را به خطر بیندازد و به ناکارآمدی بینجامد. نقش تعهد در مدیریت تحول گرای جامعه تعهد به‌عنوان بخشی از ایمان، یکی از اصول اساسی در اداره جامعه است. تعهد به وظایف، قراردادها، و عدالت در رفتار اجتماعی و حکمرانی مورد تأکید قرآن قرار دارد. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» این آیه بر وفای به عهد و قراردادها تأکید می‌کند و نشان می‌دهد که تعهد به پیمان‌ها یکی از پایه‌های اعتماد اجتماعی و حکمرانی صالح است. اخلاق‌محوری اساس اداره و مدیریت جامعه اخلاق‌محوری اساس اداره جامعه‌ای عادلانه و انسانی است. قرآن بر ارزش‌هایی مانند عدالت، صداقت، امانت‌داری، و رحمت در حکمرانی تأکید دارد. «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ» خداوند انسان‌ها را به عدالت و احسان فرا می‌خواند. عدالت به‌عنوان یکی از اصول اخلاقی، پایه‌ای برای حکمرانی و تنظیم روابط اجتماعی است. «وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» در این آیه، قرآن حتی در برخورد با دشمنان نیز رعایت عدالت را ضروری می‌داند. ترکیب تخصص، تعهد، و اخلاق در حکمرانی قرآن کریم الگوهای مختلفی از مدیریت و رهبری شایسته را معرفی می‌کند. داستان حضرت یوسف (ع) نمونه‌ای است که در آن تخصص، تعهد، و اخلاق به‌صورت هم‌زمان مطرح می‌شوند قرآن کریم ومعرفتی الگوهای مختلف مدیریت و رهبری شایسته «اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» حضرت یوسف با بیان توانایی و امانت‌داری خود، مسئولیت اداره خزائن مصر را می‌پذیرد. این آیه نشان می‌دهد که برای قبول مسئولیت، داشتن تخصص («علیم») و تعهد («حفیظ») ضروری است. یوسف: 55 مائده: ۸ نحل: 90