eitaa logo
نور بصیرت
310 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2هزار ویدیو
8 فایل
ارتباط با مدیر تبادلات: @ad_chanal در این کانال مطالبی در باب بصیرت افزایی قرار خواهد گرفت.هر مطلبی که باعث درست اندیشیدن در ابعاد مختلف باشه،منتشر خواهد شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد رهبر انقلاب از برهنه شدن در مراسم عزاداری 🔹رهبر انقلاب: تبدیل مجلس عزاداری به یک جایی که یک تعدادی جوان لخت بشوند،بپرند هوا،بپرند پایین و ندانند چه میگویند،درست است؟ ١٣٩٤/١/٢٠ @norebasirat
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مهم/ چرا روزگار مردم کشور آذربایجان اینگونه سیاه شده و صهیونیسم بر زندگی آنها مسلط شده است؟ افشاگری استاد رائفی پور از پشت پرده تحولات اخیر آذربایجان @norebasirat
امام خمینی(ره): تا شرک و کفر هست، مبارزه هست؛ و تا مبارزه هست، ما هستیم. (صحیفه جلد ۲۱ صفحه ۸۸) @norebasirat
. ♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و از بین‌ رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌ بر‌ این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴). @norebasirat
📌 هیچ وقت به اولویتِ اولت نگو اولویت دوم! ▪️ گاهی ما در زندگی، در تعیینِ اولویت‌ها اشتباه می‌کنیم. در حالیکه اولویت‌ها، مسیر زندگی انسان را مشخص می‌کنند. بعضی چیزها (مثل یاریِ امام) را اگر از دست بدهی، دیگر با هیچ کارِ خیری نمی‌توانی آن را جبران کنی. 👈بهانه طِرماح، بردنِ آذوقه و امکانات برای خانواده‌اش بود. قرار شد برود و زود بازگردد، اما پس از شهادتِ امام حسین رسید. ▫️ یا مثلاً بعضی از کسانی که می‌توانند برای تعجیل در ظهور کاری بکنند، می‌گویند اول کارهای خودم را انجام دهم، اول به زندگی خود و خانواده‌ام سر و سامان بدهم و... بعد برای ظهور تلاش می‌کنم. در صورتی‌ که اولویتِ کارهای ما، باید کار برایِ امام و تعجیل در ظهور باشد. بیش از هزار سال است که امام به غیبت رفته است. مگر ما کاری مهمتر از این که ظهورِ امام را نزدیک کنیم، داریم؟! ▪️ وقتی اولویتَت در زندگی، امام زمان باشد، می‌توانی با تغییرِ نیّت‌ها به همه‌ی کارهایت رنگِ امام زمان بدهی. 🖤 @norebasirat
📚 رعایت احترام اسماء متبرکه 💠 سؤال: نصب برچسب اسماء متبرّکه، بر روی ظرف های پلاستیکی که در ایستگاه های صلواتی و مراسم عزاداری پخش می شود (و بعضا یقین به دور ریختن ظرف توسط مردم نیز وجود دارد)، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: فی نفسه اشکال ندارد اما کسی که ظروف را تحویل می گیرد باید طبق وظیفه خود عمل نموده و در هر صورت هتک حرمت جایز نیست. 🆔 @norebasirat
🚩 پروفسور فرانسوی هانری کوربن او یک بیان زیبا و دقیقی دارد که در آن می‌گوید: *همه ادیان با مرگ پیامبران خود ، یهودیت با مرگ موسی ، مسیحیت با مرگ عیسی و سنی‌ها با مرگ محمد(ص) مردند و فقط شیعیان از مرگ امتناع کردند ، همانطور که آنها نامزد مرگ نیستند ؛ چون آنها حسین را در ابتدای راه و مهدی را در انتهای راه قرار دادند ، امام حسین از عمق تاریخ آنها را هُل می‌دهد و از آینده امام مهدی آنها را دعوت می‌کند تا بیایند.* *چنین جامعه‌ای نمی‌تواند بمیرد ، رهبری آن در حال حاضر است ، و آرمان‌های آن حاضر و در حال تجدید شدن است.* ✅ 🌍🌎❇️ @norebasirat
