هدایت شده از عطر و نور عمل قرآن و نهج البلاغه
آیتالله جوادیآملی: به آدمهای خوبِ بیعرضه مسئولیت ندهید
🔹آیتالله جوادی آملی در دیدار با رئیس مجلس: باید از واگذاری مسئولیت به آدمهای خوب بیعرضه و آدمهای بد اختلاسگر گرفته شود.
🔹داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمومنین(ع) که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عُرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است.
🔹اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما برمیگرداند. اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد.
@Farsna
هدایت شده از 🕋 سدرةالمنتهی 🕋
🔶سه فراز فوق العاده زیبا از سوره های طارق، تکویر و قیامت، با تصاویر مربوطه و دیدنی.
#فاطمیه
#امام_زمان
#سدرةالمنتهی ↙️↙️↙️↙️
╭┅─────🕋────┅╮
🕋👉 @Sedrah 👈🕋
╰┅─────🕋────┅╯
هدایت شده از استاد شیخ علی رضایی تهرانی
چهره جدید حنبلىگرى سرایت حنبلى گرى به جهان تشیع
جعلی بودن روایت علیکم بدین العجائز
آیت الله شهید مطهری رحمه الله :
جملهاى به رسول اکرم نسبت داده شده است که: علیکم بدین العجائز بر شما باد بدین پیرزنان .
این جمله مستمسکى شده براى منکرین تعمق و تدبر در معارفغیبى و مسائل ماوراء طبیعى .
این جمله بصورت حدیث در هیچ کتاب حدیثى شیعه یا سنى دیده نشده است معذلک نظر به اینکه با ذائقه بىخبران موافق آمده استشهرتفراوانى کسب کرده و وسیلهاى شده براى انکار هر گونه کوششى دراینگونه مسائل و از آن طرف هم عکس العملهائى به عنوان توجیه و تاویلاین حدیث از طرف طرفداران تحقیق در معارف الهى ابراز شده است محمود شبسترى در گلشن راز در برابر متمسکان به این حدیث عکسالعملنشان مىدهد آنجا که مىگوید: جهان آن تو و تو مانده عاجز ز تو محرومتر کس دیده هرگز
چو محبوسان بیک منزل نشسته بدست عجز پاى خویشتن بسته
نشستى چون زنان در کوى ادبار نمىدارى ز جهل خویشتن عار
دلیران جهان آغشته در خون تو سر پوشیده ننهى پاى بیرون
چه کردى فهم از دین العجائز که بر خود جهل میدارى تو جائز
اگر مردى برون آى و نظر کن هر آنچ آید بپیشت زان گذر کن
میاسا یک زمان اندر مراحل مشو موقوف همراه رواحل
خلیل آسا برو حق را طلب کن شبى را روز و روزى را بشب کن
برو اندر پى خواجه به اسرا تفرج کن همه آیات کبرى
برون آى از سراى ام هانى بگو مطلق حدیث من رآنى
شیخ محمد لاهیجى در شرح گلشن راز جمله علیکم بدین العجائزرا توجیه مىکند مىگوید در جمله فوق نظر به تعبد و تسلیم در فروعاست نه در اصول مقصود اینست که همچنانکه پیرزنان در اجراء اوامرو فرمانها بدون چون و چرا عمل مىکنند شما نیز چنین کنید مقصوداین نیست که سطح افکار و اندیشههاى شما در خدا شناسى برابر با سطحافکار پیرزنان باشد که مثلا خداوند را به صورت یک قلمبه نور در بالاىآسمانها تصور مىکنند و به او شکل انسانى میدهند و خداوند را به همهچیزهائى که قرآن او را از آنها تنزیه مىکند توصیف مىکنند .
مولوى این حدیث را به نحوى دیگر توجیه مىکند او توجهش به ماده عجز است مىگوید مقصود اینست که در راه او شکستگى ومسکنت را پیشه کنید که در آن کوى شکستگى مىخرند و بس و بازارخودفروشى از آن سوى دیگر است مىگوید: خرم آن کو عجز و حیرت قوت او است در دو عالم خفته اندر ظل دوست
هم در اول عجز خود را او بدید مرده شد دین عجائز برگزید
چون زلیخا یوسفى بر وى بتافت از عجوزى در جوانى راه یافت
زندگى در مردن و در محنت است آب حیوان در درون ظلمت است
حقیقت اینست که این جمله انتسابش به رسول اکرم ثابت نیستتا نوبت به بحث در مفهوم و معنىاش برسد مرحوم میرزاى قمى اعلى اللهمقامه در جلد دوم قوانین الاصول بحثى در باره جواز و عدم جواز تقلیددر اصول دین عنوان کرده استیکى از ادله طرفداران تقلید و تعبد دراصول دین را همین حدیث مىداند ولى خودش مىفرماید حدیث بودناین جمله مسلم نیست و گفتهاند کلام سفیان ثورى فقیه و صوفى معروفعامى است گویند عمرو بن عبید معتزلى در باره عقیده معروف معتزلهدر باره منزله بین المنزلتین سخن مىگفت پیرزنى با تلاوت یکآیه قرآن به او جواب داد سفیان ثورى که حاضر جلسه بود گفتعلیکم بدین العجائز .
به علاوه کسانى که این جمله را بصورت حدیث نقل کردهاندداستانى نیز نقل کردهاند که روشن مىکند مفهوم آن جمله نه آن چیزى استکه حنابله و اهل حدیث مىگویند و نه آن چیزى که محمد لاهیجى و یامولوى به عنوان توجیه بیان کردهاند.
داستان اینست که پیغمبر اکرم ص با اصحابخویش بر پیرزنى گذشت که با چرخ دستى نخریسى مىکرد از او پرسیدخدا را به چه دلیل شناختى پیرزن دستش را که بدسته چرخ بود و چرخرا بسرعت مىگرداند از دسته چرخ برداشت و طبعا چرخ پس از چندلحظه متوقف شد پیرزن گفت باین دلیل همچنانکه ان چرخ رادستى میباید که آنرا به گردش آورد چرخ عظیم جهان را نیز که هموارهدر گردش است دستى مقتدر مىگرداند در این وقت بود که رسول اکرمفرمود علیکم بدین العجائز .
بنا بر این نقل آن پیرزن برهان محرک اول ارسطوئى را با فطرتصاف و زبان ساده خود بیان کرده است و به وجهى همان راه ابراهیمىرا رفته که (فلما جن علیه اللیل راى کوکبا قال هذا ربى فلما افل قال لا احبالافلین فلما راى القمر بازغا قال هذا ربى فلما افل قال لئن لم یهدنى ربىلاکونن من القوم الضالین فلما راى الشمس بازغه قال هذا ربى هذا اکبر فلماافلت قال یا قوم انى برىء مما تشرکون انى وجهت وجهى للذى فطر السمواتو الارض حنیفا و ما انا من المشرکین) .
نظامى در همین مضمون مىگوید: از آن چرخى که گرداند زن پیر قیاس چرخ گردنده همى گیر
مطابق این نقل و این بیان مضمون این جمله با مقصود طرفدارانتقلید و تعبد رابطه معکوس دارد یعنى نوعى دعوت به تحقیق واستدلال و معرفت است نه به تقلید و تعبد و منع تفکر
📝اصول و فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، صص 21-24
@ostad_rezaei_tehrani
هدایت شده از 🇮🇷 نیمه پنهان 🇮🇷
▪️ شاهکار معماری ایرانی در مسجد خاله اوغلی از بناهای تاریخی و زیبا در تبریز
#ایران_زیبا
🇮🇷نیمه پنهان
🇮🇷@nimeyepenhan
هدایت شده از تخریب چی
22.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از [ اقتصاد نیوز ]
35.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایتهای تکان دهنده حجت الاسلام صمدی آملی از شاگردان علامه حسن زاده آملی از تحمل سختیها و مشکلات علامه در راه کسب علوم؛ از اجاره اتاق حلبی در حلبیآباد تا مطالعه دروس در خیابانها به خاطر نداشتن جا برای خواب!
@samad1001
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
فلسفه احکام چیست.mp3
2.3M
⭕️ سوال
❓فلسفه احکام چیست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/186836
📎 #اعتقادات
📎 #احکام
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
بنام خدا
🌹امام على عليه السلام:
🔸هر كه خدا را بشناسد، تنها شود.
🔸هر كه خود را بشناسد، رها شود.
🔸 هر كه دنيا را بشناسد، از آن دل بر كند.
🔸 هركه مردم را بشناسد، تنهايى گزيند.
📔غررالحكم
هدایت شده از اخبار فوری
حکم پروندههای اغتشاشات مشهد ۲ سال تعلیق شد
معاون دادستان مرکز خراسان رضوی:
🔹حکم فریبخوردگان اغتشاشات اخیر مشهد که بیش از ۸۰ درصد پروندهها را شامل میشود با ارفاق به مدت ۲ سال تعلیق شد.
🔹این ارفاق شامل افرادی میشود که هیچ سابقه قضایی ندارند و تحت تاثیر فضای مجازی احساساتی و هیجانی شدهاند.
🔹برای این افراد کلاسهای توجیهی و دورههای مشاورهای برگزار و اقدامات جهادی جایگزین مجازاتشان میشود و چنانچه در مدت ۲ سال جرمی مرتکب نشوند، سابقه قضایی برای آنها ثبت نخواهد شد.
🔹اغلب شرکتکنندگان در اغتشاشات مهر و آبان، فریب خوردگانی بودند که به صورت موقت هیجانی شده بودند و اقدام سازمان یافتهای نداشتند و سعی شد با صدور تعلیق حکم به آنها مساعدت شود.
✅ کانال اخبار فوری 👇
https://eitaa.com/joinchat/3229614083Cb41ed6037c