؛ حسین؏ معنیِ انسانیت در زمین، ای کہ به ما درس دادۍ؛ درس خوب زیستن و خوب مُردن، اۍ چراغ فروزان برمناره ! . تاریخ همه‌ي نسل‌ها، امت تو و شاگردان مکتب تو از نزدیک بہ تو لبیك می‌گویند مگرنه این‌گونہ استـ کہ تو بودی و با راه حرکت کمالۍات انسان زیستن و انسان مُردن آموختـی ما آموختیم درس تـو را و بہ‌سوی تو حرکت کردیم تا بھ‌وصالت برسیم. ـ شھید محمّد دوست‌محمدۍ. @norebasirat
🌸🍃 🍃 🔸۱۱ معجزه ی باورنکردنی در روز عاشورا🔸 📜در روایات و كتب اهل شیعه و سنی آمده است كه بعد از شهادت سالار شهیدان كربلا ۱۱ اتفاق باورنكردنی رخ داده كه در نوع خود معجزات شهادت امام حسین(ع) محسوب می شود. ۱- برخورد ستارگان آسمان با یکدیگر: 💬عن عیسى بن الحارث الكندی می گوید: هنگامی حسین بن على (علیه السلام) را شهید كردند، تا هفت روز ، هر گاه که نماز عصر را می خواندیم می دیدیم آفتابی كه بر دیوارهاى خانه ها می تابید به قدری قرمز بود که گویا چادر های سرخ است که بر آن کشیده اند ، و می دیدیم که برخی از ستارگان همدیگر را می زدند 👈🏼(با یکدیگر برخورد می کردند). ۲- سرخ شدن آسمان: 💬علی بن مدرك از پدر بزرگش اسود بن قیس نقل می كند كه گفت: پهنه آسمان پس از شهادت امام حسین به مدت شش ماه سرخرنگ شده بود كه ما آن را شبیه خون در آسمان مشاهده می كردیم، ⁉️علی بن محمد مدائنی از وی سؤال كرد: چه نسبتی با اسود داری؟ گفت: او جد مادری من است گفت: به خدا سوگند كه او راستگو و امانتداری بزرگ ومیهمان نواز بود. ۳- اشک ریختن آسمان: 💬ابن سیرین گفت: آسمان برای هیچ کسی جز یحیی بن زکریا و حسین بن علی (علیهم السلام) گریه نکرده است. ۴- تاریک شدن دنیا: 💬خلف بن خلیفه از پدرش نقل می کند که گفت : زمانی که امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید ، آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستاره های آسمان ظاهر شدند ؛ تا جائی که ستاره جوزا در عصر دیده شده و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت. 💬علی بن مسهر از جده اش نقل می كند كه می گفت: هنگامی كه امام حسین به شهادت رسید من دختری نوجوان بودم، آسمان چند شبانه روز درنگ نمود كه گویا لخته خون بود. ۵- آسمان خون گریه کرد: 💬نضره ازدیه گوید: 🏴هنگامى كه حسین بن علی (علیهما السّلام) شهید شدند، آسمان خون بارید و ما همچنان می دیدیم كه تمام اشیاء و اسباب ما مملو از خون است. 💬همچنین جعفر بن سلیمان، روایت كرده كه: خاله‏ ام، ام سالم، گفت: بعد از شهادت مولا حسین(ع) بارانی همانند خون بر دیوارها و خانه ها می بارید. به من خبر داند که همین باران خون، در خراسان، شام و كوفه نیز باریده است. ۶- دیوار دار الإماره خون گریه کرد: 💬حدثنی أبو یحیى مهدی بن میمون می گوید: هنگامى كه سر مبارك امام حسین علیه السلام را در برابر ابن زیاد نهادند، دیدم كه از دیوارهاى دارالاماره خون جارى می ‏گشت‏. ۷- گرفتن خورشید: هنگامى كه امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، خورشید گرفت و آن قدر تاریك شد كه هنگام ظهر ستاره‏هاى آسمان ظاهر گردیدند . از این اتفاق چنین پنداشتم كه قیامت برپا شده است! ۸- جاری‌شدن خون تازه از زیر سنگ‌ها: 📜ابوبكر بیهقى از معروف روایت كرده كه ولید بن عبد الملك از زهرى پرسید: سنگ‏هاى بیت المقدس در روز كشته شدن حسین بن على چه حالتى به خود گرفتند؟! زهرى‏ گفت : به من خبر دادند كه در روز شهادت حسین بن علی هر سنگى را كه از زمین بر می داشتند در زیر او خون تازه می دیدند از ام حیان نقل است كه گفت: روز شهادت حسین اسمان سه شبانه روز تاریك شد وهر كس دست به زعفران می زد دستش می سوخت و زیر هر سنگی در بیت المقدس خون دیده می شد. ۹- خاکستر شدن گیاه ورس (اسپرک) 💬یزید بن ابی زیاد می گوید: من چهارده ساله بودم كه حسین بن علی به شهادت رسید گیاه ورس در بین لشكر به خاكستر تبدیل شد. ابن عیینه از مادر بزرگ پدری اش نقل می كند كه گفت: هنگام شهادت حسین گیاه ورس را دیدم كه تبدیل به خاكستر شد و در گوشتها آتش می دیدم. ۱۰- تلخ شدن گوشت شتر غنیمت گرفته شده از امام: 💬جمیل بن مره گوید: شترى از لشكرگاه حسین بن علی را در روز شهادت او غارت گرفتند ، و سپس او را نحر كرده و طبخ نمودند ، راوى گوید : گوشت او آن چنان تلخ شد که آنان نتوانستند از آن گوشت استفاده كنند. ۱۱- دیده شدن آتش درگوشت شتر غنیمت گرفته شده: 📜 از حمید طحان روایت شده است که در قبیله خزاعه بودم، از جمله چیزهائى که از امام حسین علیه السلام چپاول شده بود و به آن قبیله آورده بودند، یک شتر بود. مردم آن قبیله گفتند: این شتر را نحر کنیم و یا معامله نمائیم ؟ کسى که شتر را آورده بود گفت: مى‏ خواهم آن را نحر کنید. 💬حمیدگفت: سپر را براى نحر کردن آن حیوان آماده ساختم، همین که شتر را خوابانیده و سپر را به زمین گذاشتم و آماده کشتن آن بودیم، ناگهان آتشى از آن سپر مانند آب فوران کرد! 📚 منابع: ۱-تهذیب الكمال، ج ۶ ص ۴۳۲- ۴۳۳-۳۰۵ ۲-تاریخ الإسلام، ج۵ ، ص۱۵ ۳- سیرأعلام النبلاء، ج۳ ، ص۳۱۲-۳۱۳ ۴- تاریخ مدینة دمشق ، ج۱۴، ص۲۲۵-۲۲۹-۲۲۸ ۵- تاریخ مدینة دمشق ، ج۱۴ ، ص۲۲۶. ۶- الثقات ، ج۵ ، ص۴۸۷. ۷- تلخیص الحبیر ، ج۵، ص۸۴ ۸- السنن الكبرى ، ج۳ ، ص۳۳۷. 🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌─┅═༅𖣔🖤𖣔༅═┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ @norebasirat
‌ عاشورا صحنہ‌اي کامل‌ از زندگی‌ِاسلامی يك انسان است. منطق حسین‌بن‌علۍ؏، منطق‌ِ دفاع از حق استـ؛ منطق ایثار در مقابل ظلم و استکبار است. - درس حسین‌بن‌علۍ؏ بہ امتِ‌اسلامی این است کھ برایِ حـق و اقامه‌ٔ عدل و براۍ مقابله با ظلم باید همیشھ حاضر بود و بھ میدان آمد .. يك ملت بايد از حسین‌ درس بگيرد از دشمن نترسد، بہ خودش مُتّکي باشد و بہ خدای خود توکّل کند. سیدُنا قائدنا، امام‌الخامنھ‌اۍ .
🥀🥀 گِل وجود آدمی خاك فقر است كه با اشك آمیخته‌اند و در كورۀ رنج پخته‌اند. زینب كبری گنجینه‌دار عالم رنج است. او را این‌چنین بشناس! او محمل گران‌بارترین رنج‌هایی است كه در این مباركه نهفته: لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسانَ فی كَبَدٍ. او وارث بیت‌الاحزانِ فاطمه است و بیت‌الاحزانْ قبلۀ رنج آدمی است. 🥀🥀